Albo o tym, dlaczego nasi uczniowie chcą się uczyć...

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Advertisements

POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Zainteresowania czytelnicze uczniów klas 1-3 Rok szkolny 2009/2010
Analiza wyników konkursów przedmiotowych
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
(na podstawie badań ankietowych)
KODEKS 2.0.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
Abitur 2012 Deutsch.
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Wohnen im Grünen Mieszkanie w zieleni. Das Leben in einer Großstadt bringt mit sich viel Stress und Hektik Życie w dużym mieście przynosi ze sobą dużo.
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Albo o tym, dlaczego nasi uczniowie chcą się uczyć...
Wie lernen wir Deutsch Tomasz Ślęczkowski 2c.
Wie lernen wir Deutsch Tomasz Ślęczkowski. Wir spielte Lernspiele.
Pracownia Języków Obcych IBE Agata Gajewska-Dyszkiewicz
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Kapitel VI – Zagadnienia:
Magdalena Surowiec Aus Glogow Malopolski nach Traben-Trarbach: Was habe ich an der deutschen Schule gelernt?
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Viktualienmarkt.
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Odpowiedzi ustne. Kartkówki obejmujące niewielką partię materiału. Zadania klasowe, sprawdziany, testy, arkusze egzaminacyjne, badanie wyników nauczania.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
PROJEKT MIĘDZYNARODOWY Agnieszka Rolicz
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
„Jaki styl życia preferują uczniowie Gimnazjum Gminy Oleśnica?”
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Elementy geometryczne i relacje
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Czasowniki modalne w Imperfekcie Szyk zdań złożonych podrzędnie.
Czasowniki modalne Biernik - Ruch Celownik - Spoczynek
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Haustiere Zwierzęta domowe.
Die Umwelt. der Regen, die Sonne, das Gewitter die Blume, die Insel, die Wolke, das Holz, der Berg, der See, der Fisch, der Fluss, der Brand, der Baum,
Meine Wohnung Hier fühle ich mich wohl!. die Mikrowelle das Radio der Computer der Herd der Fön die Waschmaschine der Kühlschrank I. Podaj nazwy urządzeń.
SPORT SPOTRARTEN.
DER FROUMSEINTRAG VON LISA. Ich bin Lisa und schreibe allen, die einen Hund haben möchten und nicht wissen, wie sie darüber mit den Eltern sprechen sollten.
Auf der Reise. I.Spójrz na obrazki przeczytaj tekst i dopasuj wyrażenia z ramki do każdego z obrazka. Wenn wir Zeit und Lust haben, können wir mit wenig.
Meine Wohnung Hier fühle ich mich wohl!. I. Podaj nazwy urządzeń (pamiętaj o rodzajnikach).
Umwelt Der Wetterbericht. I. Podpisy nie pasują do obrazków. Uporządkuj je. Es gibt Nebel. Es regnet. Die Sonne scheint. Es gibt Gewitter. Es ist leicht.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
„Das Leben ohne Autos – wie funktioniert die Insel Wangerooge?”
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Zapis prezentacji:

Albo o tym, dlaczego nasi uczniowie chcą się uczyć... Digital Natives uczą się języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach Albo o tym, dlaczego nasi uczniowie chcą się uczyć...

Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach ul. Jasnogórska 15 – 17 44-100 Gliwice e- mail: gim3-gliwice@oswiata.org.pl telefon: (32) 231 25 61 dyrektor: Bogna Dobrakowska tytuł pomysłu: „ Digital Natives uczą się języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach. Albo o tym, dlaczego nasi uczniowie chcą się uczyć...” autor: Aleksander Lubina

Jedną z moich inspiracji była książka: „iBrain - Jak nowy świat mediów zmienia mózg i duszę naszych dzieci” Gary Small, Gigi Vorgan, którą poleciła dr Marzena Żylińska, podczas szkolenia w ORE.

Digital Natives, to rodzimi mieszkańcy świata cyfrowego, w tym także moi uczniowie. Digital Immigrants to imigranci świata cyfrowego, to większość nauczycieli, w tym i ja.

