mgr Agata Susek- Kaczyńska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Advertisements

Uzależnieniom mówimy STOP!
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Co zrobić, aby być bezpiecznym?
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Podstawy Pomocy Psychologicznej
DOPALACZE.
CO TRZEBA WIEDZIEĆ ? ALKOHOL,NARKOTYKI, NIKOTYNIZM
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
WSPÓŁCZESNE PROBLEMY SUBSTANCJE PSYCHOAKTYWNE – PROBLEM TZW. DOPALACZY
Problemy wieku dorastania
ABECADŁO ZDROWIA I BEZPIECZEŃSTWA W PLACÓWCE OŚWIATOWEJ
Dopalacze- śmiertelna pułapka czyli co warto wiedzieć, aby nie wpaść w sidła uzależnienia mgr Agata Susek- Kaczyńska.
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Uzależnienia XXI wieku - dopalacze przygotowała Jolanta Marciniak
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Narkotyki Alkohol i 84% 81% 79% 57% 51% Opr. Jakub Romański.
JAK UCHRONIĆ DZIECI I MŁODZIEŻ PRZED SIĘGANIEM PO UŻYWKI???
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
ALKOHOLIZM.
No to ogieñ .
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?
Narkomania wśród dzieci i młodzieży.
w praktyce pedagogicznej
DOPALACZE.
Szkoła Promująca Zdrowie
psychologiczno –pedagogiczne
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Problemy współczesnej młodzieży
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Opracowanie na podstawie Oddział Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia  Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Lublinie, Państwowa Inspekcja.
mgr Małgorzata Piasecka
Bliżej siebie- dalej od narkotyków i dopalaczy
DOPALCZE GROŹNE DLA ZDROWIA
DOPALACZE NOWE WYZWANIE.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
[ nowe narkotyki ].
To nabyta potrzeba wykonywania jakiejś czynności lub zażywania jakiejś substancji. W praktyce określenie to ma kilka znaczeń. W języku potocznym termin.
Dopalacze 7 pytań 7 odpowiedzi Autor: Arkadiusz Białek.
„Dopalacz” czy „dopalacze” to termin który nie posiada charakteru naukowego. Używa się go potocznie, dla nazwania grupy różnych substancji lub ich mieszanek.
NAZWA ; „DOPALACZ” ZABÓJCA 21 WIEKU CEL KAMPANII ; UŚWIADOMIENIE MŁODYCH LUDZI O SKUTKACH ZAŻYWANIA SUBSATANCJI PSYCHOAKTYWNEJ. GRUPA DOCELOWA ; NASTOLATKI.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
„ Świat bez dopalaczy, narkotyków i… ”
DOPALACZE. CO TO SĄ DOPLACZE „Dopalacz", czy „dopalacze" to termin nieposiadający charakteru naukowego. Używa się go potocznie, dla nazwania grupy różnych.
Co byś pomyślała gdybyś zobaczyła kogoś, kto kąpiąc się w wannie zajada się kryształkami soli do kąpieli? Albo kogoś, kto przesadzając kwiaty popijałby.
DOPALACZE KRADNĄ ŻYCIE
NIE DAJ SIĘ WYPALIĆ POWIEDZ NIE DOPALACZOM!
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Lekozależność autorzy prezentacji: Daniel Kwaśniewicz Michalina Hojnacka Monika Matuszak Patryk Duda UCZNIOWIE KLASY III B.
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
Substancje psychoaktywne, środki odurzające, używka – to określenia o podobnym znaczeniu stosowane wymiennie w języku potocznym. W medycynie, psychologii.
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
Narkotyki i dopalacze ZABIJAJA!!!
Opracowała: Katarzyna Płatek
Autor: Arkadiusz Białek
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
TWOIM ATUTEM JEST MŁODOŚĆ… I ZDROWIE ZDOBYWASZ WIEDZĘ.
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Dopalacze kradną życie… Dopalacze niosą śmierć…
Zapis prezentacji:

mgr Agata Susek- Kaczyńska Wokół środków psychostymulujących czyli fakty i mity na temat dopalaczy. mgr Agata Susek- Kaczyńska

