Europejskie systemy edukacji (Polska, Węgry, Anglia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Innowacyjność i przedsiębiorczość w kształceniu zawodowym
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
KSZTAŁCENIE ZA GRANICĄ
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE 2014
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Modyfikacja Mariola Przybylska
ROCZNY PLAN PRACY ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 4 IM. JANA KLIŃSKIEGO W GNIEŹNIE NA ROK SZKOLNY 2011/2012.
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
SYSTEM EDUKACJI W POLSCE
„Kształcenie ponadgimnazjalne”
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Zmiany ustawy o systemie oświaty
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY
Czyli CO I JAK BY MIEĆ ZAWÓD.  W ramach programu Leonardo da Vinci PL1-LEO Tytuł projektu: „Interdyscyplinarny wymiar kształcenia zawodowego.
MALTA
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Każda drużyna za poprawną odpowiedź otrzyma 1 punkt.
Program Leonardo da Vinci VETPro – Vocational Education and Training for Professionals Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
System edukacyjny w Hiszpanii
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY Ul. Kazimierza Wielkiego 23A Stopnica
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
System edukacji w Polsce
Egzaminy zawodowe, maturalne i gimnazjalne 2014 r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Szkoła w Polsce a szkoła w innych krajach w liczbach
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Innowacyjne podręczniki do kształcenia zawodowego Kształcenie.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
INFORMACJA O PLANOWANYM NABORZE DO PRZEDSZKOLI, SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ORAZ GIMNAZJÓW W PROJEKTOWANYM ROKU 2012/2013.
Centrum Kształcenia Ustawicznego Liczba słuchaczy Rok szkolny Liczba słuchaczy Liczba oddz. 2010/ / / / / /179.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Kształcenie dualne.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Zmiany w systemie edukacji od roku szkolnego 2017/2018
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
KWALIFIKACJE ZAWODOWE NAUCZYCIELA RELIGII KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Włoski system edukacji
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Awans zawodowy nauczycieli
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
KSZTAŁCENIE DOROSŁYCH W ANGLII
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Europejskie systemy edukacji (Polska, Węgry, Anglia) Janoshalma Londyn Europejskie systemy edukacji (Polska, Węgry, Anglia) Staż realizowany w ramach programu Leonardo da Vinci - VETPRO

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej Instytucje realizujące projekt POLSKA WĘGRY WIELKA BRYTANIA Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Populacja uczących się (wiek poniżej 29 lat) i język nauczania POLSKA WĘGRY WIELKA BRYTANIA 14 150 000, czyli 36,7% ogółu ludności Język nauczania – polski (szkoła) 3 726 844, czyli 37% ogółu ludności Język nauczania – węgierski (skola) 37% ogółu ludności , a obowiązkowym kształcenie objętych było 6,6 mln uczniów) Język nauczania – angielski (school) Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Edukacja przedszkolna POLSKA WĘGRY WIELKA BRYTANIA edukacja rozpoczyna się w wieku 3 lat obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne dla dzieci 5 – letnich wszystkie 3- i 4-latki mogą na życzenie rodziców uczęszczać na bezpłatne zajęcia przedszkolne Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Kształcenie obowiązkowe POLSKA WĘGRY WIELKA BRYTANIA od 5 do 16 roku życia Obowiązek nauki do 18 roku życia obejmuje: 1 rok edukacji przedszkolnej, 6 lat szkoły podstawowej 3 lata gimnazjum od 5 do 18 roku życia kształcenie podstawowe, kształcenie na poziomie szkoły średniej I i II stopnia edukację przedszkolną, szkołę podstawową i szkołę średnią I stopnia Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Etapy kształcenia – Polska Edukacja przedszkolna (roczna) Wiek: 5 lat Szkoła podstawowa ( 6 – letnia) Wiek: 6/7 lat – 13 lat Etap I - (edukacja wczesnoszkolna) – 6/7 – 10 lat Etap II – 10 – 13 lat Gimnazjum (3-letnia szkoła średnia I stopnia) Wiek: 13 – 16 lat Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Etapy kształcenia – Węgry Ramy instytucjonalne Wiek Przedszkolny Óvoda/przedszkole Kształcenie przedszkolne klasa zerowa obowiązkowa ISCED 0 Wiek 5-6/7 (w wyjątkowych przypadkach może być 8 Podstawowy Általános iskola Jednolita struktura kształcenie podstawowe i średnie I stopnia ISCED 1 + 2 Wiek 6/7-14 – 6-8, cykl wprowadzający – 8-10, cykl podstawowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Etapy kształcenia – Węgry Średni I stopnia ISCED 1 + 2 – 10-12 - cykl fundamentalny – 12-14 - cykl rozwojowy Średni II stopnia Gimnázium (ogólnokształcąca szkoła średnia I i II stopnia) ISCED 3 albo 2 + 3 Szakiskola Kształcenie ogólno- kształcące na poziomie szkoły średniej II stopnia Wiek 10/12/14 - Wiek 14 -18/19 Wiek 14 – 18/19/20 Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Etapy kształcenia – Węgry i kształcenie zawodowe na poziomie policealnym ISCED 3, 4 ISCED 4 nieobowiązkowy) Szakiskola Szkołą średnia zawodowa II stopnia i szkolenia + 2-letnie kształcenie