Zaburzenia i uzależnienia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POLECANE NOWOŚCI WYDAWNICZE
Advertisements

Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za rok 2008 w powiecie nidzickim Nidzica, r.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Bezpieczeństwo państwa
Konsumpcja informacji
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Kodeks 2.0 Szkoła Podstawowa nr 3 im. M. Konopnickiej Krosno r. szk. 2012/2013.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Wyniki ankietowania Miasto Szczecin Młodzieżowa Rada Miasta Szczeciński Park Naukowo Technologiczny Szczecin, 20 czerwca
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA W KIELCACH
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
E-Safety.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Szkoła z klasą 2.0 III edycja rok szkolny 2012/2013.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Co to jest TIK?.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
INTERNETOWE CENTRUM INFORMACJI MULTIMEDIALNEJ INTERNETOWE CENTRUM INFORMACJI MULTIMEDIALNEJ W BIBLIOTECE SP 15.
STOP Cyberprzemocy.
Obliczamy czas.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Gry komputerowe – rozwijają czy uzależniają?
Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w ramach projektu Wstęp – zapoznanie z celami, uwarunkowaniami, realizacją i oczekiwanymi efektami.
Technologia informacyjna
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH W GOLENIOWIE
EDI NET - badania.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
SZANSE I ZAGROŻENIA INTERNETU
Kilka zasad korzystania z ICIM
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
KODEKS 2.0 Szkoły Podstawowej w Licheniu Starym
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Biblioteka szkolna.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Nowe technologie w edukacji
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Szkoła Promująca Zdrowie
I NTERNETOWE C ENTRUM I NFORMACJI M ULTIMEDIALNEJ Szkoły Podstawowej nr 20 im. S. Batorego w Poznaniu.
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
ANALIZA KWESTIONARIUSZA PROGRAMU COMENIUS, styczeń 2015
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Inspiracje mądrego korzystania z Internetu na rzecz dzieci i młodzieży
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Dziecko w wielkiej SIECI Niweczenie osoby ludzkiej w cyberprzestrzeni jako problem.
Jak towarzyszyć dzieciom w sieci? Monika Pietruszka Wioleta Stypuła.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Jak kształtować stosunek dziecka do multimediów MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Mama, tata, tablet….
PiszMów Dobowy Zabawa bez limitu
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Sopocka Akademia Tenisowa
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Zapis prezentacji:

Zaburzenia i uzależnienia Mariusz Jędrzejko dr hab. prof. ndzw. Zaburzenia i uzależnienia jako skutek kompulsywnego korzystania z mediów cyfrowych

