Plagiat i etyka badawcza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INSTRUKCJA KORZYSTANIA Z KATALOGU ON-LINE
Advertisements

Opis bibliograficzny Zasady sporządzania.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Sugestie dotyczące pisania pracy magisterskiej na seminarium prof
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
Budowa i funkcje elektronicznego katalogu biblioteki szkolnej
NARUSZENIE WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Wyszukiwanie informacji
0 BIBLIOTEKI XXI WIEKU. CZY PRZETRWAMY? Ogólnopolska konferencja bibliotekarzy Łódź, czerwca 2006.
Źródła informacji z zakresu nauk przyrodniczych
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Aktywna edukacja.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Tytuł pracy inżynierskiej PL Tytuł pracy inżynierskiej ENG
Zbiory biblioteczne W bibliotekach gromadzone są różnorodne zbiory, między innymi: książki, filmy na kasetach VHS oraz DVD, różne programy multimedialne,
KLASOWY KODEKS 2.0 KLASA V e ROK SZKOLNY 2013/2014
BIBLIOTEKA WYŻSZEJ SZKOŁY ADMINISTRACJI I BIZNESU INSTRUKCJA KORZYSTANIA Z KATALOGU ON-LINE.
Agenda Co to jest Scopus ? Author Identifier SCOPUS i scientometria.
TIK w szkole podstawowej
Lekcja biblioteczna w klasie III
Adres bibliograficzny czyli paszport książki. Adres bibliograficzny – to uporządkowany zapis pozwalający precyzyjnie określić pozycję wydawniczą itp.
Droga poszukiwań informacji na dany temat oprac. M. Tofil Napisanie referatu, przygotowanie maturalnej prezentacji, wymaga zgromadzenia odpowiedniej ilości.
Nauka przenosi się do sieci
Opracowała: Edyta Guznowska – nauczyciel-bibliotekarz
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Nie kradnij i nie daj się okraść!
Encyklopedie i słowniki jako źródła informacji
BAZA PUBLIKACJI PRACOWNIKÓW, DOKTORANTÓW I STUDENTÓW AMW
Plagiat i etyka badawcza
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
Sporządzanie bibliografii
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
SZANUJEMY PRAWA AUTORSKIE.
Ochrona danych osobowych i kwestie prawa autorskiego §
Temat 14: HTML - przykłady praktyczne
NARUSZENIE WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ. METODY NARUSZEŃ KWESTIE OGÓLNE KOPIOWANIE IMITOWANIE ODTWARZANIE NAŚLADOWANIE BEZPRAWNE USUWANIE, ZAKRYWANIE PODSZYWANIE.
RePolis Repozytorium Publikacji Naukowych Politechniki Śląskiej.
Najczęściej popełniane błędy formalne w pracy dyplomowej
O prawie autorskim i wykorzystaniu źródeł internetowych
Redagowanie przypisów bibliograficznych Dokumenty elektroniczne.
Prawo autorskie.
OPIS BIBLIOGRAFICZNY PN-ISO 690
Program Szkoła z klasą 2.0. W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła po raz drugi zgłosiła swój udział w programie Szkoła z klasą 2.0.
Katarzyna Metelska-Szaniawska
Prawa Autorskie w Internecie
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Skorzystaj z zasobów Polskiej Bibliografii Lekarskiej! Jeżeli chcesz korzystać z PBN w domu zapytaj się o hasło w Bibliotece PMWSZ Skorzystaj z zasobów.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Obowiązek sprawozdawczy jednostek naukowych na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Jak korzystać z internetu? Porady Młodych Dziennikarzy.
Opis bibliograficzny zespół danych o dokumencie zawierający cechy niezbędne do jego identyfikacji.
Opis bibliograficzny Jak tworzyć bibliografię Oprac. Maria Kozieł i Małgorzata Tofil.
Etyka i standardy w pracy dyplomowej Etyka i standardy w pracy dyplomowej.
Nie kradnij i nie daj się okraść!. Naszym zadaniem było… opracować: - Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć,
Bibliografia. Uporządkowany spis książek i artykułów, który wydawany jest osobno lub dołączany do prac naukowych i popularnonaukowych. Bibliografia ma.
Dzień Bezpiecznego Internetu !
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ. METODY NARUSZEŃ KOPIOWANIE IMITOWANIE ODTWARZANIE NAŚLADOWANIE BEZPRAWNE USUWANIE, ZAKRYWANIE PODSZYWANIE SIĘ POD FIRMĘ.
Przypisy. Przypisy to materiały uzupełniające tekst główny, ułatwiają zrozumienie poszczególnych fragmentów. Rodzaje przypisów: P. rzeczowe – objaśniają.
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
Plagiat i etyka badawcza
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2016/2017
Monika Łozińska Uniwersytet Szczeciński
Poradnik: Polska Bibliografia Lekarska - Jak szukać literatury na wybrany temat w Bibliotece i Centrum Informacji Naukowej PMWSZ w Opolu.
W przypadku studiów pierwszego stopnia praca dyplomowa może mieć formę projektu,
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2017/2018
Student przygotowuje pracę dyplomową rozumianą jako dzieło.
Szkolenie antyplagiatowe 4 kwietnia 2017 r., sala 104, bud. 23
Plagiat i etyka badawcza
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2018/2019
Zapis prezentacji:

Plagiat i etyka badawcza Dr hab. Dariusz Jemielniak, prof. ALK darekj@alk.edu.pl Dr Paweł Krzyworzeka pkrzyworzeka@alk.edu.pl

Co ALK robi z plagiatorami? Promotor, recenzent lub osoba sprawdzająca pracę zaliczeniową ma obowiązek zgłosić każdy przypadek plagiatu do Prorektora ds. Dydaktycznych. Student, który złożył plagiat dostaje ocenę niedostateczną. ALK prowadzi ewidencję plagiatorów. Realne konsekwencje plagiatu: niezaliczenie przedmiotu, upomnienie Rektora, nagana, skreślenie z listy studentów, cofnięcie tytułu zawodowego.

Niesamodzielna praca podczas egzaminów (ściąganie) „Ściąganie” podczas egzaminów, czyli korzystanie z niedozwolonych materiałów (na papierze, telefonie, itd.), również kończy się wystawieniem oceny niedostatecznej. W szczególnych przypadkach studentki i studenci mogą korzystać z materiałów. Jeśli egzaminujący pozwala korzystać z materiałów (np. kalkulatora) informacja taka jest napisana arkuszu egzaminacyjnym.

Podstawowe typy egzaminów Tradycyjny (najczęstszy): studenci odpowiadają na pytania i rozwiązują zadania samodzielnie, bez niczyjej pomocy i bez materiałów. Z wykorzystaniem materiałów (open book exam) –arkusz z pytaniami i zadaniami zawiera informację, jakie materiały można wykorzystywać podczas egzaminu. Praca, tak jak w egzaminie tradycyjnym, również bez pomocy innych osób. Bardzo rzadki typ egzaminu.

Podstawowe typy egzaminów Egzamin w domu (take home exam): studenci odpowiadają na pytania i rozwiązują zadania samodzielnie, jednak robią to w domu. Egzamin polega na sprawdzeniu nie tyle wiedzy, co zrozumienia problemu, podobnie, jak egzamin z wykorzystaniem materiałów. Najczęstsza forma to esej.

Praca akademicka Jako studenci i nauczyciele akademiccy ciągle wykorzystujemy myśli sformułowane przez innych. Jest to sedno pracy naukowej w naukach społecznych. Kiedy prezentujemy nie swoje idee, musimy powoływać się na ich oryginalnych autorów.

„Po raz pierwszy w tym sensie [przywłaszczenie autorstwa - DJ] termin »plagiarus« pojawił się w czasach rzymskich. W I wieku p.n.e. użył go poeta Martialis wobec swojego konkurenta Fidentiusa, który recytował jego wiersze jako własne. Wtedy określano tak porywaczy ludzi – analogia była uzasadniona, jeśli przyjąć, że mamy do czynienia z »porwaniem« cudzego utworu w celu wykorzystania jako własny.” (Sybilla Stanisławska-Kloc. 2011. Plagiat i autoplagiat, "Infos" Nr 16, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu.)

