Motoryzacja Historia i rozwój Adrian Madej Dominik Soborak Karol Gapiński Damian Tomczyk Maciej Babiuch
Najstarsza marka samochodów Ford
Spis treści: Dlaczego ten projekt ? Założyciel forda Historia Forda Początek wyścigów Ford Motor Company Wojskowy Ford Nowoczesne modele Ford Focus Marki należące do Ford Motor Company Podsumowanie Źródła
Wybraliśmy ten projekt, ponieważ interesujemy się motoryzacją, a głównie marką Ford. Nasze zainteresowanie skłoniło nas do zrobienia na ten temat projektu.
Henry Ford – Założyciel marki Ford.
Motor benzynowy generujący ok Motor benzynowy generujący ok. 4 KM przekazywał moc na koła za pomocą paska. Prymitywna konstrukcja (brak biegu wstecznego) nie zniechęciła pierwszego klienta. Henry Ford sprzedał swój pierwszy pojazd za 200 dolarów, a zarobione pieniądze zainwestował w konstrukcję następnego pojazdu.
Historia Forda, jednego z największych i, z pewnością, najbardziej innowacyjnych koncernów na świecie sięga końcówki XIX w. Wówczas, w roku 1896, Henry Ford (syn farmera, twórca koncernu, człowiek ze smykałką do techniki) finalizuje prace nad swoim pierwszym pojazdem – zmodyfikowanym powozem konnym napędzanym dwucylindrowym, czterosuwowym silnikiem spalinowym.
A wszystko zaczęło się od wyścigów... Pod koniec 1901 roku, po zwycięstwie w jednym z wyścigów, ponownie wchodzi we współpracę z Williamem Murphym – powstaje Henry Ford Co. Wspólnicy jednak już w 1902 roku poróżnili się i ich drogi się rozeszły – Henry Ford zastrzega sobie nazwę Henry Ford Co, natomiast firma Williama Murphy’ego przyjmuje nazwę Cadillac Automobile Co. Model forda który skonstrułował sam Henry Ford w którym startował w wyścigach samochodowych.
W 1903 roku Henry Ford wraz z jedenastoma inwestorami tworzą konsorcjum Ford Motor Company. Akt założycielski, podpisany 16 czerwca 1903 roku, przypieczętowuje powstanie jednego z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie. Udział w wyścigach samochodowych oraz liczne sukcesy sprawiają, ze pierwszy model koncernu, Model A (kosztujący ok. 850 dolarów), do końca 1904 roku sprzedaje się niemal w ilości 1 700 egzemplarzy.
W 1908 r. pojawił się Ford Model T W 1908 r. pojawił się Ford Model T. Dzięki zastosowaniu taśmy produkcyjnej, z roku na rok stawał się coraz tańszy, do tego stopnia, że średnio zarabiający ludzie mogli zacząć myśleć o jego zakupie. Do 1928 r., kiedy zakończono jego produkcję, powstało w sumie ponad 15 milionów egzemplarzy tego modelu. Jego następcą był bardzo udany Ford Model A z roku 1927. Do 1931 r. wyprodukowano ponad 4,3 miliona sztuk. Ford T Ford A
W latach trzydziestych nastąpił podział konstrukcji na osobowe i dostawcze. W czasie trwania II wojny światowej w zakładach Forda produkowano model Ford GPW na potrzeby wojska, będący odpowiednikiem Jeepa Willysa. Do 1947r. produkcja samochodów została wstrzymana ze względu na II wojnę światową i zakaz produkcji cywilnych samochodów osobowych
Po zniesieniu zakazu produkcji cywilnych samochodów osobowych w 1947 r Po zniesieniu zakazu produkcji cywilnych samochodów osobowych w 1947 r. wznowiono produkcję zmodyfikowanych modeli przedwojennych. Całkowicie nowy model pojawił się w 1950 r., był to Ford Custom. Do przełomowych konstrukcji należy zaliczyć również Forda Falcona z 1960 r., będącego pierwszym kompaktowym samochodem amerykańskim po II wojnie światowej, oraz tani, sportowy model Ford Mustang z 1964 r. Rewelacyjna sprzedaż niemal wszystkich modeli z tego okresu zmusiła przedsiębiorstwo do ograniczania produkcji, gdyż w razie opanowania ponad 60% rynku, urząd antymonopolowy nałożyłby ogromne kary. Tak więc w połowie lat sześćdziesiątych na niektóre modele Forda trzeba było czekać nawet po trzy miesiące.
Ford Falcon Ford Mustang Ford Custom
Troszkę o silnikach: EcoBoost Jednym z najnowszych i najbardziej oszczędnych silników forda z rodziny benzynowej są silniki EcoBoost. Silniki zostały skonstruowane przez inżynierów w centrach konstrukcyjnych Forda w Europie, jako zupełnie nowa generacja benzynowych jednostek napędowych, o nieco zmniejszonej pojemności skokowej, charakteryzujących się jednocześnie znacznie lepszą efektywnością i niską emisją CO2. 4-cylindrowe jednostki EcoBoost uzyskują tak dobre parametry eksploatacyjne dzięki bardzo wysokiemu ciśnieniu bezpośredniego wtrysku paliwa, zaawansowanej technologii turbodoładowania oraz dzięki zastosowaniu układu niezależnych zmiennych faz rozrządu dla obu wałków. Wszystkie te elementy znacząco przyczyniają się do wzrostu efektywności silników.
