Opracowała: Joanna Wasiak

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
Advertisements

Funkcje tworzące są wygodnym narzędziem przy badaniu zmiennych losowych o wartościach całkowitych nieujemnych. Funkcje tworzące pierwszy raz badał de.
w szkole średniej Wykonały: Alicja Makowska i Beata Karwowska
Estymacja. Przedziały ufności.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Brzezinach ID grupy: 98/72
W dalszej części zajęć wyróżniać będziemy następujące
Analiza współzależności zjawisk
WŁASNOŚCI FUNKCJI LINIOWEJ
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
Właściwości średniej arytmetycznej
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Miary położenia Miary położenia opisują umiejscowienie typowych wartości cechy statystycznej na osi liczbowej.
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
ANALIZA WYNIKÓW PISEMNEGO EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Algorytm Rochio’a.
Dane informacyjne: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie
PROCENTY I PROMILE.
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
WŁASNOŚCI FUNKCJI LINIOWEJ
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
Średnie i miary zmienności
Co to są rozkłady normalne?
Egzamin gimnazjalny 2013 Matematyka
Ciąg liczbowy Ciąg arytmetyczny Ciąg geometryczny
Badania osiągnięć uczniów – analiza wyników
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
PROCENTY Diagramy procentowe.
Anna Gadomska Szkoła Podstawowa Nr 79 Łódź
dla klas gimnazjalnych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku i Zespół Szkół w Opalenicy ID grupy: 97/41_mf_g2 i 97/71_mf_g1 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 w Poznaniu
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Statystyka ©M.
Opracowała: Julia Głuszek kl. VI b
Statystyka i opracowanie wyników badań
HARALD KAJZER ZST NR 2 im. M. Batko
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Zestaw egzaminacyjny Zestaw egzaminacyjny zawierał zestaw 28zadań (80min), z podziałem na część humanistyczną oraz matematyczną: - j polski13 zadań21.
Statystyka matematyczna czyli rozmowa o znaczeniu liczb Jan Bołtuć Piotr Pastusiak Wykorzystano materiały z:
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
FUNKCJA POTĘGOWA.
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
1 informatyka +. 2 TYTUŁ: Podstawowe statystyki wykorzystywane do analizowania danych AUTOR: A. Brzostek, P. Królikowski.
Prezentacja dla klasy II liceum
TEST SPRAWDZAJĄCY Z MATEMATYKI dla klasy IV szkoły podstawowej z zakresu FIGURY GEOMETRYCZNE Autor: Justyna Itrych.
„Ile lat ma Guś”.
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Nr w dzienniku Wzrost w cm Tablica.
Statystyczna analiza danych w praktyce
Statystyczna analiza danych
Średnia arytmetyczna, mediana i dominanta
Statystyczna analiza danych
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
ze statystyki opisowej
Średnia arytmetyczna, mediana, modalna. Opracowanie: Beata Szabat.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Zastosowanie układów równań do rozwiązywania zadań tekstowych
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Procenty.
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
Ankieta statystyki.
Zapis prezentacji:

Opracowała: Joanna Wasiak Statystyka Opracowała: Joanna Wasiak

Średnia arytmetyczna Średnią arytmetyczną liczb nazywamy liczbę:

Mediana Mediana me (wartość środkowa) – wartość, która dzieli zbiór wartości danych {x1, x2,...,xn} na dwie części tak, że liczba danych, których wartości zmiennej są mniejsze od mediany, jest równa liczbie danych, których wartości zmiennej są większe od mediany.

Dominanta Dominanta (moda) mo – najbardziej prawdopodobna wartość, czyli wartość pojawiająca się najczęściej.

Wariancja i odchylenie standardowe Wariancją liczb nazywamy liczbę gdzie jest średnią arytmetyczną liczb . Odchyleniem standardowym liczb nazywamy liczbę  określoną wzorem: Zatem wariancja jest równa

Średnia ważona Średnią ważoną liczb z odpowiadającymi im wagami , gdzie są liczbami dodatnimi, określamy wzorem:

Przykładowe zadania Średnia arytmetyczna Mediana i dominanta Wariancja i odchylenie standardowe Średnia ważona

Zadanie 1 Na diagramie przedstawiono dane dotyczące miesięcznego wynagrodzenia pracowników banku (10000 zł zarabia dyrektor) a) Ile wynosi średnie miesięczne wynagrodzenie w tym banku? b) Ile wynosi średnie miesięczna wynagrodzenie 10 najlepiej, a ile 10 najgorzej zarabiających pracowników? c) Jaką podwyżkę otrzymał dyrektor, jeśli wszyscy pozostali pracownicy dostali po 200 zł podwyżki, a średnie miesięczne wynagrodzenie wzrosło o 10% Rozwiązanie

Rozwiązanie zad.1. a) Średnie miesięczne wynagrodzenie w tym banku obliczymy korzystając ze wzoru na średnią arytmetyczną Odp.: Średnie miesięczne wynagrodzenie w tej firmie wynosi 2840 zł. b) Średnie wynagrodzenie 10 najlepiej zarabiających pracowników obliczymy ze wzoru na średnią arytmetyczną biorąc pod uwagę ich zarobki Odp.: Średnie miesięczne wynagrodzenie 10 najlepiej zarabiających pracowników wynosi 4160 zł. c.d.

