Krótki kurs komunikacji niewerbalnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ergonomia.
Advertisements

Komunikacja interpersonalna
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA Opracowała: Bogusława Jankowska.
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
AUTOPREZENTACJA.
Jak dobrze zaprezentować się pracodawcy ?
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Pedagogika szkoły wyższej
Rzecz o efektywności w biznesie
Wystąpienia publiczne.
Komunikacja Niewerbalna
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA krok po kroku
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Ćwiczenia dla umysłu.
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Serce i rozum, czyli kilka słów o masażu „Shantala”
Agnieszka Jaroma I B Paulina Bazylewicz I B
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
PIERWSZA POMOC Dominika Bogucka.
NIEWERBALNA KOMUNIKACJA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Wyszkach ID grupy:
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa II.
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
MOWA CIAŁA.
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KURS PIERWSZEJ POMOCY.
Moduł 8 Umiejętność autoprezentacji. Po ukończeniu tego modułu będziesz dysponować wiedzą o:  8.1 Odpowiednim przygotowaniu się do prezentacji  8.2.
Umiejętność obserwacji.
Jak Cię widzą, tak Cię piszą.
Mowa ciała w pracy nauczyciela
Zestaw ćwiczeń.
Co mówi ich ciało? Dziewczyny, kobiety. Sygnały Być może wysyłasz „facetobójcze” sygnały. Oto pięć najczęściej spotykanych odstraszających, nieświadomych.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
Bariery komunikacyjne
Metody komunikacji ludzi
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Moje przygotowanie. Mój cel  Przed rozmową istotne jest określenie stanowiska pracy, które chcę zdobyć oraz uświadomienie sobie.
Znaczenie mimiki twarzy w kontaktach nauczyciel – uczeń
Mowa ciała w pracy Podsumowanie Zygmunt Korzeniewski.
Jak zachowuje się nasze ciało przy kłamaniu?
Detektor fałszu ulotnego języka ciała …czyli o wykrywaniu niewerbalnego fałszerstwa Zygmunt Korzeniewski, DODN.
TAJNIKI POZYTYWNEJ MOWY CIAŁA
Ukrywanie się za czymś to nasza reakcja obronna
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
AUTOPREZENTACJA - DEFINICJE, ZASADY, PORADY. Opracowała Alicja Szalewska.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
Rozmowa kwalifikacyjna Dziesięć złotych zasad wywierania doskonałego pierwszego wrażenia.
5 grzechów rozmowy kwalifikacyjnej. GRZECHÓW ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ ROZMOWA KWALIFIKACYJNA – jeden z ważniejszych etapów procesu rekrutacyjnego, decydujący.
Wystąpienia publiczne Akcja Masz Głos, Masz Wybór
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA…
Samy Molcho przedstawia „Miny i pojrzenia”
Język ciała – wybrane gesty
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Postawa i wygląd człowieka
Savoir vivre – czyli dobre maniery. Zachowanie przy stole.
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Krótki kurs komunikacji niewerbalnej Zapraszam

skuteczność naszego przekazu Zasada 10x30x60 skuteczność naszego przekazu w 10% zależy od tego co mówimy w 30% jest konsekwencją tego jak mówimy (ton głosu, sposób artykułowania, precyzja wypowiedzi) w 60% zależy od mowy ciała, a więc zachowań towarzyszących rozmowie i sygnalizujących nasze nastawienie psychiczne.

Komunikacja niewerbalna To forma porozumiewania się, która nie opiera się wyłącznie na słowach lub symbolach słów lecz skupia się na wykorzystaniu zachowań niewerbalnych jako sposobie przekazu. Za pomocą wyrazu twarzy czy ruchów przekazujemy nasze myśli i uczucia a także wnioskujemy z nich o myślach i uczuciach innych ludzi

Komunikacja niewerbalna to: Mimika twarzy Kinezjetyka Proksemika Parajęzyk

Twoja twarz nigdy nie kłamie! Elementy języka twarzy: Oczy Nos Broda Uszy Czoło Skóra Włosy (jako potrzeba dekoracji) Ogólne gesty trzymania głowy