Najważniejsze korzyści, jakie zapewniają silniki rodziny Ford EcoBoost, to przede wszystkim: -Optymalizacja wydajności silnika – zużycie paliwa i emisję CO2 obniżono nawet o 20% w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami o większej pojemności skokowej. -Większa przyjemność i wyższy komfort prowadzenia pojazdu – wysokie wartości momentu w dolnym zakresie obrotów silnika oraz bardzo dobra dynamika silnika w całym zakresie obrotów. -Możliwość uzyskania większej mocy i wyższego momentu przy mniejszym silniku – osiągi typowe dla silnika o dużym litrażu udaje się uzyskać z jednostki o znacznie mniejszej pojemności.
Diesel TDCi Cenione zarówno przez fachowców jak i użytkowników silniki Diesel Duratorq TDCi także zostały znacząco zmodyfikowane i udoskonalone z myślą o zastosowaniu w modelach 2010 roku. Wszystkie zmiany miały na celu zwiększenie efektywności, poprawę osiągów, pełniejsze wyciszenie i zwiększenie kultury pracy oraz dalsze ograniczenie zużycia paliwa.
Wśród licznych zmian konstrukcyjnych wprowadzonych w nowych silnikach Diesel TDCi o pojemności 1,6 i 2,0 litrów szczególnie należy wymienić: -Zastosowanie układu spalania nowej generacji, z niższym stopniem sprężania, większą średnicą komór spalania oraz mniejszym stopniem zawirowania mieszanki w komorach spalania. -Nowy układ wtryskowy common-rail, pracujący pod wyższym ciśnieniem, oraz zaawansowane technicznie wtryskiwacze z dyszami o wielu otworach. -Mniejsze turbosprężarki o obniżonej bezwładności i zmiennej geometrii łopatek kierownicy turbin
Nowoczesne modele Forda Ford Fiesta MK7 Ford Focus III Ford Mondeo MK4
Ford Ka II Ford S-MAX Ford Galaxy III
Ford Focus Najlepiej sprzedającym się samochodem marki Ford jest Ford Focus, w roku 2012 sprzedano aż 1 020 410 egzemplarzy tego samochodu. Ford Focus został najlepiej sprzedającym się modelem na świecie - podała agencja IHS Automotive. W pierwszych czterech miesiącach bieżącego roku Ford sprzedał łącznie 489 616 egzemplarzy tego modelu.
Najstarsze fabryki Forda na świecie: Filia Forda na kontynencie australijskim powstała w 1925 r. Produkcja obejmowała początkowo amerykańskie, a później europejskie modele Fordów. W Ameryce Południowej fabryki Forda znajdują się w Argentynie i Brazylii. W roku 1986 powstała spółka Autolatina (Ford 49%, Volkswagen 51%), rozwiązana w 1995 r. W 1911 r. powstaje pierwsza fabryka Forda w Europie. Na jej lokalizację wybrano Manchester w Anglii. Ford w Polsce Ford w Azji W Tajlandii Ford obecny był w latach 1960-1973. Następnie w 1995 r. powstała spółka Auto Alliance, w której głównymi udziałowcami są Ford (48%) i Mazda (45%). Ford w Ameryce Północnej
Marki samochodów należące do Ford Motor Company Dawniej: Edsel – marka istniejąca w latach 1957-1959 Merkur – marka istniejąca w latach 1985-1989 Daimler – brytyjska marka powstała w 1896 roku, należąca do Forda w latach 1989-2008 Jaguar – brytyjska marka powstała w 1922 roku, należąca do Forda w latach 1989-2008 Aston Martin – brytyjska marka powstała w 1913 roku, należąca do Forda w latach 1994-2007 Land Rover – brytyjska marka powstała w 1948 roku, należąca do Forda w latach 2000-2008 Volvo – szwedzka marka powstała w 1927 roku, należąca do Forda w latach 1999-2010 Mercury – amerykańska marka powstała w 1939 roku, zlikwidowana w 2010 Teraz: Ford – amerykańska marka powstała w 1903 roku Lincoln – amerykańska marka powstała w 1917 roku (należy do Forda od 1922)
Podsumowanie Myślimy że naszą prezentacją oraz zamiłowaniem do marki Ford zachęciliśmy państwa do wybrania właśnie tej marki samochodów.
Źródła: http://pl.wikipedia.org/wiki/Ford_Mustang#T-5_.28Mustang_1.29 http://pl.wikipedia.org/wiki/Ford_Motor_Company https://www.google.pl/search?hl=pl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=611&q=ford&oq =ford&gs_l=img.3..0l10.59928.60571.0.61170.4.4.0.0.0.0.243.606.1j2j1.4.0...0.0...1ac.1.14.img.8z4SwL0N Iis