Strona formalna tekstu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak zrobić dobrą prezentację? autor: Piotr Kalita
Advertisements

Analiza wariancji jednoczynnikowa
Analiza wariancji Marcin Zajenkowski. Badania eksperymentalne ANOVA najczęściej do eksperymentów Porównanie wyników z 2 grup lub więcej Zmienna niezależna.
Opracował: Nowak Paweł
Analiza wariancji Analiza wariancji (ANOVA) stanowi rozszerzenie testu t-Studenta w przypadku porównywanie większej liczby grup. Podział na grupy (czyli.
Edytor tekstu.
„Zasady formatowania plików w formacie Microsoft Word”
Rozkład normalny Cecha posiada rozkład normalny jeśli na jej wielkość ma wpływ wiele niezależnych czynników, a wpływ każdego z nich nie jest zbyt duży.
TWORZENIE TEKSTÓW.
GRAFICZNE ROZMIESZCZANIE TEKSTU W KORESPONDENCJI
Łamanie publikacji Terminologia.
Budowa i układ strony dokumentu
Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA)
Technologie Informatyczne dla socjologów
Technologie informatyczne dla socjologów
Podstawy redagowania dokumentów tekstowych
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Testy nieparametryczne
OPRACOWAŁ : KONRAD MIGAŁA iz krótki tekst Krótki tekst Do formatowania tekstu użyjemy znacznika jest to znacznik który umożliwia utworzenie akapitu.
Edytor tekstu MS WORD.
Sekrety klawiatury czyli jak sobie poradzić bez myszki
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
Wyrażenia algebraiczne
Korespondencja biurowa
Testy nieparametryczne
Wskazówki dotyczące pisania tekstów
Testy nieparametryczne
Zasady opracowywania wyników i danych z doświadczenia
Poznajemy edytor tekstu Word
Poznajemy edytor tekstu Microsoft Word
Edytor tekstu Word.
Opracowała: Iwona Kowalik
Formatowanie tekstu w Microsoft Word
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
Aplikacje internetowe
Podstawowe zasady dobrej i czytelnej prezentacji ZAPAMIĘTAJ
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
ANALIZA ANOVA - KIEDY? Wiele przedsięwzięć badawczych zakłada porównanie pomiędzy średnimi z więcej niż dwóch populacji lub dwóch warunków eksperymentalnych.
MS Word – „proste” akapity
Znaki specjalne Co i jak + brak przykładów.  Aby wstawić symbol lub znak specjalny należy na karcie Wstawianie w grupie Symbole kliknąć na przycisk Symbol.
Najważniejsze! Zawartość strony Łukasz Stochniał.
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
ZASADY WPROWADZANIA TEKSTU DO KOMPUTERA Magdalena Szorc Mirosław Brozio
Redakcja pracy, wzory, rysunki, tabele, przywołania w tekście
Kolumny, tabulatory, tabele, sortowanie
Najczęściej popełniane błędy formalne w pracy dyplomowej
Prezentacja Ewa Gurbiel Seminarium HCI 3.X Ogólny Zarys n Tworzenie n Rozplanowanie n Struktura n Trening (ćwiczenie) n Prezentowanie n Inne możliwości.
Procesor tekstu Word część 3
Temat: Edytor tekstu Word – redagowanie tekstu. Szukanie i zamiana tekstu Znajdowanie tekstu w dokumencie Znajdowanie tekstu i jego zamiany dokonujemy.
WITAM. Dziś poznacie kilka dodatkowych opcji, jakie posiada Microsoft Word z pakietu Office Zapraszam do Prezentacji.
Bibliografia. Uporządkowany spis książek i artykułów, który wydawany jest osobno lub dołączany do prac naukowych i popularnonaukowych. Bibliografia ma.
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Ważne rady wynikające z lektury wielu prac Leszek J Chmielewski Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki SGGW
Wyrażenia algebraiczne
Przypisy. Przypisy to materiały uzupełniające tekst główny, ułatwiają zrozumienie poszczególnych fragmentów. Rodzaje przypisów: P. rzeczowe – objaśniają.
Dariusz Nikiel. Klawisza ENTER używamy w celu zakończenia akapitu, a nie na końcu każdej linijki tekstu lub zdania. Klawisza ENTER używamy w celu zakończenia.
Wymogi redakcyjne prac dyplomowych Wydziału Lekarskiego II
Zasady redagowania pism
Zasady formatowania szkolnej pracy pisemnej
UKŁAD SI Międzynarodowy układ jednostek, od francuskiego wyrażenia “Systeme Internationale d’Units”, skrótowo określany jako układ SI, składa się z siedmiu.
Piotr Grzegorzewski klasa 1GB (rok szkolny 2011/2012)
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
W przypadku studiów pierwszego stopnia praca dyplomowa może mieć formę projektu,
Student przygotowuje pracę dyplomową rozumianą jako dzieło.
Analiza kanoniczna - stanowi uogólnienie liniowej regresji wielorakiej na dwa zbiory zmiennych tzn. dla zmiennych zależnych i niezależnych. Pozwala badać.
Poznajemy edytor tekstu Word
Interlinia i odstępy między akapitami
Zasady edycji tekstów.
Zapis prezentacji:

