Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MODUŁY NA STUDIACH LICENCJACKICH
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
Specjalność Zarządzanie Strategiczne
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
PRACE LICENCJACKIE 2009/10 I PROGRAM III ROKU STUDIÓW LICENCJACKICH 2009/10 Uchwała Rady Instytutu Socjologii z 6 stycznia 2009 Uwaga: stosuje się tylko.
MODUŁY ANTE PORTAS INFORMACJA DLA II ROKU 2009/10 na spotkanie 6 listopada 2009 r.
Ewa Łukaszyk przy współpracy z Agatą Zalewską
HISTORIA I STOPNIA – STUDIA WARTE MILIONA dr Agnieszka Janiak-Jasińska Instytut Historyczny UW.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2012/13.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2013/2014.
Ekonomika procesów logistycznych
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
SOCJOLOGIA PEDAGOGIKA Absolwenci są przygotowani do: samodzielnej i zespołowej realizacji badań społecznych posiadają umiejętności komunikacji, mediacji,
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
Finanse i Rachunkowość Przedsiębiorstw
Katedra Zarządzania Zasobami Ludzkimi zaprasza Państwa na specjalność
Seminarium Dobre praktyki w organizacji studiów I stopnia Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechnika Gdańska Prof. dr hab. inż. Alicja.
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Definiowanie wymagań USOS. Dlaczego ważne jest precyzyjne definiowanie wymagań w USOS? Wymagania są odzwierciedleniem programu studiów. Przyczynia się
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2014 / 2015.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
 Innowacyjny, nowoczesny, unikalny w skali kraju kierunek studiów społecznych  Interdyscyplinarny charakter studiów pozwalający łączyć wiedzę socjologiczną.
Język francuski na świecie
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biotechnologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Ochrona środowiska Przeznaczony dla studentów, którzy.
HISTORIA. MAGISTRA VITAE EST Z tą starą sentencją, którą możesz przeczytać na logo naszego Instytutu, trudno się nie zgodzić. Bez niej pozbawieni bylibyśmy.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie przyrody Przeznaczony dla studentów,
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2015 / 2016.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
Socjologia życia publicznego. Socjologia życia publicznego to specjalność: kształcąca absolwentów przygotowanych do analizy funkcjonowania życia publicznego,
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2016 / 2017.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2017 / 2018.
Pedagogika, studia II stopnia
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2018 / 2019.
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Wybór specjalności na kierunku ekonomia
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2019 / 2020.
Zapis prezentacji:

Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dr hab. Ewa Nasalska (przewodnicząca), dr Marta Bucholc, dr Maciej Gdula, dr Małgorzata Głowacka - Grajper, dr Jacek Haman, dr Agnieszka Jasiewicz-Betkiewicz, dr Sławomir Mandes, dr Paweł Poławski. 1

Praktyczne efekty kształcenia realizowane w ścisłym związku z efektami akademickimi – studia rozwijają umiejętności analityczne, warsztatowe i matematyczne, ale bez zaniedbywania humanistycznej formacji. 2

Studia II stopnia mają zapewniać studentom kompetencje pogłębione/rozszerzone, stąd zwiększenie w programie proporcji zajęć zorientowanych na samodzielne rozwiązywanie problemów. Położono nacisk na: – większą intensywność pracy w znacznie zmniejszonych grupach oraz intensywność kontroli efektów kształcenia (systematyczność sprawdzania efektów kształcenia przez powiązanie punktacji ECTS z formą weryfikacji efektów kształcenia i w zależności od nakładu pracy studenta); – samodzielną pracę studenta pod nadzorem prowadzących, służącą rozwinięciu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, co w praktyce oznacza analizę i dyskusję lektur, prace pisemne (eseje), przygotowywanie prezentacji, analizy danych, przygotowywanie projektów badawczych; – umiejętność stawiania pytań i formułowania problemów w socjologiczny sposób, kształtowanie wyobraźni socjologicznej – kompetencje i umiejętności wykorzystania właściwej naukom społecznym metodologii w połączeniu z teoriami socjologicznymi; – kształtowanie postawy krytycznej, umiejętność demaskowania założeń kryjących się za rozmaitymi rutynami i konwencjami – w życiu codziennym, polityce i różnych politykach, praktyce społecznej. 3

Nacisk na zajęcia mające walor praktyczny, warsztatowy i zorientowany na rozwiązywanie konkretnych problemów (uczenie się przez działanie). Wymuszona przez nie indywidualna praca, praktyczna orientacja i silne osadzenie badań w teoriach są wyróżnikiem studiów w IS – wprowadzenie, obok rozlicznych zajęć kształtujących warsztat pracy socjologa, warsztatów badawczych – zajęć, na których studenci w grupach realizują pod opieką osoby prowadzącej zajęcia własne projekty badawcze zakończone pisemnym raportem, prezentacją i dyskusją wyników. – rezygnacja z części zajęć, które miały walor ogólnikowy lub podstawowy (np. Semiotyka logiczna) – znaczne zwiększenie puli zajęć w językach obcych - wprowadzenie 60 h zajęć obowiązkowych z języków obcych 4

W programie studiów, obok dużego udziału zajęć praktycznych i warsztatowych, obecne są formy typowo akademickie (konwersatoria, wykłady, seminaria, ćwiczenia), a nacisk w kształceniu kładziony jest na pracę studenta polegającą na lekturze, analizie tekstów, systematycznym przygotowywaniu prac pisemnych, prezentacji i raportów oraz uczestnictwie w dyskusjach i pracy grupowej, a także przygotowaniu do realizacji własnych przedsięwzięć badawczych. 5

Atutem IS jest bogata oferta zajęć fakultatywnych, pozwalających studentom w sposób swobodny, ale i przemyślany kształtować swój profil badawczy i zawodowy; zajęcia te muszą stanowić co najmniej 30% w ogólnej puli ECTS programu zajęć. – Zajęcia są zgrupowane w ścieżki specjalizacyjne, np. Kapitał ludzki – rynek pracy – sprawy publiczne, Socjologia polityki, państwa i życia publicznego, Socjologia i antropologia kultury, Wspólnoty i zróżnicowanie społeczne, Metody badań społecznych i rynkowych Studenci uzyskali również możliwość dokonywania wyboru wśród zajęć obligatoryjnych, zgrupowanych w moduły (np. Centralne Problemy Socjologii, Teorie w analizach i badaniach socjologicznych), poprzez wybranie konkretnych zajęć spośród kilku zgłoszonych w danym roku. 6

Ułatwienie mobilności krajowej i międzynarodowej studenta: – wszystkie zajęcia na studiach II stopnia są semestralne – pozwala to studentom w bardziej elastyczny sposób planować udział w programach wyjazdowych i stypendialnych – wszystkie zajęcia obligatoryjne oferowane są zarówno w I jak i w II semestrze roku akademickiego, żeby umożliwić studentom korzystającym z programów wyjazdowych ich zaliczenie. 7