XIX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży ,,LOKALNY EKOROZWÓJ”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sprawiedliwy Handel to międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych producentów.
Advertisements

Aleksandra Sonia Priwieziencew
1/3 wyprodukowanej żywności marnuje się.
klasy 3a,b,c miały dwugodzinne spotkanie z wójtem gminy Nawojowa dr inż. Stanisławem Kiełbasą, na którym głównie poruszany był temat ekologii.
PODJĘŁYŚMY SIĘ ZADANIA PRZEPROWADZENIA DEBATY NA TEMAT:
Zakupy.
Weronika Majewska Karolina Mokrzan
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów klas: |||c i ||c
„Zdrowa żywność w sklepiku szkolnym”
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Jak wprowadzić więcej lokalnych produktów w szkole?
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Uprawy ekologiczne: wysoka jakość w połączeniu z poszanowaniem środowiska naturalnego Autor: Barbara Palka.
Co mogę zrobić, aby mój dom był jeszcze bardziej ekologiczny
Na rynku czy w supermarkecie: czyli gdzie lepiej i zdrowiej kupować?
Realizacja programu edukacyjnego „ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO”
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Lokalny ekorozwój - założenia, a rzeczywistość
1. Odtworzenie Filmu Startowego. 2. Oficjalne Otwarcie Debaty przez Marszałków. 3. Powitanie zaproszonych gości. 4.Wystąpienie Wójta Gminy Grębów. 5.
„Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi.” ~Jan Paweł II.
„ Sejm dzieci i młodzieży ”
Ekologia naszymi oczami
Sejm Dzieci i Młodzieży. Lokalne produkty dobrem dla Ciebie i Twojej rodziny Debata na temat promocji lokalnej żywności na rynku regionalnym.
Sejm Dzieci i Młodzieży
Czy warto podejmować lokalne działania w zakresie ekologii?
Gimnazjum nr 9 im. św. Królowej Jadwigi w Rzeszowie
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Głosujesz swoimi pieniędzmi
Projekt XX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży – W drogę do samorządności.
1. Strona tytułowa Strona tytułowa 2. Spis treści Spis treści 3. Słowo wstępu Słowo wstępu 4. Prawo do informacji publicznej Prawo do informacji publicznej.
Zakupy -przemyślana decyzja czy żywioł ?
XX SESJA DO SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY. Nie ma nie-polityki. Wszystko jest polityką. Thomas Mann.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Postanowili ś my, ż eby rz ą dził cały naród, ż eby cały naród mógł powiedzie ć, czego mu potrzeba. Ale zapomnieli ś my Panowie, ż e naród to nie tylko.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EKOLOGICZNEGO „CZYSTA MAŁOPOLSKA”
Magdalena Krzysztofik Katarzyna Krawiec Angelika Dorosz Matthew Witek
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież koźmińska brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Szkolne sklepiki kształtują nawyki.
Technik żywienia i gospodarstwa domowego Numer z klasyfikacji zawodów:
Debata „ Samorządność” 03 kwietnia 2012 r.. Od lewej: Kinga Graczyk i Anita Psonak.
PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNO- WYCHOWAWCZYCH REALIZOWANYCH W GMINNYM GIMNAZJUM PUBLICZNYM IM. JANA.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Gimnazjum w Starym Kurowie, r.. Projekt organizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Kancelarię Sejmu, Odbywa się po raz dwudziesty,
Czy wiesz co jesz? projekt edukacyjny zrealizowany przez:
„DZISIEJSZA SZKOŁA JEST PROEKOLOGICZNA”
Jak zmniejszyć ilość odpadów w środowisku?
Wyniki badań "Idea samorządności a rzeczywistość".
Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej.
Szkolenie krajowe dotyczące wprowadzenia programu edukacyjnego Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna Polska Federacja Producentów Żywności.
Z AKUPY I ICH WPŁYW NA NAS EKOROZWÓJ PRODUKTY LOKALNE 26 marca 2013r.
„8 LISTOPADA-DZIEŃ ZDROWEGO ŚNIADANIA
Wyniki ankiety przeprowadzonej w Publicznym Gimnazjum nr 4 w Zduńskiej Woli w ramach programu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Sejm Dzieci i Młodzieży”
1a Aleksandra Natanek Natalia Rymarz 2a Karolina Święs Emila Witek Martyna Bińkowska 2b Arek Głowacki Natalia Dębska Artur Szewczyk Nauczyciel prowadzący.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Ekozespoły Podstawowe informacje. Celem programu ekozespołów jest: - zmniejszenie wytwarzania odpadów i marnotrawstwa surowców, - niższe zużycie energii.
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Dietetyka praktyczna w profilaktyce chorób układu krążenia dr n. med. Bogdan Szponar Zakład Dietetyki Klinicznej Uniwersytet Medyczny w Lublinie.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Wyniki ankiety zorganizowanej w ramach ogólnopolskiego projektu „Lokalny ekorozwój” W ankiecie brało udział 137 uczniów Zespołu Szkół w Siewierzu. „ Segregacja.
Szkolne sklepiki kształtują nawyki.
EkoSmak Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wolborzu
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Dualne kształcenie zawodowe
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W FIRMIE Łatwizna czy wyzwanie?
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

