Właściwość Sądów administracyjnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ustrój sądownictwa w państwach śródziemnomorskich
Advertisements

1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Rzecznik Praw Przedsiębiorcy – projekt ustawy
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Prawo administracyjne
UGODA ADMINISTRACYJNA
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Postepowanie przed WSA
Zasady psa i ppsa Podmioty psa Copyright by Dariusz R. Kijowski
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Skarga kasacyjna.
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Właściwość sądów administracyjnych
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Postępowanie podatkowe
Mgr Przemysław Mazurek
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
Trybunał Konstytucyjny
Zmiana imienia i nazwiska
Poświadczanie dokumentów w KPA
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Właściwość sądów administracyjnych
PRZEGLĄDANIE AKT - kodeks zakłada, że oskarżonemu, na jego żądanie, należy wydać bezpłatnie jeden uwierzytelniony odpis każdego orzeczenia; odpis ten wydaje.
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Podmioty i uczestnicy Zasady ogólne kpa dotyczące podmiotów i uczestników Zasada pogłębiania zaufania obywateli Organy administracji publicznej prowadzą.
Zakres obowiązywania kpa
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
POSTĘPOWANIE PRZED ORGANEM DRUGIEJ INSTANCJI 1) Odwołanie 2) Postępowanie odwoławcze a) przebieg postępowania odwoławczego b) zakres uprawnień decyzyjnych.
Sądy Administracyjne w Polsce
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Postępowanie przed sądem administracyjnym
Uczestnicy postępowania podatkowego
Przedstawicielstwo Przedawnienie i terminy zawite
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Prawo cywilne z umowami w adm.3 Składanie oświadczeń woli
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy
Rozprawa w postępowaniu podatkowym
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
MEDIACJA W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Stacjonarne Studia Prawa.
Trybunał Konstytucyjny
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Prawo o ustroju sądów powszechnych
Rządowa administracja zespolona w administracji
Sądy Administracyjne w Polsce
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Postępowanie sądowoadministracyjne
Sądy Administracyjne w Polsce
Dorota Czerwińska Katedra Postępowania Karnego
POSTĘPOWANIE CYWILNE mgr Katarzyna Ociepka.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Apelacja cywilna.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Właściwość Sądów administracyjnych

Sąd administracyjny musi być właściwy rzeczowo, miejscowo i instancyjnie

Art. 14 p.p.s.a. właściwość instancyjna WSA Wojewódzkie sądy administracyjne rozpoznają wszystkie sprawy sądowoadministracyjne z wyjątkiem spraw, dla których zastrzeżona jest właściwość Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Właściwość miejscowa WSA Do rozpoznania sprawy właściwy jest wojewódzki sąd administracyjny, na którego obszarze właściwości ma siedzibę organ administracji publicznej, którego działalność została zaskarżona.

Rozporządzenie Prezydenta RP Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, w drodze rozporządzenia, może przekazać wojewódzkiemu sądowi administracyjnemu rozpoznawanie spraw określonego rodzaju należących do właściwości innego wojewódzkiego sądu administracyjnego, jeżeli wymagają tego względy celowości.

Rozporządzenie Prezydenta RP z dnia 25 kwietnia 2003 r Rozporządzenie Prezydenta RP z dnia 25 kwietnia 2003 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych sprawa z zakresu działania Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych / DZ. U nr 72 poz.653/ W myśl tego rozporządzenia rozpoznawanie spraw z zakresu działania Kierownika Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych, w których stroną skarżącą są osoby zamieszkałe poza obszarem właściwości WSA w Warszawie, przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości osoby te zamieszkują

Art. 14 p.p.s.a. Miarodajny dla oceny właściwości sądu administracyjnego jest moment wniesienia skargi. Oznacza to że wojewódzki sąd administracyjny właściwy w chwili wniesienia skargi pozostaje właściwy aż do ukończenia postępowania, choćby podstawy właściwości zmieniły się w toku sprawy, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

Art. 14a p.p.s.a Jeżeli wojewódzki sąd administracyjny nie może z powodu przeszkody rozpoznać sprawy lub podjąć innej czynności, Naczelny Sąd Administracyjny wyznaczy na posiedzeniu niejawnym, w składzie trzech sędziów, inny wojewódzki sąd administracyjny.

