Walory i ciemne strony współczesnych mediów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
Advertisements

Narkotyki a Ty.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Bezpieczny w Internecie
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
Komputer jako zagrożenie dla rozwoju dzieci klas I-III
Syn Pani Justyny Enterowskiej Piotrek
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Twój przyjaciel czy wróg?
Uzależnienia a rozwój dziecka
Co to jest TIK?.
Bezpieczni w komputerowym świecie
UZALEŻNIENIE Internet.
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Technologia informacyjna
Edukacja medialna.
Życie nastolatka.
KOMPUTERY I INTERNET .
Komputer - przyjaciel czy wróg?
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
Fenomen Internetu (nieprzebrane źródło informacji)
STOP – przemocy i agresji
BEZPIECZNIE W SIECI.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
w praktyce pedagogicznej
Dlaczego warto czytać dzieciom?
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Medialna rzeczywistoŚĆ
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Problemy współczesnej młodzieży
RUCH TO ZDROWIE.
KOMPUTER PRZYJACIEL CZY WRÓG ??.
Rola komputera i telewizji w życiu naszych dzieci?
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
UZALEŻNIENIE OD ALKOHOLU
Bez tajemnic” Wojciech Korthals klasa „0” Szkoła Podstawowa im. Jana III Sobieskiego w Żelistrzewie.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
Metody komunikacji.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Niezależność i pluralizm mediów
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
JAK ROZWIJAĆ ZAINTERESOWANIA I PASJE DZIECI Nie rodzimy się ze zdolnościami. Nie ma genów odpowiedzialnych za talent lub jakieś umiejętności. Nabywamy.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Zagrożenia XXI wieku Uzależnienie od Internetu. Uzależnienie "Uzależnienie jest wynikiem nałożenia się mocy substancji uzależniającej i mocy jaką jednostka.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Bezpieczni w e-świecie
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
„Razem zmienimy Internet na lepszy”.
Jaką spełnia funkcję Internet we współczesnym świecie?
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Zapis prezentacji:

Walory i ciemne strony współczesnych mediów. Z czego skorzystasz, zależy od Ciebie.

Co to jest NETOHOLIZM? - nowe uzależnienie naszej generacji Netoholizm – czyli uzależnienie od Internetu – to objaw psychicznej choroby XXI wieku objawiającej się nagminnym i niczym nie usprawiedliwionym pociągiem do korzystania z zasobów Internetu. Dziś powszechność Internetu nikogo już nie dziwi, ale zdziwienie budzi np. padaczka komputerowa, netoholizm i jego skutki. Siecioholizm, netoholizm, netopatia lub IAD - te wszystkie terminy oznaczają uzależnienie, które zaburza normalne funkcjonowanie. Współcześnie niewiele jest rzetelnych materiałów badawczych, opisów i wytycznych diagnostycznych dotyczących IAD. Nie ma jednak wątpliwości, że taki problem społeczny istnieje.

KATEGORIE NETOHOLIZMU uzależnienie od komputera – przymus siedzenia przed komputerem przeciążenie informacyjne – ciągłe poszukiwanie nowych informacji z wielu źródeł, uzależnienie od gier sieciowych –  przymus ciągłego brania udziału w różnego rodzaju grach netowych, e-hazardu, robienia e-zakupów, uzależnienie od cyberkontaktów – kontakty via net stają się ważniejsze niż znajomości realne, co doprowadza do ich zerwania i izolacji, uzależnienie od cyberseksu – objawia się ciągłym szukaniem i oglądaniem stron erotycznych oraz/lub braniem udziału w czatach erotycznych,

Jak rozpoznać NETOHOLIZM – NETOHOLIKA? Zespół uzależnienia od Internetu rozpoznać można, jeżeli co najmniej trzy lub więcej następujących objawów występowało łącznie przez co najmniej 1miesiąc, lub, jeżeli utrzymywało się krócej niż 1 miesiąc, występowało w sposób powtarzający się w okresie 12 miesięcy 1. silne pragnienie lub poczucie przymusu powtarzania zachowania; 2. upośledzona zdolność kontroli nad zachowaniem związanym z użytkowaniem Internetu (powtarzanie zachowania przez dłuższy czas niż zamierzony, albo uporczywe pragnienie i nieskuteczność wysiłków zmniejszenia lub kontrolowania zachowania); 3. objawy stanu abstynencyjnego, pojawiające się w momencie przerwania czynności; 4. potwierdzenie tolerancji wobec działania Internetu, to jest konieczności przyjmowania istotnie wzrastających jego udziału w życiu codziennym, w celu osiągnięcia działania lub pożądanego efektu; 5. silne pochłonięcie sprawą powtarzania zachowań przejawiające się istotną zmianą dotychczasowych zamiłowań i zainteresowań, porzucaniem ich, albo przeznaczaniem większości czasu na działania konieczne do uzyskania zmienionego stanu świadomości, bądź uwolnienia od jego następstw; 6. uporczywe kontynuowanie zachowania, pomimo oczywistych dowodów występowania szkodliwych następstw.

Czym charakteryzuje się osoba uzależniona ? Podstawowe objawy to: potrzeba bycia w sieci i nawiązywanie lub kontynuowanie wirtualnych kontaktów towarzyskich, problemy ze skupieniem uwagi,  utrata kontaktu z rzeczywistością, niekontrolowane wybuchy irytacji, agresji, brak kontroli w korzystaniu z Internetu, z złe samopoczucie w okresach pozbawionych kontaktu z Internetem, kłopoty z utrzymaniem równowagi, omamy i halucynacje, kłopoty z łaknieniem, nadmierna potliwość,  drżenie rąk.