Zamiast wstępu... Pomimo faktu, iż dopalacze zyskały dużą popularność dzięki szczególnie łatwej dostępności, do dzisiaj trudno jednoznacznie udzielić informacji na temat tego, czym są oraz jakie składniki je konstytuują. Brak jednoznaczności w określaniu ich zawartości powoduje, iż niezwykle trudno ustalić wpływ powyższych środków na organizm człowieka, a tym samym pomóc osobom znajdującym się pod ich wpływem, nawet wówczas, gdy zagrożone jest ich zdrowie lub życie. Problem dopalaczy jest dzisiaj nie tylko problemem niewielkiej grupy młodzieży z tzw. marginesu społecznego. Każdy młody człowiek jest w zasadzie w grupie ryzyka. Według badań przeprowadzonych przez CBOS w 2008 roku, do zażywania dopalaczy przyznało się wówczas 2,5% młodzieży. Jak łatwo sobie wyobrazić, od tamtego czasu odsetek młodych ludzi, eksperymentujących z nimi, z pewnością się zwiększył. Wzrosła bowiem ich dostępność, a także wszechobecności w środkach masowego przekazu.

Czym są dopalacze? Terminu dopalacze używamy dla określenia grupy różnych substancji lub mieszanek o rzekomym lub faktycznym działaniu psychoaktywnym (według Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii) Czasami określa się je jako zamienniki narkotyków lub tzw. „legalne narkotyki” Można je traktować, tak samo, jak wszystkie inne narkotyki, z tym jednak wyjątkiem, że ich budowa jest o wiele bardziej złożona.

Czym są dopalacze? Nadmiar różnorodnych środków chemicznych, tworzących dopalacze, powoduje wiele działań niepożądanych. Często są to składniki, których działanie na organizm człowieka wzajemnie się wyklucza, co może być szczególnie niebezpieczne w skutkach dla zdrowia i życia człowieka.

Czym są dopalacze? Są środkami psychostymulującymi, będącymi źródłem wielu substancji chemicznych i naturalnych o działaniu halucynogennym. m.in. Salwinoryny A (najsilniejszej naturalnej substancji halucynogennej) oraz benzylopiperazyny.

Dlaczego młodzi ludzie wpadają w pułapkę dopalaczy? Z bezsilności w zakresie rozwiązywania trudności, jakich doświadczają każdego dnia. Dopalacze tworzą rzeczywistość, która kusi, gdyż znosi odpowiedzialność, jest krótkotrwałą ucieczką, która w następstwie- paradoksalnie ów bezsilność potęguje.

Dlaczego młodzi ludzie wpadają w pułapkę dopalaczy? Z nudy, z braku pomysłów na siebie i na życie Pod wpływem rówieśników, którzy zachęcają do zażywania środków psychostymulujących. Trudno więc czasem młodym ludziom nie ulec presji grupy, z obawy przed utrata wysokiej pozycji w niej. Z drugiej strony, osoby o niskiej pozycji socjometrycznej, upatrują w zażywaniu dopalaczy, sposobu na poprawę atrakcyjności wśród rówieśników.

Dlaczego młodzi ludzie wpadają w pułapkę dopalaczy? Z braku wiedzy o konsekwencjach zażywania środków psychostymulujących Z ciekawości Często młodzież traktuje dopalacze jako sposób na poprawę samopoczucia, wyników w nauce lub antidotum na niepowodzenia szkolne bądź rodzinne.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na jedną rzecz; młody człowiek, który może znaleźć oparcie w bliskich mu osobach (w rodzinie), nie potrzebuje dopalaczy aby zmierzyć się z problemami i samemu ze sobą dobrze się czuć. Nie potrzebuje psychostymulantów aby spostrzegać siebie jako wartościowego człowieka. Potrafi stawiać czoła przeciwnościom losu, gdyż wie, że ma bliskich którzy go we wszystkich wysiłkach wspierają i służą pomocą. Tak więc bliskie relacje wewnątrzrodzinne mogą być dla młodych ludzi czynnikiem ochronnym, powstrzymującym przed sięganiem po używki.

