WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program nauczania wg: Teresa Król Maria Ryś
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
w nowej podstawie programowej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wychowanie do życia w rodzinie
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
CZŁOWIEK MIŁOŚĆ RODZINA
Edukacja seksualna w opiniach licealistów
PODSTAWA PRAWNA REALIZACJI ZAJĘĆ „WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE”
Praca metodą projektu edukacyjnego
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Indywidualne nauczanie
Projekt edukacyjny w gimnazjum
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
w praktyce pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
środowisko wychowawcze
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Praca metodą projektu edukacyjnego
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Wychowanie do życia w rodzinie (w skrócie WDŻWR albo WDŻR) – przedmiot dla uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2017/
Wychowanie do życia w rodzinie
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE GIMNAZJUM NR 3 W BĘDZINIE Rok szkolny 2009/2010.

„Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień”. Kodeks rodzinny i opiekuńczy – ustawa z dnia 25 lutego 1964r. Art..96, poz.59.

oddziaływanie na uczniów, aby przemyślenia "Wychowania do życia w rodzinie" tylko wtedy spełni swoje zadanie, jeżeli nauczyciel uzyska aprobatę rodziców i będzie ściśle z nimi współpracował, pomagając dzieciom i rodzicom we wzajemnym poznaniu i umacnianiu łączącej ich więzi. Nadrzędnym celem przedmiotu jest takie oddziaływanie na uczniów, aby przemyślenia i wnioski płynące z zajęć pomogły młodzieży lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rzutowały na podejmowanie właściwych decyzji obecnie i w przyszłości.

„Wychowanie do życia w rodzinie” 1 września 2009 r., weszło w życie rozporządzenie zmieniające rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. (Dz.U.Nr67, poz.756, z 2001r. Nr 79, poz.845 oraz z 2002r. Nr121, poz.1037).

Najważniejsze regulacje projektu obejmują następujące zagadnienia: Zajęcia wychowania do życia w rodzinie są prowadzone wyłącznie z przeznaczonych w szkolnych planach nauczania godzin do dyspozycji dyrektora szkoły w każdej klasie po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców (zgodnie z nową podstawą programową od roku 2009/2010 zmiana ta wchodzi tylko do klas pierwszych gimnazjum), Rodzice będą mieli prawo sprzeciwić się na piśmie uczęszczaniu swojego dziecka na przedmiot „Wychowanie do życia w rodzinie”. Analogicznie pełnoletni uczniowie mogą zrezygnować z uczęszczania na te zajęcia. Warunek – muszą złożyć do dyrektora pisemny wniosek. W przeciwnym razie uczestnictwo w zajęciach staje się obowiązkowe, Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej, ani na ukończenie szkoły przez ucznia.

W nowej podstawie programowej – osobne treści nauczania dla przedmiotu „wychowanie do życia w rodzinie” Dotychczas we wszystkich klasach gimnazjum zajęcia wychowania do życia w rodzinie prowadzone były z godzin przewidzianych na realizację przedmiotu „Wiedza o społeczeństwie”. Obecnie treści nauczania z tego zakresu znajdują się w podstawie programowej zajęć  edukacyjnych „Wychowanie do życia w rodzinie”.

PODSTAWA PROGRAMOWA PRZEDMIOTU WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE III ETAP EDUKACYJNY

CELE KSZTAŁCENIA – wymagania ogólne

Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie; wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny. Przyjęcie integralnej wizji osoby; wybór i urzeczywistnienie wartości służących osobowemu rozwojowi; kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami; poznawanie , analizowanie i wyrażanie uczuć; rozwiązywanie problemów i pokonywanie trudności okresu dorastania.

III. Znajomość organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian oraz akceptacji własnej płciowości; przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności; umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby. Korzystanie ze środków przekazu w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem. Umiejętność korzystania z systemu poradnictwa dla dzieci i młodzieży.

TREŚCI NAUCZANIA – wymagania szczegółowe

Rozwój człowieka; faza prenatalna, narodziny, faza niemowlęca, wczesno dziecięca, przedpokwitaniowa, dojrzewania, młodości, wieku średniego i późnego. Życie jako fundamentalna wartość. Budowa prawidłowych relacji z rodzicami. Konflikt pokoleń; przyczyny i sposoby rozwiązywania konfliktów. Odpowiedzialność wszystkich za atmosferę panującą w rodzinie. Rodzina niepełna. 3. Rola autorytetu w życiu człowieka. Relacje międzyosobowe i ich znaczenie. Przyjaźń, zakochanie, miłość; pierwsze fascynacje, miłość platoniczna, młodzieńcza, dojrzała.

