Rynek: popyt, podaż, cena

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Równowaga cząstkowa (Varian, rozdziały: , 14. 9;
Advertisements

Mikroekonomia pozytywna
dr Jarosław Poteralski
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Oligopol – konkurencja i współpraca
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Elastyczność popytu.
W4: Rynek – popyt i podaż.
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Popyt, podaż, rynek.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
P O P Y T , P O D A Ż.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
ZARYS WIEDZY O GOSPODARCE
Rynki konkurencji niedoskonałej
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Teoria wyboru konsumenta
Konkurencja niedoskonała
Dr inż. Sebastian Saniuk
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska Podaż pracy
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
RYNKI CZYNNIKÓW WYTWÓRCZYCH
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
Równowaga rynkowa.
Prawo popytu.
Skąd się biorą ceny?!.
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Wprowadzenie do zaawansowanych elementów popytu i podaży
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Kupowanie i sprzedawanie
Popyt i podaż jako regulatory rynku
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Monopol.
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Ekonomia stosowana 3 Popyt, podaż, cena.
Mikroekonomia - elastyczność popytu i podaży
Mechanizm rynkowy cd..
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Wydatki konsumpcyjne/ inwestycyjne to wydatki ponoszone na bieżące potrzeby.
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Elastyczność popytu.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Monopol oferenta Założenia modelu:
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Model „pięciu sił” M.Portera
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Podstawy teorii zachowania konsumentów
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zasady funkcjonowania rynku
Podstawy teorii zachowania konsumentów
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Zapis prezentacji:

Rynek: popyt, podaż, cena

Rynek To miejsce w którym dokonywane są wymienne transakcje (kupna – sprzedaży) oparte na zasadzie dobrowolnego uczestnictwa zainteresowanych stron proces, polegający na uzgodnieniu przez strony wszystkich warunków transakcji kupna - sprzedaży

Funkcje rynku Informacyjna – parametry o popycie, podaży i cenie, Równowagi – rynek jest mechanizmem dostosowującym wielkość produkcji, jej asortyment czy też jakość wyrobów do oczekiwań klientów, Akceptacji produktów – społeczne potwierdzenie przydatności dóbr, Alokacyjna – decyzje inwestycyjne na zwiększenie produkcji towarów cieszących się powodzeniem, Selekcyjna

Rynek globalny lokalny regionalny krajowy międzynarodowy

Cena Wyrażona w jednostkach pieniężnych wartość produktu Służy do racjonalizowania, czyli ograniczenia zakupów W gospodarce rynkowej o tym, kto otrzyma dobra i usługi, decyduje cena

Funkcje ceny Informacyjna – informuje producentów o ilości dóbr i usług, jakie mogłyby być sprzedane, natomiast konsumentów o możliwości ich zakupu Motywacyjna – motywuje do określonego zachowania się stron na rynku Równowagi rynkowej – wyznacza cenę, przy której wielkość popytu odpowiada wielkości podaży, Dochodowa – zapewnienie określonej nadwyżki, jaką zaplanował osiągnąć przedsiębiorca w związku z ich produkcją.

Popyt To ilość dóbr i usług, którą są skłonni nabyć konsumenci przy danej cenie w określonym czasie i miejscu

Prawo popytu Określa relację pomiędzy cenami a ilością dóbr i usług, które zastałyby zakupione przy danych cenach Gdy wszystkie inne czynniki nie zmieniają się to więcej można będzie sprzedać po niższej niż po wyższej cenie

Popyt Gdy cena spada, to możemy sobie kupić więcej - efekt dochodowy Korzyści osiągane z konsumpcji dodatkowej sztuki to malejąca użyteczność krańcowa

Krzywa popytu Im niższa cena tym wyższy popyt Kształt i nachylenie krzywej popytu bywa różne, zależy to od tego, jak popyt reaguje na zmianę ceny, czyli od elastyczności cenowej popytu cena liczba

Elastyczność cenowa popytu Kiedy popyt silnie reaguje na zmianę ceny, mówimy, ze elastyczność cenowa popytu jest wysoka – popyt jest elastyczny Jeśli popyt nie reaguje na zmianę ceny to popyt jest sztywny

Elastyczność cenowa popytu To relacja względnych zmian popytu do względnych zmian ceny % D % p to elastyczność cenowa popytu, D to zmiana popytu P to zmiana ceny

Dobra Substytucyjne Kiedy dwa wyroby zaspokajają tę samą potrzebę Np. Coca – cola i pepsi – cola PC i laptop Komplementarne Wyroby użytkowane bądź konsumowane łącznie Np.Pióro i atrament gitara i struny

Zmiany w popycie Pobyt się zmienia, ale cena pozostaje na tym samym poziomie – przesunięcie krzywej popytu Czynniki: Zmiany cen towarów powiązanych Zmiany dochodu Zmiany mody i gustów konsumentów