XIX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży ,,LOKALNY EKOROZWÓJ” Autorzy: Anita Grosicka Sabina Lech II LO w ZS im. Stanisława Staszica w Staszowie

Temat: Ekorozwój lokalny czyli lokalni producenci i ich produkty oraz ekologia w szkole.

Plan debaty: Przedstawienie uczestnikom prezentacji multimedialnej. Przeprowadzenie dyskusji. Rozwiązanie zadań aktywizujących. Zebranie ich opinii, wniosków dotyczących debaty.

Wszystko od początku- czym jest SDiM? Sejm Dzieci i Młodzieży - akcja propagująca od 1994 r. parlamentaryzm wśród młodzieży, aktualnie gimnazjalnej i szkół ponadgimnazjalnych. Kadencja posłów trwa jeden rok, a jedyna sesja w roku odbywa się 1 czerwca w Dzień Dziecka. SDiM składa się, tak jak Sejm RP z 460 posłów. Sejm Dzieci i Młodzieży w Polsce to pierwsze tego typu przedsięwzięcie i inicjatywa w Europie. Obecnie tego rodzaju dziecięco-młodzieżowe parlamenty zostały zainicjowane także w Republice Francuskiej, Portugalii, Królestwie Wielkiej Brytanii, Finlandii i Republice Czech.

Cele Sejmu Dzieci i Młodzieży Celem projektu edukacyjnego, a tym samym rekrutacji do Sejmu Dzieci i Młodzieży, jest zaangażowanie uczniów i uczennic w działania na rzecz swojej szkoły, swojego najbliższego otoczenia oraz zwiększenie wiedzy na temat dotyczący danej edycji Sejmu

Nasz zamiar… Naszym celem jest uzyskanie dwóch mandatów poselskich oraz wyjazd na obrady XIX sesji do Warszawy, które odbędą się 1 czerwca 2013r. w Międzynarodowym Dniu Dziecka.

,,Myśl globalnie, działaj lokalnie!” CZAS NA DEBATĘ ,,Myśl globalnie, działaj lokalnie!”

Wyniki ankiety: Czy wiesz czym jest ekorozwój?

Czym jest ekorozwój? Jest to zrównoważony rozwój, który może być zdefiniowany jako gospodarowanie z wykorzystywaniem przez człowieka biosfery w taki sposób, aby osiągnąć możliwie największe i trwale korzyści z bieżącej produkcji oraz zbiorów.

Składowe ekorozwoju

6 wymiarów ekorozwoju Zrównoważony rozwój powinien być dla swojej skuteczności realizowany w sześciu wymiarach: społecznym, gospodarczym, ekologicznym, przestrzennym i instytucjonalnym także kulturalnym. Ponieważ wiele możliwości i kompetencji w tych obszarach posiadają lokalne jednostki samorządu terytorialnego.

Inaczej mówiąc rozwój zrównoważony to szybki (dynamiczny) rozwój gospodarki z poszanowaniem praw przyrody. Rozwój gospodarczy wynikający z zaspakajania wzrastających potrzeb społecznych nie powinien negatywnie wpływać na zachodzące w środowisku procesy. Potrzeby środowiska powinny być równie ważne, a negatywne skutki działalności gospodarczej człowieka eliminowane lub minimalizowane

WŁADZE PUBLICZNE TRÓJKĄT ZMIANY BIZNES SPOŁECZNOŚĆ

A z czym tobie kojarzy się lokalny ekorozwój?