Świat digital natives to: komputer i programy TV przez cały dzień, internet, komórka z wideo, muzyką, aparatem, kamerą, i-Pody, i-Pady, i-Phony, mp3, mp4, itd...

To świat, w którym postanowiłem się poruszać, aby wykorzystać tkwiące w nim możliwości synergiczne i motywacyjne, a tym samym umożliwić uczniom skuteczniejsze uczenie się języka niemieckiego w systemie ekstensywnym.

Chciałem też uniknąć w naszej wspólnej nauce tego, co rodzimi mieszkańcy świata cyfrowego robią niechętnie, rzadko lub wcale: czytania nieinteresujących książek, chodzenia do źle wyposażonych bibliotek, używania tradycyjnych słowników i leksykonów, czytania nudnych i anachronicznych dla uczniów gazet.

„Dzieci komputerów” (cyfrowi tubylcy) niechętnie: robią jedną rzecz po drugiej koncentrują się na czasochłonnym zadaniu nie znoszą nudy i obojętności uczą się biernie czegoś abstrakcyjnego, (bo mają małe możliwości koncentracji – szczególnie, kiedy nauczani są tradycyjnie) często mają niedorozwinięty płat czołowy (myślenie abstrakcyjne, zdolność planowania, cierpliwość, odroczenie nagrody)

Wśród Digital Natives 84% odrabia zadanie i równocześnie słucha muzyki 47% odrabia zadanie i równocześnie ogląda TV 21% odrabia zadanie, równocześnie rozwiązując 3 i więcej zadań

Co rodzimi mieszkańcy świata cyfrowego robią chętnie i dobrze, i co postanowiłem wykorzystać: pracują z nowymi technologiami, błyskawicznie przetwarzają olbrzymie dawki informacji, są mistrzami multitaskingu, szybko reagują na bodźce wizualne, szybko decydują o tym, co ważne, a co nieistotne, preferują różnorodność i zmienność silnych bodźców z otoczenia.

Co rodzimi mieszkańcy świata cyfrowego robią chętnie i dobrze, i co postanowiłem wykorzystać: pociągają ich barwne grafiki i zmienne bodźce wizualne, spontanicznie podążają za każdym bodźcem, zajmują się zadaniami wymagającymi kreatywności, chętnie zajmują się zadaniami wymagającymi szukania informacji.

Mózgi dzisiejszych Digital Natives tworzą sieci połączeń dla szybkich poszukiwań w internecie, ale połączenia neuronów odpowiedzialne za dawne sposoby uczenia się w dużym stopniu są niedorozwinięte.

Mózgi Digital Natives (cyfrowych tubylców) i Digital Immigrants (cyfrowych imigrantów) rozwijają się całkowicie odmiennie. Posiadają inną kompetencję społeczną.

Mówiąc inaczej: w szkołach pojawiła się nowa generacja uczniów, są to tzw. Digital Natives, uczniowie i uczennice wyrośli w świecie internetu, gier komputerowych i mobilnych nośników informacji oraz elektronicznych środków komunikacji. Stwierdzono niewykształcenie neuronów lustrzanych odpowiedzialnych za rozpoznawanie twarzy…

Podstawowym założeniem jest zatem wdrożenie uczniów i uczennic gimnazjum do współpracy podczas lekcji i po nich oraz do wykorzystywania mediów jako środków społecznej komunikacji i pomocy dydaktycznych.

Uczennice i uczniowie pracują w grupach – twarzami do siebie, widząc swoje oczy i usta, prezentując swe zadania, stają przed grupą, która omawia ich zachowanie podczas prezentacji (od kontaktu wzrokowego, mowy ciała przez wyrazistość wymowy do zastosowanych mediów).

