Instrukcje sterujące część 1

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Język C/C++ Funkcje.
Advertisements

Podstawy informatyki Informatyka Stosowana Zajęcia nr 2
Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Część II
Wzorce.
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Programowanie I Rekurencja.
Języki programowania C++
formatowanie kodu źródłowego
FUNKCJE INFOMACYJNE KOMÓRKA CZY.ADAR KOMÓRKA CZY.ADAR NR. BŁĘDU CZY.TEKST NR. BŁĘDU CZY.TEKST INFO L INFO L CZY. PUSTA BRAK CZY. PUSTA BRAK CZY. BŁ TYP.
27/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Instrukcje warunkowego wyboru.
Instrukcje warunkowe Zajęcia 5.
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 4: Wyrażenia i operatory. Podstawowe instrukcje języka.
Instrukcje Instrukcja : definicja obliczenia i określenie sposobu wykonania tego obliczenia. Program : ciąg instrukcji wykonywanych kolejno od pierwszej.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia Grupa: 1A Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej Wydział Odlewnictwa Akademia Górniczo – Hutnicza im.
Podstawy informatyki Informatyka stosowana Prowadzący: Grzegorz Smyk
Wskaźniki. Definiowanie wskaźników Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Real; Przykłady: Wskaźnik.
Tablice.
1 Dygresja: cztery płyty główne…. 2 Dygresja: osobliwości C /* cos o nieistniejacym typie Boolean */ /* oraz o operatorze przecinkowym */ #include int.
Podstawy programowania
Instrukcja skoku GO TO etykieta Np. GO TO 100 ….. 100WRITE (*,*) Przeskok do instrukcji 100 Uwaga! NIE WOLNO skakać do wnętrzna złożonych instrukcji warunkowych.
Semantyki programów współbieżnych " Determinizm programów sekwencyjnych, " Nie-determinizm programów współbieżnych, " prawdziwa równoległość vs.przeploty.
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
PASCAL (2) dr Anna Kwiatkowska.
Skrypty w powłoce Ryszard Haraszczuk. Pierwszy skrypt Stworzenie pliku touch skrypt Wpisanie specjalnej linii dla powłoki #!/bin/bash Napisanie skryptu.
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
RODZAJE ALGORYTMÓW Źródło: Jolanta Pańczyk - Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część II.
Podstawy programowania
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Podstawy programowania w języku C i C++
Podstawy programowania
Informatyka I Wykład 5 OPERATORY Priorytety i kolejność obliczeń
Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Float; Przykład: Wskaźnik przechowuje adres obiektu wskazanego.
Instrukcje sterujące część 2
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
Programowanie strukturalne i obiektowe
Algorytmy rekurencyjne - przykład
Warsztaty programowania w języku Python
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
Instrukcja warunkowa i wyboru
Elżbieta Fiedziukiewicz
INSTRUKCJE Umożliwiają zapis algorytmu, służą do sterowania przebiegiem programu. warunkowe (podejmowanie decyzji) 1. if-else „jeżeli”, 2. switch-case.
Programowanie baz danych
Visual Basic for Applications Poziom podstawowy Zajęcia 2
Składnia instrukcji warunkowej if…
Składnia pętli do … while do instrukcja while (wyrażenie); gdzie: instrukcja – instrukcja pojedyncza lub blok instrukcji wyrażenie – wyrażenie przyjmujące.
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Temat 7: Instrukcje warunkowe
Algorytmika.
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Iteracje w C# Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Temat 8: Pętle.
MODELOWANIE ROZPRĘŻANIA GAZU Programowanie probabilistycznego modelu rozprężania gazu w próżnię Witold Kranas.
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
1 Zagadnienia na egzamin. 2 Język C podsumowanie Struktura programu w języku C Zmienne, Stałe Operacje arytmetyczne Operatory logiczne Priorytety operatorów.
Instrukcje wyboru.
Język C/C++ Instrukcje
Instrukcje warunkowe w php. Pętla FOR Czasem zachodzi potrzeba wykonania jakiejś czynności określoną ilość razy. Z pomocą przychodzi jedna z najczęściej.
Podstawy informatyki Zmienne, stałe Instrukcje sterujące Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu.
PHP jest językiem skryptowym służącym do rozszerzania możliwości stron internetowych. Jego składnia jest bardzo podobna do popularnych języków programowania.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Switch. Instrukcja switch Składnia instrukcji: switch (wyrażenie){ case wyrażenie_stałe1: ciąg instrukcji dla wariantu 1; break; case wyrażenie_stałe2:
Visual Basic przygotował Michał Miłek Visual Basic – język programowania wysokiego poziomu i narzędzie programistyczne firmy Microsoft. Składnia jest oparta.
Sposoby zapisu algorytmu
Instrukcje wyboru.
Haskell Składnia funkcji.
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Instrukcje sterujące część 1 Reprezentacja wartości logicznych, instrukcje warunkowe if, if..else..

