oprac. Irena Wolska
W dobrych zawodach wystąpiłem, bieg ukończyłem, wiarę ustrzegłem. Na ostatek odłożono dla mnie wieniec sprawiedliwości, który mi w owym dniu odda Pan 2 Tm,
Zapamiętywanie gotowych informacji = uczenie na pamięć Efekt – powiększenie zasobu wiedzy
czyli - samodzielne rozwiązywanie problemów Efekty: rozwijanie aktywności badawczej pamięci logicznej samodzielności myślenia kształcenie spostrzegawczości, kształcenie wyobraźni rozwijanie motywacji do samodzielnego zdobywania wiedzy
polega na powiązaniu poznania z praktycznym działaniem
uczeń mocno angażuje się uczuciowo - to wpływa na sądy wartościujące Pierwiastki intelektualno – poznawcze oraz emocjonalno – wolitywne ułatwiają rozwiązanie problemu i motywują do działania
wyrosła z praktyki teatru jest metodą, która polega na nauczaniu przez działanie Powiedz mi, a zapomnę, Pokaż, a zapamiętam, Pozwól wziąć udział, a zrozumiem. Konfucjusz
fikcja rola improwizacja refleksja
zrozumienie motywów, jakimi kierują się ludzie w postępowaniu zrozumienie rzeczywistości i umiejętność pewnego poruszania się w niej urozmaicenie procesu nauczania ośmielenie uczniów do działania, niwelowanie zahamowań, rozwijanie wyobraźni
wyzwalanie spontanicznych reakcji emocjonalnych zmuszanie do podejmowania decyzji i reagowania na różnorodne sytuacje
Barciński Z. (red.), Vademecum Katechety, Kraków – Lublin 2006 Barciński Z., Wójcik J. (red.), Metody aktywizujące w katechezie. Część I, Lublin 1998 Barciński Z., Maciejewski Z. P., Nizio N., Wójcik J. (red.), Metody aktywizujące w katechezie. Część II, Lublin 1999 Barciński Z., Maciejewski Z. P., Nizio N., Wójcik J. (red.), Metody aktywizujące w katechezie. Część III, Lublin 2000 Kajzer M., Drama w katechezie. Przykłady rozwiązań wybranych lekcji klas V-VIII, Leszno 1998 Szpet J., Jackowiak D. Niezwykła przygoda: Teatr i drama w katechezie, Księgarnia Świętego Wojciecha 1998
Publikacje internetowe ks. Z. Maciejewskiego ksty/drama.html ksty/drama.html Warsztaty organizowane przez Centrum Kształcenia Liderów i Wychowawców im. Pedro Arrupe w Gdyni /351142,nietypowe-lekcje-religii-w-lodzi- uczniowie-beda-mogli,id,t.html
Augusto Boal, praktyk dramy