Czy współczesne media cyfrowe uzależniają? Zaburzenia i uzależnienia jako skutek kompulsywnego korzystania z mediów cyfrowych Źródła wiedzy: Anderson C.A., Bushman B.J. (2001), Effects of violent video games on aggressive behavior, aggressive cognition, aggressive affect, physiological arousal, and prosocial behavior: a meta-analytic review of thescientific literature, Psychogolical Sience 12/5/2001; Augustynek A. (2005), Nadmierne używanie Internetu: uzależnienie, kompulsja czy fascynacja, Kraków: Wydawnictwo AGH; Bandura A. (2007), Teoria społecznego uczenia się, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; Batorski D. (2006), Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników, (w:) W. Jonak, P. Mazurek, M. Okoń, A. Przybylska, A. Tarkowski, J. Zając, Re: Internet. Polskie konteksty i interpretacje, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne; Barani K., Rola więzi online w życiu społecznym człowieka, (w:) Szmigielska B. (2009) (red.), Psychologiczne konteksty Internetu, Kraków: Wydawnictwo WAM; Bargh J.A., McKenna K.Y.A. 92004), The Internet and Social Life, Annual Reviev of Psychology no. 55; Barney D. (2008), Społeczeństwo sieci, Warszawa: Wydawnictwo Sic!; Bożejewicz W., Jędrzejko M. (2007), Gry komputerowe i sieciowe jako stymulator zachowań agresywnych dzieci i młodzieży, Pułtusk; Freeman D., Freeman J. (2010), Rusz głową. Na tropach tajemnic naszego umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Magnum; Jędrzejko M., Taper A., Jak kształtować kontakt dziecka z multimediami?, Warszawa: Fundacja Pedagogium; Janus K. (red.), (2011), Słownik pedagogiki i psychologii, zagadnienia, pojęcia, terminy, Warszawa: Wydawnictwo Buchmann; Jędrzejko M., Taper A. (2012), Dzieci a multimedia, Warszawa – Dąbrowa Górnicza: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Wydawnictwo WSB; Kandell E.R., (2001), The molecular biology of memory storage, in: Sience no. 294; Kiedrowicz G., Ziębakowska-Cecot K. (2012), Edukacja medialna i informatycznawobec szans i zagrożeń świata wirtualnego, (w:) Patologie w cyberświecie, red. S. Bębas, J. Pils, J. Bednarek, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa; Kiesler S., Siegel J., McGuire T.W., (1984), Social psychogolical aspects of comuter-mediated communication, (in:) American Psychologist no. 39; Kmiecik-Baran K. (2000), Młodzież i przemoc. Mechanizmy socjologiczno-pedagogiczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; Kraut R., Kiesler S., Boneva B., Cummings J., Helgeson V., Crawford A. (2002), Internet Paradox Revisited, Journal of Social Issues, Vol. 58, no. 1; Morbitzer J. (2003), Internet – nowe szanse i zagrożenia dydaktyczne, (w:) Internet w społeczeństwie informacyjnym, Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu; O’Shea (2011), Mózg, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; Pikiewicz P. (red.) (2012): Zastosowania Internetu, Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu; Raport – Polska 2050 (2011), Zespół autorski M. Kleiber, J. Kleer, A.P. Wierzbiscki, G. Galwas, L. Kuźnicki, Z. Sadowski, Z. Strzelecki, Warszawa: Polska Akademia Nauk; Small, G., Vorgan G. (2011), iMózg, Poznań: Vesper; Szacka B. (2008), Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa; Szamajdziński B. (2005), Uzależnienie od Interenetu, kttp:// porady[sychologa.pl/uzależnienie-interent; Szmigielska B. (2009) (red.), Psychologiczne konteksty Internetu, Kraków: Wydawnictwo WAM; Woronowicz B. (2019), Uzależnienia, Warszawa: Media Rodzina.; Wódz J. (2003), Wstęp, (w:) Internet w społeczeństwie informacyjnym, Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu. Kluczowe pytania: Jakie szanse (potencjały) i zagrożenia (deficyty) są związane z mediami cyfrowymi? Czy współczesne media cyfrowe uzależniają? Jak i kogo edukować do mediów cyfrowych – czy warto modelować relacje dzieci – multimedia?

Co wiemy: Co z tego wynika? Zaburzenia i uzależnienia jako skutek kompulsywnego korzystania z mediów cyfrowych Co wiemy: media cyfrowe są narzędziem masowym w pokoleniu 12-40 lat w kolejnej dekadzie będą masowe w pokoleniu 5-50 lat za dwie dekady będziemy żyli w społeczności Cyfrowych Tubylców Co z tego wynika? Dzieci będą miały masowy dostęp do wszelkiej wiedzy Kim będzie nauczyciel przyszłości? – kompetencje, wiedza Czym będzie szkoła przyszłości – e-nauka, e-biblioteki, e-nauczyciel, e-egzaminy, e-…………………. Jak wychowywać uczniów do mediów? – edukacja medialna Jak będą przebiegały relacje interpersonalne?

Dwa dychotomiczne podejścia do mediów cyfrowych w XXI wieku Zaburzenia i uzależnienia jako skutek kompulsywnego korzystania z mediów cyfrowych Dwa dychotomiczne podejścia do mediów cyfrowych w XXI wieku 1. Cudowne „dziecko” nowych technologii. Nadzieja na świat bez granic i powszechny dostęp do wiedzy i informacji. 2. Coś, co niszczy naturalne relacje interpersonalne, „porywa” nastolatków w nierealny świat

Dzieci i młodzież a media cyfrowe – nieustanna zmiana Zaburzenia i uzależnienia jako skutek kompulsywnego korzystania z mediów cyfrowych Dzieci i młodzież a media cyfrowe – nieustanna zmiana 2013 lata 90. lata 80. XX wieku Wiek 0-4 4-7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 2030 2020 2013

Dzieci i młodzież a media cyfrowe – nieustanna zmiana Zaburzenia i uzależnienia jako skutek kompulsywnego korzystania z mediów cyfrowych Dzieci i młodzież a media cyfrowe – nieustanna zmiana 2013 lata 90. lata 80. XX wieku Przyspieszenie adolescencyjne Wiek 0-4 4-7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 2030 2020 2013

Źródła wielkiej „rewolucji” Zmiana modelu rozwojowego dzieci młodzież dorośli Z badań: ponad 70% rodziców deklaruje, że nie wyłącza telewizora, gdy w pokoju jest niemowlak, ponad 50% wykorzystuje telewizję do…usypiania dziecka lub zajmowania go, gdy mama/tata musi wykonać inne czynności nowi dorośli status dorosłych Matura Ukończenie studiów lub praca jako usamodzielnienie 7

