Może złamać serce i zszargać nerwy.”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„PRACA Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
Advertisements

JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Jak wspomagać dziecko nadpobudliwe i z zaburzeniami koncentracji
Agata Orzeł- Żukowska Psycholog PPP nr 2 w Krakowie
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Mit pierwszy „Nadpobudliwość psychoruchowa to moda, szybko o niej zapomnimy.” „ADHD to taka naukowa nazwa chamstwa, by móc wytłumaczyć dzieci z każdego.
zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak motywować dziecko do nauki?
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Spotkanie z rodzicami klas maturalnych
KANONY DOGOTERAPII.
Diagnoza zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Jak pomagać dziecku w nauce?
PRACA Z UCZNIEM NADPOBUDLIWYM
Zachowania niepożądane
Psychoterapia dziecka nadpobudliwego psychoruchowo z zaburzeniami koncentracji uwagi ADHD -Interwencja terapeutyczna wymaga pracy rodziców - program terapeutyczny.
Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci
OPPOSITE DEFIANT DISORDER
Praca w szkole z dzieckiem z zachowaniami problemowymi
Nadpobudliwość psychoruchowa ADHD zaburzenia zachowania i emocji
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
logopedyczny-prezentacja
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
EEG Biofeedback.
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
UCZEŃ Z ADHD Bożena Świątek 12 października 2010 r.
Rozmyślanie przy porannej mgle ….
Lekcja 1 Temat:.
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA I ZESPÓŁ ADHD
DZIECKO Z ADHD W SZKOLE Jak sobie z tym radzić-poradnik dla nauczycieli Alicja Rogozińska Marta Skarwecka Bożena Szalska Paulina Szynkiewicz.
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
UNIWERSYTET HUMANISTYCZNO-PRZYRODNICZY
Telefony komórkowe w szkole
Bezpieczna przerwa.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
NIE LUBIĘ HAŁASU, LUBIĘ CISZĘ!
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
„BARDZO GRZECZNE DZIECI, KTÓRE CHCĄ, ALE NIE MOGĄ” ADHD – WYCHOWYWAĆ CZY LECZYĆ?
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Wioleta Stypuła.  Odpowiednia pora dnia  Sen, wypoczynek  Energia  Organizacja czasu na naukę  Odpowiednie miejsce do nauki  Motywacja  Zdyscyplinowanie.
BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Bezpieczna przerwa.
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem sobota 10
Zapis prezentacji:

Może złamać serce i zszargać nerwy.” „ADHD jest prawdziwym zaburzeniem, rzeczywistym problemem, a często poważną przeszkodą. Może złamać serce i zszargać nerwy.” Russell Barkley

ADHD Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (attention deficit hyperactivity disorder) Karolina Sobol Wydział Lekarski I

Model Barkley’a Deficyt hamowania reakcji Zaburzenie cz. psychicznych Brak samokontroli/ zaburzenie sterowania zachowaniem Objawy ADHD

Objawy Zaburzenia koncentracji Nadruchliwość Nadmierna impulsywność

Na lekcjach Artur często nie słyszy poleceń lub je zapomina Nie kończy zadań - w domu musimy nadrabiać pracę z lekcji Pojawiające się bodźce - hałas- odwracają jego uwagę, pracując szybko się nudzi Zbadaliśmy mu słuch, bo nie reagował na polecania Potrafi wyjść do szkoły bez tornistra i zgubić rower

Zaburzenia koncentracji Niekończenie zadań Krótkie „skupianie się” Niemożność oderwania się od ciekawej czynności Niesłuchanie poleceń Zaburzenie selektywności Zaburzenie trwałości Zaburzenie podzielności Zaburzenie przerzutności Zaburzenie przeszukiwania

Stale manipuluje przy piórze, rozkręca wymienia wkład Wierci się podczas odrabiania lekcji, wygląda przez okno Chodzi po mieszkaniu bez celu i wszystkim mówi, że się nudzi Już w przedszkolu wszędzie go było pełno - inne dzieci słuchały bajki a on turlał się po dywanie

Nadruchliwość Nadmierna ruchliwość, niezwiązana z konkretnym celem, zadaniem - irytująca i dokuczliwa dla otoczenia.

