Swobodne spadanie ciał

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© Copyright by Rafał Trzop kl. Ic
Advertisements

ruch jednostajnie przyspieszony
WYKŁAD 2 I. WYBRANE ZAGADNIENIA Z KINEMATYKI II. RUCH KRZYWOLINIOWY
Wykład 4 2. Przykłady ruchu 1.5 Prędkość i przyśpieszenie c.d.
Pochodna Pochodna  funkcji y = f(x)  określona jest jako granica stosunku przyrostu wartości funkcji y do odpowiadającego mu przyrostu zmiennej niezależnej.
Opracował: Karol Kubat I kl.TŻ
GPS a teoria względności Einsteina
Pomiar przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego
Filmy poklatkowe wykonane za pomocą programu SALSAJ
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
zarządzanie produkcją
Kamera Obscura Rejestracja słabych obrazów
Kinematyka.
Pola sił i ruchy Dział III.
Wybrane wiadomości z teorii błędów
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Cele lekcji: Poznanie poglądów Arystotelesa na ruch ciał i ich spadanie. Poznanie wniosków wynikających z eksperymentów Galileusza. Wykazanie, że spadanie.
RUCH I JEGO WZGLĘDNOŚĆ – zakres rozszerzony
Tacka Rogersa doświadczenie.
Opracowanie wyników pomiarów
Część eksperymentalna konkursu:
Autor: Wojciech Haba kl. IIIa V LO Kielce
Pola sił i ruchy Powtórzenie.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Konstrukcja, estymacja parametrów
RUCH HARMONICZNY F = - mw2Dx a = - w2Dx wT = 2 P
Opracowała Diana Iwańska
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Przypomnijcie definicję ruchu jednostajnie przyspieszonego.
Dane INFORMACYJNE: Nazwa szkoły:
Doświadczenie – Moc świeczki typu „tea-light”
Zależność siły ciężkości od masy Do sprężyny doczepiane są masy, sprężyny rozciąga się w jednakowych odstępach pod działaniem siły ciężkości.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Stało- i zmiennopozycyjna reprezentacja liczb binarnych
77.Wykres poniżej przedstawia zależność przyspieszenia od czasu dla ciała ruszającego z miejsca. Jaką prędkość osiągnęło to ciało z końcem piątej sekundy.
Witajcie! Nazywam się profesor Dźwięczek. Tematem dzisiejszej lekcji jest dźwięk, a dokładniej jego prędkość. Jak powszechnie wiadomo, w powietrzu rozchodzi.
Do dokonania pomiaru prędkości dźwięku użyliśmy: – Ekierki o długości ramion do 25 cm, – Nici o długości 1 m, – Zegarka marki Casio AMW-701 z funkcją.
siła cz.II W części II prezentacji: o sile ciężkości
Niepewność pomiaru Prezentacja przygotowana dla uczniów Gimnazjum nr 4 w Siemianowicach Śląskich autorka Joanna Micał.
Wyznaczanie liczby  Przygotowali i przeprowadzili uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 w Wodzisławiu Śląskim.
Siły, zasady dynamiki Newtona
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
siła cz.IV W części IV prezentacji: treść II zasady dynamiki
55. Z jednego miejsca, w tym samym kierunku, ruszyły dwa ciała
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Statystyka matematyczna czyli rozmowa o znaczeniu liczb Jan Bołtuć Piotr Pastusiak Wykorzystano materiały z:
61.Dwa samochody ruszyły jednocześnie. Pierwszy ze stałym przyspieszeniem 0,5m/s 2 i prędkością początkową 10m/s, a drugi ze stałym opóźnieniem 1,5m/s.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
73.Przez pierwsze dwie sekundy ciało poruszało się ze stałą prędkością 4m/s, przez kolejne pięć ze stałym przyspieszeniem 0,8m/s 2, a w kolejnych dwóch.
Temat lekcji: Praca w polu grawitacyjnym
RUCH W prezentacji znajdziesz: podział ruchów (slajdy 3 – 7)
Ruch jednostajny prostoliniowy i jednostajnie zmienny Monika Jazurek
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Informatyka +.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Jak wyznaczyć masę przedmiotu codziennego użytku bez użycia.
POMIAR PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO PRZY POMOCY PIŁECZKI TENISOWEJ „Fizyka da się lubić 2016”
WYZNACZENIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO (METODĄ SWOBODNEGO SPADKU) Autor: Mateusz Dargiel Gimnazjum im. Leszka Czarnego w Lutomiersku.
Opracowała grupa uczniów koła fizycznego „Fizykomania” z Gimnazjum nr 8 w Łodzi WYZNACZANIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO SWOBODNIE SPADAJĄCEJ PIŁECZKI.
Autorzy pracy: Michał Lemański Michał Rozmarynowski I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Pomiar przyspieszenia ziemskiego przy.
Natural Sciences, Natural English. Przemiany energii mechanicznej w rzucie pionowym.
Fizyka Da Się Lubić-Ważę Pierze
Konkurs z fizyki „Fizyka da się lubić”
przyspieszenia ziemskiego.
1.
Opory powietrza podczas swobodnego spadku
Zapis prezentacji:

