Nowe trendy w marketingu i komunikacji Firma 2.0, czyli o przemianach w komunikacji między firmami a konsumentami. Dominik Batorski 31 maja 2012
Konsumpcja mediów
% in each group TelevisionInternet Internet vs TV
% in each group RadioInternet Internet vs radio
Multitasking 32 67% Inne czynności w trakcie korzystania z internetu Jakie aktywności? Użytkownicy internetu talking Yes, N=698 Hard users – 72% Others – 48%
Telewizja i Facebook
Zwyczaje i aktywności fanów
Aktywny udział w trakcie programu
Każda firma jest firmą medialną i tworzy media
Every company is a media company
Firmy a media Coraz więcej aspektów prowadzenia biznesu dzieje się w mediach, poprzez media lub ma medialny komponent. Firmy tworzą własne media, z reklamodawców stają się wydawcami. Media i ekonomia uwagi – paid (kupowane), – owned (posiadane), – earned (pozyskiwane).
POEM paid media – Reklama, sponsoring owned media – Strony internetowe, blogi, broszury firmowe, materiały promocyjne earned media – PR, serwisy społecznościowe Earned media dotykają każdej części biznesu, nie tylko produktów czy usług, ale też np. serwisu
Szybki wzrost ilości informacji powoduje deficyt uwagi. Herbert Simon
Information overload
Ekonomia uwagi To nie informacja, lecz uwaga jest dobrem rzadkim.
Users payUsers dont payUsers pay attention
Uwaga w sieci to social media
Social media w Polsce Social media – Facebook i NK.pl – Blogi, mikroblogi, – Wykop – Fora Popularność serwisów społecznościowych – regularnie korzysta z nich 68% użytkowników internetu – prawie 10% czasu spędzanego w sieci – prawie 20% wszystkich odsłon Firmy podążają za użytkownikami
Pozyskiwanie uwagi Dbanie o widoczność Dostarczanie dobrych (interesujących/adekwatnych) treści Treści i forma dostosowane do potrzeb odbiorcy
To użytkownik decyduje! Co? Kiedy? Gdzie? Jak? … ogląda, odbiera, czyta…
Użytkownicy są różni
Dane jako źródło wiedzy o klientach
Wykorzystanie danych Obszary wykorzystania danych – poznanie potrzeb klienta – dostosowanie komunikacji – zaproponowanie odpowiedniej oferty – budowanie usług w oparciu o dane – komunikacja CEM Wyzwania – umiejętność słuchania i analizowania danych – otwarcie na klientów (crowdsourcing) – brak kontroli nad komunikacją
Brak kontroli nad komunikacją: Przykład treści usunięte z profilu KPRM
Reakcja fanów
Dziękuję Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski ICM Sotrender