Polki w biznesie – menedżerki i właścicielki firm

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Raport Amway na temat przedsiębiorczości w Europie
Advertisements

Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Mali i średni przedsiębiorcy – jak chcą się rozwijać. Nowoczesny, ale odtwórczy model biznesowy. Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek
Badanie Beneficjentów Ostatecznych Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich Toruń, 20 czerwca 2007 Projekt współfinansowany.
Sytuacja na rynku pracy
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Projekt Życie Lubuszan. Współczesność i perspektywy współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PEJZAŻ RODZINNY.
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ROZWOJU WIELKOPOLSKICH MŚP dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Piła, 30 października 2012 Prezentacja.
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
1 Kto utożsamia się z Wielkopolską, a kto nie?. 2 Mieszkańcy Wielkopolski próba reprezentatywna, N=800.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Północna Izba Gospodarcza Jak przedsiębiorcy postrzegają absolwentów szczecińskich uczelni wyższych? Badanie telefoniczne przeprowadzone.
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Sytuacja kobiet na rynku pracy powiatu oleśnickiego Rok 2009.
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
STUDENCI POLSCY PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, INICJATYWA, FIRMY Główne wyniki badań Warszawa, Czerwiec 2002.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat b.
KONFERECJA Jestem Kobietą Pracującą czyli o zarobkowej i nie zarobkowej pracy kobiet, 10 grudnia 2005 Kobiety na rynku pracy w Polsce. Aspekty ekonomiczne.
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Różnorodność procentuje Monika Zakrzewska Dep. Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy PKPP Lewiatan GDAŃSK 27 stycznia 2012.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
Wspieranie rodziny w systemach ubezpieczeń społecznych
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Instytut Statystyki i Demografii
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
ZMIANY W POLITYCE RODZINNEJ
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
MODUŁ A.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Kobiety na rynku pracy.
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Zapis prezentacji:

Polki w biznesie – menedżerki i właścicielki firm Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa Międzynarodowe Forum Kobiet

Główne zagadnienia Trudny dostęp kobiet do stanowisk kierowniczych Brak parytetu we władzy Własna firma: wybór czy konieczność? Więcej kobiet w biznesie – to się opłaca!

Kobiety wśród kierowników Kobiety stanowią 36% wśród ogółu kierowników Podobne wskaźniki mają Anglia, Portugalia, Hiszpania, Belgia (33-36%) Najwyższe wskaźniki: Łotwa – 44%, Litwa – 43%, Francja – 38% ALE! Na najwyższych szczeblach zarządzania kobiety stanowią 2-7%

Stanowiska kierownicze wg płci (European Commission, 2005) Kobiety Mężczyźni UE 25 przeciętnie 32,2% 67,8% Polska 32,5% 67,5% Szwecja 29,8% 70,2% Litwa Łotwa 42,7% 44,3% 57,3% 55,7%

Brak parytetu we władzy W Sejmie jest 20% kobiet, a w Senacie obecnej kadencji tylko 8% W krajach skandynawskich – 41%; w obu Amerykach – 21%; średnia dla świata to 18%, a dla krajów arabskich tylko 10% W polskim rządzie kobiety stanowią mniejszość – 8K (36%) i 14M

Właścicielki firm (GUS, 2007) Kobiety stanowią 35% ogółu przedsiębiorców (w miastach 31%) Ich udział wśród ogółu pracujących kobiet wynosi 15% (mężczyzn 23%); jeśli uwzględnić także pomagających członków rodziny to odpowiednio: 21% i 28%. Przeciętna dla EU 25 wynosi 11% (dane dla 2005 r.)

% kobiet wśród samozatrudnionych poza rolnictwem (Eurostat, 2005) EU 25 przeciętnie 23,5 Czechy 20,7 Litwa 30,7 Finlandia 24,9 Hiszpania 26,9 Włochy 23,8 Niemcy Szwecja 19,9 Wielka Brytania 18,9 POLSKA 26,7

Kobiety właścicielki firm to przeważnie osoby: w wieku 45 lub więcej lat (blisko 50%, podczas gdy do 34 lat – 23%) dobrze wykształcone (56% ma co najmniej średnie wykształcenie, a wśród pracodawczyń – 83%) ekonomistki, humanistki, technicy, inżynierowie mające firmy handlowe i usługowe, w tym usługi na rzecz biznesu, jeśli pominąć rolnictwo (54%)

Wyniki badania z lipca 2007 Badanie reprezentatywne Na próbie 554 dorosłych Polek Na zlecenie projektu NKK – nowe kwalifikacje kobiet, realizowanego przez SGH i KIG, finansowanego z EFS

