…dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego… Korekty finansowe dla wydatków współfinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego …dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
…dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego… Podstawy prawne: Dokument pn. Wymierzanie korekt finansowych za naruszenie prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków z funduszy UE Wskaźniki procentowe do obliczenia wartości korekty finansowej za naruszenia przy udzielaniu zamówień publicznych, współfinansowanych ze środków UE Umowa o dofinansowanie projektu …dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
Metody nakładania korekt finansowych Metoda dyferencyjna Metoda wskaźnikowa …dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
…dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego… Metody dyferencyjna Metoda dyferencyjna – wysokość korekty powinna odpowiadać wysokości szkody. W celu ustalenia wysokości szkody należy porównać wysokość rzeczywiście wydatkowanych środków po zaistnieniu naruszenia ze stanem hipotetycznym, jaki by istniał gdyby nie wystąpiło naruszenie. …dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
…dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego… Metoda wskaźnikowa: Metoda wskaźnikowa – stosowana, kiedy skutki finansowe określonego naruszenia są pośrednie, trudne do oszacowania. Korekta nakładana zgodnie z następującym wzorem: Wk = W% * Wkw * Wś gdzie: Wk – wysokość korekty finasnowej Wkw – wysokość faktycznych wydatków kwalifikowalnych dla danego zamówienia Wś – procentowa wysokość współfinansowania ze środków funduszy UE W% - wskaźnik procentowy nałożonej korekty …dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
Najczęściej nakładane korekty finansowe: naruszenie art. 29 ust. 3 ustawy pzp – 10 % zamówienia, naruszenie art. 40 ust. 2 ustawy pzp – 25 % naruszenie art. 67 ust. 1 i 70 pzp – 25% naruszenie art. 94 ust. 1 pzp – 5 % …dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
Naruszenie art. 29 ust. 3 pzp: Beneficjent opisał przedmiot zamówienia poprzez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, bez wskazania „lub równoważny”. Np. kostka brukowa Polbruk, procesor Intel, farby i kleje Ceresit …dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
…dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego… Naruszenie art. 40 pzp: Beneficjent udzielił zamówienia na dostawy bez zamieszczenia ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych. Na zamówienie nałożono 25 % korektę finansową …dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
…dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego… Naruszenie art. 67 i 70 pzp: Beneficjent udzielił zamówienia w trybie zapytania o cenę na pełnienie funkcji nadzoru inwestorskiego. Zgodnie z art. 70 ustawy Prawa zamówień publicznych, zastosowany przez Państwa tryb zapytania o cenę jest w analizowanym przypadku trybem niewłaściwym z uwagi na fakt, iż pełnienie funkcji nadzoru inwestorskiego nie jest usługą powszechnie dostępną o ustalonych standardach jakościowych. Na zamówienie nałożono 25 % korektę finansową …dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
Naruszenie art. 94 ust 1 pzp: Beneficjent zawarł umowę z wykonawcą, przed upływem 7 dni od przekazania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty Na zamówienie nałożono 5 % korektę finansową …dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…
Dziękuję Państwu za uwagę Sebastian Skrzypiec Oddział Kontroli Departament Funduszy Strukturalnych Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego Al. IX Wieków Kielce 3 25 – 516 Kielce Tel. (041) 342 15 37 faks (041) 362 55 99 Tel. kom. 795 918 308 Email: sebastian.skrzypiec@sejmik.kielce.pl …dla rozwoju Województwa Świętokrzyskiego…