Użytkowe zasady ortografii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonanie : Aleksandra Browarska kl. Vc
Advertisements

Z ortografią za pan brat 
Patron naszej szkoły Jan Paweł II.
Ćwiczenia ortograficzne i matematyczne
Ortografia na 5 ! Co robić, aby ortografia nie sprawiała problemu?
I Zasady polskiej pisowni i h Pisownia z ó i u, ż i rz, ch i ę ,
Zasady pisowni polskiej
CHCĘ PISAĆ BEZ BŁĘDÓW – ĆWICZENIA ORTOGRAFICZNE.
autor: Agnieszka Lewandowska, Szkoła Podstawowa w Olsztynie
Jacek Kołodziejczyk kl. VIb rok szkolny 2004/2005
Pisownia wyrazów z ,,Ó” ,,U”
Pisownia wyrazów z ,,ch” ,,h”
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
Z rozsypanki wybierz tylko sylaby. Wypisz je u dołu strony.
Ortograficzne zabawy ó - u h - ch ż - rz Opracowała: Renata Gerlach.
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
ZASADY PISOWNI POLSKIEJ
Wyk. Bartosz Drozdowski oraz Dawid Bukowski
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
Czyli co warto wiedzieć, aby „łapać byki za rogi”!
ORTOGRAFIA NIE JEST TRUDNA!.
ORTOGRAFIA Zasady pisowni.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Utrwalenie pisowni „ż”
Zasady ortografii.
Nauczanie zintegrowane
Kilka zasad ortografii
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW Z „RZ”!
Utrwalenie pisowni „ch”
Opracowanie: Barbara Benisz SP nr 20 w Rybniku
opracowała Bożena Kukułka
Temat :Czy uczniowie wiedz ą jak funkcjonuje samorz ą d szkolny i jaki maj ą wp ł yw na podejmowane decyzje ?
„Ortograffiti w mojej szkole”
Warsztaty językowe dla maturzystów
PISOWNIA WYRAZÓW Z „CH I „H” opracowała Aleksandra Mośko
ZASADY PISOWNI Ó, U, RZ, Ż, CH, H.
Utrwalenie pisowni „rz”
Najważniejsze zasady pisowni
,,Poznaj różnicę Arboretum – Las' '. Mogłoby się wydawać, że Arboretum i las są prawie identyczne, przede wszystkim dlatego, że na terenie obu z nich.
Ortografia w edukacji wczesnoszkolnej
Poznajemy ortografię „rz” i „ż”.
Zabawy z ortografią.
Utrwalenie pisowni „u”
Le ś ne powietrze, le ś ne krajobrazy, zachwycam si ę tym wiele razy. Jest to bowiem co ś wspaniałego, przez wielu jednak nie docenianego. A ja powtarzam.
ORTOGRAFIA.
Pisownia rzeczowników zakończonych na: -dztwo, -ctwo, -stwo, -wstwo
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Najczęściej popełniane błędy formalne w pracy dyplomowej
ZABAWY ORTOGRAFICZNE „ RZ”.
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY?
Utrwalenie pisowni „h”
ZASADY PISOWNI „RZ” I „Ż”. „RZ” PISZEMY, GDY: a) następuje wymiana głoskowa rz – r, np. dobrze – dobry, dworzec – dworca, marzec – marca, mierzyć – miara,
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa II ortograficzny miszmasz 1 godz. lekcyjna.
Pisownia „u” Literę u piszemy:
FONETYKA.
Co to Ortografia ??? Inaczej pisownia – zbiór zasad i norm regulujących sposób zapisu słów danego języka za pomocą liter alfabetu lub innych symboli.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
WRZESIEŃ W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
GLOTTODYDAKTYKA.
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Utrwalenie pisowni „rz”
Utrwalenie pisowni „ó”
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW z „ó” i „u”
nóżka nóżka zegarmistrz grzyb Kraków mucha druh schody
Test rz czy ż ?.
Zapis prezentacji:

Użytkowe zasady ortografii Prezentacje wykonali: Uczniowie z klasy IB

Trochę o ortografii Ortografia nie jest na pewno dla większości z Was ulubioną dziedziną wiedzy. My też często popełniamy błędy. Są jednak sposoby dzięki którym możemy nauczyć się poprawnie pisać. Niektórzy z was pewnie mają dysleksje. Nie jest to powód wstydu, to nie czynni człowieka od razu niefajnym czy dziwnym, nie wiem czy wiecie, ale dysleksja to choroba przez którą ludzie mają problemy z pisaniem prostych słów np. że piszą przez rz itp.