Wynik pracy grupowej nad gramatyką: „wąż zdań”

Wynik pracy grupowej nad gramatyką: „gramatyczny plakat”

Pracujemy także poza klasą: w muzeach, obiektach architektonicznych, zakładach przemysłowych, ogrodach botanicznych i parkach oraz w kinach, salach koncertowych i wystawowych oraz w kawiarniach – całą tę pracę uczniowie dokumentują elektronicznie w językach: niemieckim, i polskim. Wszystko odbywa się w ramach podstawy programowej. Uczniom podczas pracy wolno używać komórek, aparatów, dyktafonów, laptopów itd. (na zasadach ustalonych z nauczycielem) – pracując w grupach, wykorzystują sprzęt posiadany, a produkty pracy lekcyjnej lub domowej przesyłają sobie i dzielą się nimi. Umiejętności te opanowują i doskonalą na lekcjach informatyki, które siłą rzeczy stają się bardzo pragmatyczne. Wszystko umieszczają na stronie szkoły, także na serwerach użyczonych.

Jawność pracy umożliwia szybsze uczenie się nowym, niewdrożonym uczniom (oraz chętnym nauczycielom). Prace prezentujemy także w formach tradycyjnych na korytarzach, po ich uprzednim zarchiwizowaniu. Uczniowie i uczennice piszą sprawdziany indywidualnie, w parach oraz w grupach. Sprawdziany (rozprawki, fragmenty prozy, wiersze, prasówki, plakaty, scenki, dyktanda) także dokumentują i zamieszczają na stronie, najczęściej po samoocenie indywidualnej lub grupowej.

Bazujemy na tekstach oryginalnych oraz na tekstach własnych i tekstach preparowanych (także wielojęzycznych). Słownictwo i frazeologia opanowywane są wg zasad memoryzacji opisanych w stosownych skryptach Instytutu Goethego i pozostałej literaturze przedmiotu, a gramatyczne reguły indukujemy, korzystając z gramatyki konfrontatywnej, generatywnej, strukturalnej oraz gramatyki uzupełnień (Dependenzgrammatik).

Cele zakładane to: - wykorzystanie naturalnej motywacji do uczenia się nowych i interesujących rzeczy w sposób odpowiedni dla wieku i zdolności oraz sprawności i umiejętności już opanowanych, -  uczenie się i nauczanie w grupach różnorodnych, realizacja podstawy programowej języka niemieckiego jako drugiego języka obcego w gimnazjum na III etapie nauczania w klasie z uczniami w zespole heterogenicznym (część uczniów i uczennic kontynuuje, a część uczennic i uczniów rozpoczęło naukę języka niemieckiego), - uwzględnienie i stosowanie zasad teoretycznych i warunków prawnych opisanych w genezie, - wdrożenie uczennic i uczniów do wykorzystania technologii informatycznych: PC, internet, mobilne nośniki informacji podczas lekcji i pracy domowej, -  wykorzystanie i rozwijanie sprawności informatycznych.

Istotne jest wykorzystanie komputera do działań rozwijających sprawności i poszerzającymi wiedzę w miejsce szkodliwego uzależnienia i bezmyślnego zabijania czasu grami komputerowymi.

Zaangażowane środki: 1) uczniowie i uczennice otrzymali streszczenie podstawy programowej, Przedmiotowy System Oceniania, plan pracy rocznej, zasady pracy lekcyjnej oraz zasady odrabiania zadań domowych, a także materiały konieczne do realizacji podstawy programowej na płytkach (CD) i materiały foniczne na płytkach audio, 2)  wszystkie te materiały umieszczono na stronie szkoły, 3)  materiały wysłano pod adres internetowy utworzony na potrzeby pracy klasy, 4) zaangażowano zasoby szkoły – media tradycyjne, media elektroniczne (w klasach oraz w bibliotece) i szkolne miejsca do wystawiania prac uczniowskich oraz ekspozycje prac na stronie internetowej szkoły, 5) uczniowie korzystają z własnych nośników informacji (także podczas lekcji na uzgodnionych zasadach).

Przykładowa praca domowa

Zaangażowane środki to przede wszystkim media i kompetencje do budowania i wykorzystywania poniższej strony:

Efekty ukazują prezentacje: 1) kolejne zadanie domowe, 2) ewaluacja roczna.

