1 PROGRAM KUPONOWY W SIECI
Stale rosnące zainteresowanie kuponami rabatowymi ma w chwili obecnej już nie tylko znaczenie sprzedażowe, ale również wizerunkowe, gdyż wdrożenie systemu podnosi atrakcyjność drogerii oraz zmienia percepcję klientów, którzy postrzegają sklep jako nowoczesny, oferujący dużą ilość promocji oraz taki w którym za zakupy mogą otrzymać dodatkowy rabat. Poprzez kupony możemy wpływać na takie elementy sprzedaży jak: zwiększenie lojalności klientów - wychodzą ze sklepu z kuponem rabatowym na konkretny produkt na następne zakupy pozyskanie nowych klientów – atrakcyjne promocje zachęcają do przyjścia do drogerii zwiększenie wartości koszyka zakupowego – klient kupując za określoną kwotę otrzymuje zniżkę lub rabat na wskazany produkt zwiększenie częstotliwości zakupów wskazanych produktów – możemy dać klientom kupon do wykorzystania w określonym dniu przyciąganie zamożnych klientów – kupon dla klientów którzy wydali np. powyżej 150 zł kierowanie sprzedaży na asortyment z ustalonego brandu – jeśli na paragonie pojawi się konkurencyjny produkt klient dostaje rabat na ekwiwalentny produkt wybranej przez nas firmy 2
Korzyści w cyfrach Poniżej przykłady średnich wzrostów jakie zanotowały sklepy biorące udział w Promocji kuponowej w czerwcu: 3 NAZWA PEŁNEJ PROMOCJI Indeks wzrostu PRODUCENT Przy zakupie AQUAFRESH pasty dla dzieci, AQUAFRESH szczoteczka lub płyn do płukania ust dla dzieci 2zł taniej 125% GLAXO Przy zakupie GARNIER roll-on, deo damski, GARNIER roll-on, deo męski 2zł taniej 270% LOREAL Przy zakupie pasty Blend a Med. Pro Expert Clinic lub 3 D Luxe, Blend a Med. pasta 3D White lub Complete 7 pasta 100ml 2 zł taniej 250% PROCTER Przy zakupie Head&Shoulders szampon 400 ml, Gillette Series, Mach3 lub Blue żel do golenia 200 ml 2 zł taniej 300% PROCTER Przy zakupie Always Ultra single podpaski, Ariel kapsułki 32 szt 3 zł taniej 150% PROCTER Przy zakupie Pampers Giga Pack lub Value Pack, Pampers chusteczki 2 zł taniej 235% PROCTER Przy zakupie Ariel proszek 1, 5 kg, Lenor koncentrat do płukania 1425 ml 2 zł taniej 180% PROCTER Przy zakupie ADIDAS roll-on damski, męski, ADIDAS dowolny męski żel pod prysznic 400ml 2zł taniej 225% COTY Przy zakupie farby Syoss objętej promocją gazetkową, Syoss szampon lub balsam 500 ml 3 zł taniej 215% SCHWARZKOPF Przy zakupie Lctacyd płyn do hig. Zapas 200 ml, Lctacyd chusteczki do hig. Intymnej 3 zł taniej 60% OMEGA PHARMA Przy zakupie dowolnego produktu DAX Sun, inny dowolny produkt DAX Sun 4 zł taniej 350% DAX
Co to są kupony rabatowe i jakie jest ich znaczenie 4 Kupon to nic innego jak substytut gotówki, która stanowi dla klienta wartość dodaną. Aby kupon mógł zostać zrealizowany lub przekazany klientowi musi zostać spełniony wcześniej ustalony warunek np. na paragonie jest grupa produktów wartość zakupów jest większa niż np. 25 zł Paragon jest drukowany o określonej godzinie lub w określonym dniu
Działanie systemu kuponowego Głównym elementem systemu pozwalającego na obsługę programu kuponowego po stronie sklepu jest terminal POS instalowany przez firmę Storic – partnera programu. Oprogramowanie zainstalowane w terminalu odpowiada za: a) Emisję (wydruk) kuponu rabatowego b) Weryfikację poprawności oraz rozliczenie kuponu Schemat działania systemu kuponowego w sklepie: 5