Czym jest plagiatorstwo? „użycie lub wierna imitacja języka i myśli innego autora, i zaprezentowanie ich jako własnej oryginalnej pracy” (1995 Random House Compact Unabridged Dictionary) ”nieuczciwe przywłaszczenie sobie, […] i opublikowanie jako własnych, cudzych myśli lub wyrażeń tych myśli” (1999 Oxford English Dictionary) Oba cytaty zostały przetłumaczone przez nas angielskiego, podajemy za Wikipedią (dostęp 30.03.11)

Dlaczego plagiatorstwo jest złe? Krzywdzi studentów, którzy pracują uczciwie Krzywdzi oryginalnych autorów, których idee lub wyrażenia zostały skradzione Powoduje, że ocenienie pracy osoby plagiatującej staje się niemożliwe

Jak karze się plagiatorstwo? Niezaliczenie przedmiotu Zgłoszenie do komisji dyscyplinarnej, która decyduje o dalszych sankcjach, w tym o usunięciu z listy studentów. Może zostać uznane jako naruszenie prawa (bezprawne używanie tytułu lub stopnia) i spotkać się z reakcją prawną.

Jak unikać plagiatorstwa? ZAWSZE należy podawać pełny zapis źródła, z którego pochodzi wykorzystywana przez nas cudza idea lub wyrażenie ZAWSZE należy zaznaczać początek i koniec cytatu (inaczej będzie to plagiat!) NIGDY nie należy zgłaszać tego samego eseju (lub jego części) dwa razy (autoplagiat)

Jak unikać plagiatorstwa (c.d.)? Użycie cytatu musi mieć powód Cytowanie musi być zgodne z uznanymi standardami bibliograficznymi

Czym jest „cytowanie”? „Cytowanie” to metoda zakomunikowania czytelnikom, że dana część materiału w naszej pracy pochodzi z innego źródła, czyli, że nie jest to nasza oryginalna idea. Cytowanie daje także czytelnikom wszystkie informacje konieczne do odnalezienia źródła, jeśli byliby nim zainteresowani.

Cytowanie i podawanie źródeł zazwyczaj dobrze wpływa na ocenę końcową! Cytowania pokazują nauczycielowi, że student zna literaturę przedmiotu. A także jest jednym z dowodów, że student włożył wysiłek w przygotowanie pracy. Jest podbudową myśli własnych i analiz studenta

Jak uniknąć plagiatorstwa? Nie cytuj z drugiej ręki. Np. jeśli Jemielniak pisze o J. Pfefferze, należy odwołać się do tego, co napisał Jemielniak, a nie bezpośrednio do Pfeffera (Jemielniak mógł źle rozumieć lub zinterpretować)

Jak uniknąć plagiatorstwa (c.d.)? ZAWSZE zaczynaj i kończ cytat cudzysłowem lub kursywą, podaj numer strony, nazwisko autora i rok wydania: Według dostępnych analiz, rozwój nowych technologii: „[Z]mienia naturę, formę oraz czasowy aspekt pracy” (R. Gephart, 2002, s. 334).

Jak uniknąć plagiatorstwa (c.d.)? Kiedy NIE musimy podawać numeru strony? Kiedy odwołujemy się do jedynie do czyjejś myśli, np.: Według niektórych autorów (R. Gephart, 2002), rozwój nowych technologii spowodował znaczne zmiany miejsc pracy samej naturze pracy.

Źródła internetowe Internet może być doskonałym źródłem wartościowej wiedzy akademickiej Myśli opublikowane w internecie również mają swoich właścicieli! Źródła internetowe MUSZĄ być cytowane, tak samo jak tradycyjne źródła biblioteczne.

Jak cytować? Istnieje wiele stylów cytowania (najpopularniejsze: styl harwardzki, APA, Turabian). W różnych dyscyplinach akademickich funkcjonują różne style. A jak jest w ALK?

