Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Advertisements

GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
informacje i wskazówki dla rodziców
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
START W SZKOŁĘ.
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA. osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczne.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka sześcioletniego
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Rozwój mowy dziecka.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Zapis prezentacji:

Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się

Dojrzałość szkolna to taki stopień rozwoju umysłowego, fizycznego, społecznego i emocjonalnego dziecka, który jest niezbędny do podjęcia przez nie obowiązków szkolnych. Jest to gotowość i chęć wypełniania tych obowiązków, pewna samodzielność i taki poziom rozwoju, który pozwala małemu uczniowi podołać wymaganiom szkolnym, przystosować się do nowych warunków oraz zapewnić dobre samopoczucie w grupie rówieśniczej i osiąganie sukcesów w nauce.

Dojrzałość szkolną dziecko osiąga między 6 a 7 rokiem życia Dojrzałość szkolną dziecko osiąga między 6 a 7 rokiem życia. Należy jednak pamiętać, że każde dziecko jest odrębną indywidualnością, posiada różne możliwości i rozwija się w zupełnie innym tempie. Rozwój dziecka może się zmieniać z dnia na dzień. Dlatego również w różnym tempie dzieci osiągają dojrzałość szkolną. Jedne szybciej, drugie później.

ROZWÓJ UMYSŁOWY: umiejętność wyodrębniania istotnych cech przedmiotów, spostrzeganie różnic i podobieństw między przedmiotami, zdolność do myślenia przyczynowo - skutkowego, umiejętność skupiania uwagi oraz zapamiętywania i odtwarzania podawanych treści, prawidłowy rozwój mowy – zarówno artykulacja dźwięków jak i odpowiedni zasób słów

ROZWÓJ RUCHOWY dobre funkcjonowanie narządów zmysłów, układu nerwowego,  orientacja przestrzenna, sprawność manualna, prawidłowe trzymanie ołówka, nożyczek i innych przyborów szkolnych, samodzielna samoobsługa.

ROZWÓJ UCZUCIOWO – SPOŁECZNY: umiejętność współdziałania w grupie, zdolność do podporządkowywania się regułom i poleceniom słownym, umiejętność opanowania emocji, umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami.

Niektóre przejawy zachowania się dziecka świadczące o gotowości do rozpoczęcia nauki.

Sprawność ruchowa: Jest na tyle zdrowe i silne, że może podołać systematycznym wysiłkom jak : wczesne wstawanie, uczenie się, odrabianie lekcji Ma wyrobione i przyswojone podstawowe umiejętności ruchowe: bieg, skoki, utrzymywanie równowagi, szybka zmiana pozycji. Ma wystarczająco opanowane precyzyjne ruchy palców. Sprawnie posługuje się nożyczkami, pędzlem itp. Jego ruchy są skoordynowane.

Sprawność intelektualna Jest dobrze zorientowane w najbliższym otoczeniu. Wie, gdzie mieszka, jak się nazywa, mówi o pracy rodziców. Wypowiada się zdaniami, poprawnie pod względem gramatycznym. Chętnie mówi o swoich spostrzeżeniach, przeżyciach, zadaje dużo pytań na temat obserwowanych wydarzeń i zjawisk. Umie przeliczać przedmioty do dziesięciu lub dwudziestu. Potrafi określić, co narysowało. Umie się skupić podczas zabawy, rysowania, kilkanaście minut.

Dojrzałość społeczna Rozpoczęte prace stara się wykończyć, dba o ich wygląd estetyczny. Podporządkowuje się poleceniom dorosłym.  Chętnie bawi się z rówieśnikami, potrafi poprowadzić zabawę lub ustąpić koledze. Samodzielnie potrafi się ubrać, umie jeść. Ma nawyk słuchania, gdy mówi osoba dorosła, i przekazywania zrozumiałych komunikatów.

Dojrzałość emocjonalna Potrafi opanować złość i odruchy agresywne. Rozumie, że czasem zdarzają się niepowodzenia, nadaje im właściwy wymiar. Jego nastroje odpowiadają sytuacjom, zachowuje kiedy trzeba, powagę, śmieje się z tego co śmieszne, nie bywa płaczliwe .

JAK MOŻEMY STYMULOWAĆ ROZWÓJ DZIECKA ZANIM PODEJMIE NAUKĘ Stwórzmy dziecku atmosferę bezpieczeństwa. Chwalmy je nawet za drobne osiągnięcia. Czytajmy mu, rozmawiajmy z nim, tłumaczmy mu świat. Zachęcajmy do uczenia się wierszyków, piosenek. Zachęcajmy do aktywności twórczej plastycznej, muzycznej, teatralnej. Grajmy z nim w gry planszowe, układajmy puzzle.

CO JESZCZE MOŻEMY ZROBIĆ? Uczmy systematyczności. Dbajmy by kończyło swoją pracę. Dawajmy mu zadania dostosowane do jego możliwości, rzeczowo wyjaśniajmy gdzie popełnia błędy. Doceniajmy jego wysiłek. Nie wyręczajmy go. Pamiętajmy, że jest dzieckiem i ma prawo do zabawy. NAJCZĘSTSZYM BŁĘDEM JEST STRASZENIE SZKOŁĄ!