ogólnokształcące (ISCED 2) Wiek 14 – 16 (szkoły ogólnokształcące) Wiek 14/16 – 18/19/20 (szkoły zawodowe) Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Etapy kształcenia – Anglia Wiek Primary education (szkolnictwo podstawowe) Wiek: 5 – 11 lat Secondary education (szkolnictwo średnie I stopnia) Wiek: 11 – 16 lat Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Kalendarz roku szkolnego POLSKA WĘGRY WIELKA BRYTANIA rok szkolny rozpoczyna się pierwszego roboczego dnia września i trwa do końca czerwca następnego roku ferie świąteczne ( Boże Narodzenie, Wielkanoc) i zimowe rok szkolny rozpoczyna się pierwszego roboczego dnia września i trwa do połowy czerwca następnego roku trzy trwające około tygodnia przerwy szkolne rok szkolny trwa od początku września do połowy lipca terminy ferii i wakacji ustalają lokalne władze lub organ prowadzący planowane jest wprowadzenie podziału roku na 6 okresów Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej Wymiar zajęć w szkole POLSKA WĘGRY WIELKA BRYTANIA Nauka trwa 5 dni w tygodniu (od poniedziałku do piątku) Lekcja – 45 minut Dzienny wymiar zajęć zależy od typu kształcenia Maksymalną dzienną liczbę godzin lekcyjnych określają przepisy Tygodniowy wymiar zajęć lekcyjnych określają przepisy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Przykładowy rozkład zajęć - Węgry Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Kształcenie ponadobowiązkowe – Polska Forma kształcenia Wiek Liceum ogólnokształcące Wiek: 16 – 19 lat Technikum Wiek: 16 – 20 lat Zasadnicza szkoła zawodowa Wiek : 16 – 19 lat Uzupełniające liceum ogólnokształcące Wiek: 18/19 – 20/21 lat Szkoła policealna Wiek: 19 – 21 lat Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Kształcenie ponadobowiązkowe – Węgry Rodzaje kształcenia Wiek Szkoły średnie zawodowe (szakkozepiskola) Wiek: 18 + Szkoły zawodowe (w tym szkoły specjalne) szakiskola Publiczne placówki edukacji dorosłych Instytucje oferujące szkolenia zawodowe w formach szkolnych Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Kształcenie ponadobowiązkowe – Anglia Rodzaje kształcenia Wiek Secondary school (szkoła średnia II stopnia) Wiek: 16 - 18 + Further education (kształcenie osób, które przekroczyły wiek obowiązkowej nauki ) realizowane w następujących placówkach: sixth form college, further educatiuon college, tertiary college Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Baza dydaktyczna do kształcenia zawodowego Węgry Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Baza dydaktyczna do kształcenia zawodowego Węgry Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Baza dydaktyczna do kształcenia zawodowego Anglia Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Baza dydaktyczna do kształcenia zawodowego Anglia Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych Polska Węgry Wielka Brytania Egzaminy zewnętrzne Kwalifikacje zawodowe(na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej lub technikum) uzyskuje się zdając egzaminy zewnętrzne przeprowadzane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Kwalifikacje zawodowe uzyskuje się zdając egzaminy państwowe przeprowadzane przez przedstawicieli ministerstwa, związków pracodawców, izby przemysłowej i związków branżowych. Egzaminy przeprowadzane przez różne instytucje. Skomplikowany system zdobywania kwalifikacji zawodowych Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych – cd. Polska Węgry Wielka Brytania Przystępując do egzaminu maturalnego uczniowie muszą zdać egzamin z 5 przedmiotów, w tym 1 przedmiot zawodowy (wybrany przez ucznia). General Certificate of Secondary Education (GCSE) egzamin wewnętrzny egzamin z przedmiotów zawodowych GSE A levels kwalifikacja wstępna BTEC Introductory – kwalifikacja pierwsza BTEC First Diploma- kwalifikacje krajowe BTEC National Qualification Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej Nauczyciele POLSKA WĘGRY WIELKA BRYTANIA Muszą posiadać wyższe wykształcenie. Wymagania na poszczególne etapy: - przedszkole i szkoła podstawowa – licencjat lub dyplom kolegium nauczycielskiego (3 lata), W przedszkolach zatrudnieni są nauczyciele przedszkolni (ovodapedagogus). W szkołach podstawowych – nauczyciele nauczania zintegrowanego (tanito). W szkołach średnich I i II stopnia (tanar). Nie są urzędnikami państwowymi - zatrudniają ich władze lokalne lub poszczególne placówki. Ścieżka do uzyskania statusu wykwalifikowanego nauczyciela może przebiegać według modelu równoległego lub etapowego. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej Nauczyciele cd. POLSKA WĘGRY WIELKA BRYTANIA - gimnazjum – magister, szkoła ponadgimnazjalna – magister. Stopnie awansu zawodowego: - stażysta, - kontraktowy, - mianowany, - dyplomowany Nauczyciel posiadający tytuł licencjata może kontynuować studia w dziedzinie nauk pedagogicznych na poziomie studiów magisterskich lub doktoranckich. Model równoległy – dla nauczycieli z tytułem licencjata (zawodowe szkolenia – kursy). Moduł etapowy dla nauczycieli szkół podstawowych. Nauczyciele muszą posiadać kwalifikacje pedagogiczne. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. W. Witosa w Nawojowej

Staż realizowany w ramach programu Leonardo da Vinci - VETPRO Dziękuję za uwagę!!! Opracowanie:: Jolanta Gwóźdź Staż realizowany w ramach programu Leonardo da Vinci - VETPRO