1) zadanie domowe

Das Haus von Wolfgang Goethe Wolfgang wohnt in einem Einfamilienhaus. Das Haus ist neu. Die Straße ist ruhig. In der Nahe ist ein Park mit vielen Baumen.

In dem Garten Im August macht Wolfgang jedes Jahr zu seinem Geburtstag eine Gartenparty. Wolfgang lädt besonders gern Freunde zu einem Grillabend. Er hofft immer auf gutes Wetter.

In das Wohnzimmer Wolfgang nutzt seine Freizeit zur Entspannung von seiner Arbeit und schätzt diese Zeit sehr. Wolfgang hat eine Bibliothek mit den Büchern zu Hause. Es gibt dort auch natürlich die Märchenbücher. Es gibt in Deutschland viele Fernsehsender. „Das Erste” und das „ZDF” sind die ältesten Sender.

In der Küche Das deutsche Frühstück besteht aus Brötchen, Honig und Butter. Zum Trinken gibt es Kaffee oder Tee. Das Mittagessen ist die Hauptmahlzeit des Tages. Man isst traditionell zwischen 12 und 13 Uhr. Das Abendessen ist eine kalte Mahlzeit. Alle Lebensmittel stehen auf dem Tisch und man nimmt man sich das, was man essen möchte.

In dem Schlafzimmer Das Bild hängt an der Wand neben dem Fenster. Links steht ein Schrank und in der Ecke ist ein Stuhl. Hier ist ein bequemes Bett.

In dem Bad Wasser benötigt man jeden Tag. Das Wassersparen ist sinnvoll. Wer weniger Wasser verbraucht schont die Umwelt. Auch Wolfgang versucht viel Wasser zu sparen. Seine Tipps sind: nicht jeden Tag baden, sondern kurz duschen, beim Zähneputzen den Wasserhahn abstellen, eine Spardusche verwenden.

2) ewaluacja roczna

Wie lernen wir deutsch? Jak uczymy się języka niemieckiego?

Form des Lernens, Unterricht Formy nauki, lekcje Gruppenarbeit, Singen , Übersetzung (tłumaczenia), Aufgaben der Tafel, Film, Hausaufgaben,

Gruppenarbeit Poster

旅 - travel - Reisen - podróży 游 - Tour -besichtigen- wycieczka/objazd 生 - health - Gesundheit- zdrowie 游瑶乡富川,学快乐汉语!富川瑶族自治县位于广西壮族自治区东北部,地处湘、粤 三省 交界。富川有被誉为“小桂林”的秀水风光;凤溪民族风情晚会;山水之腴的川岩; 古朴雄伟、 布局严谨的古明城。她的风景各异,令人流连忘返,是中外游客心往神驰的旅游胜地。 Yu Yao Dorf Bucheon, Happy Chinese Schule! Yao Autonomen Kreis ist in Bucheon nordöstlich von autonomen Region Guangxi Zhuang, in Hunan, Guangxi und Guangdong Kreuzung gelegen. Fung Kai ethnische Bräuche Partei;; Bucheon als "Little Guilin" Silk Landschaft bekannt süß, der River Rock Landschaft; alten Puxiong Wei, präzises Layout der alten Ming Stadt. Ihre abwechslungsreiche Landschaft, ist es weg, ist die Entrückung der chinesischen und ausländischen Touristen besucht.

Singen

Übersetzung

Hausaufgaben

Notes

Fussball ist unser leben. Film Fussball ist unser leben.

Praca została wykonana przez: Rafała Chroszcza i Pawła Beńkowskiego

Efekty to też korelacja uczenia się języka i sensownego stosowania mediów podczas pracy lekcyjnej i domowej jako wdrażanie do uczenia się przez całe życie.

Liczącym się efektem jest otrzymanie przez panią Justynę Nieradę – współpracującą przy tym projekcie nauczycielkę informatyki – European Language Label – Europejski znak innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych. (FRSE) KATEGORIA: NAUCZYCIELE Justyna Nierada, Digital Natives uczą się języka obcego i przedmiotów ogólnokształcących na lekcjach informatyki; Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach.