Strona formalna tekstu Wykład 5

Format kartki Tekst musi być wydrukowany, jednostronnie Papier biały, matowy, formatu A-4 Marginesy – 2 cm z wszystkich stron Podwójny odstęp w całym tekście (włącznie z tabelami, cytatami itd..) Wielkość czcionki 12 pkt 65-66 znaków we wierszu Nie wyrównywać tekstu (tekst „poszarpany z prawej strony”) Nie dzielić słów

Spacje Nowy akapit – 5 spacji lub jedno wcięcie tabulatorem Jedna spacja po przecinkach, średnikach, kropkach, które nie kończą zdania Dwie spacje po kropkach kończących zdanie i po dwukropkach

Numeracje i nagłówki Numeruj strony kolejno, poczynając od pierwszej przy pomocy cyfr arabskich Numery stron – w prawym górnym rogu Obok numeru strony można umieścić nagłówek (running head) zawierający kilka pierwszych stron tytułu Nie wklejać kawałków stron, nie dodawać dodatkowych stron (np. 14a)

Skróty Używaj tylko znanych skrótów (np. IQ, km, g, itd.) Nie należy używać własnych skrótów (Źle: Badani wykazali istotnie wyższy poziom wskaźnika CPR niż wskaźnika WRD) Zamiast własnego skrótu – użyj całego wyrazu

Liczby Liczby piszemy słowami, gdy: Liczby piszemy cyfrą: Mieszczą się w granicach od 0 do 9 (np.. Przebadano pięcioro niemowląt) Zaczynamy zdanie od liczby (np.. Sto dzieci uczestniczyło w badaniu) Liczby piszemy cyfrą: Dla liczb powyżej 9 Poniżej 10 gdy porównujemy z liczbą powyżej 10 (w jednej grupie było 12, w drugiej 8 badanych) Opisując wiek Podając godzinę lub datę Podając sumę pieniędzy Podając wartości procentów Gdy liczba jest przedmiotem odniesienia (np.. Skala od „1” do „10”).

Nagłówki (wg. APA) Pięć stopni nagłówków: Nagłówek umieszczony centralnie dużymi literami Nagłówek umieszczony centralnie, tylko pierwsze litery słów od dużych liter Nagłówek umieszczony centralnie, napisany kursywą Nagłówek pisany kursywą, bezpośrednio od lewego marginesu, pierwsze litery głównych słów dużą literą Wcięty nagłówek pisany kursywą, pierwsze słowo od dużej litery

Wzory nagłówków EKSPERYMENT I Metoda Schemat badania Zmienne Niezależne Manipulacja nastrojem

Kiedy jakie nagłówki? Zasada 1. Gdy tylko jeden poziom nagłówków (krótki tekst) – użyj poziomu (2) Zasada 2. Gdy dwa poziomy nagłówków – użyj poziomu (2) i (4) Zasada 3. Gdy trzy poziomy nagłówków – użyj poziomów (2), (4) i (5) Zasada 4. Gdy cztery poziomy nagłówków – użyj poziomów (2), (3), (4) i (5)

Cytowanie statystyk Bezpośrednio w tekście W tabelach i rycinach

Cytowanie statystyk w tekście Podajemy kolejno Nazwę testu statystycznego Liczbę stopni swobody Wartość statystyki Poziom istotności Najpierw w zdaniu własnymi słowami opisujemy co wyszło, potem, po przecinku, w tym samym zdaniu, podajemy wartość statystyki.

Przykłady Osoby depresyjne wykazały wyższy poziom realizmu samooceny, niż osoby nie depresyjne, t(68)=2.93, p<.01. Manipulowany nastrój nie miał wpływu na poziom aspiracji osób badanych, F(2,28)=1.18, p>.05. Grupa kontrolna zapamiętała średnio 14 słów, podczas gdy grupa znajdująca się pod wpływem narkotyku średnio 12 słów. Różnica ta, testowana przy pomocy testu t dla grup niezależnych okazała się nieistotna, t(18)=1.23, p>.10. Aż 60% chłopców, w porównaniu z 35% dziewcząt, stwierdziło, że maja dobrą orientację przestrzenną. Test Chi kwadrat 2 x 2 wykazał, że różnica ta była istotna, Chi2(1,N=119)=10.51, p<.05.

Prezentacja wyników w postaci tabel i rycin Zalety tabel Możliwość prezentacji wyników kilku badań Możliwość prezentacji wielu wyników Możliwość przytoczenia danych liczbowych i wartości testów statystycznych Zalety rycin Bardziej naoczna prezentacja wyników Lepiej nadają się do ustnych prezentacji oraz plakatów

Sporządzanie tabel i rycin Tytuły tabel i rycin Tytuł tabeli nad tabelą Tytuł ryciny pod ryciną Tabele i ryciny numerowane kolejno cyframi arabskimi W tekście konieczne odniesienie do omawianej aktualnie tabeli lub ryciny Chłopcy okazali się szybsi, niż dziewczęta (por. tabela 5) Nie uzyskano oczekiwanych różnic między płciami (por. rycina 2)

Uwagi redakcyjne odnośnie opisywania statystyk Danych przedstawionych w tabeli lub rycinie nie powtarzamy w tekście Nie prezentujemy tych samych danych podwójnie (na rycinach i w tabeli) – należy się zdecydować na jedną formę prezentacji

Gdy przygotowujemy tekst do druku Tabele i ryciny na końcu maszynopisu, każda na oddzielnej stronie Tytuł tabeli razem z tabela (nad nią) Tytuły rycin na oddzielnej stronie, jeden pod drugim, opatrzonej ogólnym nagłówkiem: tytuły rycin Na stronie z ryciną ołówkiem zaznaczamy jej kolejny numer W tekście maszynopisu konieczne zaznaczenie miejsca, gdzie ma się znaleźć tabela lub rycina (tabela 1) (rycina 2)

Przytaczanie cytatów z literatury w tekście Gdy cytat krótki – umieszczamy go w cudzysłowach w linii właściwego tekstu Np. DSM IV definiuje depresję jako zaburzenie nastroju, które „występuje przez większą część dnia i większość czasu przynajmniej przez ostatnie dwa lata” (APA, 1994, s. 345) Gdy cytat ma powyżej 40 słów, umieszczamy go w osobnym, wciętym akapicie, bez cudzysłowów

Cytowanie literatury w tekście Trzy sposoby cytowania literatury Maria Lewicka (1993) stwierdziła, że... Wykazano, że ludzie rozumują inaczej o zdarzeniach, których pragną, niż o tych, których starają się unikać (Lewicka, 1993; Peeters i Czapiński, 1990). W 1993 roku Maria Lewicka stwierdziła, że...

