- izmy na przełomie wieków

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

WYBRANE KIERUNKI SZTUKI
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Sztuka modernistyczna
Sztuka Impresjonizm Postimpresjonizm Neoimpresjonizm Symbolizm Secesja
O CO CHODZI W NAUCE? Tutorial cz. 3.
BAJKA O STARYM I NOWYM ROKU
Wybrane przykłady dzieł sztuki
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Pojęcia plastyczne czyli
Jacek Grześkowiak kl. IIIA
MŁODEJ POLSKI (twórcy europejscy)
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Lev Manovich Język nowych mediów
odejście od rzeczywistości rezygnacja z naśladowania natury
ABSTRAKCJONIZM Kierunek w sztuce, który świadomie rezygnuje z przedstawiania form obserwowanych w naturze, ogranicza się wyłącznie do wykorzystywania środków.
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
Potop i obietnica nowej ludzkości
Impresjonizm w liryce młodopolskiej…
POŁAWIACZE WRAŻEŃ IMPRESJONIZM Cz. 1.
Poezja metafizyczna.
od II połowy XX wieku Wykonał Bartosz Babicz Klasa II d
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
Zasady czytania obrazu
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Pieter Bruegel „Miesiące”
Surrealizm Światopogląd Postawa życiowa Ruch artystyczno-intelektualny
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Miłość.
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
- izmy na przełomie wieków
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
Surrealizm Joanna Jakacka.
SZtuKA WspÓŁczeSnA.
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
SURREALIZM Salwador Dali.
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Moje pasje Przerysowywanie figurek manga, szkicowanie, rysowanie i wszystko wiązane z plastyką lub sztuką plastyczną.
Logomocja Polska edycja Imagine.
SZTUKA PO DRUGIEJ WOJNIE SWIATOWEJ Część I
-wyszukiwanie informacji.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
Które ugrupowania artystyczne XX-lecia międzywojennego zaproponowało najbardziej uniwersalny i ponadczasowy program dla sztuki? Faustyna Rzechółko.
Malarstwo 1. połowy XX wieku
Polska wieś w malarstwie i literaturze Młodej Polski
Młoda Polska.
Pojmowanie dzieła sztuki i piękna
Przewrót w malarstwie europejskim
Malarstwo obrazem epoki
Migoczące płótna- impresjonizm
PRYMITYWNA DOSKONAŁOŚĆ
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
CLAUDE MONET      .
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
PERIODYZACJA CO BYŁO PO KOLEI.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
LAUREACI NAGRODY NOBLA
SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,
1. Podstawy estetyki i makijażu
Prądy modernistyczne Vincent van Gogh Taras kawiarni w nocy, 1888.
Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
SZTUKA DLA OKA OP- ART..
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
Maciej Leszczyński Kl. 2c
Kultura współczesnego świata
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Zapis prezentacji:

- izmy na przełomie wieków diamentowa epoka

OBSERWUJEMY!

Wykonaj! Przestudiuj obrazy. Dokonaj analizy fragmentów prozy. Zapisz spostrzeżenia na karcie pracy. Skonsultuj się z grupą. Dokonaj „roboczej” definicji kierunku. POWODZENIA!

Claude Monet „Wschód słońca” impresjonizm Claude Monet „Wschód słońca”

symbolizm Rzeźba anonimowego twórcy ze szkoły rodyjskiej z około 150 – 125p.n.e. ; niektórzy przypuszczają, że twórcą mógł być Agesandros z Rodos. „Wenus z Milo”

ekspresjonizm Edvard Munch „Krzyk”

naturalizm Emil Zola „Germinal” Izba była czarna od brudu, podłoga i ściany pokryte tłustymi plamami, stół i kredens lepkie i niechlujne. Odór źle utrzymanego mieszkania bił w nozdrza. (…)Barczysty, o twarzy spokojnej i tępej, Bouteloup wyglądał młodo jak na swoje 35 lat. Stojący obok trzyletni Achilles, starszy synek Filomeny, spoglądał na niego z milczącym błaganiem łakomego zwierzątka. Lokator, bardzo dobrotliwy mimo swej groźnej czarnej brody, wtykał mu od czasu do czasu kawałek mięsa do ust. O sześć lat starsza od swego lokatora Lewaczka wyglądała odrażająco: wyniszczona, z obwisłymi piersiami i obwisłym brzuchem, twarz miała płaską, włosy siwiejące i zawsze rozczochrane.

