Mechanizmy stereotypów społecznych – część I

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konflikt w negocjacjach
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Psychologia Zarządzania
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Kierowanie twórczością w organizacji
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Marta Kamińska - Feldman
Kształtowanie motywacji pracowników
Successes and failures in the transformation of economics
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
1 Successes and failures in the transformation of economicsRichard G. Lipsey Łukasz Sepczyński Wydział Nauk Ekonomicznych.
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
PRZEMOC W RYTUAŁACH INICJACJI SZKOLNEJ
Podstawy socjologii- wykład VI
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
KULTURA ORGANIZACYJNA
NAJWAŻNIEJSZE TYPOLOGIE POSTAW RODZICIELSKICH
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
PRZETWARZANIE POZNAWCZE
Kształcenie nastawione na podmiotowość uczącego się
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
Zadawanie pytań.
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Próby przekraczania narratywizmu w historiografii
Czym jest dla nas tolerancja?
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Kultura organizacyjna MSP
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Charakterystyki osoby, które wyjaśniają spójne wzorce zachowania
Teoria organizacji Wykład 1.
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Ekonomia rozwoju Wykład 1.
Motywacja © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Wykład 1 Studia podyplomowe SWPS Master Class ZMIANY POSTAW I ZACHOWAŃ.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Stres w pracy nauczyciela
Michał Przybylski Mateusz Limański
Typowe cechy działalności sekt
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Sukces i spokój umysłu - sekrety dwóch dróg do szczęścia
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Psychologia w zarządzaniu
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Zapis prezentacji:

Mechanizmy stereotypów społecznych – część I Wykład 11

Osobowość autorytarna Theodor Adorno, E. Frenkel Brunswik, D. Levinson, R. Sanford (1950): "Osobowość autorytarna" Dollard-Miller: agresja konsekwencją frustracji wzrost uprzedzeń etnicznych w warunkach deprywacji ekonomicznej Liczba linczów a spadek cen bawełny Theodor Adorno: psychoanalityczna teoria kozła ofiarnego

Historia badań nad autorytaryzmem Holocaust Obserwacja uprzedzeń wobec Żydów w Ameryce Konstrukcja skal postaw: skala Antysemityzmu (AS) skala Etnocentryzmu (E) skala Faszyzmu (F)

Skala F: syndrom osobowości autorytarnej (1) Konwencjonalizm sztywne przestrzeganie wartości klasy średniej Autorytarne podporządkowanie Bezkrytyczna, podporządkowująca się postawa wobec wyidealizowanych autorytetów własnej grupy Autorytarna agresja Skłonność do wyszukiwania, odrzucania i karania ludzi, którzy sprzeniewierzają się konwencjonalnym wartościom mieszczańskim

Syndrom osobowości autorytarnej (2) Antyintracepcja Przeciwstawianie się emocjom, niechęć do wglądu we własną psychikę Przesądy i stereotypy Wiara w mistyczne determinanty ludzkich losów, skłonność do myślenia w sztywnych kategoriach Siła i władza Przesadne zainteresowanie dla wymiarów dominacji-submisji, silnego-słabego, przywódcy-podwładnego, identyfikacja z osobami mającymi władzę

Syndrom osobowości autorytarnej (3) Destruktywność i cynizm Uogólniona wrogość, spostrzeganie natury ludzkiej jako złej Projekcyjność Przekonanie, że w świecie dzieją się rzeczy złe i niebezpieczne, projekcja własnych nieświadomych impulsów na zewnątrz Wyparcie seksualne Nadmierne zainteresowanie sprawami seksualnymi innych ludzi

Syndrom autorytaryzmu System wartości niższej klasy średniej Wychowanie autorytarne wyparcie Identyfikacja z agresorem Autorytarna agresja Submisja antyintrojekcja projekcja Wybór kozła ofiarnego: grupa mniejszościowa