Wnioski: Metody: - gramatyczno-tłumaczeniowa, - audiowizualną , - kognitywną, - komunikatywną, - międzykulturową, można zastąpić dydaktyką postmodernistyczną z zastosowaniem mediów elektronicznych i osiągnąć wysokie wyniki formalne (powyżej 80%).

Plany: w roku szkolnym 2011/2012 uczniowie na stronie szkoły będą prowadzić ogólnodostępny interaktywny konkurs-quiz językowy w językach: angielskim, francuskim i niemieckim w formie multiple choice. (Zakres: podstawa programowa dla gimnazjum wg zasad CLIL)

Tak będziemy ćwiczyć cztery sprawności językowe, opanowywać słownictwo i gramatykę oraz poznawać kraje tych języków.

Dlaczego pomysł warto naśladować Dlaczego pomysł warto naśladować? Odpowiedź na to pytanie wydaje się być prosta. To realizacja celów ogólnych i szczegółowych podstawy programowej zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego oraz współczesną wiedzą o skutecznych sposobach uczenia się gimnazjalistów i gimnazjalistek.

„Jak i czego nauczyłem się na lekcjach niemieckiego” Prezentacja końcoworoczna ucznia 2. klasy gimnazjum.

Wie und was wir im Deutschunterricht gelernt haben ? How and what did I learn on German lessons? Jak i czego nauczyłem się na niemieckim?

Songs Ich möchte mit dem Flugzeug fliegen, mit dem Schiff reisen, mit dem Auto fahren. Ich will nach Amerika und Afrika, nach Asien auch. Ich will Neger, Asiaten und Indianer kennenlernen. Ich will mit ihnen über vieles sprechen. Ich will mit ihnen über vieles sprechen. Guten Morgen, guten Morgen, es fängt schon an, es fängt schon an. Wir werden sprechen, wir werden schreiben, wir werden lesen, wir werden hören, aber spielen auch, aber spielen auch. Guten Morgen, guten Morgen, es hat geklingelt, es hat begonnen. Es hat geklingelt,es hat begonnen, es hat geklingelt, es hat begonnen, wir sind schon da, wir sind schon da. Meine Familie hat einen Garten. ln unserem Garten sind Bäume, Sträucher und Blumen. Wir arbeiten im Garten gern. Wir essen viel Obst und Gemüse. Ich habe Apfel, Birnen, Pflaumen, Kirschen, Beeren gern. Mir gefallen Rosen, Tulpen und andere Blumen.

Fragen Kto? Who? Wer? Dlaczego? Why? Warum? Co? What? Was? Gdzie? Where? Wo? Jak? How? Wie? Kiedy? When? Wann?

Praca z mapą

Hausaufgaben

Film

Miesiące Miesiąc Month Mensis Etymologia Januar January Ianuarius bóg Ianus Februar February Februarius februum oczyszczenie (5 II więto boga Fauna) März March Martius bóg Mars April Aprilis bogini Aphrodita (przypuszczalnie) Mai May Maius bogini Maia Juni June Iunius bogini Iunona Juli July Iulius Iulius Caesar, dawniej Quinctilis - quinque - 5 August Augustus Octavianus Augustus, dawniej Sextilis - sex - 6 September septem - 7 Oktober October octo - 8 November novem - 9 Dezember December decem - 10

Bibliografia http://akopcinski.strony.wi.ps.pl/miesiace/nazwy-miesiecy.php Wykonał: Michał Nosol IIc

Dwie prezentacje tematyczne: Essen – Tomasz Węgrzyn, Wohnen - Mateusz Wiśniewski.