Wprowadzenie Są to bardzo przydatne polecenia służące do sterowania przebiegiem programu. Występują one w każdym języku programowania i nawet wszędzie mają podobny wygląd. Wszystkie omawiane instrukcje sterujące są różnymi wariantami predykatu znanego z algorytmów: W instrukcjach sterujących podejmowane są decyzje o wykonaniu tych czy innych instrukcji programu. Decyzje te podejmowane są w zależności od spełnienia lub niespełnienia jakiegoś warunku. Inaczej mówiąc, od prawdziwości lub fałszywości jakiegoś wyrażenia. Najpierw więc wyjaśnijmy sobie co to jest prawda, a co fałsz w języku C++.

Prawda i fałsz w języku C++ W języku C++ nie ma specjalnego typu określającego zmienne logiczne - czyli takie, które przyjmują wartości: prawda – fałsz. Do przechowywania takiej informacji nadaje się każdy typ. Zasada jest genialnie prosta: Sprawdza się czy wartość danego obiektu - np. zmiennej - jest równa zero, czy różna od zera. Wartość zero - odpowiada stanowi: fałsz 0  fałsz Wartość inna niż zero - odpowiada stanowi: prawda nie 0  prawda Nie musi to być nawet zawartość jednego obiektu. Może to być także bardziej skomplikowane wyrażenie, które trzeba obliczyć, aby przekonać się jaka jest jego wartość.

Ćwiczenia Które z poniższych wyrażeń jest logiczną prawdą, a które fałszem? -1 0 2 2*3-6 6-2*3 5/2 6/4-3/2 (24-6)*4 -12+3*4 (-12+3)*4 8/(2-4) 5>(10/2) 5>=(10/2) 6>10/2 (1-5)>2

Instrukcja warunkowa if, if...else... Instrukcja if może mieć 2 formy: if (wyrażenie) instrukcja; if (wyrażenie) instrukcja1; else instrukcja2;

Instrukcja if Przykład 1 if (wyrażenie) instrukcja; Wyrażenie to tutaj coś, co ma jakąś wartość. Może być to po prostu obiekt wybrany przez nas do przechowywania zmiennej logicznej, ale może to być też naprawdę wyrażenie, które najpierw trzeba obliczyć, by w rezultacie tego poznać jego wartość. Najpierw zatem obliczana jest wartość wyrażenia. Jeśli jest ona niezerowa (prawda), to wykonywana jest instrukcja. Jeśli wartość wyrażenia jest zero (fałsz), to instrukcja1 nie jest wykonywana. Przykład 1 if (5>3) cout << ”pięć jest większe od trzech”; Obliczone wyrażenie 5>3 zwróci wartość 1 (prawda) więc zostanie wykonana instrukcja i w rezultacie na monitorze zostanie wypisany komunikat: pięć jest większe od trzech

Instrukcja if... else... if (wyrażenie) instrukcja1; else instrukcja2; W drugiej wersji instrukcji if widzimy dodatkowo słowo else, co można przetłumaczyć jako: „w przeciwnym razie". A zatem jeśli w tej drugiej sytuacji wartość wyrażenia jest niezerowa (prawda), to zostanie wykonana instrukcja1, w przeciwnym razie (else), czyli gdy wartość wyrażenia jest zerowa (fałsz), zostanie wykonana instrukcja2. Wynik wyrażenia może być różnego typu (całkowity, rzeczywisty itd). Sprawdza się tylko czy jest równy zero czy nie