Zasady pisowni wyrazów z RZ

RZ po spółgłoskach Rz piszemy po spółgłoskach: b, p, d, t, g, k, ch, j, w, np.:   brzeg, brzoza, przebój, sprzedawca, drzewo, modrzew, trzeba, patrzeć, grzyb, pielgrzym, chrzan, chrząszcz, spojrzeć, ujrzeć, wrzesień, wrzeciono.

Rz w zakończeniach Rz piszemy w zakończeniach wyrazów: arz erz mierz mistrz np.:   bramkarz, pisarz, harcerz, rycerz, Sandomierz, burmistrz, zegarmistrz.

Zasady pisowni wyrazów z Ż

Ż w wyrazach zakończonych na aż Ż piszemy w wyrazach zakończonych na: - aż, - eż np.:   pejzaż, witraż, młodzież, odzież.

Ż po literach: l, ł, r, n, Ż piszemy po literach: l, ł, r, n, np.:   lżej, ulżyć, małże, małżeństwo, rżysko, rżenie, rewanż, oranżada.

Zasady pisowni z U otwartym

U w zakończeniach rzeczowników U piszemy w zakończeniach rzeczowników: un unek uchna uszka uszek uch us usia zwiastun, podaruek, córuchna, staruszka, łańcuszek, maluch, raptus, mamusia.

U w czasownikach zakończonych na uj … U piszemy w czasownikach zakończonych na: uj ujesz uje np.: maluję, malujesz, maluje, wędruję, wędrujesz, wędruje.

Zasady pisowni z Ó zamkniętym

Ó gdy wymienia się na o, e, a Ó piszemy, gdy wymienia się w innych formach tego samego wyrazu lub w innych wyrazach na: o, e, a np.:   stół - stoły wiózł - wiozę trójka - troje   przyjaciółka - przyjaciel niósł - niesie siódmy - siedem   skrót - skracać mówić - mawiać powtórzyć - powtarzać

Ó w wyrazach zakończonych na ów Ó piszemy w wyrazach zakończonych na: - ów, np.:   Julianów Tarłów Opatów z lasów chłopców

Zasady pisowni z samo H

H gdy wymienia się na g, ż, z, dz H piszemy, gdy wymienia się w innych formach tego samego wyrazu lub w innych wyrazach na: g, ż, z, dz, np.:   wahać się - waga, druh - drużyna, błahy - błazen

Zasady pisowni z CH

Ch gdy wymienia się na sz Ch piszemy, gdy wymienia się w innych formach tego samego wyrazu lub w innych wyrazach na: sz np.:   mucha - muszka, wydmuchać - wydmuszka, trochę - troszkę,

Dziękujemy za obejrzenie prezentacji mamy nadzieję, że przybliżyliśmy wam zasady ortografii Źródła z których korzystaliśmy: www.google.pl www.dyktanda.net www.superkid.pl

Teraz zapraszam na ćwiczenia

Żeby uzupełnić opowieść o ogródku Michała przeczytaj instrukcje na ostatnim slajdzie. W ogr dku Mi ała rosną ró ne rośliny. Są k ewy owocowe - maliny i po eczki. Za nimi znajdują się po dwie g ądki kalafior w, por w i seler w. Nieco dalej Mi ał zasiał odkiewkę i sałatę oraz mar ewkę i pietr szkę. Natomiast p y płocie zasiał fasolę, pomidory i słoneczniki. Chłopiec zawsze sieje du o wa yw, gdyż często dodaje je do swoi potraw.  Źródło: www.dyktanda.net

Żeby uzupełnić opowieść o kolorowych liściach przeczytaj instrukcje na ostatnim slajdzie. Ju jest jesień. Z d ew liściastych spadają r nokolorowe liście. Z nich wiatr tw oy łto - czerwony dywan, po kt rym spacer ją l dzie w parku. Pod kasztanowcami le ą tak e brązowe kasztany. Nieco dalej widać czerwone k leczki na sześciu ja ębinach i ma ltkie ołędzie na d wch dębach. W parku jest teraz pięknie, a jesień niczym malarka mal je dla nas kolorowy pejza . Źródło: www.dyktanda.net

Jak znaleźć instrukcje Na pulpicie znajduje się plik o nazwie „Instrukcja” wejdź w niego żeby dowiedzieć się więcej.