Zmiany w popycie Zmiany cen towarów powiązanych Jeśli rośnie cena dobra, które łatwo jest zastąpić innym (substytutem), to popyt na substytut z pewnością wzrośnie. Z drugiej strony, jeśli konsumpcja jednego produktu wymaga także zakupu drugiego, to wzrost ceny jednego z nich ogranicza zakupy obydwu Zmiany dochodu z reguły wzrost dochodu skłania nas do większych zakupów np.samochody, kosmetyczka Zmiany mody i gustów konsumentów

Podaż To ilość dóbr lub usług,którą producenci oferują do sprzedaży po określonej cenie w danym momencie i miejscu Im wyższa cena, tym większa zachęta do produkcji i sprzedaży danego dobra cena liczba

Zmiany podaży Zmiany w kosztach produkcji wzrost kosztów produkcji będzie miał odwrotny wpływ na ilość oferowanego produktu przy stałej cenie (zmaleje), w wyniku: zmian warunków klimatycznych, stanu środowiska, polityki rządu Zmiany cen innych dóbr, szczególnie gdy łatwo jest zmienić profil produkcji większość przedsiębiorstw wytwarza więcej niż 1 produkt. Zmiana relacji cen między wyrobami może spowodować wzrost produkcji pewnych wyrobów i jednoczesny spadek wytwarzania innych Oczekiwania

Elastyczność cenowa podaży Wysoka elastyczność – nawet niewielka zmian powoduje duży wzrost podaży Niska elastyczność oznacza, ze podwyższenie ceny nie spowoduje istotnego zwiększenia podaży

Zmiana elastyczności podaży Czas Im dłuższy okres, tym reakcja firmy na zmianę ceny będzie silniejsza, jeśli ceny rosną to staramy się zwiększyć produkcję Technologie Koszty pozyskania nowych czynników produkcji

Cena równowagi rynkowej Cena, która równoważy popyt z podażą to cena równowagi rynkowej cena Cena równowagi Krzywa popytu Krzywa podaży liczba

Nadwyżka podaży i popytu Sytuacja, w której podaż jest wyższa od popytu, to nadwyżka podaży i prowadzi ona do spadku cen, ograniczenia produkcji i wzrostu popytu Nadwyżka podaży Nadwyżka popytu

Konkurencja rynkowa To taki stan rynku, kiedy sprzedawcy nie mogą narzucić ceny – ustala ją rynek. W języku ekonomicznym mówi się, że sprzedawcy są biorcami ceny.

Konkurencja doskonała Aby sprzedający nie mogli narzucić swojej ceny kupującym, musi być spełnionych kilka warunków: Rozproszenie popytu i podaży, czyli musi być wielu kupujących i sprzedających, Homogeniczność (jednorodność) towaru, tak aby konsumenci mogli dokonać porównań i by cena była jednym czynnikiem decydującym o zakupie od tego czy innego sprzedawcy, Doskonała informacja jest niezbędna, by nabywcy znali ceny oferowane przez sprzedawców, Brak barier wejścia i wyjścia z rynku, dzięki czemu liczba kupujących, a w szczególności sprzedających dopasowuje się do warunków rynkowych.

Konkurencja monopolistyczna Wielu producentów dostarcza produkty podobne, ale nie takie same Różnicowanie produktu nazywane jest dywersyfikacją i służy wytworzeniu przeświadczenia u nabywców, ze kupują coś wyjątkowego Np.mleko

Oligopol Na rynku dominuje kilka dużych przedsiębiorstw Obniżki cen nie są najlepszą metodą na zwiększanie zysku Np.PZU S.A.

Monopol Jeden sprzedawca Sprzedawca jest dawcą ceny Istotą jej jest ograniczanie produkcji i zwiększanie ceny

Cechy charakterystyczne na różnych rynkach Konkurencja doskonała Konkurencja monopolistyczna Oligopol Monopol Dużo niezależnych Liczba firm Kilka dużych Jedna wielka wiele Ograniczony przez dostępność substytutów Duży, szczególnie w przypadku lidera cenowego Wpływ producenta na cenę brak Bardzo duży Brak – wyroby są homogeniczne (takie same) Zależnie od typu wyrobu (duże w wypadku samochodów, małe dla benzyny) Zróżnicowanie produktów duże brak Bariery wejścia na rynek Bardzo duże brak niewielkie duże Słaba – pojawia się tylko wtedy gdy istnieje groźba pojawienia się konkurencji Promocja brak bardzo silna istotna

4 czynniki, które pozwalają na monopol: Unikatowe zasoby, Korzyści skali Patenty, prawa autorskie, znaki towarowe Regulacje rządowe