Kinezjetyka zajmuje się: Pozycjami ciała Postawą Gestami Innymi ruchami ciała

Parajęzyk obejmuje Głosowe lecz niewerbalne aspekty porozumiewania się- wysokość i natężenie głosu, tempo mówienia, wahania, błędy, zakłócenia płynności mowy (dźwięki niejęzykowe, jak śmiech, ziewanie)

Proksemika zajmuje się przestrzenną odległością między ludźmi, którzy wchodzą w interakcje, jak również ich stosunkiem do siebie, przejawiającym się w kontakcie dotykowym i wzrokowym

Strefy dystansu między ludźmi Powyżej 3,6 m 1,2 – 3,6 m Strefa publiczna Strefa społeczna 46 cm –1,2 m 15 – 45 cm Strefa osobista Strefa intymna

Ważną umiejętnością jest odpowiednia interpretacja usadowienia partnerów w czasie rozmów „Przyjacielsko w rogu”- to najkorzystniejsza pozycja do rokowań. Atmosfera jest luźna i przyjazna. Nikt nie czuje się bezpośrednio atakowany, ponieważ wzrok można kierować w dowolną stronę.

Ważną umiejętnością jest odpowiednia interpretacja usadowienia partnerów w czasie rozmów „Po jego stronie”- kto chce usiąść po lewej stronie gościa, powinien czynić to tylko wówczas, gdy wstępne potyczki już są rozegrane, wspólne stanowisko uzgodnione, a do omówienia pozostały już tylko szczegóły

Ważną umiejętnością jest odpowiednia interpretacja usadowienia partnerów w czasie rozmów „Oko w oko”- niemal od początku atmosfera konfrontacji. W czasie takiej rozmowy może łatwo pojawić się wrogi ton. Kto tak zasiada w stosunku do drugiej osoby, daje jej do zrozumienia, że nie będzie unikał rozprawy.

Ważną umiejętnością jest odpowiednia interpretacja usadowienia partnerów w czasie rozmów „Brak zainteresowania”-ta tzw. niezależna pozycja, zdradza niewielkie zainteresowanie bądź zupełny brak pewności siebie. Osoba zajmująca takie miejsce daje rozmówcy do zrozumienia,że nie chce mieć z nim do czynienia.

Dobre rady zawsze w cenie

Kilka dobrych rad Wyraz twojej twarzy Staraj się zwrócić do rozmówcy całą twarzą. Jeśli Twój rozmówca zmieni położenie "podążaj za nim".

Dobre rady cd. Kontakt wzrokowy Utrzymuj cały czas z rozmówcą kontakt wzrokowy. Nie unikaj wzroku rozmówcy, ale też nie wpatruj się uporczywie w oczy drugiej osoby, gdyż może to ją krępować.

Dobre rady cd. Uśmiech Uśmiechaj się życzliwie. Sygnalizuj rozmówcy uśmiechem, gdy mówi o sprawach dla Ciebie ciekawych i ważnych.

Zapamiętaj! Otwarta postawa Nie krzyżuj rąk i nóg, nie zaciskaj dłoni (np. na długopisie), nie kul się, nie rób (np. z notatnika) bariery między Tobą a pracodawcą. Nie chowaj głowy w ramiona. Takie zachowanie Twój rozmówca może odebrać jako niechęć lub opór przed tym, co mówi. 

Zapamiętaj! Pozycja ciała Pochyl się lekko w stronę rozmówcy. To sygnalizuje, że utrzymujesz kontakt, że mówi on rzeczy interesujące. Twoje odchylenie do tyłu może być odebrane jako dezaprobata. Sztywna postawa może sprawiać wrażenie napięcia, niepewności, przeżywanego stresu. 

Zapamiętaj! Gestykulacja Zarówno ruchy głowy tzw. kiwanie głową, jak i potakiwanie: "tak", "właśnie", "mhm" mogą stanowić zachętę dla rozmówcy do kontynuowania wypowiedzi. Dzięki temu masz szansę na uzyskanie dalszych - ważnych dla Ciebie informacji.