Essen Tomasz Węgrzyn Id

Frühstück Zum Frühstück, von Montag bis Freitag, bevor ich immer zur Schule gehe, esse ich Flocken mit Milch. Am Wochenende esse ich Brötchen mit Marmelade, Käse oder Schinken mit Gemüse. Von Gemüse esse ich zum Beispiel: Tomaten, Salat oder Paprika. Dazu esse ich Eier mit Majonäse. Manchmal esse ich auch Rührei. Am liebsten esse ich Brötchen mit Schinken und Tomaten dazu trinke ich Tee.

Mittagessen Zum Mittagessen esse ich am liebsten Hähnchen mit Reis und Gurkensalat. Oft esse ich Spaghetti, Schnitzel mit Kartoffeln oder Gemüsesuppe. Manchmal speise ich auch Fische. Aber ohne Knochen. Ich esse fast alles. Ich mag nur keine Wurst.

Nachtisch Während ich den Nachtisch speise, gucke ich oft Fern. Dabei esse ich am liebsten Chips und trinke Coca-Cola. Lieber esse ich aber Vanille- oder Erdbeereis. Sie sind köstlich! Aber der beste Nachtisch ist der Käsekuchen meiner Oma!

Abendessen Zum Abendessen esse ich ähnliche Speisen wie zum Frühstück z.B Salat oder Hering mit Sahne. Das esse ich gern.

Traditionelle deutsche Speisen Speisen sind in Deutschland sehr schwer verdaulich. Aber Sie sind auch köstlich! Im Norden kannst du Fische essen und überall in Deutschland sehr gutes Fleisch. Am Besten sind Eisbein, Braten und Pastete, Klöße und Nudeln. Einige traditionelle Speisen: Maultaschen (Quadrat Pastete mit Fleisch) Martinsgans (Gans mit Kastanien und Aepfeln) Grüne Klöße (Kartoffel Klöße) Kartoffelsalat (Kartoffeln mit Gurken) Matjestopf (Hering mit Zwiebel und Sahne) Eisbein mit Erbsenpure (Eisbein am Kohl mit Erbsenpure ) Schwärtelbraten (Schweinebraten mit Kohl und Knödel)

Autor: Mateusz Wiśniewski WOHNEN Autor: Mateusz Wiśniewski

Mein Haus Ich wohne im Wohnblock im vierten Stock. Mein Haus hat fünfzehn Unterkuenfte.

Die Gegend In der Nähe habe ich: Bushaltestelle, Geschäfte, Park und Gymnasium.

Die Gegend Unsere Straße ist schmal. In dem Park wachsen viele Kastanienbäume. Die Gegend ist ruhrig, interessant und schön.

In der Nähe In der Nähe ist ein Schwimmbad und eine Kirche.

ENDE

Przeszkody, które trzeba pokonać, to: małe doświadczenie własne niedowierzanie rodziców przyzwyczajenie uczniów do drylowania sprawności językowych, uczenia się gramatyki i słówek oraz rozwiązywania testów inne negatywne stereotypy

Błędy, których należy unikać: przecenienie roli nauczyciela koncentracja na wynikach formalnych brak współpracy w gronie pedagogicznym brak wystarczającego zaplecza medialnego brak cierpliwości

Uczestniczyło w nich 80 uczniów klas pierwszej i drugich gimnazjum. Działanie tu opisane to praca w roku szkolnym 2010/2011- kontynuacja przewidziana na rok 2011/2012 Uczestniczyło w nich 80 uczniów klas pierwszej i drugich gimnazjum.

Bibliografia T. Buzan, Mapy twoich myśli, Łódź 2020 (2000) T. Buzan, T Bibliografia T. Buzan, Mapy twoich myśli, Łódź 2020 (2000) T. Buzan, T. Dottino, R. Israel: Mądry lider, Warszawa 2004 (1999) G.Dryden/J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań 2003 (1999) H. Gardner, Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009 (2006) D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Poznań 1997 (1995) B. Neville, Psyche i edukacja, Kraków 2009 (2005) M. Spitzer, Jak uczy się mózg, Warszawa 2008 (2002) (W nawiasie rok pierwszego wydania oryginału) E. de Bono, Mieć piękny umysł, Warszawa 2009 (2004)

Opracowała Justyna Nierada