Właściwość Naczelnego Sądu Administracyjnego

Art. 15 p.p.s.a. Naczelny Sąd Administracyjny: 1) rozpoznaje środki odwoławcze od orzeczeń WSA, stosownie do przepisów ustawy; ustawa do środków odwoławczych zalicza skargę kasacyjną oraz zażalenie 2) podejmuje uchwały mające na celu wyjaśnienie przepisów prawnych, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych; 3) podejmuje uchwały zawierające rozstrzygnięcie zagadnień prawnych budzących poważne wątpliwości w konkretnej sprawie sądowoadministracyjnej;

4) rozstrzyga spory, o których mowa w art. 4; 5) rozpoznaje inne sprawy należące do właściwości NSA na mocy odrębnych ustaw W tym zakresie NSA przysługują kompetencje charakterystyczne dla sądu pierwszej instancji. W zakresie objętym regulacją pkt. 4 i 5stosuje się odpowiednio przepisy o postępowaniu przed WSA. Komentowany przepis stanowi jednak, że spory, o których mowa w art. 4 p.p.s.a., NSA rozstrzyga na wniosek postanowieniem przez wskazanie organu właściwego do rozpoznania sprawy.

Do środków nadzoru judykacyjnego NSA należy zaliczyć również orzekanie o unieważnieniu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego, przewidziane w art. 172 p.p.s.a. oraz orzekanie w sprawach skarg o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia art. 285a.

Skład Sądu

Zasada Art. 16 p.p.s.a. p.p.s.a. ustala zasadę, że sądy administracyjne orzekają w składzie trzech sędziów; dotyczy ona zarówno wojewódzkich sądów administracyjnych, jak i NSA. Komentowany przepis dopuszcza odstępstwo od tej reguły tylko wtedy, gdy „ustawa stanowi inaczej"

Sąd administracyjny na posiedzeniu niejawnym orzeka w składzie jednego sędziego, chyba że ustawa stanowi inaczej. Zarządzenia poza rozprawą wydaje przewodniczący. NSA rozpoznaje skargi kasacyjne w składzie trzech sędziów. Jednakże art. 187 § 3 dopuszcza możliwość przejęcia sprawy do rozpoznania przez skład siedmiu sędziów Naczelny Sąd Administracyjny podejmuje uchwały (art. 15 § 1 pkt 2 i 3) w składzie siedmiu sędziów, izby lub w pełnym składzie /art. 264/

Wyznaczenie składu art. 17 p.p.s.a. Wyznaczanie składu orzekającego do rozpoznania sprawy na rozprawie lub na posiedzeniu niejawnym określają regulaminy wewnętrznego urzędowania sądów administracyjnych, wydane na podstawie odrębnej ustawy. W myśl § 23 ust. 1 reg. WSA przewodniczący wydziału przydziela sprawy sędziom wydziału, wyznaczając sędziego sprawozdawcę w sprawie zgodnie z zasadami przydziału spraw sędziom określonymi przez kolegium sądu.

Losowanie Przewodniczący wydziału zarządza wyznaczenie składu orzekającego w drodze losowania: a) w sprawie przekazanej sądowi do ponownego rozpoznania, b) w razie wyłączenia sędziego, c) w sprawie ze skargi o wznowienie postępowania

Zmian składu Zmiana składu orzekającego może nastąpić jedynie z przyczyn losowych albo gdy sędzia nie może uczestniczyć w składzie orzekającym z powodu przeszkód prawnych.

Wyłączenie sędziego

Z art. 45 ust. 1 Konstytucji RP wynika m. in Z art. 45 ust. 1 Konstytucji RP wynika m.in., że podmiotowym prawem o randze konstytucyjnej jest prawo każdego do bezstronnego sądu. Urzeczywistnieniu tego prawa służą liczne gwarancje ustawowe. Jedną z nich jest instytucja wyłączenia sędziego, uznawana za „główny mechanizm gwarancyjny dla realizacji zasady bezstronności sądu"

Iudex inhabilis art. 18 p.p.s.a. Sędzia jest wyłączony z mocy samej ustawy w sprawach: 1) w których jest stroną lub pozostaje z jedną z nich w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy oddziałuje na jego prawa lub obowiązki; 2) swojego małżonka, krewnych lub powinowatych w linii prostej, krewnych bocznych do czwartego stopnia i powinowatych bocznych do drugiego stopnia; 3) osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli; 4) w których był lub jest jeszcze pełnomocnikiem jednej ze stron;

5) w których świadczył usługi prawne na rzecz jednej ze stron lub jakiekolwiek inne usługi związane ze sprawą; 6) w których brał udział w wydaniu zaskarżonego orzeczenia, jak też w sprawach o ważność aktu prawnego z jego udziałem sporządzonego lub przez niego rozpoznanego oraz w sprawach, w których występował jako prokura-tor; 6a) dotyczących skargi na decyzję albo postanowienie, jeżeli w prowadzonym wcześniej postępowaniu w sprawie brał udział w wydaniu wyroku lub po-stanowienia kończącego postępowanie w sprawie; 7) w których brał udział w rozstrzyganiu sprawy w organach administracji publicznej.