Teoria autorytaryzmu - podsumowanie Teoria autorytaryzmu - teorią psychoanalityczną Mechanizmy uprzedzeń - w osobowości Inni przedstawiciele szkoły frankfurckiej: H. Marcuse, E. Fromm

Zastrzeżenia wobec skali F Skala skierowana jednostronnie (tendencja do zgadzania się) Pytania sformułowane dość prymitywnie i jednoznacznie  większy procent odpowiedzi pozytywnych wśród ludzi o niskim wykształceniu Pojęcie autorytaryzmu ograniczone do konserwatywnej ideologii prawicowej

Bob Altemayer – Teoria prawicowego autorytaryzmu (1996) Right wing authoriarianism Nowa skala autorytaryzmu – 3 elementy syndromu Wartości prawicowe Autorytarna agresja Autorytarna submisja Czy możliwy jest autorytaryzm lewicowy?

Dogmatyzm Milton Rokeach (1960): Open and closed mind (Umysł otwarty i zamknięty) Niezależność formy przekonań od ich treści Dogmatyzm - sztywność systemu poznawczego, zamkniętość na nowe informacje, nowe punkty widzenia Dotyczy zarówno przekonań prawicowych jak i lewicowych

Dwie funkcje przekonań Funkcja poznawcza – wyraz wiedzy o tym, jaka jest rzeczywistość Funkcja obronna – ochrona systemu wartości, obrazu świata i pozytywnej samooceny Dogmatyzm: przewaga funkcji obronnej nad poznawczą Miarą stopnia dogmatyzacji przekonań - nie treść, a cechy formalne systemu przekonań

Dwa rodzaje przekonań System przekonań akceptowanych ("w co wierzę") System przekonań nieakceptowanych ("w co nie wierzę") Poza tym: ogólne przekonania na temat świata, przeszłości, przyszłości itd.

Trzy główne cechy systemu przekonań decydujące o dogmatyzmie Względna liczba informacji o obiektach przekonań akceptowanych w porównaniu do nieakceptowanych. A > NA  umysł dogmatyczny Stopień spostrzeganej homogenizacji przekonań nieakceptowanych Im wyższy  tym wyższy dogmatyzm Spostrzegana różnica między przekonaniami akceptowanymi, a nieakceptowanymi Im większa  tym większy dogmatyzm

Umysł dogmatyczny Przekonania akceptowane Przekonania nieakceptowane Liczba informacji B A C Zróżnicowanie D E F Spostrzegany dystans Liczba przekonań

Umysł otwarty Przekonania akceptowane Przekonania nieakceptowane Liczba informacji A B C Zróżnicowanie E D F G Spostrzegany dystans Liczba przekonań

Inne cechy umysłu dogmatycznego Zmiany postaw - według modelu konwersji (o 180 stopni) Umysł zamknięty - koncentracja na jednej perspektywie czasowej (przeszłości, teraźniejszości lub przyszłości) Mechanizmem leżącym u podstaw struktury zamkniętego umysłu: LĘK

Umysł zamknięty a postawa „jak gdyby” Kurt Goldstein: postawa abstrakcyjna i konkretna  Postawa abstrakcyjna - zdolność przyjmowania umownych przesłanek ("co by było gdyby") Postawa konkretna - trzymanie się tego co namacalne, oczywiste, zgodne ze świadectwem zmysłów

Poziom abstrakcyjności jako cecha struktury poznawczej Harvey, Hunt i Schroder (1961) im bardziej konkretna postawa tym bardziej autorytarny człowiek Schroder, Driver, Streufert (1967) liczba różnych punktów widzenia = giętkość integracyjna (złożoność poznawcza)

Postawa „jak gdyby” a dogmatyzm Rokeach (1960): Niezdolność przyjmowania umownych przesłanek, myślenia "na niby" - charakterystyczna dla umysłu zamkniętego Joe Doodlebug - gra badająca zdolności akceptowania umownych przesłanek

Osobowość autorytarna a osobowość dogmatyczna