realizm Władysław Stanisław Reymont „Chłopi” „Maciej otworzył okno i wyjrzał na świat, zajrzał do komory i po długim namyśle pogrzebał w kominie, zaś potem, jak stał, boso i w koszuli, poszedł na dwór. (…) Maciej przystanął przed domem i skrobiąc się w ucho, ciężko się głowił, jakie go to pilne roboty czekają… Łapa, chodzący wciąż przy nim, zaskomlał cosik, że przystanął, westchnął głęboko i rzekł wesoło: -Prawda, piesku, pora siać…(…) Boryna naraz przyklęknął na zagonie i jął w nastawioną koszulę nabierać ziemi, niby z tego wora zboże naszykowane do siewu, aż nagarnąwszy tyle, iż się ledwie podźwignął, przeżegnał się spróbował rozmachu i począł obsiewać… Przechyli się pod ciężarem i z wolna, krok za krokiem, szedł i tym błogosławiącym – półkolistym rzutem posiewał ziemię na zagonach.”

abstrakcjonizm Hans Hartung (bez tytułu)

surrealizm (nadrealizm) Salvadore Dali „Trwałość pamięci”

fowizm Henri Emile Benoit Matisse „Taniec”

PORÓWNUJEMY!

cechy impresjonizmu Dąży do wyrażenia ulotnej natury wrażeń wzrokowych, wynikających ze zmiany oświetlenia. Kolor jest żywy, bogaty, ale nieostry. Nie używa się czerni. Światło zamazuje kontury. Synestezja – podstawowy środek stylistyczny impresjonizmu w literaturze.

cechy ekspresjonizmu Spontanicznie wyraża przeżycia wewnętrzne. Krytykuje współczesną cywilizację. Posługuje się brutalnym kontrastem, karykaturą, groteską. Celowo deformuje obraz świata.

cechy naturalizmu Ukazuje egzystencję ludzką zdeterminowaną fatalistycznie prawami natury i środowiska społecznego. Ostro pokazuje kontrasty społeczne. Demaskuje obraz obyczajowości i moralności. Jako środek artystyczny wykorzystuje brutalność obrazowania, autentyzm językowy (żargon, drastyczne słownictwo). Ukazuje ciemne strony życia, obszary ludzkiej nędzy.

cechy symbolizmu Dąży do wyrażenia środkami artystycznymi wiecznych ogólnoludzkich problemów psychologicznych, czy treści metafizycznych. Znak – symbol jest podstawowym środkiem ekspresji. Język staje się aluzyjny i wieloznaczny. Malarstwo symboliczne odchodzi od naśladowania natury, a posługuje się ekspresyjnymi możliwościami koloru i dekoracyjnością.

cechy realizmu Konstruuje świat przedstawiony wg zasad prawdopodobieństwa. Eliminuje bezpośredni komentarz odautorski. Stylizuje język na pozaliterackie formy wypowiedzi. Wiernie odtwarza rzeczywistość poznaną zmysłowo.

cechy abstrakcjonizmu Odrzuca tradycyjną koncepcję sztuki mimetycznej. Posługuje się figurami geometrycznymi, formami nieregularnymi. Nie opiera się na faktach, ani na doświadczeniu. Daje wiele możliwości interpretacyjnych.

cechy surrealizmu Uwalnia wyobraźnię. Sztukę traktuje jako ekspresję stanów podświadomych. Wykorzystuje sen, marzenia, halucynacje jako źródła inspiracji. Odrzuca zasady logiki. Prowokuje swobodnymi skojarzeniami. Wykorzystuje groteskę, czarny humor, parodię.

cechy fowizmu Stosuje ekspresję barwnej plamy. Kompozycja jest płaska. Deformuje rzeczywistość. Ostro kontrastuje kolory.

BUDUJEMY DIAMENT!

WYKONAJ POLECENIA! Wytnij 9 równych trapezów. Każdemu zaproponuj swoisty „szlif”. W środek wpisz nazwę kierunku. Na jednym z trapezów umieść tytuł: „-izmy”, umieszczając na nim „szlify” ze wszystkich trapezów. Wklej trapezy do zeszytu tak, aby ułożyć z nich diament.

PODSUMOWUJEMY! Młoda Polska otwiera drzwi do bardzo interesującego wieku XX. Wielość różnorodnych kierunków w sztuce i ciągłe poszukiwania twórców, czy to w literaturze, czy malarstwie sprawiła, że zaspokojone zostały bardzo wyszukane gusta odbiorców. Kultura przełomu wieków wciąż fascynuje koneserów sztuki i zadziwia odbiorców.

KONIEC