Powody wyłączenia trwają także po ustaniu uzasadniającego je małżeństwa, przysposobienia, opieki lub kurateli. Sędzia, który brał udział w wydaniu orzeczenia objętego skargą o wznowienie postępowania, nie może orzekać co do tej skargi.

Wyłączenie na wniosek Niezależnie od przyczyn wymienionych w art. 18, sąd wyłącza sędziego na jego żądanie lub na wniosek strony, jeżeli istnieje okoliczność tego rodzaju, że mogłaby wywołać uzasadnioną wątpliwość co do jego bezstronności w danej sprawie. Wniosek o wyłączenie sędziego strona zgłasza na piśmie lub ustnie do protokołu posiedzenia w sądzie, w którym sprawa się toczy, uprawdopodabniając przyczyny wyłączenia. Strona, która przystąpiła do rozprawy, powinna uprawdopodobnić ponadto, że przyczyna wyłączenia dopiero później powstała lub stała się jej znana. Do czasu rozstrzygnięcia sprawy o wyłączenie sędzia może spełniać tylko czynności niecierpiące zwłoki (art. 20 PPSA)

Sędzia powinien zawiadomić sąd o zachodzącej podstawie swojego wyłączenia i wstrzymać się od udziału w sprawie. /21 p.p.s.a./

O wyłączeniu sędziego rozstrzyga sąd administracyjny, w którym sprawa się toczy. Postanowienie wydaje sąd w składzie trzech sędziów, na posiedzeniu niejawnym, po złożeniu wyjaśnienia przez sędziego, którego wniosek dotyczy. W razie gdy sąd administracyjny, nie może podjąć postanowienia z powodu braku dostatecznej liczby sędziów, Naczelny Sąd Administracyjny wyznacza inny sąd do rozpoznania wniosku.

Odpowiednie stosowanie O wyłączeniu sędziego stosuje się odpowiednio do wyłączenia protokolanta, referendarza sądowego, asesora sądowego oraz prokuratora. Wniosek o wyłączenie prokuratora przekazuje się odpowiedniemu prokuratorowi nadrzędnemu.

Strony

Strony i uczestnicy psa – zdolność sądowa Stronami PSA są: skarżący i organ administracji publicznej, którego działalność jest przedmiotem skargi (i sprawy). W PSA udział biorą także „uczestnicy” (art.32 PPSA) Zdolność występowania przed sądem jako stroną lub uczestnik PSA (zdolność sądowa) posiadają: 1.) osoba fizyczna i osoba prawna 2.) Państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz organizacje społeczne nieposiadające osobowości prawnej

Strony i uczestnicy psa – zdolność sądowa 3.) inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, jeżeli przepisy prawa dopuszczają możliwość nałożenia na te jednostki obowiązków lub przyznania uprawnień lub skierowania do nich nakazów i zakazów, a także stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikających z przepisów prawa 4.) organizacje społeczne, choćby nie posiadały osobowości prawnej, w zakresie ich statutowej działalności w sprawach dotyczących interesów prawnych innych osób (art. 25 PPSA)

Strony i uczestnicy psa Art. 26 §1 i 2 Zdolność do czynności w postępowaniu w sprawach sądowo-administracyjnych (zdolność procesową) mają osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, osoby prawne oraz organizacje społeczne i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 25.  Osoba fizyczna ograniczona w zdolności do czynności prawnych ma zdolność do czynności w postępowaniu w sprawach wynikających z czynności prawnych, których może dokonywać samodzielnie.

Strony i uczestnicy psa Osoba fizyczna niemająca zdolności do czynności w postępowaniu może je podejmować tylko przez swojego przedstawiciela ustawowego (art. 27 PPSA) Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne mające zdolność sądową dokonują czynności w postępowaniu przez organy albo osoby uprawnione do działania w ich imieniu. Za Skarb Państwa podejmuje czynności w postępowaniu organ jednostki organizacyjnej, z której działalnością wiąże się postępowanie, lub organ jednostki nadrzędnej (art. 28 PPSA)