Książka – 1 strona: Strona www: Kilka faktów: fakt 1 1600-1800 liter, 2-3 grafiki Strona www: 600-1000 liter, 8-9 grafik, sceny ruchome

Zaburzenia i uzależnienia jako skutek kompulsywnego korzystania z mediów cyfrowych Cechy XXI: Ogromna ilość informacji – wieloźródłowych, wielopostaciowych Permanentne przeciążenie informacyjne Traktowanie informacji jako wiedzy Zasada powtarzalności = wiarygodności

Środowisko pracy mózgu Kilka faktów: fakt 2 Środowisko pracy mózgu Oglądam telewizję Przepisując do laptopa Hasło z encyklopedii Powszechnej”

Środowisko pracy mózgu Kilka faktów: fakt 2” Środowisko pracy mózgu Oglądam telewizję W trakcie pisania lekcji na laptopie Weryfikując zasoby Sciaga.pl Rozmawiając na Skeypie Odpowiadając na GaduGadu Przy rytmicznych dźwiękach 50’cent Do aromatycznych chipsów

Kilka faktów: fakt 3 PIERWSZE pole do edukacji medialnej W J E D N Y M Telewizor Muzyka Rozmowa Internet Gra KOMUTEROWA Komunikator Czytanie PIERWSZE pole do edukacji medialnej 12

Kilka faktów: fakt 3” Obrazy: Facebook Reklamy Gadu-gadu Klawiatura Telewizor Ekran komórki Głosy: Dźwięk z komputera Muzyka Głos mamy-taty Dźwięk telefonu Dźwięk z TV My Nasze dzieci

Mózg i multimedia

Środowisko życia Kilka faktów: fakt 4 Ogromne nasycenie multimediami Dzieci niemal rodzą się przy mediach cyfrowych Socjalizacja przy TV Dziecko jako adresat coraz szerszego przekazu cyfrowego „Style pack” – metoda presji reklamowej DRUGIE pole do edukacji medialnej

Środowisko życia Krótki żywot nowości – konieczność nieustannej zmiany Kilka faktów: fakt 4” Środowisko życia Krótki żywot nowości – konieczność nieustannej zmiany Jeśli nie masz – wykluczasz się Nieustanna zmiana Płynna rzeczywistość

Kilka faktów: fakt 4 Oni 98% warszawskich i 95% śląskich gimnazjalistów ma konta na Facebooku – z tej grupy 99% jest tam codziennie Blisko 48% jest w Sieci po 22.00, a 19% po 24.00 codziennie 42% poświęca na multimedia ponad 5 godzin dziennie

Kilka faktów: fakt 4 Oni My 98% warszawskich i 95% śląskich gimnazjalistów ma konta na Facebooku – z tej grupy 99% jest tam codziennie Blisko 48%/43% jest w Sieci po 22.00, a 19%/16% po 24.00 codziennie 42%/38% poświęca na multimedia ponad 5 godzin dziennie 13% warszawskich i 9% śląskich nauczycieli ma konta na Facebooku – z tej grupy 64% jest tam codziennie Blisko 23%/28% jest w Sieci po 22.00, a 9%/7% po 24.00 codziennie 2%/1% poświęca na multimedia ponad 5 godzin dziennie 12%/9% wykorzystuje codziennie media cyfrowe w edukacji 6%/4% szkół ma własne portale, strony edukacyjne

Sugestia pedagogiczna Trzeba wejść w cyberprzestrzeń – tam gdzie są dzieci Wyposażyć pedagoga szkolnego w tablet z pełnym dostępem do Internetu Zakładać konta na facebooku - zapraszać dzieci Założyć email zaufanie.zosia@o2.pl

Aktywność internetowa – komórka – 29%: 56 minut/ 1 godzina Kilka faktów: fakt 5 Nowa organizacja doby Aktywny telefon komórkowy: 47 minut rozmów, 30 sms/ 1dobę – 1 godzina Aktywność internetowa – komórka – 29%: 56 minut/ 1 godzina www. stacjonarne – 26% www. stacjonarne – 76% - 3,5 godziny 14% sen www. przenośne – 29% sen nauka po 19.00 – 22% Nauka 16-19 – 61% TRZECIE pole do edukacji medialnej Sen optymalny 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 1 2 3 4 5 6 7 maksymalny czas używania komputera – 21.00 (13-16 lat)

uzależnić Czy można się od mediów cyfrowych? Zaburzenia i uzależnienia jako skutek kompulsywnego korzystania z mediów cyfrowych Czy można się uzależnić od mediów cyfrowych?

