WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Tradycja europejska stworzyła sześć wielkich teorii etycznych:
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Człowiek ekonomiczny – istota racjonalna? Dylematy racjonalności.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Skąd pochodzą zasady moralne?
FILOZOFIA DAMIAN HALABURDA KL.2D EPIKUREIZM.
O bezużyteczności filozofii?
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
Sofiści.
Plotyn ok
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Małgorzata Trzcielińska
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Czy autorytety są nam potrzebne?
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Scholastyka.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Koncepcja funkcjonowania Gimnazjum w Dziadowej Kłodzie
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Medialna rzeczywistoŚĆ
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
Miejsce przekazywania tradycji i wartości
Życiorys Ernest Hemingway urodził się r. a zmarł r.
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
FilozofiA.
Małe dziecko w systemie edukacji
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK KOGNITYWISTYKA.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Bo wiem, że Ty zawsze jesteś dobry,
Wychowanie ekologiczne
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
KULTURA ZACHOWANIA I SŁOWA
FilozofiA.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Etyka Patrycja Zalewska.
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
Cnoty Kardynalne James Thornhill Cztery cnoty kardynalne.
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
Od historii wychowania przez dydaktykę do pedeutologii i pedagogiki szkoły wyższej.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Relacja prawnik - klient
Przegląd stanowisk w etyce
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Relacja prawnik - klient
Zapis prezentacji:

WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII) WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek

Michel Eyquem de Montaigne 1533-1592

Próby (Essais) Główne dzieło: 1580 (ks. I-II, 1588 (ks. I-III), 1595 (ks. I-III, pośmiertnie na podstawie rękopisu)

Zgubą dla człowieka jest przeświadczenie, iż wie. Znane powiedzenie: Que sais-je? Cóż wiem? Co wiem naprawdę? Zgubą dla człowieka jest przeświadczenie, iż wie. Próby ks. II r. XII Apologia Rajmunda Sebonda

W Apologii Montaigne nawiązuje do Epikura i Lukrecjusza , gdy idzie o poglądy na naturę wszechświata i duszy. Bliższa mu jest koncepcja wielu światów Epikura niż teza o jedyności świata Arystotelesa i św. Tomasza z Akwinu. Ale nie opowiada się jednoznacznie za stanowiskiem Epikura.

/…/ jest nauką, która uczy żyć /…/. Problematyka kosmologiczna jest dla niego mniej istotna niż moralna. Filozofia według Montaigne’a jest refleksją kształtującą moralność człowieka, /…/ jest nauką, która uczy żyć /…/.

Stąd w rozdziale O wychowaniu dzieci (Próby, ks. I r Stąd w rozdziale O wychowaniu dzieci (Próby, ks. I r. XXVI) edukacja jest utożsamiana z filozofią, bo filozofia kształtuje osąd i postępowanie człowieka. W ten sposób Montaigne nawiązuje po części do antycznej koncepcji paidei, często przywołując przykład Sokratesa jako nauczyciela sztuki życia i Plutarcha, autora Żywotów sławnych mężów.

verba docent, exempla trahunt Bowiem charakterystyka postępków rzeczywistych postaci dostarcza przykładów właściwego życia (które poddane zostało próbom i praktycznym sprawdzianom), przemawiających do młodego umysłu, zgodnie z łacińską sentencją , iż verba docent, exempla trahunt (słowa uczą, przykłady pociągają (skłaniają do naśladowania)

Wartością istotną, jaką powinien osiągnąć człowiek dzięki wychowaniu jest umiejętność życia pośród innych i znajomość obyczajów, w których się wzrasta. Zarazem jednak zachowanie zdrowego osądu, który wiąże się z inteligencją i ze znajomością praktyki życiowej umożliwia realizację wolności i unikanie niewolniczego podporządkowania zwyczajowi.

Obyczaj jest równoważony przez rozum i jego osąd, a rozum jest ograniczany w swej pysze przez obyczaj. Zbytnie skupienie na samej filozofii prowadzi do zdziwaczenie i aspołecznego nastawienia.

Montaigne reprezentuje postawę sceptyczną zarówno, gdy idzie o sceptycyzm poznawczy, jak i sceptycyzm moralny. Ani pełne poznanie prawdy nie jest możliwe, ani określenie niewzruszalnych zasad moralnych nie daje się osiągnąć. Dlatego tak istotną rolę odgrywają obyczaje i praktyki życiowe skonfrontowane z racjonalnym osądem.

W rezultacie podstawowy postulat życiowy, jakim winien kierować się człowiek, zaleca zachowywanie umiaru we wszystkim, od dociekań intelektualnych po życie codzienne.

Sceptycyzm Montaigne'a kształtował się najpierw pod wpływem Sextusa Empiryka (bardziej radykalna forma), a później Cycerona (mniej radykalny probabilizm). Próby ukazują sposób przeprowadzania wywodów jako zgodny z zasadą iudicio alternante, czyli zmiennego sądu, znajdywania dla danego sądu przeciwstawnego mu, w celu uzyskania pełniejszej wiedzy w danym zakresie, zwłaszcza w sferze moralnej.