Agresja „Człowiek stosujący przemoc jest większym niewolnikiem od tego, który cierpi z jej powodu” Lew Tołstoj.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Agresja i przemoc rówieśnicza
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
CYBERPRZEMOC.
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Agresja wśród dzieci i młodzieży
Uzależnienia a rozwój dziecka
Przemoc i agresja rówieśnicza
MOBBING definicja zjawiska
Agresja i przemoc u dzieci.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Projekt European „START“ walczy z przemocą i ogłasza luty-marzec miesiącami prewencji zachowań agresywnych w Gimnazjium K. Parczewskiego.
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Problemy wychowawcze szkoły
Przemoc i agresja wśród dzieci
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
Reżyseria: Patrycja Bajowska Hanna Sawin
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Problemy współczesnej młodzieży
PROFILAKTYKA AGRESJI I PRZEMOCY W SZKOLE
Jak radzić sobie z przemocą i zachowaniami agresywnymi w szkole
wśród młodzieży gimnazjalnej
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Mówimy przemocy.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
PRZEMOC I AGRESJA.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Agresji i przemocy mówię
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH. Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub.
Czym jest agresja i przemoc?
Agresja w szkole w czym problem?
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
KINGA REJ V G.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Zapis prezentacji:

Agresja „Człowiek stosujący przemoc jest większym niewolnikiem od tego, który cierpi z jej powodu” Lew Tołstoj

Celem naszego spotkania jest : przybliżenie wiadomości na temat agresji i przemocy podanie definicji pojęć „agresja”, „przemoc” poznanie przyczyn zachowań agresywnych zwrócenie uwagi na uwarunkowania powstawania przemocy i agresji wypracowanie reguł postępowania w przypadku zachowań agresywnych

Agresja i przemoc Agresja /W. Okoń/- działanie skierowane przeciwko ludziom lub przedmiotom wywołującym u osobnika niezadowolenie lub gniew. Agresja jest odpowiedzią na frustrację. Agresja- impuls, wyładowanie emocji, jest zawsze wynikiem frustracji. Mówi się, że Agresja jest dramatycznym wołaniem o pomoc. Przemoc- wszelkie nieprzypadkowe akty godzące w osobistą godność jednostki lub przyczyniające się do fizycznej lub psychicznej szkody osoby, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji.

Przemoc i agresja rówieśnicza może przybierać różne formy Przemoc i agresja rówieśnicza może przybierać różne formy. Najogólniej można podzielić ją na trzy grupy:

Przyczyny agresji i przemocy można podzielić na kilka grup: tkwiące w rodzinie przyczyny istniejące w szkole wpływ grupy rówieśniczej wpływ mediów

Przyczyny tkwiące w rodzinie Negatywny i chłodny stosunek emocjonalny rodziców dziecka Brak jasnego przekazu, co jest dobre, a co jest złe Brak wyznaczonych granic, których dziecku nie wolno przekraczać w zachowaniu wobec rodziców, rodzeństwa lub innych osób Brak reakcji ze strony rodziców w rozpoznaniu i akceptowaniu dziecięcych zachowań Rozwiązywanie konfliktów domowymi metodami siłowymi Podwójny wzorzec zachowań, co innego się mówi, co innego się robi

Przyczyny istniejące w szkole Hałas, mała przestrzeń i ograniczona ruchliwość Stała sytuacja oceny i narzucony z góry porządek Zbyt liczne klasy, grupy Niewłaściwy sposób komunikowania się nauczyciela z uczniem (poniżanie, ośmieszanie, straszenie, podkreślanie władzy) Niesprawiedliwość w ocenianiu i traktowaniu uczniów

Wpływ grupy rówieśniczej Chęć zdobycia władzy i zapewnienia sobie satysfakcjonującej pozycji w grupie rówieśniczej Myśl, że uczeń agresywny nie traci swojej popularności, "silni, nieustraszeni i wytrzymali" są zazwyczaj przedmiotem podziwu