Strony i uczestnicy psa Przedstawiciel ustawowy lub organ albo osoby uprawnione do działania w ich imieniu, mają obowiązek wykazać swoje umocowanie dokumentem przy pierwszej czynności w postępowaniu (art. 29 PPSA) Dla strony niemającej zdolności procesowej, która nie ma przedstawiciela ustawowego, jak również dla strony niemającej organu powołanego do jej reprezentowania, sąd na wniosek strony przeciwnej ustanowi kuratora, jeżeli strona ta podejmuje przeciwko drugiej stronie czynność niecierpiącą zwłoki. Postanowienie sądu może zapaść na posiedzeniu niejawnym (art. 30 PPSA)

Uczestnicy na prawach strony Osoba, która brała udział w postępowaniu administracyjnym, a nie wniosła skargi, jeżeli wynik postępowania sądowego dotyczy jej interesu prawnego, jest uczestnikiem tego postępowania na prawach strony – z mocy prawa Udział w charakterze uczestnika może zgłosić również osoba, która nie brała udziału w postępowaniu administracyjnym, jeżeli wynik tego postępowania dotyczy jej interesu prawnego, a także organizacja społeczna w sprawach innych osób, jeżeli sprawa dotyczy zakresu jej statutowej działalności – z woli sądu

Pełnomocnicy Art. 34. Strony i ich organy lub przedstawiciele ustawowi mogą działać przed sądem osobiście lub przez pełnomocników. Art. 35. § 1. Pełnomocnikiem strony może być adwokat lub radca prawny, a ponadto inny skarżący lub uczestnik postępowania, jak również rodzice, małżonek, rodzeństwo lub zstępni strony oraz osoby pozostające ze stroną w stosunku przysposobienia, a także inne osoby, jeżeli przewidują to przepisy szczególne.

pełnomocnicy § 2. Pełnomocnikiem osoby prawnej lub przedsiębiorcy, w tym nieposiadającego osobowości prawnej, może być również pracownik tej jednostki albo jej organu nadrzędnego. Dotyczy to również państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. § 3. Osoba prawna lub zarząd spółki partnerskiej świadczący na podstawie odrębnych przepisów pomoc prawną przedsiębiorcy, osobie prawnej lub innej jednostce organizacyjnej, mogą udzielić pełnomocnictwa procesowego - w imieniu podmiotu, któremu świadczą pomoc prawną - adwokatowi lub radcy prawnemu, jeżeli zostały do tego upoważnione przez ten podmiot.

pełnomocnicy Pełnomocnik obowiązany jest przy pierwszej czynności procesowej dołączyć do akt sprawy pełnomocnictwo z podpisem mocodawcy lub wierzytelny odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, doradca podatkowy i rzecznik patentowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa. Sąd może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony. W toku sprawy pełnomocnictwo może być udzielone ustnie na posiedzeniu sądu przez oświadczenie złożone przez stronę i wciągnięte do protokołu (art. 37 PPSA)

Strona skarżąca Skargę do SA może wnieść 1) każdy, kto ma w tym interes prawny, 2) prokurator, 3) Rzecznik Praw Obywatelskich oraz 4) organizacja społeczna w zakresie jej statutowej działalności, w sprawach dotyczących interesów prawnych innych osób, jeżeli brała udział w postępowaniu administracyjnym (art. 50 § 1 PPSA)

Strona skarżąca Uprawnionym do wniesienia skargi jest również inny podmiot, któremu ustawy przyznają prawo do wniesienia skargi (50.2): wojewoda na uchwały i zarządzenia j.s.t. wojewoda na bezczynność j.s.r. w zakresie wyznaczenie wykonawcy zastępczego zadań z zakresu administracji rządowej w pomocy społecznej (129.3 UPS) oraz promocji zatrudnienia i regulacji rynków pracy (114.2. UPZiRP) Prezes Urzędu Patentowego, Prokurator Generalny Rzeczypospolitej Polskiej oraz Rzecznik Praw Obywatelskich na prawomocne orzeczenie Urzędu Patentowego, kończące postępowanie w sprawie, a rażąco naruszające prawo, Wyższy przełożony i MS na orzeczenie sadu dyscyplinarnego w służbie więziennej

Współuczestnictwo w PSA Kilku uprawnionych do wniesienia skargi może w jednej sprawie występować w roli skarżących, jeżeli ich skargi dotyczą tej samej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności albo bezczynności organu (art.51 PPSA) Jeżeli sprawa dotyczy interesów prawnych innych osób, niż skarżący , są oni współuczestnikami (po stronie skarżącego lub po stronie przeciwnej), o ile brali udział w postępowaniu administracyjnym lub zostali dopuszczeni przez sąd (art. 33 PPSA)