Dr Michał Zając, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski Aplikacje książkowe dla dzieci: między literaturą a grą.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
LITERATURA PIĘKNA DLA INTERNAUTÓW.
Advertisements

Jak korzystać z literatury popularnonaukowej
BIBLIOTEKA PRZYSZŁOŚCI Marcin Wójcik
Klasyfikacja źródeł informacji
W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ TEMATYCZNE WYSZUKIWANIE LITERATURY W KATALOGU ONLINE.
LITERATURA I INTERNET.
Opracowanie: Aneta Kunecka-Kramarz Bibliotekarz
Ekonomia eksperymentalna
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Literatura dla dzieci i młodzieży ćwiczenia
Literatura dla dzieci i młodzieży ćwiczenia
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Wiedźmin Andrzej Sapkowski.
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
SYTUACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W POLSCE
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Zbiory biblioteczne W bibliotekach gromadzone są różnorodne zbiory, między innymi: książki, filmy na kasetach VHS oraz DVD, różne programy multimedialne,
Droga, prędkość, czas nasza strona uczy Was… 
OPIEKUN/KA DO DZIECKA.
Opracowała: Stefania Szweda
logopedyczny-prezentacja
Wypożyczalnia Kto czyta, nie błądzi.
Dziennik internetowy dla rodziców – dlaczego warto? Dziennik pozwala rodzicom śledzić postępy swojego dziecka – dzięki temu mogą zapewnić mu dodatkową
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum - INTERBLOK Gimnazjum im. Królowej Jadwigi.
Aktywny udział w zajęciach, w których była wykorzystana TIK Opracowanie projektu kodeksu 2.0 Prowadzenie blogów 2.0 Realizacja mini projektu uczniowski.
Koordynator sekcji komputerowej IRENA FABIAŃSKA. W roku akademickim 2013/2014 zajęcia komputerowe dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku odbywają
Opracowała: Edyta Guznowska – nauczyciel-bibliotekarz
Elektronika w służbie czytelnika
Przestarzały jak e-book? Od E-booka 1.0 do e-booka 2.0
Ewaluacja Mały Mistrz 2014 Wrocław,
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto studiować socjologię mediów w APS?
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
8-15 Maja Tydzień Bibliotek. Hasło Tygodnia Bibliotek brzmi: „CZYTANIE ŁĄCZY POKOLENIA”
dr hab. prof. UŁ Mariola Antczak
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu /wtorek/ od godziny do W grupie: TYGRYSKI JEŻYKI.
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków. W czasach gdy… …podnoszenie kwalifikacji decyduje o sukcesie zawodowym pracownika i efektywności przedsiębiorstwa.
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Termin realizacji: XI 2013 – VI 2014
Rola komputera i telewizji w życiu naszych dzieci?
Przygotowali: Róża Pasiuk i Rafał Czyżyk
Liternet - sztuka, moda czy konieczność?
W sieci dla dzieci. Problemy udostępniania cyfrowych zasobów kultury młodym i najmłodszym użytkownikom Dorota Grabowska, Małgorzata Kisilowska Instytut.
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Przewodnik Wyszukiwanie eKsiążek EBSCO.
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków. W czasach gdy… …podnoszenie kwalifikacji decyduje o sukcesie zawodowym pracownika i efektywności przedsiębiorstwa.
Innowacja pedagogiczna
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ. PRZEJAW DZIAŁALNOŚCI TWÓRCZEJ O INDYWIDUALNYM CHARAKTERZE, USTALONY W JAKIEJKOLWIEK POSTACI, NIEZALEŻNIE OD WARTOŚCI, PRZEZNACZENIA.
Debata szkolna Zestawienie Odpowiedzi na pytania udzielone przez uczniów klas I-VI (SP7 Głogów)
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Innowacja pedagogiczna „Szkolne programowanie”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Pomysł na promocję książki.
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
Wady i zalety pracy w chmurze
„Charlie i fabryka czekolady”
Tożsamość książki w kulturze informacji
Wychowanie przez czytanie
Internetowa biblioteka profesjonalnych e-booków
Gotowy intranet dla platformy
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
Tydzień technologiczny.
Projekt biblioteczny 1C
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
BUDOWA KSIĄŻKI - prezentacja dla II-III szkoły podstawowej
Zapis prezentacji:

Dr Michał Zając, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski Aplikacje książkowe dla dzieci: między literaturą a grą komputerową

Droga w szybkim czasie przebyta

Coraz częściej pierwszy kontakt z tekstem czy nawet literaturą…

Nowość: dla badaczy, ale także dla rodziców jak i dla dzieci!