Mój wpływ na lokalny ekorozwój? Co mogę zrobić ja? Jak mogę wesprzeć tę idee? Jakie działania można podjąć w naszej szkole i najbliższym otoczeniu w celu promocji tej idei?

Wyniki ankiety: Czy wiesz kim jest świadomy konsument?

Czym są świadome zakupy? Podczas zakupów zwykle nie zastanawiamy się, jaką drogę przebył produkt, zanim trafił na sklepową półkę. To błąd, ponieważ pieniądze, które wydajemy, mają znacznie większą siłę, niż można się spodziewać. Wspieranie rodzimego biznesu to właśnie odpowiedzialne zakupy.

Jakie istnieją trudności w byciu świadomym konsumentem? Jak je pokonać? Co można zrobić by młodzież sięgała po zdrowe produkty? Czy kryzys może być jedną z przyczyn stania się świadomym konsumentem?

Czym powinien kierować się kupujący? Naszym wspólnym zadaniem będzie stworzenie tak zwanej ,,piramidy”, w której zawrzemy nadrzędne cele jakie powinny przyświecać konsumentowi podczas zakupu.

Lokalni producenci. Czy są nam potrzebni? Kim jest lokalny producent? Lokalni producenci. Czy są nam potrzebni? Lokalni producenci powinni być uprzywilejowani?

Lokalni producenci w moim regionie

dla lokalnego producenta Szanse i zagrożenia dla lokalnego producenta Konkurencja z wielkimi sieciami sklepów. Rolnictwo nie jest atrakcyjnym miejscem pracy. Tańsza cena lepsza jakość. Produkty lokalne są obecnie bardzo popularne.

A jakie znasz inne problemy lokalnych producentów? Co można zrobić w celu ich minimalizacji? Korzyści wynikające ze wspierania lokalnych producentów? Co powinny zrobić władze publiczne by pomóc lokalnym producentom?

Eko-market Czy istnieje szansa na rozwój takiego miejsca w naszej okolicy? Czy taki biznes może być opłacalny?

Co powinno znaleźć się w naszym koszyku-zabawa eko-koszyk Waszym zadaniem będzie napisanie na kartkach znajdujących się tuż obok was, produktów ekologicznych również lokalnych,( z jakimi spotykacie się codziennie) które powinny zawsze znajdować się w naszym koszyku.

Recycling Produkty sprowadzane od lokalnych producentów to: mniejsza ilość pokonanych kilometrów, a tym samym mniejsza emisja i zanieczyszczenie powietrza. Ale co zrobić z opakowaniami w których przewożone są te produkty.

Zasada 3R/w Polsce 3U Unikaj kupowania zbędnych rzeczy Użyj powtórnie Utylizuj Jak wy rozumiecie te zasady? Czy szkoła jest dobrym miejscem do ich realizacji?

Co zrobić by zmniejszyć ilość odpadów w mojej szkole

Sklepik szkolny i stołówka Sklepik szkolny i stołówka. Miejsca uzupełniania potrzeb żywieniowych uczniów Lokalny produkt vs sklepik i stołówka? Co zrobić, aby tam było ich więcej ? Sezonowa żywność-co wy na to? Jak rozpocząć lub poszerzyć współpracę z lokalnymi producentami? Czy produkty w sklepiku mogą istnieć bez magicznego ,,E”?

Wyniki ankiety: Co najczęściej kupujesz w sklepiku? Pieczywo Napoje Słodycze Owoce Inne

Wyniki ankiety: Ile pieniędzy przeznaczyłbyś na lokalne produkty w sklepiku szkolnym ok. 3,30 zł

Co wyrzucić ze sklepiku szkolnego? Produkty, które warto wycofać

7 zasad planowania jadłospisu 1. Jest planowany na okres od 5 do 10 dni 2. Okresowo ustalamy średnioważone normy żywienia dla ,,żywionej grupy 3. Uwzględniamy sezonowość produktów 4. Uwzględniamy różne technologie sporządzania potraw 5. Uwzględniamy dobór produktów pod wzg. barwy, smaku i zapachu 6. Uwzględniamy porę roku 7. Jadłospis dostosowujemy do warunków ekonomicznych oraz warunków techniczno-organizacyjnych kuchni

,,Idealny jadłospis” Teraz porównamy jadłospis ze stołówki w internacie. Sprawdzimy czy spełnia on 7 zasad.