Oświata w Gminie Środa Wielkopolska Analiza finansowa Spotkanie – Słupia Wielka 21 luty 2013 rok
Założenia Dlaczego się spotykamy? 1. Chcemy rozmawiać o Oświacie. 2. Oczekujemy rzetelnej informacji. 3. Oczekujemy przemyślanych propozycji w kilku wariantach. 4. Oczekujemy decyzji służących mieszkańcom gminy.
Fakty Fakt 1 Prośba Rady Rodziców o dane finansowe. Fakt 2 Działania Pani Poseł Krystyny Łybackiej. Fakt 3 Przekazane przez Urząd Miejski dane finansowe o Oświacie Radnym.
Subwencja oświatowa Jak ją liczymy ? SO = SOA + SOB + SOC gdzie w sumie 44 wagi i 10 współczynników ! Metryczka subwencji oświatowej
Subwencja oświatowa Wskaźnik DI - wskaźnik korygujący wyrównujący różnice między samorządami wiejskimi a miejskimi Im gmina bardziej „wiejska” tym wyższy wskaźnik, tym wyższa kwota subwencji Waga P1 – waga podwyższająca subwencję o 38% dla uczniów ze szkół wiejskich
Subwencja oświatowa
Subwencja oświatowa Wpływ szkół wiejskich na kwotę subwencji oświatowej w 2012 roku dla Gminy Środa Wlkp.: Wskaźnik DI = waga czynnika 12% = kwota + 199.565 zł Waga P1 = 38% = kwota + 987.035 zł Razem: + 1.186.600 zł
Subwencja oświatowa Kwota subwencji w przeliczeniu na ucznia rok 2012 na wsi = 6.986,52 zł w mieście = 4.773,97 zł rok 2013 na wsi = 7.309,63 zł w mieście = 4.994,75 zł kwota bazowa = 5.171 zł
Ilość uczniów Zmiana ilości uczniów w latach 2010-2012 Historia 2010-2012 Ilość uczniów Zmiana ilości uczniów w latach 2010-2012 Liczba dzieci uczęszczających do szkół prowadzonych przez Gminę Środa Wielkopolska SP i Gimnazjum Słupia SP Starkówiec SP Jarosławiec SP Pławce SP nr 2 SP nr 3 Gimnazjum nr 1 Gimnazjum nr 2 Razem 2010 209 142 73 741 680 425 326 2 669 2011 220 67 691 688 423 302 2 606 2012 224 151 68 689 706 388 243 2 542 ilość uczniów % Szkoły wiejskie 19 3,82% Szkoły miejskie -146 -6,72%
Koszty szkoły w przeliczeniu na ucznia Historia 2010-2012 Koszty szkoły w przeliczeniu na ucznia koszt/strata na ucznia SP i Gimnazjum Słupia SP Starkówiec SP Jarosławiec SP Pławce SP nr 2 SP nr 3 Gimnazjum nr 1 Gimnazjum nr 2 2010 -4 132,28 -5 446,58 -7 316,54 -6 693,40 -1 919,40 -3 285,43 -4 547,89 -1 317,07 2011 -3 835,26 -6 584,89 -9 337,80 -7 232,06 -2 379,84 -3 358,42 -4 765,65 -1 379,56 2012 -3 245,68 -3 842,80 -8 352,97 -5 739,61 -2 330,64 -3 539,46 -6 403,79 -0,35 szkoły wiejskie szkoły miejskie zmiana koszt/strata na ucznia w okresie 2010/2012 16,92% -17,37%
Historia 2010-2012 Ile Gmina dopłaca do szkół? W okresie 2010-2012 Szkoły wiejskie: 43,81 % Szkoły miejskie: 39,66% Rok 2012 Szkoły wiejskie: 38,78 % Szkoły miejskie: 40,22% SP i Gimnazjum Słupia SP Starkówiec SP Jarosławiec SP Pławce SP nr 2 SP nr 3 Gimnazjum nr 1 Gimnazjum nr 2 2010 39,61% 46,63% 51,78% 54,00% 31,14% 43,63% 50,73% 22,97% 2011 36,15% 49,55% 51,89% 58,21% 34,22% 42,34% 50,03% 22,47% 2012 31,50% 35,49% 45,10% 54,45% 32,80% 42,58% 56,31% 0,01%
Rok 2013 za 2013 Słupia Wielka Starkówiec Brodowo Pławce Jarosławiec średnia/suma ilość uczniów razem: 258 147 46 83 86 647 subwencja według Gminy 1 541 178,04 799 299,76 221 215,38 485 350,06 485 453,48 3 532 496,72 subwencja według metryczki 1 900 072,93 1 074 515,66 336 243,00 606 699,32 628 628,21 4 546 159,11 koszty szkoły według Gminy 2 243 800,00 1 268 600,00 511 370,00 1 110 808,40 1 017 088,40 6 151 666,80 strata według metryczki -343 727,07 -194 084,34 -175 127,00 -504 109,08 -388 460,19 -1 605 507,69 koszt/strata na ucznia według metryczki -1 332,28 -1 320,30 -3 807,11 -6 073,60 -4 516,98 -2 481,46
Rok 2013 Różnica między subwencją a kosztami szkoły miejskie -4.336.039,20 zł szkoły wiejskie -1.605.507,69 zł
Rok 2013 Różnica między subwencją a kosztami szkoły miejskie w przeliczeniu na ucznia -2.035,69 zł szkoły wiejskie w przeliczeniu na ucznia -2.481,46 zł
Symulacja dla szkoły w Słupi Wielkiej Rok 2013 Symulacja dla szkoły w Słupi Wielkiej na ucznia -2.481,46 zł - przy wzroście liczby uczniów o dany % Stan na 2013 20% 35% 50% - przy wzroście kosztów o dany % 3% 6% 10% wynik szkoły -343 727,07 -325 854,21 -145 010,74 13 394,74 koszt/strata/w przeliczeniu na ucznia -1 332,28 -1 212,26 -479,53 39,87
Czy spółka Środa XXI jest zła? Nieuniknione zmiany Czy spółka Środa XXI jest zła? NIE Ale działalność oświatowa lepiej aby pozostała publiczna i zarządzała nią Gmina
Nieuniknione zmiany Dlaczego? Bo tylko Gmina może zarządzać subwencją oświatową a tym samym zarządzać środkami oświatowymi oraz ograniczać wydatki
Dobre kierunki zmian w Gminie: 1. centralizacja ZEASiP Nieuniknione zmiany Dobre kierunki zmian w Gminie: 1. centralizacja ZEASiP czas na kolejne działania: 1. opracowanie strategii oświatowej dla Gminy na lata następne 2. zarządzanie działalnością oświatową (w tym zarządzanie subwencją oświatową) a nie tylko administrowanie
Dziękuję za uwagę