Swobodne spadanie ciał Eksperyment uczniowski Swobodne spadanie ciał Janusz Cichor nauczyciel fizyki w gimnazjum nr3 w Augustowie

Temat ćwiczenia: Obserwacja spadku swobodnego ciał. Wyznaczanie przyspieszenia grawitacyjnego Cele: - Przekonanie uczniów przy pomocy doświadczenia, że w polu grawitacyjnym ciała o różnych masach spadają z jednakowymi prędkościami. - Nauka umiejętności przeprowadzania eksperymentu – doświadczalne wyznaczenie przyspieszenia ziemskiego. Wprowadzenie: Uczeń jest przekonany na podstawie własnych obserwacji, że ciała lżejsze spadają wolniej niż cięższe, przecież piórko spada wolniej niż kamyk. Dlatego przekonanie ucznia o tym, że w polu grawitacyjnym ciała spadają z jednakowym przyspieszeniem jest trudne. Wyposażenie pracowni w pompę próżniową leży obecnie poza zasięgiem większości szkolnych budżetów, dlatego zachęcam, aby wykorzystać do tego celu kamerkę CCD. Do wykonania projektu polegającego na obserwacji i analizie spadku swobodnego ciał zaangażowałem trzech chętnych uczniów II klasy gimnazjalnej. Była to ich pierwsza “poważniejsza” praca eksperymentalna, więc we wszystkich etapach doświadczenia musieliśmy pracować wspólnie. Na zakończenie odbyła się prezentacja wyników na forum klasy i na Szkolnym Festiwalu Prac Twórczych. Uczniowie nauczyli się przy tym: projektowania doświadczenia, projektowania i wykonania przyrządów doświadczalnych (plansza z podziałką, zapadnia), analizowania wzorów, szacowania błędów i określania ich źródeł, posługiwania się techniką CCD, obsługi webkamerki, obsługą programów: Registax, Iris, Salsa, OpenOffice-Impress, OpenOffice-Writer, prezentowania wyników swojej pracy przed publicznością. Oto wynik pracy gimnazjalistów

Obserwacja spadku swobodnego ciał. Wyznaczanie przyspieszenia grawitacyjnego Ziemi. Projekt wykonali: Michalina J. Tomasz C. Paweł Z. <uczniowie klasy II gimnazjalnej> Opiekun projektu : Janusz Cichor Augustów 2006

Etap I Wykonanie doświadczenia Projekt układu doświadczalnego do porównania spadku swobodnego ciał o różnych masach Chcieliśmy się przekonać jak spadają swobodnie ciała o różnych masach. Żeby pozbyć się problemu oporów ruchu do doświadczenia wykorzystaliśmy ciała o identycznym kształcie: Ciało Nr 1 Nr 2 Wymiary 42 mm/25 mm/14 mm* Materiał Szkło organiczne Mosiądz Masa 128,55g** 18,6g** *dokładność pomiaru: +- 1 mm **dokładność pomiaru: +- 50 mg (pomiaru masy dokonaliśmy za pomocą szkolnej wagi laboratoryjnej) Po dokonaniu obliczeń można określić stosunek mas tych ciał. Wynosi on ok. 1:7. Gdyby masa miała wpływ na spadek swobodny ciał, to przy takim stosunku mas ciał różnice przy spadaniu powinny być zauważalne.

Problemem, jaki zaistniał w związku z wykonaniem doświadczenia okazało się jednoczesne rozpoczęcie ruchu ciał. Postanowiliśmy rozważyć kwestię wpływu opóźnienia przy starcie. Wykonaliśmy rachunek określający różnicę obserwowanych dróg, by określić dokładność, z jaką oba ciała powinny wystartować. Obliczyliśmy skutki opóźnienia rozpoczęcia ruchu o 0,01s: Spodziewamy się, że ciała będą spadać ruchem jednostajnie przyspieszonym, więc w obliczeniach posłużymy się wzorem: / Czas spadania Długość drogi przyjmujemy – jest to długość naszej planszy pomiarowej. Wartość przyspieszenia Po podstawieniu danych otrzymujemy czas pokonania drogi : Jeśli drugie ciało wystartuje o 0,01s później, to czas jego ruchu będzie wynosił a droga przez nie przebyta Różnica dróg ( „wyprzedzenie”) w końcowej fazie ruchu będzie wynosiło: Przy niewielkich opóźnieniach przy starcie należy spodziewać się znaczących różnic w pokonywanych przez ciała drogach.

