„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” (J. Korczak) Nasze zabawy „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” (J. Korczak)
Znaczenie zabawy w życiu dziecka Zabawa jest dominującą aktywnością małych dzieci. Ma ona olbrzymie znaczenie dla ich rozwoju. Dzięki niej dziecko ma możliwość poznawania świata, ale przede wszystkim dostarcza im wiele radości. Dlatego też w pierwszych latach życia dzieci potrzebują nie tylko zabawek, ale przede wszystkim „przedmiotów do zabawy”, czyli materiałów i przedmiotów z życia codziennego, które dają możliwość różnorodnego zastosowania. Poniżej zaprezentujemy kilka pomysłów, które wykorzystujemy na co dzień w pracy z Państwa dziećmi.
Kolorowe butelki Zabawa butelkami stymuluje wiele zmysłów dziecka: wzrok, dotyk, słuch. Manipulując butelkami, przestawiając je z miejsca na miejsce, budując z nich jak z dużych klocków, dziecko rozwija sprawność ruchową całego ciała (duża motoryka).
Zabawa butelkami uczy przede wszystkim kreatywnego spojrzenia na świat, tego iż wszystko może posłużyć do zabawy. Taka EKOzabwka, niejednego dnia zajmie na długie chwile Wasze pociechy i przysporzy im wiele radości, a dodatkowo możecie ją mieć za grosze.
Butelki mogą być wypełnione: - ryżem, - kaszą, - zabarwioną wodą z olejem, - makaronem, - płatkami kukurydzianymi, - wodą i nadmuchanymi balonami, guziki, cieczami itp..
Sensoryczne zabawki - Materiałowa kostka to świetna zabawa. Igła, nitka, materiały o różnej fakturze i można wyczarować cuda. Dzięki kostce dziecko pobudza swoje zmysły: dotyku, wzroku. - Odstające tasiemki pozwalają dziecku ćwiczyć sprawność rąk, a ich kolory skupiają wzrok.
- Walec sensoryczny może być też ciekawą formą zabawy - Walec sensoryczny może być też ciekawą formą zabawy. Na walec przyklejamy materiały o różnej fakturze, szeleszczące i błyszczące folie. - Dzięki tej „zabawce” dziecko pobudza zmysł wzroku i słuchu, a także stwarza okazję do ruchu.
Zaczarowane pudełka to pojemniki wypełnione skrawkami materiałów o zróżnicowanej fakturze i kolorze. Materiały mogą być zszyte lub włożone w pojedynczych kawałkach.
- Mają one wiele zastosowań. Dzięki nim dzieci: -dotykają, wyciągają, rolują, rozwijają, wkładają. - Ćwiczą tym samym sprawność rąk, koordynację wzrokowo-ruchową, pobudzają zmysły.
Folia bąbelkowa Folia bąbelkowa świetnie redukuje stres, jest przyjemna w dotyku i wydaje dźwięk, kiedy pęka. Wpływa więc na spostrzegawczość wzrokową, sprawność rąk.
Jej struktura ciekawi małe rączki naszych dzieci Jej struktura ciekawi małe rączki naszych dzieci. Poprzez dotyk mają możliwość obserwacji zachodzących zmian pod wpływem nacisku na bąbelki.
Poznawanie świata przez smaki
Galaretki, kisiele, biszkopty to coś bardzo prostego, łatwe do przyrządzenia! … to się trzęsie, jest przezroczyste, kolorowe, ma smak, zapach, wydaje dźwięk, dostarcza bardzo dużo różnorodnych wrażeń a małe dzieci potrzebują wielozmysłowych doświadczeń.
Podczas takiej zabawy dziecko podejmuje działanie i przekształca rzeczywistość. Jest to niesamowite doświadczenie. Buduje poczucie wartości dziecka, bo poprzez dotyk zmienia postać galaretki, kisielu czy biszkopta. Dzieci stają się sprawcami własnego pomysłu.
Gazety Dzieci uwielbiają drzeć wszystko, co zrobione jest z papieru: stare miesięczniki, gazety, ulotki reklamowe. - Być może to zasługa przyjemnego odgłosu, który wydaje rozdzierany papier, a może świadomość siły sprawczej, która pozwala dziecku coś samodzielnie zrobić.
Cóż ciekawego można robić z gazetą: targać, gnieść, szurać, drzeć, zwijać w kule, rozprasowywać dłońmi, składać czapki, statki itp..