Centrum Narciarskie „Lyžařskě Vleky” w Peči pod Chopkěm Przemysław Antoniak Artur Pieniądz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Statystyka Wojciech Jawień
Advertisements

Wybrane zastosowania programowania liniowego
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Zarządzanie operacjami
Wskaźniki wrażliwości kontraktu opcyjnego
Właściwości średniej arytmetycznej
Symulacja zysku Sprzedaż pocztówek.
Modelowanie lokowania aktywów
Symulacja cen akcji Modelowanie lokowania aktywów.
Modelowanie lokowania aktywów
Dr inż. Bożena Mielczarek
Model ciągły wyceny opcji Blacka – Scholesa - Mertona
Analiza portfeli dwu- oraz trzy-akcyjnych
Instrumenty o charakterze własnościowym Akcje. Literatura Jajuga K., Jajuga T. Inwestycje Jajuga K., Jajuga T. Inwestycje Luenberger D.G. Teoria inwestycji.
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
OPIS PLANU FINANSOWEGO
Wykład 6 Standardowy błąd średniej a odchylenie standardowe z próby
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 5 Przedziały ufności
Wykład 4 Przedziały ufności
Metoda simpleks opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź Simpleks jest uniwersalną.
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
Korelacja, autokorelacja, kowariancja, trendy
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Symulacja zysku Sprzedaż pocztówek. Problem zPewna firma produkująca pocztówki Walentynkowe chce aby pomóc jej w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru optymalnej.
Bezpieczny zapas wysokiego ryzyka – jak go określić?
Modelowanie lokowania aktywów
Modelowanie lokowania aktywów
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Plan zajęć: Czynniki kształtujące wartość firmy Podstawowe pojęcia
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy na 2011 r. Oferta deweloperów w największych miastach.
Podstawowe wartości ekonomiczne
Wskaźniki monitorujące zarządzanie finansami
Regresja wieloraka.
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
Wnioskowanie statystyczne
Wykład 5 Przedziały ufności
Analiza portfeli dwu- oraz trzy-akcyjnych
© Marek Capiński WSB-NLU, Wartość narażona na ryzyko – zastosowanie opcji.
Kontrakty Kontrakty futures Ceny futures, ceny kasowe, konwergencja Wykresy S t, F t, f t Pojęcie bazy Ryzyko bazy w strategii zabezpieczającej Badanie.
Model ciągły wyceny opcji Blacka – Scholesa - Mertona
MODELOWANIE ZMIENNOŚCI CEN AKCJI
Rachunkowość zarządcza
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
Symulacje w arkuszu kalkulacyjnym Excel1 1 czerwca 2004 PRYWATNE POGOTOWIE w WARSZAWIE Małgorzata Nosko Wojciech Wosik.
Analiza portfeli dwu- oraz trzy-akcyjnych
City Assistance Małgorzata Baranowska Przemysław Zaborowski.
ZASADY USTALANIA CEN.
MACHINE REPAIR Symulacja z arkuszem kalkulacyjnym Magdalena Gołowicz Agnieszka Paluch.
Wycena opcji Barbara Załęska. Emery Bowlander Ekscentryczny, bardzo bogaty, wymagający inwestor prognozuje wzrost wartości akcji jest zainteresowany kupnem.
California Cooperative Bank Jakub Bielecki. California Cooperative Bank Plan prezentacji  1. Przedstawienie problemu  2. Założenia modelu  3. Wyniki.
1 Sprigg Lane Ewa Korczyc Urszula Borowska. 2 Prezentacja sytuacji Firma Sprigg Lane Natural Resources jest częścią Sprigg Lane Company zajmującej się.
Testowanie hipotez Jacek Szanduła.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Analiza portfeli dwu- oraz trzy-akcyjnych. Portfel dwóch akcji bez możliwości krótkiej sprzedaży W - wartość portfela   W = a P 1 + b P 2   P 1 -
Logistyka – Ćwiczenia nr 6
Rozkłady statystyk z próby dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium.
Wprowadzenie do inwestycji. Inwestycja Inwestycja – zaangażowanie określonej kwoty kapitału na pewien okres czasu w celu osiągnięcia w przyszłości przychodu.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
Bankowość Zajęcia 6 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
Ewidencja zakupów towarów i materiałów
Rachunkowość - Wycena rozchodu materiałów/towarów
Dobór kryteriów podziału ruchu na fazy a parametry ruchu
Wprowadzenie do inwestycji
Jednorównaniowy model regresji liniowej
Model ekonometryczny z dwiema zmiennymi
Zapis prezentacji:

Centrum Narciarskie „Lyžařskě Vleky” w Peči pod Chopkěm Przemysław Antoniak Artur Pieniądz

Centrum Narciarskie „Lyžařskě Vleky” zapewnia obsługę ruchu narciarskiego w okolicach Peči pod Chopkěm (Słowacja). Posiada obecnie: 2 wyciągi krzesełkowe (o przepustowości 1500 osób na godzinę każdy) 6 wyciągów orczykowych (800 osób/godzinę). Rosnące zainteresowanie rekreacją na tych terenach sprawiło, że firma stanęła u kresu wykorzystania przepustowości wyciągów. Zarząd musi podjąć decyzję o dalszym rozwoju firmy

Problem decyzyjny Rozbudowa Centrum Narciarskiego o: nowy wyciąg orczykowy nowy wyciąg krzesełkowy Lub - rezygnacja z nowych inwestycji Horyzont czasowy – 5 lat

Założenia Max liczba narciarzy (średnio 2 wjazdy na godzinę) Powyżej – współczynnik złej reklamy Sezon - większa z liczb: dni kiedy leży śnieg i dni z ujemną temperaturą w poprzedzającą noc

