Nie koniec. Wzorce poznawcze jako istotne zagadnienie w procesie terapii dzieci ze spektrum autyzmu Adam Ławicki – pedagog, terapeuta.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konflikt w negocjacjach
Advertisements

Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Ekorozwój.
STOP NARKOTYKOM.
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Obcy na ulicy i w sieci.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Jak pisać pracę dyplomową?
LIWC a psychologia emocji i poznania
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Dojrzałość szkolna dziecka
PRZETWARZANIE POZNAWCZE
Spektrum zaburzeń autystycznych
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Człowiek z opaską na oku, czyli w poszukiwaniu sensu rzeczy niezrozumiałych Michał Kociankowski Synergion.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Drodzy rodzice rozważcie Projekt współfinansowany przez Unię
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Argumentacja jako proces poznawczy
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
CO TO JEST PORNOGRAFIA? Pornografia obejmuje przedmioty (teksty, rysunki, zdjęcia, filmy), które przedstawiają sceny erotyczne: zawierające treści nieprzyzwoite.
Czytanie ze zrozumieniem
Zrozumieć indywidualne potrzeby
„Zdolności a umiejętności”
Skutki korzystania z Internetu
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Ćwiczenie 1 Roman Pomianowski
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Umiejętność obserwacji.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Szkoła z klasą 2.0 edycja 2012/2013
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
PROCESY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Metody komunikacji.
DYSLEKSJA.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Materiały do zajęć o reklamie Materiał pomocniczy. Kurs internetowy „Włącz się. Młodzi i media”
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Metoda Dyna-Lingua M.S. Materiały wykorzystane w prezentacji pochodzą z książki: Metoda terapeutyczna Dyna-Lingua, MS. w leczeniu autyzmu, Red. Młynarksa.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Proces przewodzenia i kontrolowania
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
…czyli nie taki diabeł straszny
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Zapis prezentacji:

Nie koniec. Wzorce poznawcze jako istotne zagadnienie w procesie terapii dzieci ze spektrum autyzmu Adam Ławicki – pedagog, terapeuta

POCZĄTKI Diagnostyka nozologiczna; Diagnostyka funkcjonalna; Program terapeutyczny;

WAŻNE OBSZARY Teoria Umysłu; Centralna koherencja;

TEORIA UMYSŁU Zdolność do tworzenia wyobrażeń/reprezentacji: O stanie cudzej wiedzy; O cudzych intencjach; O cudzych pragnieniach; O cudzych przekonaniach; O cudzych emocjach;

WARUNKI POWSTAWANIA TU Kontrola wykonawcza; Detekcja kierunku patrzenia; Zdolność do tworzenia metareprezentacji; Zdolność do odwoływania się do własnych doświadczeń i systemu pojęciowego w kontekście drugiej osoby;

ROZWÓJ TU Okres noworodkowy Częściej fiksuje wzrok na osobach niż przedmiotach w otoczeniu; 3-9 mc Wchodzi w dialog behawioralny; Rozwija uśmiech społeczny; Odróżnia od siebie różne wyrazy twarzy, chociaż nie zawsze potrafi je zinterpretować; Kiedy widzi obcą osobę kieruje wzrok na matkę – „pyta”, czy to osoba „bezpieczna”

ROZWÓJ TU rozumie swoją odrębność od matki; 9-18 mc rozumie swoją odrębność od matki; jest w stanie postępować zgodnie z intencjami drugiej osoby; kieruje wzrok w to samo miejsce, co osoba dorosła; dąży do tego, by dorosły skierował wzrok w tym samym kierunku, gdzie ono patrzy; wskazuje informująco palcem;

ROZWÓJ TU udaje, że przedmiot jest czymś innym; 18 mc – 3 r.ż, udaje, że przedmiot jest czymś innym; oddziela rzeczywistość od fikcji; rozumie pragnienia innych (wie, czego chce druga osoba); nie rozumie, co druga osoba myśli; nie potrafi określić dlaczego ktoś czegoś chce;