Były dwa pomysły na urządzenie startowe rozwiązujące ten problem: przecinanie nożyczkami nitek , na których zawieszone były ciała i zapadnia. Pierwszy pomysł nie sprawdził się. Zapadnia spełniła swoje zadanie. Zapadnia Materiały, z których została przez nas skonstruowana: -deska -2 śruby -sznurek -stara linijka -kawałek drutu Ta zapadnia umożliwiła nam przeprowadzenie doświadczenia z dobrą dokładnością. Zdjęcie zapadni: zawleczka Sposób działania zapadni: Oba ciała umieszczamy na linijce, która jest podtrzymywana przez sznurek i zawleczkę z drutu, której koniec wystaje z drugie strony deski. Usunięcie zawleczki umożliwia jednoczesne rozpoczęcie ruchu prze oba ciała. Wykonana przez nas zapadnia umożliwiła nam przeprowadzenie doświadczenia z dobrą dokładnością.

Kliknij, aby odtworzyć film Filmowanie Ruch został przez nas zarejestrowany za pomocą kamery internetowej „Philips ToUcam PRO II” na tle papierowej planszy o długości 1,8m z podziałką co 10 cm. Zdjęcia wykonywaliśmy na korytarzu szkolnym ze względu na oświetlenie. Dodatkowo użyliśmy reflektora o mocy 2 kW. Wykonaliśmy film w formacie „avi” przy pomocy programów dołączonych do kamery. Czas ekspozycji - 1/250 s Częstotliwość - 15 klatek/s Kliknij, aby odtworzyć film Film po wesołej obróbce i konwersji do formatu „wmv” wygląda następująco:

Analiza wyników pomiaru i wyciągnięcie wniosków Etap II Analiza wyników pomiaru i wyciągnięcie wniosków Z ustawień sterownika kamerki wynika, że czas między kolejnymi ekspozycjami wynosi Tabela zależności S(t) zawierająca dane odczytane z klatek filmu spadek_swobodny.wmv z zarejestrowanym ruchem dwóch mas. nr klatki 1 2 3 4 5 6 7 8 9 t [s] 0,00 0,07 0,13 0,20 0,27 0,33 0,40 0,47 0,53 0,60 s [m] 0,01 0,06 0,14 0,28 0,45 0,68 0,93 1,24 1,59 Analogiczna tabela zależności S(t) zawierająca wartości wyliczone teoretycznie dla t [s] 0,00 0,07 0,13 0,20 0,27 0,33 0,40 0,47 0,53 0,60 s [m] 0,02 0,09 0,35 0,55 0,78 1,07 1,40 1,77

Wykresy nie pokrywają się. Dlaczego !? Wykresy wykonane na podstawie tabel Wykresy nie pokrywają się. Dlaczego !?

Problem tkwił „w pierwszej klatce” Problem tkwił „w pierwszej klatce”. Wypełniając tabelę z danymi przyjęliśmy, że klatka nr 0 przedstawia moment startu, a przecież tak być nie musiało. Dlatego, ruch zarejestrowany na filmie może być „przesunięty” o pewną wartość δt nie większą niż 0,067 s. Metodą prób i błędów znaleźliśmy odpowiednią wartość δt = -0,03s i wprowadziliśmy jako poprawkę do tabeli danych. Oto rezultat: nr klatki 1 2 3 4 5 6 7 8 9 t [s] -0,03 0,04 0,10 0,17 0,24 0,30 0,37 0,44 0,50 0,57 s [m] 0,01 0,06 0,14 0,28 0,45 0,68 0,93 1,24 1,59

Procentowy błąd wyniósł więc ok. 3,3% Ostatni wykres nie pozostawia wątpliwości, że przyśpieszenie obserwowanych przez nas ciał spadających swobodnie ma wartość zbliżoną do teoretycznej. Podstawiając dane z klatki nr 9 i zakładając że ruch jest jednostajnie przyspieszony otrzymaliśmy : Prawdę mówiąc, nasz opiekun nie spodziewał się tak dobrej zgodności wyniku pomiaru z wartością tablicową. Źródeł błędów przy pomiarach było przecież sporo. Wydaje się, że najmniej dokładne było odczytywanie drogi z poszczególnych klatek filmu, tę niepewność oszacowaliśmy na 3cm. Za błąd czasu przyjęliśmy czas ekspozycji – 0,004s. Wzór na obliczenie błędu pomiaru podał nam opiekun. Procentowy błąd wyniósł więc ok. 3,3%

Podsumowanie Obserwacja spadku swobodnego za pomocą webkamerki pozwoliła nam przekonać się o tym, że ciała spadają w polu grawitacyjnym jednakowo, niezależnie od ich masy, że ich ruch jest ruchem jednostajnie przyspieszonym. Ponadto, pozwoliła doświadczalnie wyznaczyć wartość przyśpieszenia ziemskiego: