STATUS NAUCZYCIELA - KATEGORIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
EURYDICE Sieć Informacji o Edukacji w Europie, istnieje od 1980 r.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI PRZEGLĄD ROZWIĄZAŃ PRAWNYCH W EUROPIE
Imigracja studentów zagranicznych do UE jako temat badawczy Europejskiej Sieci Migracyjnej Joanna Jaracz de Czartoszewska Krajowy Punkt Kontaktowy ESM.
Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Zwolnienia grupowe w polskim prawie pracy
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Stypendium Marii Curie
Anglia (1) Proces awansu nauczycieli jest uzależniony od spełnienia ściśle określonych standardów zawodowych. Zostały one wprowadzone w roku (Agencja.
STATUS ZAWODOWY NAUCZYCIELI W EUROPIE WYBRANE PRZYKŁADY
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
CZAS PRACY NAUCZYCIELI W EUROPIE
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Definicje w uznawalności wykształcenia
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. TRAINEESHIPS.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
RODZICE W SZKOLE.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Samorząd Uczniowski.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Efektywność (wydatków) samorządów Rafał Antczak Deloitte Business Consulting X Samorządowego Forum Kapitału i Finansów Warszawa, październik 2012.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Prawo pracy.
Kryteria rekrutacji do klas pierwszych ogólnodostępnych oraz integracyjnych gimnazjów prowadzonych przez Miasto Poznań.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
THE CONVERGENCE OF WAGES BETWEEN OLD AND NEW EU MEMBER STATES. MISSION AND OBJECTIVES OF TRADE UNIONS IN THIS PROCES. POLAND CASE ADAM GLIKSMAN NSZZ „SOLIDARNOŚĆ”
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
LEADER, RLKS i wielofunduszowość w Unii Europejskiej Urszula Budzich-Tabor ENRD Contact Point #LeaderCLLD Spotkanie GTL Klaudyn, 3 marca 2016 r.
Dziecko romskie w szkole
Kształcenie dualne.
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Doradztwo zawodowe w szkołach
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Konstytucyjny system źródeł prawa
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
This project has been funded with support the European Commission
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
RLKS na obszarach rybackich .
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Awans zawodowy nauczycieli
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

STATUS NAUCZYCIELA - KATEGORIE W opracowaniach Sieci Eurydice wyróżniamy trzy kategorie statusu zatrudnienia nauczycieli: status urzędnika państwowego (civil servant) status urzędnika państwowego w zawodzie (career civil servant) status kontraktowego pracownika sektora publicznego (public sector employee)

STATUS ZAWODOWY NAUCZYCIELI W EUROPIE WYBRANE PRZYKŁADY

STATUS NAUCZYCIELA - DEFINICJE Status urzędnika państwowego (civil servant) – dotyczy nauczyciela zatrudnionego przez władze państwowe (na szczeblu centralnym, regionalnym lub lokalnym) zgodnie z ustawodawstwem odrębnym od przepisów prawa pracy w sektorze publicznym lub prywatnym. Status ten występuje w 7 państwach: w „czystej postaci” w 4 państwach (FI, HU, SI, LI) oraz współistnieje z innym statusem w 3 (IS, BE, TR) Status urzędnika państwowego w zawodzie (career civil servant) lub zbliżony – dotyczy nauczyciela (a) zatrudnionego na podstawie odrębnej legislacji właściwej dla zawodu nauczyciela, (b) zatrudnionego/mianowanego przez centralne lub regionalne władze oświatowe, (c) zatrudnionego na podstawie mianowania na całe życie. Status ten występuje w 12 państwach: w „czystej postaci” w 7 państwach (PT, ES, FR, EL, CY, MT, LU) oraz współistnieje z innym statusem w 5 (BE, NL, DE, AT, PL) Kontraktowy pracownik sektora publicznego (public sector employee) – to nauczyciel zatrudniony przez władze lokalne lub szkolne na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ogólnym prawem pracy. Status ten występuje w 20 państwach: w „czystej postaci” w 14 państwach (UK/EN, UK/SCT, IE, DK, NO, SE, LT, LV, EE, IT, CZ, SK, RO, BG) oraz współistnieje z innym statusem w 6 (IS, NL, DE, AT, PL, TR)

REGULACJE PRAWNE ZAWODU NAUCZYCIELA - NIEMCY W landach zachodnich - status urzędnika państwowego w zawodzie (career civil servant) Wszystkie aspekty związane z zatrudnieniem nauczyciela (pensum, czas pracy, zwolnienie z niektórych obowiązków) oraz jego karierą zawodową (rekrutacja, przeniesienia, awans) są regulowane na poziomie landów, poprzez akty prawne wydawane przez ministrów edukacji landu Każdy land dysponuje więc aktem prawnym regulującym wszystkie lub większość aspektów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela Każdy land kieruje się dokumentem dotyczącym warunków pracy nauczyciela („service order/career order”), który określa obowiązki, wymagane kwalifikacje, okresy urlopów, kryteria awansu zawodowego oraz emerytury nauczycieli Nauczyciele jako urzędnicy państwowi (w większości przypadków) podlegają konstytucji poszczególnych landów