Własna firma czy praca najemna 52% dorosłych Polek twierdzi, że lepiej jest prowadzić własną firmę niż być zatrudnioną na etacie (37%) Im młodsze kobiety, tym częściej wybór pada na prowadzenie własnej firmy (70% w grupie 18-24 lata; 40% w grupie 65 i więcej lat) 62% ze średnim wykształceniem (nieco częściej niż z wyższym) opowiada się za własną firmą Młode, niezamężne, bez dzieci, uczące się Częściej kobiety bezrobotne niż pracujące

Dlaczego własna firma? Niezależność, samodzielność (62% tych kobiet, które odpowiedziały, że lepiej jest prowadzić własną firmę) Większe zarobki, dobrobyt (29%) Rozwój zawodowy, samorealizacja, satysfakcja (14%) Negatywne doświadczenia z pracy najemnej - poczucie bycia wykorzystywaną (10%) Rzadziej wymieniane powody: nienormowany czas pracy, prestiż, dawanie pracy innym, pewność zatrudnienia

Dlaczego NIE własna firma? Praca na własny rachunek to problemy, odpowiedzialność, stres (43%) Brak wiedzy, kwalifikacji, wykształcenia, pomysłu (16%) Ryzyko bankructwa i utraty pracy; strach przed tym i przed popadnięciem w długi (13%) Bariery psychologiczne - brak predyspozycji do prowadzenia własnej firmy (12%) Brak pieniędzy, kapitału na założenie własnej firmy (9%) Niesprzyjające warunki do prowadzenia w Polsce działalności gospodarczej (8%)

Powody, dla których respondentka nie założyła dotychczas firmy brak pieniędzy na rozpoczęcie działalności (52%) zbyt duże ryzyko (34%) zbyt skomplikowane formalności (25%) lęk przed tym, że nie poradzę sobie (22%) brak dobrego pomysłu na firmę (18%) zbyt duże obciążenia podatkowe (11%) brak informacji i wiedzy o procedurach zakładania własnej firmy (10%) konieczność zbyt wielu zmian w życiu (8%)

Kobiecie – 3% Mężczyźnie – 37% Bez różnicy – 52% Komu łatwiej rozpocząć własną działalność gospodarczą: kobiecie czy mężczyźnie? Kobiecie – 3% Mężczyźnie – 37% Bez różnicy – 52% Trudno powiedzieć – 9%

Własna firma wybór czy konieczność? Główne motywy pracy na własny rachunek to dążenie do samodzielności, wyższych zarobków, skłonność do podejmowania ryzyka i otwartość na wyzwania Ok. 35% właścicielek firm deklaruje, że zagrożenie utratą pracy i trudności ze znalezieniem zatrudnienia w sektorze formalnym to główne motywacje Własna firma to ucieczka przed dyskryminacją na rynku pracy i szklanym sufitem w dostępie do stanowisk kierowniczych, szczególnie najwyższego szczebla

Więcej kobiet na stanowiskach kierowniczych! Dlaczego? Bo to się współcześnie opłaca! Pracujące kobiety są lepiej wykształcone niż pracujący mężczyźni Kobiety to główni nabywcy (podejmują większość decyzji zakupowych): Meble – 94% Wakacje – 92% Nowe domy – 91% Elektronika – 51% Samochody – 60% Opieka zdrowotna – 80% (T. Peters, Biznes od nowa, Wyd. Studio EMKA, Warszawa 2005, s. 172)

Jutro należy do kobiet! (H. Fisher, Pierwsza płeć, 2003) Kierunek przemian współczesnego świata faworyzuje wrodzone zdolności kobiece (Helen Fisher) Firmy, które w pełni wykorzystają kobiece talenty, będą bardziej innowacyjne, bardziej produktywne i w większym stopniu dochodowe (Judy Rosener) Patrzę na kwestię kobiet i ich talentu pod kątem ich przydatności w biznesie. I z tego, co widzę, talent kobiet jest po prostu naszą wspaniałą szansą. Okazją pukającą do drzwi (Tom Peters)

Promować przedsiębiorczość wśród kobiet – dlaczego? etat na całe życie odchodzi w przeszłość ubywa stabilnych miejsc pracy w dużych firmach przeciętna kariera zawodowa będzie się składać się z kilku zawodów wykonywanych u wielu pracodawców ubywa miejsc pracy biurowej i administracyjnej z powodu komputeryzacji coraz częstsze jest zatrudnienie na zlecenie i w ramach projektu będzie się upowszechniać samozatrudnienie