Terminal POS Terminal do promocji kuponowych jest samodzielnym urządzeniem wykorzystującym radiowe łącza telefonii komórkowej do komunikacji z systemami Storic. Po podłączeniu zasilania i anteny terminal jest w pełni gotowy do pracy. Nie wymaga on dodatkowych podłączeń, konfigurowania z komputerem czy drukarką. Terminale POS połączone są na stałe z centralną jednostką rozliczeniową programu, z którą tworzą jednolitą sieć obejmującą wszystkie sklepy biorące udział w działaniach. Dzięki takiemu połączeniu można emitować i rozliczać kupony rabatowe w całej sieci sklepów. 6
Wydawanie i realizacja kuponów rabatowych poprzez terminal POS Kupon rabatowy drukowany jest, jeśli w koszyku znajdzie się produkt lub zestaw produktów premiowanych kuponem. Terminal w trakcie skanowania produktów, podczas zakupów, wyszukuje odpowiednie produkty i automatycznie drukuje odpowiedni kupon. Klient może otrzymać do jednego paragonu nawet kilka osobnych kuponów. Aby zrealizować kupon rabatowy przekazany przez klienta, należy podsunąć pod czytnik kodów kreskowych kod kreskowy wydrukowany na kuponie. Kod z kuponu powinien być zeskanowany razem z produktami, które są wprowadzane do bieżącego paragonu. Nie ma znaczenia czy najpierw skanujemy produkty czy kod z kuponu. System automatycznie weryfikuje czy na podstawie produktów wprowadzonych na paragon i kuponu powinien rozliczyć promocję czy nie. 7
Dzięki zastosowanym rozwiązaniom proces realizacji i rozliczania kampanii kuponowej jest całkowicie automatyczny i pozwala na eliminację niewłaściwego wykorzystania kuponów. Nie ma także potrzeby szkolenia pracowników w zakresie obsługi kuponów, akceptacji i odrzucania oraz sprawdzania parametrów kuponu. Pracownik sieci nie musi kontrolować kuponu System automatycznie odrzuci kupony poza okresem ważności System automatycznie naliczy właściwą zniżkę System odrzuci kupon w przypadku braku zakupu produktu (brak produktu na paragonie) System odrzuci kupon w przypadku niewłaściwego wariantu produktu (waga, pojemność, smak, etc.) 8
Schemat i cykl rozliczania promocji 9 Obniżenie ceny sprzedaży produktu na podstawie kuponu rabatowego obywać się będzie poprzez nadanie na kasie fiskalnej rabatu o wartości podanej na kuponie – przycisk „RABAT”. Warunkiem koniecznym do odnotowania w centralnym systemie rejestrującym i terminalu POS wartości udzielonych w ten sposób zniżek jest zeskanowanie kuponu rabatowego. Rozliczenie ze sklepem: Centrala sieci Drogerie Laboo na podstawie systemu rejestrującego przygotowuje zestawienie refundacji odrębnie dla każdego ze sklepów i przesyła do klienta. Klient weryfikuje przesłane dane z danymi z terminala POS i akceptuje wartość. Rozliczenie następuje w cyklach miesięcznych na podstawie faktury marketingowej wystawionej przez sklep na Laboo Sp. z o.o. do 10. dnia kolejnego miesiąca za miesiąc poprzedni.
Komunikowanie promocji kuponowych konsumentom 1. Komunikacja zewnętrzna: a) Kupony rabatowe umieszczone na stronie internetowej i Facebooku z możliwością pobrania na telefon możliwość skanowania kodu promocyjnego bezpośrednio z telefonu b) Umieszczenie w gazetce konsumenckiej Laboo wkładki z kuponami do wykorzystania przez konsumentów. Gazetka wraz z wkładką kuponową kolportowana będzie bezpośrednio do mieszkań konsumentów c) Plakat na potykacz informujący konsumentów o programie kuponowym obowiązującym w sieci Drogerie Laboo. d) Plakat zbiorczy z wybranymi promocjami kuponowymi 10
2. Komunikacja wewnątrz sklepu: a)Wyeksponowanie wkładek z promocjami kuponowymi przy kasie b)Osłonki cenowe z opisem promocji umieszczane bezpośrednio przy produktach 11
Kontakt: Sklepy zainteresowane przystąpieniem do programu kuponowego prosimy o kontakt: Mariusz Nawrot Tel