Terminologia E-booki: pliki komputerowe „tylko” do odczytu (.pdf,.epub). Zmiany, interakcje możliwe tylko dzięki urządzeniom Appsy: aplikacje (programy komputerowe, Ipadowe, androidowe) – interaktywność „zakodowana” jest w samym appsie.

Przełomowym momentem dla dziecięcego e-czytania… Przełomowym momentem dla dziecięcego e-czytania było wprowadzenie przez Apple w 2010 na rynek IPadów, Bardzo szybko powstały aplikacje dedykowane na IPady i związane z książkami, W tym samym roku….

„Book apps” - Aplikacje książkowe Dlaczego „książkowe”? Dwa podstawowe argumenty: - oparte na dziełach literackich (bajkach, klasycznych powieściach, książkach obrazkowych), - posiadające wiele cech „książkowych”

Oparte na książkach

…posiadają wiele cech książkowych Zawierają tekst literacki, opierają się na jednolitej narracji, przekazują ten tekst i narrację za pomocą druku, w gruncie rzeczy w tradycyjny linearny sposób, Posiadają po części książkową strukturę: stronę tytułową, spis treści, wymagają umiejętności czytania. Podstawowy elementem kompozycyjny (czyli jeden ekran) jest ekwiwalentem jednej rozkładówki w książce.

Tzw. zrzuty ekranu nie różnią się właściwie od stron ilustrowanych książek

Co zdecydowanie różni appsy od książek? Oczywiście nośnik Możliwość odsłuchania, a czasami również nagrywania czytanego tekstu Interaktywność! Odbiorca otrzymuje medium, które łączy w sobie cechy filmu, audycji, książki, gry komputerowej Jedna z najczęściej stosowanych strategii realizowanie interaktywności jest właśnie grywalizacja ….

Zapoznawanie się z appsem jako gra Na najbardziej podstawowym poziomie samo zapoznawianie się („czytanie/oglądanie/słuchanie) jest grą. Trochę grą „w chowanego” – odbiorca aplikacji poszukuje różnych – mniej lub bardziej ukrytych – elementów interaktywnych.

Gra „załączona” do narracji W bardziej skomplikowanej wersji gra nie stanowi integralnej części opowieści, stanowi rodzaj dodatku, który mógłby zostać odłączony od opowieści, bez szkody dla jej zrozumiałości Nawiązania do narracji są bowiem niekiedy całkowicie pretekstowe. Mechanizmy i obecność gry bywa ostentacyjnie zaznaczona (przycisk „play”)

Gra „załączona” do narracji

W znacznie bardziej zaawansowanej wersji czytelnik gracz w trakcie zapoznawania się z lekturą (czytając kolejne partie tekstu, pokonując kolejne ekrany) musi odnajdować ukryte artefakty (np. gwiazdki lub monety), aby na końcu otrzymać nagrodę (np. tzw. „bonus”) – e-książka oferuje czytelnikowi swojego rodzaju gratyfikacje za pokonanie kolejnego etapu lektury.

Gra „załączona” do narracji

Gry stanowiące część mechanizmu narracji Czytelnik - gracz musi podejmować różnego rodzaju decyzje, które przeprowadzają go przez różne możliwe warianty fabuły. Działa tu opisany przez Caillois mechanizm „mimicry” – czytelnik musi w pewnej mierze wcielić się w postać i podejmować w jej imieniu decyzje.

Gry stanowiące część mechanizmu narracji

Zastrzeżenia rodziców i nauczycieli Appsy nie sprawdzają się w funkcji elementarza (a przynajmniej wyniki ich stosowania są rozczarowujące), Elementy interaktywne rozpraszają czytelników – badania pokazują, że zapamiętywanie fabuły jest znacznie słabsze!

Czy tak miałaby wyglądać przyszłość?

„Jak będę czytał w przyszłości?”

Dziękuję za uwagę! Michał Zając