Na czym polega mechanizm uzależnienia „coś” + człowiek (OUN) jest „OK” – afektywna przyjemność brak „coś” lub zabieramy „coś” reakcje negatywne „coś” wraca jest „OK” jest „coś” – „OK” + reakcje negatywne terapia – bez „coś” może być OK wraca cykl „OK” + reakcje negatywne ?

Na czym polega mechanizm cyberuzależnienia - CYBERZABURZENIA @ + człowiek (OUN) jest OK brak „coś” lub zabieramy „coś” reakcje negatywne „coś” wraca jest OK a następnie „OK” terapia – modelujemy relacje do @ wraca cykl OK + brak „OK” ?

Bardziej zasadnym jest mówienie o WNIOSEK Bardziej zasadnym jest mówienie o CYBERZABURZENIACH a nie CYBERUZALEŻNIENIACH ?

Co robić aby uniknąć cyberzaburzeń ? Jeśli się uczysz nie graj w gry Jeśli się uczysz, nie serfuj w innych sprawach w sieci Oglądasz telewizję, nie pracuj na komputerze Nierób więcej niż dwie rzeczy na raz Najpierw lekcje później zabawa w @ Jak to zrobić? Razem mama – tata – dziecko (dzieci) Określić zasady – podpisać kontrakt komputerowy Rygorystycznie przestrzegać zasad

Pożądany model profilaktyki Profilaktyka pozytywna - edukacyjna Uczniowie Wszystko co pozytywne o @ Zasady netykiety Wiedza o zagrożeniach (osobowość, psychika, somatyka) WRZESIEŃ Nauczyciele Jak wykorzystać media elektroniczne w edukacji Jak wychowywać i edukować dzieci do mediów cyfrowych CZERWIEC, WRZESIEŃ Rodzice Jak wprowadzać dziecko w świat @ Jak modelować relacje do @ WRZESIEŃ

Zasady podstawowe profilaktyki Powtarzalność działań Jednolitość postaw Jasny cel 27

Media cyfrowe a fazy rozwojowe dziecka Skracanie snu Fizyczny i emocjonalny udział w życiu dorosłych Nieograniczony dostęp do wszystkiego Samodzielność decyzji – życiowych, edukacyjnych, poznawczych, emocjonalnych Izolacja rodzinna 28

Jak modelować relacje gimnazjalista – komputer, Internet? zjedz, odpocznij rozrywka, sport sen odrób lekcje 14 15 16 17 18 19 20 21 22 Gimnazjum – sugerowany maksymalny czas używania komputera - 20.30 CZWARTE pole do edukacji medialnej

Jak modelować relacje gimnazjalista – komputer, Internet? Jeden dzień w tygodniu - bez komputera przez cały tydzień włączony filtr rodzicielski poniedziałek wtorek środa czwartek piątek sobota niedziela niech ten dzień wybierze dziecko

Rozwój dziecka 6-16 lat (pola zagrożeń) Samodzielny komputer-Internet. „StrzelankI – „kompasy” agresji. Weekendowe bezgraniczne snifowanie. Częste funkcjonowanie w sferach dorosłych. Eksplozja adolescencji Przygotowanie do „dorosłości” w gimnazjum. Tryby wieczorno-nocne. Opuszczanie wychowawcze. Brak nawyków pracy. Socjalizacja przy telewizorze. Udział w życiu dorosłych. Pozyskiwanie dziecka przez kupowanie. Wiek 6 lat 7 lat 8 lat 9 lat 10 lat 11 lat 12 lat 13 lat 14 lat 15 lat 16 lat Pierwsze gry elektroniczne. Pierwsze samodzielne kontrakty z komputerem i Internetem. Zasypianie po 21.00. Chemia wzmocnienia. Przyspieszona adolescencja Samodzielność w SIECI „Zabijanie” dla zabawy – silne „kompasy” agresji Cybererotyka Nowe typy chemii wzmocnienia Pierwsze eksperymenty „Samodzielność i samorządność”, tryb wieczorno-nocny, krótki sen, poszukiwanie pobudzenia i wzmocnienia, aktywność seksualna, burze neurohormonalne

www.cps.edu.pl Dziękujemy za uwagę tel. 602-100-020 kontakt: tel. 602-100-020 Więcej opracowań na: www.cps.edu.pl 32