Przykład 2 /* Program do nauki latania */ int i ; // definicja obiektu int o nazwie i cout << "Podaj jakaś liczbę: " ; cin >> i ; if(i-4) cout << " zmienna i miała wartość inną niż 4"; else cout << " zmienna i miała wartość równą 4"; Załóżmy, że podaliśmy liczbę 15. Wyrażeniem było tu: i-4. Obliczana jest więc jego wartość: 15-4=11, a to jest różne od 0 (zatem: prawda), więc wykonana zostaje instrukcja pierwsza. Gdybyśmy podali liczbę 4, wówczas do zmiennej i podstawione zostałoby 4. Wyrażenie i-4 miałoby wartość 0 (czyli: fałsz) i wtedy wykonana zostałaby instrukcja druga.

Blok instrukcji Często się zdarza, że chodzi nam o wykonanie warunkowe nie jednej instrukcji, a całego bloku (kilku) instrukcji. Stosujemy wówczas instrukcję składaną zwaną inaczej blokiem. Są to po prostu zwykłe instrukcje ograniczone nawiasami { } . Zauważ, że po klamrze nie trzeba stawiać średnika. { instrl; instr2; instr3; }

Przykład Oto przykład programu, w którym stosujemy instrukcje składane. #include <iostream.h> main () { int wys, punkty_karne; // definicja dwóch zmiennych // typu int. Obie są tego samego typu wiec // wystarczy przecinek odzielający nazwy cout << "Na jakiej wysokości lecimy ? [w metrach] : "; cin >> wys ; // rozważamy sytuacje ------------------------ if (wys < 500) cout << "\n" << wys << " metrów to za nisko !\n"; punkty_karne = l ; } else cout << " \nNa wysokości " << wys << " metrów jesteś już bezpieczny \n" ; punkty_karne = O ; // ocena Twoich wyników ----------------------- cout << "Masz " << punkty_karne << " punktów karnych \n" ; if(punkty_karne) cout << "Popraw się !" ; } blok

Oto przykładowy wygląd ekranu po wykonaniu tego programu Na jakiej wysokości lecimy ? [w metrach] : 2500 Na wysokości 2500 metrów jesteś już bezpieczny Masz 0 punktów karnych Jeśli na zadane pytanie odpowiemy inaczej, to ekran może wyglądać tak: Na jakiej wysokości lecimy ? [w metrach] : 100 metrów to za nisko ! Masz l punktów karnych. Popraw się ! Zauważ jak prosto wypisuje się na ekranie wartość zmiennej wys. Wystarczyła instrukcja: cout << wys;

Wybór wielowariantowy Przy użyciu słowa else mieliśmy więc możliwość dwuwariantowego wyboru: Robimy to, w przeciwnym razie robimy tamto. Możemy jednak pójść dalej – za słowem else możemy postawić następną instrukcję if. Dzięki temu zyskamy możliwość wyboru wielowariantowego: if (warunek1) instrukcja1; else if (warunek2) instrukcja2; else if (warunek3) instrukcja3; else if (warunek4) instrukcja4;

Zadania Zadanie 1 Narysuj algorytm do przykładu 2 - programu nauki latania., a następnie napisz pełny program z instrukcjami #include..., funkcją main( ).. Zadanie 2 – instrukcja if... Napisz program wczytujący liczbę i sprawdzający czy jest ona dodatnia Zadanie 3 – instrukcja if..else.. Napisz program dla Urzędu Skarbowego sprawdzający, czy petent przekroczył pierwszy próg podatkowy. Program ma wczytywać wartość zarobków rocznych i sprawdzać czy przekroczyły one próg 37024 zł Zadanie 4 – wybór wielowariantowy Napisz program dla Urzędu Skarbowego sprawdzający, w którym progu podatkowym mieści się petent. Program ma wczytywać wartość zarobków rocznych i sprawdzać czy przekroczyły one: pierwszy próg 37024 zł – jeżeli tak to należy sprawdzić czy zarobki nie przekroczyły drugiego progu 74048 zł. W zależności od wprowadzonej kwoty program ma wypisać: ”próg pierwszy nie przekroczony”, ”próg pierwszy przekroczony”, ”próg drugi przekroczony”