REGULACJE PRAWNE ZAWODU NAUCZYCIELA - NIEMCY (c.d.) W landach wschodnich (z wyjątkiem Brandenburgii) - status kontraktowego pracownika sektora publicznego (public sector employee) Trwają prace nad legislacją mającą na celu zapewnienie statusu urzędników państwowych dla nauczycieli z landów dawnej NRD, tak aby ich status zawodowy i zarobki nie odbiegały od tych oferowanych nauczycielom w landach zachodnich. W 2000 r. przewodniczący Stałej Konferencji Ministrów Edukacji i Kultury oraz związki zawodowe wydały wspólnie deklarację, która na nowo określa zadania nauczycieli we współczesnym społeczeństwie („Zadania nauczycieli dzisiaj – Eksperci dla kształcenia”). Deklaracja bierze pod uwagę m.in. następujące aspekty: zmiany w kierunku społeczeństwa wiedzy i nowych mediów osiągnięcia badań naukowych odchodzenie od perspektywy lokalnej/krajowej na rzecz perspektywy europejskiej globalizację i międzykulturowość

REGULACJE PRAWNE ZAWODU NAUCZYCIELA - ANGLIA Dokument dotyczący wynagrodzenia i warunków pracy nauczycieli (The School Teachers’ Pay and Conditions Document - STPCD) aktualizowany każdego roku przez ministerstwo edukacji (Department for Children, Schools and Families – od maja 2010 Department for Education), następnie wydawany w formie rozporządzenia do Ustawy o Edukacji dotyczy nauczycieli w Anglii i Walii powstaje w oparciu o zalecenia niezależnej Rady do spraw Oceny Nauczycieli Szkolnych (STRB) dotyczące wysokości wynagrodzenia dla poszczególnych szczebli awansu oraz dodatków, jak również zalecenia dotyczące warunków pracy nauczycieli. W kwestii warunków pracy STPCD określa m.in. ogólne i szczegółowe obowiązki nauczyciela oraz czas pracy, z uwzględnieniem czasu gwarantowanego na przygotowywanie się do lekcji

REGULACJE PRAWNE ZAWODU NAUCZYCIELA – ANGLIA (c.d.) Status kontraktowego pracownika sektora publicznego (public sector employee) W Anglii nie obowiązuje pojedynczy akt prawny regulujący wszystkie aspekty zawodu nauczyciela, ale kilka dokumentów dotyczących poszczególnych zagadnień: Ustawa o Edukacji z 2002 r. (Education Act 2002) – kluczowy dokument, podstawa prawna dla szczegółowych dokumentów regulujących zawód nauczyciela Standardy Zawodu Nauczyciela Wykwalifikowanego oraz Wymagania dotyczące Kształcenia Nauczycieli (Professional Standards for Qualified Teacher Status and Requirements for Initial Teacher Training) określają: wymagania, które musi spełnić nauczyciel-stażysta, aby otrzymać status nauczyciela wykwalifikowanego (QTS) wymagania skierowane do uczelni, dotyczące standardów kształcenia nauczycieli

REGULACJE PRAWNE ZAWODU NAUCZYCIELA - ANGLIA (c.d.) Kodeks Etyki Zawodowej Nauczycieli (Code of Conduct and Practice for Registered Teachers) zawiera 8 podstawowych zasad etyki i praktyki zawodowej nauczycieli. Zgodnie z nimi nauczyciel: na pierwszym miejscu stawia dobro i rozwój uczniów bierze odpowiedzialność za utrzymanie wysokiej jakości swojej pracy dydaktycznej pomaga dzieciom i młodzieży stać się pewnymi siebie i odnoszącymi sukcesy uczniami okazuje szacunek dla różnorodności i wspiera wyrównywanie szans działa w celu ustanowienia owocnej i partnerskiej współpracy z rodzicami i opiekunami uczniów pracuje jako członek zespołu szkolnego współpracuje z innymi nauczycielami i osobami pracującymi na rzecz szkoły w każdej sytuacji wykazuje się uczciwością i nieskazitelną postawą moralną oraz pracuje na rzecz budowania zaufania społecznego do zawodu nauczyciela.

REGULACJE PRAWNE ZAWODU NAUCZYCIELA - SZWECJA Status kontraktowego pracownika sektora publicznego (public sector employee) Nie istnieje odrębna ustawa regulująca zawód nauczyciela Ustawa o edukacji określa ogólne wymagania kwalifikacyjne Szczegółowe rozstrzygnięcia dotyczące warunków pracy nauczycieli są określane w wyniku negocjacji: na poziomie centralnym (między organizacją pracodawców, to jest zwykle związkiem władz lokalnych i związkiem zawodowym nauczycieli) czas pracy skala zarobków warunki przejścia na emeryturę na poziomie lokalnym (między nauczycielem i samorządem, który jest pracodawcą, lub dyrektorem szkoły) okres zatrudnienia indywidualna płaca rozkład zajęć

REGULACJE PRAWNE ZAWODU NAUCZYCIELA - SŁOWENIA Status urzędnika państwowego (civil servant) Zagadnienia kształcenia i kwalifikacji nauczycieli, status zawodowy oraz warunki pracy dotychczas ujęte były w kilku różnych aktach prawnych, a zakres obowiązków nauczycieli, podobnie jak innych grup zawodowych, regulowany był przez resortowy kodeks dotyczący zawodu Obecnie powołana została grupa ekspertów, której zadaniem jest zdefiniowanie możliwości (potencjalnych korzyści i słabości) stworzenia wspólnego aktu regulującego wszystkie aspekty pracy nauczyciela. Konsultacje na ten temat trwają.