Wpływ mediów Telewizja, wideo, kino (programy telewizyjne zawierają dużo scen przemocy, w filmach pojawiają takie elementy jaki: strzelaniny, walki, znęcanie się nad innymi, okrucieństwo wobec zwierząt) Gry komputerowe (pozwalają na aktywne uczestniczenie w wirtualnym świecie i wpływanie na przebieg akcji i losów bohaterów nie zawsze pozytywnych) Pisma młodzieżowe Internet (internauta może bez większych problemów dotrzeć do stron zawierających destrukcyjne treści. Strony zawierają pornografię, podają informacje nieetyczne lub propagują zachowania agresywne są łatwo dostępne i bardzo popularne)

Psychologiczny portret AGRESORA Agresorzy wykazują dużą aktywność i energię, chcąc panować nad otoczeniem podporządkowując sobie innych i czerpią z tego satysfakcję. Stosują przemoc, gdy cierpią z powodów osobistych, rodzinnych, społecznych. Łatwo wpadają we frustrację, są impulsywni, czerpią korzyści materialne i psychiczne ze swojej ofiary. Warto dodać, że agresorzy cieszą się swoistym prestiżem w najbliższym otoczeniu.

Dzieci agresywne: Dokuczają, wyśmiewają, ośmieszają, przezywają, swoją agresję kierują głównie do słabszych, bezbronnych Maja potrzebę dominacji wobec innych, chcą ich podporządkować sobie, używając groźby i siły Łatwo popadają w gniew, są impulsywne i sfrustrowane Generalnie są nastawione „na nie”, przyjmują postawy wrogie Są zadowolone z własnych zachowań, bez poczucia wstydu i winy Mają łatwy kontakt z otoczeniem, mają na wszystko odpowiedź Są biegłe w udawaniu

Psychologiczny portret OFIARY Są to najczęściej osoby z niską samooceną, niepewne, ostrożne, wrażliwe.

Dzieci ofiary: Są przezywane, ośmieszane, poniżane, zmuszane do posłuszeństwa, nie akceptowane przez innych Mają nieoczekiwanie zmienny nastrój – irytacje i nagłe wybuchy Spóźniają się do szkoły, w szkole trzymają się blisko nauczycieli lub innych dorosłych Tracą zainteresowanie nauką i mają z nią kłopoty Często skarżą się na bóle brzucha i głowy, nie mają apetytu Mają siniaki, rany zadrapania, okaleczenia, podarte ubrania

Kierunki w osłabianiu agresji Rozmowy z dzieckiem Dowartościowanie dziecka poprzez dostrzeganie jego dobrych stron Przydzielanie dodatkowych obowiązków agresorom Ustalenie i przestrzeganie zasad w domu i szkole Przedstawianie wzorców osobowych godnych naśladowania Ograniczenie korzystania z gier komputerowych Nie zbywać, nie bagatelizować dzieci (słuchać, rozmawiać) Częste okazywanie uczuć, mówienie o uczuciach Czuwanie nad formami spędzania wolnego czasu, kontrola zainteresowań

Działania nauczycieli (rodziców) w przypadku występowania agresji Przerwanie sytuacji Wysłuchanie stron (bez moralizowania) Ustalenie przyczyny konfliktu Wspólne poszukiwanie sposobu rozwiązania konfliktu Przydzielenie dodatkowych zadań zmierzających do wykazania się Wskazanie pozytywnych cech ucznia agresywnego Upewnienie się czy agresor zrozumiał swoje negatywne zachowanie Nie narzucać własnych gotowych rozwiązań

Wymagajmy od siebie tyle ile wymagamy od młodych ludzi, tak aby nie kierować się zasadą „rób jak ci mówię a nie jak ja robię”. To bardzo trudne i wymagające ogromnego wysiłku wszystkich zadanie. Jednakże można i należy taki wysiłek podejmować jako optymalny i odpowiedzialny sposób wychowania młodych ludzi – bycia z nimi w relacji wychowawczej.

Opracowały: Izabella Smok Renata Szymańska Dziękujemy za uwagę. Opracowały: Izabella Smok Renata Szymańska