Zapamiętaj! Gesty rąk wokół twarzy     Osoba mówiąca nieprawdę zakrywa ręką usta, pociera nos lub oko. Jeżeli nie chce wypowiadać zbyt zobowiązujących słów, to tworzy barierę z rąk zakrywając nimi dolną połowę twarzy. Gdy chce dodać sobie pewności, często pociera palcami podbródek. Rozmówca pokazuje swoją niechęć kładąc rękę na czole lub obejmując dłońmi głowę. Jeśli ma ochotę przerwać mówiącemu, to podnosi do ust palec wskazujący.

Gesty rąk z reakcjami ciała Zapamiętaj! Gesty rąk z reakcjami ciała         Gdy zobaczymy, że nasz rozmówca poprawia krawat, spodnie, marynarkę lub strzepuje niewidoczny pyłek, powinniśmy przerwać dyskusję, ponieważ osoba ta niechętnie ją prowadzi. Gdy bawi się swoimi okularami, nie dopuszcza do jakiegokolwiek porozumienia. Jeśli rozmowa odbywa się stojąc, a rozmówca ma ręce splecione i mocno wyprostowaną postawę, to znaczy, że jest przygotowany do obrony. Osoba przyjacielsko do nas nastawiona uśmiecha się od czasu do czasu, patrzy w oczy a ręce trzyma spokojnie.

Co pokazuje ułożenie nóg? Zapamiętaj! Co pokazuje ułożenie nóg?      Jeżeli osoba stojąc ma skrzyżowane nogi, oznacza że jest spięta, ale zadowolona z kontaktu. Gdy usiądzie zakładając nogę na nogę, rękę ułoży na oparciu kanapy, pokaże, że jest otwarta i pozytywnie nastawiona do towarzystwa. Jeżeli kobieta jest skryta i nieśmiała, to często siada ze skrzyżowanymi nogami, tak, że jedna jest zupełnie schowana za drugą, a ręce są sztywno oparte o siedzenie. Kokietką jest kobieta, która siedzi z podwiniętym kolanem. Jeśli ktoś siedzi ze stopami rozchylonymi to jest sumienny i punktualny. Ktoś, kto siedzi naturalnie ze złączonymi nogami jest dokładny, solidny i refleksyjny.

Najczęściej spotykane gesty i ich interpretacja SYGNAŁY NIEWERBALNE INTERPRETACJA Energiczny, wyprostowany chód Pewność siebie Trzymanie rąk na biodrach Mobilizacja, agresja Siedzenie z nogą założoną na nogę i kopanie w powietrze Znudzenie Ramiona skrzyżowane na klatce piersiowej Obronność, wycofanie Dłoń na policzku Zastanawianie się, rozmyślanie

Najczęściej spotykane gesty i ich interpretacja Dotykanie i lekkie tarcie nosa Odmowa, wątpliwości, kłamstwo Siedzenie ze ściśniętymi nogami Strach, niepewność Zacieranie rąk Oczekiwanie Siedzenie z rękoma założonymi za głową i skrzyżowanymi nogami Pewność siebie, poczucie dominacji Otwarte dłonie Szczerość, otwartość, niewinność Szczypanie nasady nosa, oczy zamknięte Negatywna ocena

I krótka powtórka Patrzmy na twarz swojego rozmówcy, jeśli sprawia nam trudność patrzenie w oczy, skupmy wzrok na jego ustach. Okazujmy zainteresowanie tym, co mówi. Możemy do tego wykorzystać całe spektrum gestów (uśmiech, potakiwanie głową, ułożenie ciała wyrażającym zainteresowanie i zrozumienie itp.) i dźwięków paralingwistycznych ( mhy, ach itp.). Wybierzmy odpowiedni dystans, który preferuje nasz rozmówca. Odzwierciedlajmy jego postawę i gesty. Nie przerywajmy, bądźmy cierpliwi, dopytujmy o szczegóły. Trzymajmy się tematu, który podjął rozmówca.

Powodzenia! Pamiętaj jednak, żeby nie odczytywać pojedynczych gestów (tak, jak słów wyrwanych z kontekstu) lecz ujmować całość przekazu (czyli słowa, gesty, mimika itd.)