Nadruchliwość Chaotyczne bieganie Chodzenie po meblach Kłopoty z pozostawaniem w miejscu Chaotyczne bieganie Chodzenie po meblach Ciągłe podskakiwanie Niepokój w obrębie miejsca siedzenia Wiercenie się na krześle Obgryzanie paznokci Manipulowanie przedmiotami Rysowanie Nadmierna gadatliwość

Jeśli coś chce musi to być zaraz Wtrąca się do każdej naszej rozmowy Najpierw coś zrobi a potem pomyśli Jeśli coś chce musi to być zaraz Wtrąca się do każdej naszej rozmowy Na stoku zaczęła zjeżdżać zanim instruktor skończył mówić Wpycha się do samochodu przed wszystkimi Na przejściu dla pieszych nie zwraca uwagi na światła i pędzące samochody W autobusie od razu siada - nie patrzy czy nie ma staruszka który chciałby usiąść

Nadmierna impulsywność Działanie bez zastanowienia Nie przewidywanie konsekwencji Słabsze uczenie się na błędach Wykonywanie zadań bez doczytania instrukcji/polecania Kłopoty z czekaniem na swoją kolej Wtrącanie się do rozmowy

Inne objawy Nadwrażliwość Trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji społecznych Objawy zależne od sytuacji - zaangażowania uwagi mimowolnej

„Osoby z ADHD nie mają za dużo impulsywności, nadruchliwości, żywiołowości, zainteresowania otoczeniem. Mają raczej za mało możliwość hamowania dochodzących do nich bodźców czy nowych pomysłów.”

Diagnoza I sesja Wywiad dot. problemu Wywiad dot. innych problemów psych. Wywiad dot. ch. somatycznych Wywiad rodzinny Wywiad rozwojowy Rozmowa z dzieckiem Badania/konsultacje Iloraz inteligencji Badanie uwagi Badanie - dysleksja B. pediatryczne B. neurologiczne Opinia ze szkoły B. psychiatryczne II sesja Kwestionariusze diagnostyczne Rozpoznanie Plan terapeutyczny na piśmie Leczenie farmakologiczne

Leczenie farmakologiczne Metylofenidat - Concerta L. psychostymulujacy ES=0,9-1.0 Działa przez 4-12 h d.n. - kłopoty ze snem, spadek apetytu Atomoksetyna - Strattera Inhibitor wychwytu zwrotnego adrenaliny ES=0,6-0,7 Pełna skuteczność po 4-6 tyg. d.n. - zab. żołądkowo-jelitowe, zawroty głowy, zmiany nastroju, uszkodzenie wątroby

Leczenie - terapia Trening zastępowania agresji Trening umiejętności społecznych Terapia behawioralno - poznawcza Warsztaty dla rodziców Modyfikacja zachowań w domu i szkole

Cel leczenia Zapobieganie wystąpieniu powikłań Funkcjonowanie dziecka na poziomie rówieśników

Domowa instrukcja ADHD

Obserwuję niepożądana zachowanie Przypominam zasadę/ wydaję polecenie jeszcze raz Dziecko wróciło do czynności Pozytywne wzmocnienie - pochwała Dziecko odmawia wykonania czynności Wyciągnięcie konsekwencji

Koncentracja Skracanie czasu zadań Przerwy Jedna rzecz na raz Listy Krótkie polecenia Przywoływanie uwagi Ciekawe zadania Powtarzanie poleceń Pukanie w stół Usuwanie bodźców Technika pustego biurka Wyłączenie telefonu/tv Zamknięcie okna

Nadpobudliwość - regulacja niespokojnej rzeki

Nadruchliwość Akceptacja pewnych zachowań Sport Pozwolenie na nieuciążliwy ruch

Graficzne przypominajki Przewidywanie niebezpiecznych sytuacji Nadmierna impulsywność Przypominanie zasad Powtarzanie poleceń Graficzne przypominajki Przewidywanie niebezpiecznych sytuacji

Domowa instrukcja ADHD Plany dnia Listy zadań Instrukcje Zeszyt korespondencji z wychowawcą Pozytywne wzmocnienia Akceptacja objawów

„Poczułam – Umysł się rozszczepił – Mózg na dwie części się rozpruł Chciałam je zszyć – nie pasowały Do siebie w żaden sposób Związać następną myśl z poprzednią Usiłowałam – lecz Związek Następstw bezgłośnie się rozmotał Jak Kłębki – na Podłodze” Emily Dickinson (tłum. Stanisław Barańczak)