Maria Twardowska rok szkolny 2013/2014

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
Advertisements

VII edycja programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!”
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Profilaktyka otyłości w działaniach Ministra Zdrowia
Dlaczego śniadania są takie ważne?
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Wychowanie fizyczne w szkole podstawowej (nowa podstawa programowa)
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
Piramida. Piramida Śniadanie Mistrzów Najważniejszy posiłek w ciągu dnia Dostarcza energii do rozruszania ciała i umysłu Brak śniadania powoduje magazynowanie.
Zdrowy styl życia.
Szkoła Podstawowa nr 5 im. H. Sienkiewicza w Lesznie.
KATARZYNA KONCEWICZ KRYSTYNA POKOJOWCZYK ANNA REJMAN
ODŻYWIAMY SIĘ ZDROWO.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
ZDROWIE TO NAJCENNIEJSZY DAR mgr Anna Sierecka
Owoce i warzywa - z nimi w walce o zdrowie się wygrywa!
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu jest mocno zaangażowana w procesie edukacji zdrowotnej i w związku z powyższym przeprowadzone zostały liczne.
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
Konkurs Czas na Zdrowie
ABC – zdrowego odżywiania
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Dzień Zdrowego Śniadania
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ROLA SZKOŁY W PROFILAKTYCE OTYŁOŚCI
Szkolne sklepiki kształtują nawyki.
„WYBIERAM ZDROWIE ! ”. „WYBIERAM ZDROWIE ! ”
Sprawdź, czy odżywiasz się prawidłowo?
Śniadanie daje moc !!.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Kątach Wrocławskich 2010/2011 koordynator projektu: Agnieszka Lewandowska.
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
U PROGU EDUKACJI Spotkanie informacyjne Pawłosiów 30 marca 2015 r.
Śniadanie daje moc! Szkoła Podstawowa w Toporowicach
Żeby być zdrowym ….
JEDZ ZDROWO, BĄDŹ ZDROWY
Jesteś tym, co jesz JEDZ MĄDRZE I PIJ WODĘ.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
Znaczenie wychowania fizycznego w nowoczesnym procesie kształcenia Kielce, 2015.
Śniadanie jest cool! Maja Kończak, Milena Kończak, Monika Woźniak, Ewelina Kamińska, Oliwia Klepacka, Zuzanna Kowalska Gimnazjum nr 81, im. prof. Witolda.
 Pożywienie jest niezbędne do życia. Stanowi źródło energii i składników odżywczych potrzebnych do wzrostu i rozwoju, do wykonywania różnych czynności.
Szkoła Podstawowa im. Piotra Wysockiego w Dropiu.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Zdrowe Żywienie Człowieka
Czy odżywiamy się zdrowo?. Cele projektu: Poznanie nawyków żywieniowych uczniów naszego gimnazjum. Poznanie nawyków żywieniowych uczniów naszego gimnazjum.
18/09/2016 Zdrowe odżywianie. 2 Coś o zdrowym odżywianiu Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Szkolne sklepiki kształtują nawyki.
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
ABC – zdrowego odżywiania
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Dlaczego śniadania są takie ważne?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Dlaczego śniadania są takie ważne?
Zapis prezentacji:

Maria Twardowska rok szkolny 2013/2014 Realizacja zadań wychowania fizycznego w edukacji wczesnoszkolnej (forma III/C/1) Maria Twardowska rok szkolny 2013/2014

Założenia organizacyjne Warsztat dla nauczycieli realizujących zajęcia z wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej w klasach I–III Czas trwania: 4 godziny dydaktyczne

Model sylwetki „dobrego nauczyciela”

Cele szkolenia Analiza wymagań szczegółowych z wychowania fizycznego zapisanych w podstawie programowej na pierwszym etapie edukacyjnym Edukacja zdrowotna na zajęciach wychowania fizycznego w klasach I–III Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2013/2014

Cele szczegółowe Uczestnicy przeanalizują: wymagania szczegółowe zapisane w podstawie programowej w zakresie wychowania fizycznego na pierwszym etapie kształcenia sposoby osiągania celów szczegółowych z wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej praktyczne, metodyczne rozwiązania

I etap edukacyjny – klasy I–III Na realizację podstawy programowej z wychowania fizycznego na I etapie edukacyjnym wymagane jest minimum 290 godzin w okresie trzech lat.

7

Podstawa programowa Istotne zmiany w sposobie realizacji celów szczegółowych z 2008 roku. Swoboda w określaniu środków i form realizacji. Wyraźnie wymagania szczegółowe. Edukacja zdrowotna. Przedmiotowy system oceniania.

Uczeń kończący klasę I Uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną, zgodnie z regułami; 2) potrafi: a) chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją i kozłować, b) pokonywać przeszkody naturalne i sztuczne, c) wykonywać ćwiczenia równoważne. 3) Dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole; 4) wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im zapobiegać poprzez: szczepienia ochronne, właściwe odżywianie się, aktywność fizyczną, przestrzeganie higieny; właściwie zachowuje się w sytuacji choroby; 5) wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych; 6) wie, że dzieci niepełnosprawne znajdują się w trudnej sytuacji i pomaga im.