Zachowania asertywne. Podstawowe informacje o rozwoju seksualnym człowieka: tożsamość płciowa: kobiecość i męskość. Dojrzewanie. Rozumienie i akceptacja kryteriów dojrzałości biologicznej, psychicznej i społecznej. Problemy i trudności okresu dojrzewania (napięcia seksualne, masturbacja), sposoby radzenia sobie z nimi, pomoc w rozeznaniu sytuacji wymagających porady lekarza lub innych specjalistów.

Różnice w rozwoju psychoseksualnym dziewcząt i chłopców; postawy i wzajemne oczekiwania. Zagrożenia okresu dojrzewania; presja seksualna, uzależnienia, pornografia, prostytucja nieletnich. Główne funkcje płciowości: wyrażanie miłości, budowanie więzi i rodzicielstwo. Inicjacja seksualna; związek pomiędzy aktywnością seksualną a miłością i odpowiedzialnością; dysfunkcje związane z przedmiotowym traktowaniem człowieka w dziedzinie seksualnej. Ryzyko związane z wczesną inicjacją.

Kształtowanie i akceptacja tożsamości płciowej Kształtowanie i akceptacja tożsamości płciowej. Możliwości pomocy w pokonywaniu trudności związanych z tożsamością płciową. Płodność wspólną sprawą kobiety i mężczyzny. Planowanie rodziny. Metody rozpoznawania płodności. Antykoncepcja – aspekt zdrowotny, psychologiczny i etyczny. Infekcje przenoszone drogą płciową. AIDS: drogi przenoszenia zakażenia, profilaktyka, aspekt społeczny.

17. Wartości związane z seksualnością człowieka: męskość, kobiecość, miłość, małżeństwo, rodzicielstwo. Znaczenie odpowiedzialności w przeżywaniu własnej płciowości oraz budowaniu trwałych i szczęśliwych więzi. 18. Wpływ sposobu spędzania wolnego czasu na człowieka ( w tym korzystaniu ze środków masowego przekazu).

WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI

DO ZADAŃ SZKOŁY NALEŻY: Stymulowanie procesu samowychowania; 2. Współpraca z rodzicami w zakresie prawidłowych relacji między nimi a dzieckiem; 3. Pomoc we właściwym przeżywaniu okresu dojrzewania; Wzmacnianie procesu identyfikacji z własną płcią; 5. Wspieranie rozwoju moralnego i kształtowanie hierarchii wartości;

6. Promowanie integralnej wizji seksualności człowieka; ukazanie jedności pomiędzy aktywnością seksualną a miłością i odpowiedzialnością; Tworzenie klimatu dla koleżeństwa, przyjaźni oraz szacunku dla człowieka; Pomoc w poszukiwaniu odpowiedzi na podstawowe pytania egzystencjalne; 9. Informowanie o możliwościach pomocy – system poradnictwa dla dzieci i młodzieży.

PROGRAM Od roku szk. 2009/2010 (klasy I) realizują program: „Wychowanie do życia w rodzinie. Program nauczania dla klas I-III gimnazjum”. Autorki: T. Król, K. Maśnik, G. Węglarczyk Wydawnictwo: Rubikon

Gdzie?

TEMATYKA SPOTKAŃ KLASA I

Po co „Wychowanie do życia w rodzinie?” O budowaniu więzi rodzinnej, której spoiwem jest miłość. Nasze relacje z rodziną. „Chwytaj dzień…”, ale mądrze, czyli o kulturze wolnego czasu. O wartości przyjaźni. Kryteria dojrzałości. Problemy okresu dojrzewania. Kobiecość i męskość. Pierwsza miłość. Rola autorytetu w życiu człowieka. Reklamy i ich oddziaływanie na odbiorcę. Dom rodzinny i role członków rodziny. Moja wizja miłości, małżeństwa i rodziny. Rodzina – jak ją widzą mistrzowie pędzla?

Kiedy?

realizacja w roku szkolnym 2009/2010 II semestr

Jak?

stosując metody aktywizujące, w miłej atmosferze, bez stawiania ocen, wykorzystując ćwiczenia, gry symulacyjne, projekty edukacyjne, prezentacje, wideofilmy, przeźrocza, nagrania magnetofonowe.

Po co?

aby przez stopniową realizację programu uczniowie osiągnęli emocjonalną dojrzałość oraz przyjęli postawę, która umożliwi im życie w rodzinie pełnej pokoju i radości, aby otworzyli się na świat wartości, dążyli do realizacji dobra, piękna i prawdy i pojęli, że sami są odpowiedzialni za swoje życie.

Propozycje Rodziców/Opiekunów: Propozycje tematów uzupełniających:

Nauczyciel prowadzący: DZIĘKUJĘ! Nauczyciel prowadzący: Ewa Kilian