Podział sezonu Dni powszednie (dni robocze poza feriami i okresem świątecznym) Ferie (bez weekendów) i pełny okres świąteczny Weekendy w czasie ferii w liczbie 6 (zakładamy czas trwania ferii na 5 tygodni)

Założenia pogodowe Na podstawie wieloletnich obserwacji jesteśmy w stanie stwierdzić, że śnieg bądź noce z ujemną temperaturą zaczynają się już przed świętami i w czasie Bożego Narodzenia i ferii sezon jest pewny Natomiast całkowita ilość dni ze śniegiem oraz mrozem w poprzedzająca noc losowana będzie z rozkładów dopasowanych do danych historycznych

Współczynnik złej reklamy Nasza decyzja będzie w dużej mierze zależała od współczynnika „złej reklamy” Analiza wrażliwości będzie polegała na przeanalizowaniu wpływu różnych wartości tego czynnika (od 1,8 do 3) na zysk netto przy różnych wariantach decyzji

Przychody Centrum Narciarskie swoje przychody generuje jedynie poprzez sprzedaż Ski Passów Duża konkurencja w regionie sprawia, że elastyczność w zmienianiu cen jest bardzo mała Ceny: 10 € za karnet na dzień powszedni 14 € za karnet na dzień w okresie ferii, świąt i w każdy weekend

Koszty Decyzja Brak inwestycji Wyciąg krzesełkowy Wyciąg orczykowy Dzienny koszt działania (prąd, pracownicy itd.) € € € Noc pracy armatek € € €

Koszty Stały koszt konserwacji wyciągów na początku sezonu wynosi € Firma płaci dyrekcji Parkowi Narodowemu Niskich Tatr € rocznie za każdy wyciąg jako rekompensatę za dewastację środowiska

Koszty nowych wyciągów Wyciąg krzesełkowy € Wyciągu orczykowy €

Etap pierwszy Dopasowanie rozkładu do historycznych danych pogodowych Wyniki ilość dni ze śniegiem ma rozkład logarytmiczno- normalny (średnia 91, odchylenie 24) ilość dni z ujemną temperaturą w poprzednią noc – normalny (średnia 101, odchylenie 24) Korzystając z tych rozkładów w każdej symulacji losowaliśmy realizację zmiennych pogodowych

Etap drugi Mając już dane pogodowe stworzyliśmy model liczący przychody, koszty i w końcu zysk przy różnych wariantach decyzji (losując średnią liczbę narciarzy z rozkładu normalnego o średniej równej wartości prognozy dla tego przypadku i odchyleniu równym błędowi prognozy) Początkowo zakładamy, że współczynnik złej reklamy wynosi 2

Etap trzeci Przy pomocy tabeli danych wykonaliśmy symulacji dla każdego wariantu decyzji (gwarantuje nam to dokładność na poziomie znacznie poniżej €) Z otrzymanych wyników obliczamy średnią, odchylenie standardowe oraz VaR - są to podstawy do podjęcia decyzji

Analiza wrażliwości Jako, że ceny karnetów (z uwagi na dużą konkurencję w regionie Parku Narodowego Niskich Tatr) nie mogą ulegać zmianom, a ceny wyciągów i koszty również są ustalone, jedyną niewiadomą przy naszym podejmowaniu decyzji jest współczynnik złej reklamy Centrum Narciarskie „Lyžařskě Vleky” nie wie dokładnie, ile wynosi jego wartość, może tylko estymować ją na około 2. Przeanalizujemy zatem, jak zmieniałby się wyniki przy zmianie tego współczynnika

Oczekiwane wartości zysku i odchylenia standardowego dla różnych decyzji. Decyzja Brak inwestycji Wyciąg krzesełkowy Wyciąg orczykowy Oczekiwana wartość zysku € ,99€ ,02€ ,07 Odchylenie standardowe € ,32€ ,55€ ,44

Histogram

Value at Risk Brak inw.W. krzes.W. orcz. 5%€ ,80€ ,60€ ,80 10%€ ,80€ ,80€ ,40

Analiza wrażliwości Wsp. złej reklamyBrak inw.W. krzesW. orcz. 1,8zysk€ ,83€ ,09€ ,25 odchylenie stand.€ ,94€ ,87€ ,46 2zysk€ ,64€ ,42€ ,04 odchylenie stand.€ ,28€ ,63€ ,86 2,2zysk€ ,78€ ,79€ ,47 odchylenie stand.€ ,13€ ,78€ ,38 2,4zysk€ ,03€ ,84€ ,68 odchylenie stand.€ ,64€ ,46€ ,81 2,6zysk€ ,17€ ,20€ ,36 odchylenie stand.€ ,38€ ,24€ ,57 2,8zysk€ ,41€ ,06€ ,65 odchylenie stand.€ ,48€ ,50€ ,87 3zysk€ ,26€ ,60€ ,23 odchylenie stand.€ ,10€ ,63€ ,03

Podsumowanie Zalecilibyśmy firmie zainwestowanie w budowę wyciągu orczykowego, gdyż dla większości wartości współczynnika złej reklamy osiągamy wyższy oczekiwany zysk i lepszy VaR Poza tym, nawet gdy dla złej reklamy wynoszącej 1,8 inna decyzja wydaje się być optymalna, to różnica jest niewielka, a pamiętajmy, że po dokonaniu inwestycji po 5 latach nasz majątek będzie wart więcej

Podsumowanie Budowa wyciągu krzesełkowego jest nieopłacalna, gdyż po 5 latach zysk jest zawsze mniejszy o ponad € (tej różnicy nie pokryłaby nawet ewentualna wycena majątku, bo różnica w wartości wyciągów na początku wynosi € i maleje wraz z upływem czasu)