ROZWÓJ TU – I stopień 3 – 6 r.ż, wie, jakie skutki jego działanie ma na osoby drugie; rozumie, dlaczego ktoś czegoś chce; stawia hipotezy – co druga osoba myśli; oddziela własne przeżycie i doświadczenie od przeżyć drugiej osoby; zaczyna rozumieć proste żarty;

ROZWÓJ TU – II stopień 6-12 r.ż, rozumie, że ludzki umysł to coś skomplikowanego; rozumie, że ludzie stale myślą aktywnie interpretuje otocznie zastanawiają się, co ktoś myśli o tym, co myśli ktoś inny;

„Zastosowanie” TU Wykrywanie intencji; Odróżnianie wyobrażeń od rzeczywistości Rozumienie ironii; Unikanie „gaf” społecznych; Żartowanie; Kłamanie; Plotkowanie; Ironizowanie; Odróżnianie własnych pragnień od cudzych; Odróżnianie własnych myśli od cudzych;

Czy opóźnienie rozwoju TU wynika z niskiego poziomu rozwoju inteligencji? Brak istotnych różnic między rozwojem TU u dzieci z Zespołem Downa i niepełnosprawnością intelektualną a dziećmi w normie intelektualnej.

Czy zawsze poprawne wykonanie S-A świadczy o dobrze wykształconej TU? U osób o wysokim poziomie funkcjonowania intelektualnego testy typu S-A mogą dawać „fałszywie ujemne” wyniki…. Wówczas potrzebne jest badanie metodami obserwacyjnymi, podczas których sprawdzamy m.in. odróżnianie ironii od kłamstw, rozumienie złożonych sytuacji społecznych, analizę wieloczynnikową scen filmowych… i. in.

„nie widzą lasu tylko drzewa." CENTRALNA KOHERENCJA „nie widzą lasu tylko drzewa." Postrzeganie szczegółów a nie całości

ludzie posiadają silną potrzebę rozumienia sensu zjawisk. CENTRALNA KOHERENCJA ludzie posiadają silną potrzebę rozumienia sensu zjawisk. Naturalna potrzeba łączenia informacji i integracji ich w szerokim kontekście.

INFORMACJA W KONTEKŚCIE MYŚLENIE, UWAGA, PAMIĘĆ ZMYSŁY INFORMACJA W KONTEKŚCIE

ZABURZENIA C.K. Trudności z analizą treści pisanej i obrazów. Trudności z wyławianiem znaczeń. Trudność z oceną ważności danej treści.

ZABURZENIA C.K. Nieumiejętność korzystania z kontekstów społecznych. Nadmierna generalizacja lub niezdolność do generalizowania. Wyciąganie wniosków na podstawie nieistotnych z punktu widzenia całości przesłanek.

Eli Barbur, którego tu na salonie znamy, cenimy, choć nie wiadomo dlaczego, wszak wiemy kogo, czemu i po co broni, miał do mnie swego czasu (i to dwukrotnie!) pretensję o to, że piszę za długie zdania, choć przecież jako literat z dość dużym stażem (wedle mojego, rzecz jasna, mniemania) powinienem pisać zdania krótsze, a że cenię Pana Barbura, toteż wziąłem sobie sprawę do serca i zacząłem pisać zdania nie aż tak długie, bardziej, powiedzmy zgrabne i nie aż tak naburmuszone, nie zaniedbując jednak moich wiernych czytelników i na otarcie łez zostawiając im mały konkursik, zabawę polegającą na znalezieniu najdłuższego, sensownego, zdania w przytoczonym tekście, samemu biorąc w nim udział, zdaniem, które właśnie przeczytaliście.

POROZMAWIAJMY Jak zaburzenia T.U. i C.K. mogą wpływać na relacje z bliskimi osobami? Jakie problemy komunikacyjne mogą powodować zaburzenia T.U. i C.K. ? Jakie kłopoty może mieć osoba z zaburzeniami T.U. i C.K. na imprezie? Jak zaburzenia T.U. i C.K. mogą wpływać na edukację szkolną dziecka?

facebook.com/prodeste Dziękuję! facebook.com/prodeste