Uczeń kończący klasę III 1) w zakresie sprawności fizycznej: a) realizuje marszobieg trwający co najmniej 15 minut, b) umie wykonać próbę siły mięśni brzucha oraz próbę gibkości dolnego odcinka kręgosłupa; 2) w zakresie treningu zdrowotnego: a) przyjmuje pozycje wyjściowe i ustawienia do ćwiczeń oraz wykonuje przewrót w przód, b) skacze przez skakankę, wykonuje przeskoki jednonóż i obunóż nad niskimi przeszkodami, c) wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru, z przyborem i na przyrządzie; 3) w zakresie sportów całego życia i wypoczynku: a) posługuje się piłką: rzuca, chwyta, kozłuje, odbija i prowadzi ją, b) jeździ np. na rowerze, na wrotkach; przestrzega zasad poruszania się po drogach,

cd. Uczeń kończący klasę III c) bierze udział w zabawach, minigrach i grach terenowych, zawodach sportowych, respektując reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego, d) wie, jak należy zachować się w sytuacjach zwycięstwa i radzi sobie z porażkami w miarę swoich możliwości; 4) w zakresie bezpieczeństwa i edukacji zdrowotnej: a) dba o higienę osobistą i czystość odzieży, b) wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie się oraz aktywność fizyczna, c) wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych niezgodnie z przeznaczeniem, d) dba o prawidłową postawę, np. siedząc w ławce, przy stole, e) przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem, f ) potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabaw i gier ruchowych; wie, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia.

Propozycja gier i zabaw R. Trześniowski – „Sztafeta z rzutem”, „Piłka w półkolu”, „Wyścig piłek w rzędach z półobrotami”, „Przemytnik”, „Wybijanie piłek w rzędzie”, „Szyszki do dziupli”, „Beczki”, „Berek ranny”. M. Bondarowicz – „Wyścig śnieżnych kul”, „Kto więcej trafi”, „Wyborowy strzelec”. Przypływ-odpływ – zabawa stanowiąca krótką przerwę w nauce. Prosimy dziecko, aby stanęło na środku klasy. Kiedy wypowiadamy słowo „przypływ”, dziecko robi krok do przodu, zaś na słowo „odpływ” – krok do tyłu. Stopniowo zwiększamy tempo podawania ustalonych haseł. Co masz w ręku – zasłaniamy dziecku oczy i prosimy, aby dotykiem rozpoznało przedmioty, które umieszczamy mu w dłoni. Początkowo podajemy przedmioty codziennego użytku (takie jak: łyżka, lalka), później przedmioty, których rzadziej używa.

Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2013/2014 3. Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół działalność edukacyjna szkoły jest określona m.in. przez: szkolny zestaw programów nauczania (który uwzględniając wychowawczy wymiar szkoły, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego), program wychowawczy szkoły (obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym), program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska (obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców).

Programy na rzecz zdrowia Program „Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych” (tzw. Szklanka Mleka lub Mleko w szkole), Program „Owoce w szkole” „Szkoła Promująca Zdrowie” „Ruch i zdrowe żywienie w szkole” Program „Zdrowe Żywienie i Aktywność Fizyczna w Szkole” Wspólne drugie śniadanie w szkole

Otyłość dzieci Jedną z przyczyn otyłości jest spożywanie zbyt małej liczby posiłków, w tym zwłaszcza niezjadanie śniadania. Pojawiające się z tego powodu uczucie głodu powoduje, że dzieci i młodzież zjadają niekorzystne dla zdrowia, wysokokaloryczne przekąski – słodycze, słodkie napoje, chipsy. Spożywanie posiłku w szkole przez wszystkich uczniów może przyczynić się do zmniejszenia zachowań agresywnych. Uczucie głodu jest częstą przyczyną: - rozdrażnienia, - złego humoru, - napięcia, - niepokoju, które zwiększają ryzyko konfliktów, zachowań agresywnych i przemocy.

Z czego powinno składać się drugie śniadanie? • Kanapka zawierająca następujące składniki: - pieczywo (50–100 g) najlepiej z mąki z pełnego przemiału zbóż (np. razowe, graham, które zawiera więcej błonnika oraz witamin i składników mineralnych), posmarowane margaryną lub masłem (1–2 łyżeczki – 5–10 g), - produkt zawierający białko (np. chuda wędlina, ser żółty lub jajko – 20–50 g); • Warzywo, np. 1–2 liście sałaty i ok. 50 g innych warzyw (np. pomidora, ogórka, papryki, marchwi, rzodkiewki); • Owoce, np. jabłko, gruszka, owoce sezonowe (ok. 150–200 g); • Napój: najlepiej mleko lub napoje mleczne – kefir, jogurt, maślanka (źródło dobrze przyswajalnego wapnia – składnika budulcowego kości) lub sok warzywny, owocowy, albo owocowo-warzywny. Można również zaoferować uczniom (zwłaszcza zimą) ciepłą herbatę owocową, najlepiej bez cukru lub z niewielką jego ilością. Należy unikać napojów słodzonych. Niezbędna jest stała dostępność w szkole wody pitnej.

Literatura dostępna w Bibliotece Pedagogicznej ZCDN-u. Bogdanowicz M. (oprac.), W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka, Gdańsk 2009.  Bondarowicz M., Zabawy i gry ruchowe na cztery pory roku, Warszawa 1995. Napierała Marek P., Zbiór zabaw i gier ruchowych, Bydgoszcz 2001. Osiński W., Osiągnięcia czy zdrowie i styl życia, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 2010, kwiecień. 50 gier i zabaw, które pomogą dzieciom poskromić ADHD, przekł. z ang. Sławomir Stodulski, Kielce 2011. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, Warszawa 1995. Wege Vom B., 200 zabaw dookoła świata! Najpiękniejsze zabawy z całego świata dla dzieci, Kielce 2010.

Dziękuję za uwagę! Maria Twardowska mtwardowska@zcdn.edu.pl