APOLLIŃSKOŚĆ I DIONIZYJSKOŚĆ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Wprowadzenie do filozofii
Advertisements

Filozofia - Pozytywizm August Comte ( ) J.S. Mill ( ) H. Spencer ( ) H. Taine ( )
Epoka: Barok Barok Barok- umieszczenie w czasie
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Epoka starożytnej Grecji
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
ŚREDNIOWIECZE Autorzy: Joanna Zajdel, Elwira Winiarska,
PREHISTORIA.
RENESANS Wprowadzenie do epoki oprac. A. Piwowar.
Spotkanie 1 Przygotował dr Piotr Wiench
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Prezentacja utworzona dla celów dydaktycznych ZKN Zamość
Systematyka literatury
Oświecenie – czasy uczonych
Poezja metafizyczna.
Fundamenty kultury europejskiej
Test Opracowała mgr Ewa Turek
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Sprawozdanie z projektu edukacyjnego
PRZY KAWIARNIANYCH STOLIKACH ...
WODA MOTYWY WODY W SZTUCE.
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Małgorzata Trzcielińska
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
ŚREDNIOWIECZE- EPOKA KONTRASTÓW
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
Średniowiecze.
Które ugrupowania artystyczne XX-lecia międzywojennego zaproponowało najbardziej uniwersalny i ponadczasowy program dla sztuki? Faustyna Rzechółko.
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVIII wiek– pocz. XX wieku
RENESANS WE WŁOSZECH.
Grek Zorba reż. M. Kakogiannis Grecja, USA, W. Brytania 1964
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Grek Zorba reż. Michael Cacoyannis Grecja 1964
FilozofiA.
Młoda Polska.
Pojmowanie dzieła sztuki i piękna
TEATR GRECKI.
Barok.
Malarstwo obrazem epoki
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
FilozofiA.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
RENESANS KAROLIŃSKI.
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
PERIODYZACJA CO BYŁO PO KOLEI.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Oświecenie.
SYMBOLIZM.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
1. Podstawy estetyki i makijażu
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
Epoki literackie. Sinusoida Krzyżanowskiego Antyk.
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Romantyzm Epoka w historii sztuki i literatury, trwająca od lat 90. XVIII wieku do lat 40.XIX wieku. Romantyzm był ruchem ideowym, literackim i artystycznym,
Adam Mickiewicz Twórczość
Systematyka literatury
KARTEZJUSZ i PASCAL
Kultura współczesnego świata
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
Koncepcja idealnego kodeksu
Zapis prezentacji:

APOLLIŃSKOŚĆ I DIONIZYJSKOŚĆ

APOLLIŃSKI - DIONIZYJSKI Rozróżnienie wprowadzone przez Fryderyka Nietzschego w Narodzinach tragedii (1872), utworzone od imion bogów greckich Apollona i Dionizosa, mające określać dwa podstawowe nurty kultury greckiej.

Apollińskość jest dążnością do obrazowania świata, tworzenia jego pozoru, który przesłania prawdę o życiu i przez to pomaga je znosić. Z żywiołu apollińskiego wyrastają sztuki obrazowe – poezja, malarstwo i rzeźba.

APOLLIŃSKI HARMONIJNY PEŁEN ŁADU I UMIARU „UŁADZONY” ZINTELEKTUALIZOWANY (ROZUMOWY) OBIEKTYWNY

Dionizyjskość Jest przeciwstawieniem apollińskości; żywioł będący istotą życia, dzika nieokreśloność, chaotyczność i nieokiełznanie. Dionizyjskość jest stałym motywem pojawiającym się w pismach Nietzschego aż do samego końca, jest przejawem przepełniającej życie woli ku mocy. Zdaniem Nietzschego w starożytnej Grecji doszło za pośrednictwem muzyki do zjednoczenia tych elementów w postaci klasycznej tragedii greckiej. Dotyczy przede wszystkim muzyki, ale także poezji

DIONIZYJSKI ŻYWIOŁOWY EMOCJONALNY (UCZUCIOWY) ZMYSŁOWY AINTELEKTUALNY SUBIEKTYWNY INTUICYJNY

dionizyjskość i apollińskość w periodyzacji epok WIEDZA MATERIA ROZUM WIARA DUSZA UCZUCIE *ANTYK *RENESANS *OŚWIECENIE *POZYTYWIZM *DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE *ŚREDNIOWIECZE *BAROK *ROMANTYZM *MŁODA POLSKA

ANTYK (do V wieku n.e.) Humanizm Racjonalizm dydaktyzm Ponadczasowe zasady określające tematykę i budowę dzieła literackiego (decorum, prawdopodobieństwo, harmonia i umiar) Jasność i czystość języka Czystość gatunkowa i jednorodność stylistyczna Podstawa późniejszych odwołań, wieki, podczas których powstawały i utrwalały się klasyczne wzorce oraz wartości

ŚREDNIOWIECZE (V – XV w.) Mistycyzm Teocentryzm ( Bóg w centrum wszechświata) Uniwersalizm Epoka religijna, uduchowiona, kierująca myśl ludzką ku Bogu i pozaziemskim wartościom

RENESANS (XVI w.) Odrodzenie ideałów antyku Harmonia i umiar Antropocentryzm (człowiek w centrum zainteresowania) Humanizm Odkrycia geograficzne Rozwój nauki Wzrost zamożności ludzi – zwrot ku wartościom doczesnym Rozwój sztuk według ideałów klasycznych Ideał człowieka wszechstronnie wykształconego

BAROK (XVII w.) wł. Barocco – dziwny, napuszony, przesadny Epoka uduchowiona, mistyczna, u podłoża filozofii lezy poczucie przemijalności życia i kruchości istoty ludzkiej Zwrot ku Bogu i religii, myśli o życiu pozaziemskim W sztuce: ornamentyka, przepych, różnorodność, zerwanie z przejrzystością i funkcjonalnością form Wirtuozeria poetycka - koncept

OŚWIECENIE (XVIII w.) Wiek rozumu, powrotu do ideałów klasycznych Wszechstronny rozwój nauki Rozwój prasy, szkolnictwa i norm klasycznych w sztuce Racjonalizm Empiryzm Sensualizm w ideologii – a zatem metody rozumowego pojmowania i badania zjawisk

ROMANTYZM (1822-1863) Uczucie Wiara Serce Inuicja Wyobraźnia Wrażliwość duszy Kontakt ze światem nierealnym Rozczarowanie i nieufnosć wobec rozumu i wiedzy

POZYTYWIZM (2 poł. XIX w.) Epoka prozy (powieść, nowela) Rozczarowanie romantycznym entuzjazmem Wiara w naukę Postulaty scjentyzmu, pracy organicznej, pracy u podstaw, czyli reformy społeczeństwa i edukacji warstw niższych

MŁODA POLSKA (1890-1918) Inaczej: neoromantyzm, modernizm, dekadentyzm, symbolizm Idea „sztuka dla sztuki” odrzucająca jakikolwiek praktyczny wymiar twórczości Intuicja metodą badania świata Symbol sposobem wyrażania treści wewnętrznych

DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE (1918-1939) Liczne osiągnięcia techniki Rozwój nauki: fizyki (Albert Einstein), medycyny (psychoanaliza, behawioryzm) Rozwój przemysłu na wielką skalę W literaturze: Futuryzm- zafascynowanie techniką, opozycja wobec tradycji Awangarda Krakowska – miasto, masa, maszyna