Za i przeciw

Nieprawidłowości użytkowania - uzależnieniu od Internetu W psychologii uzależnień wymieniane są trzy sfery: SFERA ZIELONA POMARAŃCZOWA CZERWONA W niej korzystanie z Internetu jest umiarkowane i nie ma symptomów uzależnienia Osoby korzystające z Internetu dostrzegają symptomy zagrożenia, nabierają dystansu i racjonalnego sposobu korzystania z Internetu Jest ona równoznaczna z uzależnieniem, z tej sfery nie ma powrotu, konieczna jest profilaktyka, a nawet terapia.

TELEWIZJA PRZYJACIEL CZY WRÓG DZIECKA? Współczesne dziecko żyje w zupełnie innych warunkach niż jego rówieśnicy sprzed kilkunastu lat. W epoce przed medialnej głównym źródłem informacji o otaczającej dziecko rzeczywistości byli jego rodzice, dziś takim źródłem stały się media. Albowiem świat współczesnego dziecka to dziś w dużej mierze świat mediów, z którym dominuje telewizja, dostępna na „wyciągnięcie ręki” w jego domu rodzinnym.

Jak to wygląda w rzeczywistości? Mamy tu zatem do czynienia z dwoma nowymi, przeciwstawnymi zjawiskami. Z jednej strony współczesne dzieci posiadają dużo większą od osób dorosłych sprawność w zakresie technicznej obsługi sprzętu, co prowadzi do tzw. inwencji dydaktycznej. Z drugiej jednak strony te dzieci nie radzą sobie z nadmiarem bodźców i rozumieniem napływającego do nich potężnego strumienia informacji. Wykazują też tzw. medialną naiwność, polegającą na nadmiernej fascynacji mediami i zawierzeniu im, przy jednoczesnym ograniczeniu zaufania do człowieka. Telewizja proponuje bardzo duże możliwości. Autorzy różnych książek przytaczają wiele argumentów mówiąc o telewizji jako czynniku wspomagającym w procesie wychowania dziecka w rodzinie i telewizji jako czynniku zagrażającym w procesie wychowania dziecka w rodzinie oto kilka z tych opinii.

Negatywne skutki korzystania z telewizji Do podstawowych objawów zewnętrznych należą : zapadnięta klatka piersiowa garbienie się zaokrąglone plecy schorzenia oczu zwiotczałe mięśnie i idąca za tym wszystkim zmniejszona wydolność wysiłkowa. Do podstawowych objawów wewnętrznych należą : Brak odróżnienia rzeczywistości od fikcji zafałszowany obraz rzeczywistości Wpływ telewizji na psychikę młodego odbiorcy

Pozytywne strony telewizji: poszerza wiedzę, uczy nowych słów, wprowadza w świat tradycji, zwyczajów i kultury innych krajów pokazuje życie ludzi, zwierząt i roślin przedstawiając ciekawe zjawiska emitowane programy edukacyjne rozwijają zainteresowania, ułatwiają naukę języków obcych wiele bajek uczy miłości, szacunku, dobra, przyjaźni i tolerancji.

Jednak aby to osiągnąć telewizja musi spełniać: przede wszystkim program musi być dostosowany do możliwości rozwojowych dziecka oglądanie telewizji jest traktowane jako jedna z wielu, a nie jedyna forma aktywności dziecka czas oglądania telewizji jest w racjonalny sposób organizowany przez rodziców dziecka oglądanie programów telewizyjnych jest traktowane przez dorosłych jako okazja do wspólnego spędzenia czasu z dzieckiem i do rozmowy z nim po obejrzeniu programu.

Media pełnią olbrzymią rolę społeczną, którą można scharakteryzować następująco: - Są ważnym i nieustannie rozwijającym się sektorem życia zbiorowego, rodzajem działalności gospodarczej - Media to jeden z instrumentów władzy społecznej, narzędzie kontroli, zarządzania społecznego, mobilizacji i pobudzania innowacyjności, która może być substytutem siły fizycznej lub zalet materialnych. - Środki masowe stanowią forum, na którym sprawy powszechne ? zarówno narodowe, jak i międzynarodowe ? mogą być publicznie prezentowane i roztrząsane. - Stymulują rozwój kultury, zarówno w jej aspekcie symbolicznym, artystycznym jak obyczajowym i normatywnym, promują nowe tendencje, np. w sztuce, modzie i obyczajach. - Media stały się dominującym źródłem kształtowania indywidualnej wyobraźni szerokich rzesz odbiorców, a to znaczy praktycznie całego społeczeństwa.

Coś więcej o mediach: Postęp w dziedzinie mass mediów służy człowiekowi. Dzieje się to na różnych płaszczyznach życia, a pozytywne skutki są łatwo zauważalne, choćby tylko w dziedzinie przekazywania informacji i komunikacji pomiędzy ludźmi. Ale to nie wszystko. Trzeba też zauważyć ogromny związek człowieka ze środkami przekazu, i to w ciągu całego życia człowieka

Media oddziałują na kilku płaszczyznach: - informacyjnej: media informują o różnych wydarzeniach, przez co zbliżają ludzi do siebie tak bardzo, że świat staje się globalną wioską, - edukacyjnej: przekazują i popularyzują wiedzę, - opiniotwórczej: kształtują opinię publiczną w różnych dziedzinach życia, przekazują treści etyczne i o charakterze estetycznym; - rozrywkowej: umożliwiają łatwy dostęp do kultury, również tzw. „wysokiej’’.

Podziękowac David And Grześ