Reguły cytowania Jeżeli cytujemy w nawiasie więcej pozycji, porządkujemy je alfabetycznie, a nie chronologicznie Gdy autorem pozycji jest dwóch autorów, za każdym razem cytujemy obu autorów, np. (Peeters i Czapiński, 1990) Gdy autorem pozycji jest trzech do pięciu autorów, za pierwszym razem cytujemy ich wszystkich, nastepnym razem tylko pierwszego, resztę przy pomocy „i in.”, np. (Smith, Jones i Wilson, 1987), a następnie (Smith i in. 1987). Gdy więcej niż pięciu autorów – od razu podajemy tylko pierwszego autora oraz „i in.”. W bibliografii podajemy wszystkich autorów.

Cytujemy „z drugiej ręki” Gdy nie możemy dotrzeć do oryginału, cytujemy z drugiej ręki Przykład: G. Peeters i J. Czapiński (1990 za: Lewicka, 1993) wykazali, że... W bibliografii podajemy tylko źródło, z którego korzystaliśmy (tu: Lewicka, 1993) Nie wolno mnożyć swojej bibliografii podając pozycje, do których się nawet nie zajrzało!

Sporządzanie bibliografii Bibliografia na oddzielnej stronie na końcu tekstu pracy Pozycje zamieszczane w bibliografii porządkowane alfabetycznie, według nazwiska pierwszego autora Gdy praca nie ma autora (np. Atlas Świata), kierujemy się pierwszą literą tytułu Każda nowa pozycja z wcięciem Np.Adorno, T.W., Frenkel-Brunswick, E., Levinson, D.J., Sanford, R.N. (1950). The authoritarian personality. New York: Harper and Row. Ajzen, L., Timko, Ch., White, J. B. (1982). Self-Monitoring and the Attitude- Behavior Relation. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 426-435

Sprawdzanie bibliografii Wszystkie pozycje cytowane w tekście (z pierwszej ręki) muszą się znaleźć w bibliografii Wszystkie pozycje, które figurują w bibliografii, muszą być cytowane w tekście Sprawdź przed oddaniem pracy, czy wszystko się zgadza (również daty wydania)

Sprawdzanie bibliografii Weź kolorowy marker Zaznacz w tekście pierwszą cytowaną pozycję, potem zaznacz tę sama pozycję w bibliografii Zrób tak z wszystkimi pozycjami w tekście Sprawdź, które pozycje cytowane w tekście nie są cytowane w bibliografii Sprawdź, które pozycje cytowane w bibliografii, nie są cytowane w tekście

Zasady sporządzania bibliografii Podstawowy podział: Wydawnictwa ciągłe (artykuły w czasopismach, wydania periodyczne) Wydawnictwa jednorazowe (książki, wydania jednorazowe, wystąpienia na konferencjach, niepublikowane maszynopisy, prace naukowe, wydawnictwa elektroniczne itd.)

Cytowanie klasyków Cytowanie prac klasyków w tekście Niepoprawnie: Arystoteles (1990) napisał... Poprawnie: Bacon (1620/1955) napisał... W bibliografii zapisujemy Bacon, F. (1955). Novum Organum (Jan Wikarjak: tłum.). Warszawa: PWN. (Pierwsze wydanie 1620).

Dokładne wskazówki bibliograficzne W załączniku: wskazówki dla autorów Podręcznika Psychologii (red. J. Strelau)

Podstawowa zasada W wydawnictwach ciągłych piszemy kursywą tytuł czasopisma i numer tomu Autor A. A., Autor B.B., Autor C.C. (1994) Tytuł artykułu. Tytuł Czasopisma, XX, 5-27 W wydawnictwach jednorazowych piszemy kursywą tytuł dzieła Autor A.A. (1994). Tytuł pracy. Miejsce wydania: Wydawca