Efekty uboczne zażywania dopalaczy Ostre zatrucia Zawroty głowy Stany lękowe, depresyjne, a nawet głębsze schorzenia psychiczne Halucynacje Uszkodzenie kilku różnych układów równocześnie np. układu krążenia, pokarmowego, nerwowego. Nieustannie należy pamiętać i podkreślać, że działanie dopalaczy na organizm człowieka, nie jest do końca znane; u jednych może spowodować nudności, a u innych nieodwracalne zmiany w mózgu czy wręcz śmierć.

Jakich objawów nie należy bagatelizować Zauważasz nagłą zmianę w zachowaniu dziecka, ucznia; jest niechętne do rozmów, unika kontaktu, kręci, kłamie Nagle zaczyna mieć kłopoty w nauce, choć dotychczas dobrze sobie radziło Młody człowiek chodzi niecierpliwy, rozdrażniony Bywa na zmianę raz pobudzony, raz rozdrażniony, przejawia labilność emocjonalną

Jakich objawów nie należy bagatelizować? Młody człowiek, znika z domu o różnych porach, a po powrocie stara się unikać kontaktu z pozostałymi członkami rodziny. Zdarzają mu się nieobecności w szkole,jest niechętny do wyjaśnienia przyczyn absencji Ma nadmierny apetyt lub spadek apetytu W jego pokoju dziwnie pachnie- miewa fajki, bibułki do skrętów,biały proszek, pastylki nieznanego pochodzenia, nieznane chemikalia, opalone folie aluminiowe, leki bez recept. Z domu znikają pieniądze lub inne wartościowe rzeczy

Jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko lub uczeń używa dopalaczy lub innych środków psychostymulujących to: Zachowaj spokój, wypowiadaj się bez gróźb i krzyku. Nie bagatelizuj sprawy, nie szukaj usprawiedliwień dla własnych podejrzeń. Rozeznaj się, w miarę możliwości, w dotychczasowym doświadczeniu młodego człowieka ze środkami psychostymulującymi. Nie rozpoczynaj rozmowy, z osoba pod wpływem odurzenia. Staraj się rozmawiać szczerze i otwarcie. Okazuj troskę i zainteresowanie. Ustal jasne reguły postępowania i konsekwentnie je egzekwuj, niezależnie czy ma to miejsce w szkole czy w domu. Jeżeli to twój uczeń- powiedz jasno i wyraźnie, że zależy Ci na jego dobru, nie wpadaj w pułapkę tajemnicy, postaraj się nawiązać współpracę z jego rodzicami lub prawnymi opiekunami.

Jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko lub uczeń używa dopalaczy lub innych środków psychostymulujących to: W przypadku własnego dziecka, podkreśl, że je kochasz, ale nie zgadzasz się aby nadal przyjmowało środki psychostymulujące. Powiedz mu, jaki wpływ na Ciebie i innych członków rodziny ma jego zachowanie. Kontroluj gdzie i z kim twoje dziecko spędza czas. Nie ochraniaj dziecka, przed konsekwencjami przyjmowania używek- nie pisz usprawiedliwień do szkoły itp.. Poszerz własną wiedzę o środkach psychostymulujących. Nie zniechęcaj się nieudanymi próbami interwencji. Pokaż się jako osoba zdeterminowana w pomocy i wsparciu młodego człowieka. Koniecznie udaj się do specjalisty, nie daj się zwieść zapewnieniami, że to był jednorazowy wyskok lub, że młody człowiek, ma wszystko pod kontrolą. Bardzo łatwo wpaść w wir uzależnienia, a zdecydowanie trudniej się z niego wydostać. Nawet jednorazowy kontakt z danym środkiem, może osobę uzależnić.

Katolicki Ośrodek „Dom Nadziei” Psycholog, pedagog szkolny Tu znajdziesz pomoc: Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna ul. J.Rostka 16 41-902 Bytom tel. 32 281 94 05 lub 32 281 94 06 Centrum Interwencji Kryzysowej i Przeciwdziałania Uzależnieniom ul.Tarnogórska 3 41-902 Bytom tel. 32 787 75 22 Katolicki Ośrodek „Dom Nadziei” ul. Konstytucji 9 41-905 Bytom tel. 32 286 06 23 lub 606 909 869 Psycholog, pedagog szkolny

Prezentacja wykonana w oparciu o: Materiały szkoleniowe-Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach Informacje ze strony : www.dopalaczeinfo.pl