Rozwiązanie zad.1 – c. d. b) Średnie wynagrodzenie 10 najgorzej zarabiających pracowników obliczymy ze wzoru na średnią arytmetyczną biorąc pod uwagę ich zarobki Odp.: Średnie wynagrodzenie 10 najgorzej zarabiających pracowników wynosi 1740 zł. c) x - wynagrodzenie dyrektora po podwyżce, 61000 zł – łączne zarobki wszystkich pracowników oprócz dyrektora 24·200 zł = 4800 zł – łączna kwota podwyżki wszystkich pracowników, 61000zł + 4800zł = 65800 zł – łączne zarobki pozostałych pracowników po podwyżce 2840 zł + 10% z 2840 zł =2840 zł + 0,1·2840 zł = 2840 zł + 284 zł = 3124 zł - średnie wynagrodzenie pracownika banku po podwyżce Nowe wynagrodzenie dyrektora obliczymy w następujący sposób: 12300 zł – 10000 zł = 2300 zł. Odp.: Dyrektor otrzymał 2300 zł podwyżki.

Zadanie 2 Wyznacz medianę i dominantę danych: Rozwiązanie Porządkujemy dane od wartości najmniejszej do największej. -6, -1, -1, 2, 2, 8, 100 Ponieważ mamy nieparzystą liczbę danych to medianą jest wartość środkowa, czyli me=2. Mamy dwie dominanty, czyli wartości występujące najczęściej: mo=-1 lub mo=2.

Zadanie 3 Sprzedawca zanotował rozmiary butów męskich, które sprzedał pewnego dnia: 42, 44, 41, 42, 43, 42, 44, 42, 45, 43, 45, 46. Podaj dominantę i medianę tych danych. Jaki rozmiar butów sprzedawał się najlepiej. Rozwiązanie Porządkujemy rozmiary butów od najmniejszego do największego: 41, 42, 42, 42, 42, 43, 43, 44, 44, 45, 45, 46. Mamy parzystą liczbę danych, zatem ich mediana jest średnią arytmetyczna dwóch sąsiednich wartości środkowych: Dominantą, czyli najczęściej występująca wartością jest rozmiar 42, czyli mo = 42. Najlepiej sprzedawał się zatem rozmiar 42

Zadanie 4 Oblicz wariancję i odchylenie standardowe następujących danych: 4, 5, 6, 7, 8. Rozwiązanie Najpierw obliczamy średnią arytmetyczną tych liczb: Następnie obliczamy wariancję: Odchylenie standardowe wynosi zatem:

Liczba przeczytanych książek Zadanie 5 W tabeli przedstawiono wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów: „Ile książek przeczytałeś w ostatnim półroczu?” Oblicz: a) Średnią liczbę książek przypadającą na jednego czytelnika. b) Wariancję. c) Odchylenie standardowe. Rozwiązanie Liczba przeczytanych książek 2 4 11 Liczba czytelników 3 5 1

Rozwiązanie zadania 5 a) Średnia liczba książek przypadającą na ucznia wynosi: b) Wariancja wynosi: c) Odchylenie standardowe wynosi:

Zadanie 6 Rozwiązanie x1 x2 x3 x4 Asia 4 5 3 3,8 Basia 6 2 Kasia Uczestnikom kursu języka angielskiego wystawiono oceny za cztery umiejętności: x1 – za rozumienie ze słuchu, x2 – za rozumienie tekstu pisanego, x3 – za wypowiedzi pisemne, x4 – za wypowiedzi ustne. Aby wystawić ocenę końcową, postanowiono obliczyć średnią ważoną z następującymi wagami: n1 = 1, n2 = 2, n3 = 4, n4 = 3. a) Oblicz końcową ocenę Basi i Kasi. b) Czy gdyby przyjęto n1 = 4 (pozostałe wagi bez zmian), to Basia miałaby wyższą średnią od swoich koleżanek? Rozwiązanie x1 x2 x3 x4 Ocena końcowa Asia 4 5 3 3,8 Basia 6 2 Kasia

Rozwiązanie zad. 6 a) Końcową ocenę Basi i Kasi obliczymy ze wzoru na średnią ważoną: Ocena Basi: Ocena Kasi: c. d.

Rozwiązanie zad.6 – c. d. b) Obliczam jeszcze raz oceny uczestniczek kursu języka angielskiego przyjmując n1 = 4. Korzystam ze wzoru na średnią ważoną: Ocena Asi: Ocena Basi: Ocena Kasi: Odp.: Tak, dla n1 = 4 Basia miałaby wyższą ocenę od swoich koleżanek.