W ALK nie ma dowolności stylów cytowania – reguluje to Zarządzenie Nr 41 - 2013/2014 Rektora z dnia 7 kwietnia 2014 roku  Zdjęcie, by Chris, CC, Flickr.com Podane w dalszej części prezentacji wytyczne pochodzą z § 10. powyższego zarządzenia. (pobierz cały dokument )

W ALK nie ma dowolności stylów cytowania – reguluje to Zarządzenie Nr 41 - 2013/2014 Rektora z dnia 7 kwietnia 2014 roku  CO TO JEST?! Zdjęcie, by Chris, CC, Flickr.com Podane w dalszej części prezentacji wytyczne pochodzą z § 10. powyższego zarządzenia. (pobierz cały dokument )

Hmmmm…???? Jak cytujemy w ALK? Możliwe jest stosowanie przypisów dolnych lub przypisów w systemie harvardzkim. Hmmmm…????

Przypisy dolne w ALK dla książkowych pozycji zwartych: P. Sztompka (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 64. V. Randall (red.) (1988), Political Parties in the Third World, London: Sage, s. 87. dla rozdziałów w monografiach: D. Latusek (2008), Zadania liderów w stymulowaniu kreatywności, w: D. Jemielniak, A.K. Koźmiński (red.) Zarządzanie wiedzą. Warszawa: WAiP, s. 157. S. Borkowska (2006), Motywacja i motywowanie, w: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Warszawa: WN PWN. dla artykułów: J. Cope (2005), Toward a Dynamic Learning Perspective of Entrepreneurship, „Entrepreneurship: Theory & Practice”, vol. 29: 378. H.A. Simon (1989), Metodologiczne podstawy ekonomii, „Prakseologia”, 4 (105): 129-152. dla stron internetowych: http://www.parp.gov.pl/index/index/1422 (10.07.2010r.).

Styl harwardzki w ALK Podstawowa zasada tego systemu sprowadza się do podawania w tekście, w nawiasie, inicjału imienia i nazwiska autora, […] roku wydania oraz numeru strony • (P. Nowak, 1999, s. 131) • (M. J. Stankiewicz, red., 2013, s. 12) • (Annual Survey. Main Report, 2002, s. 15) W przypadku, kiedy autorami danej publikacji są dwie osoby, podaje się obydwa nazwiska rozdzielając spójnikiem "i", np.: • (M. Kossowska i J. Zgud, 2000, s. 31) W przypadku trzech autorów można podać nazwisko pierwszego i użyć skrótu polskiego " i in." lub łacińskiego "et al.", np.: • (P. Turner et al., 2007, s. 20) Odsyłając do kilku prac tego samego autora wydanych w jednym roku, dla ich odróżnienia dodaje się po dacie publikacji małą literę "a", "b" itd., np. • (J. Andrzejczak, 2013a, s. 2) • (J. Andrzejczak, 2013b, s. 98) • (J. Andrzejczak, 2013c, s. 125)

Bibliografia - styl harwardzki w ALK Artykuły i publikacje książkowe (alfabetycznie) 1. Borkowska S. (2006), Motywacja i motywowanie, w: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Warszawa: WN PWN 2. Cope J. (2005), Toward a Dynamic Learning Perspective of Entrepreneurship., „Entrepreneurship: Theory & Practice”, vol. 29:, nr 4 3. Latusek D. (2008), Zadania liderów w stymulowaniu kreatywności,. w: D. Jemielniak, A.K. Koźmiński, (red.) (2008) „Zarządzanie wiedzą”. Warszawa: WAiP 4. Randall V. (red.) (1988), Political Parties in the Third World, London: Sage 5. Simon H.A. (1989), Metodologiczne podstawy ekonomii, „Prakseologia”, 4 (105) 6. Sztompka P. (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa., Kraków: Wydawnictwo Znak Akty prawne (chronologicznie) 1. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.),

Dziękuję za uwagę! A teraz test  Dr Paweł Krzyworzeka pkrzyworzeka@kozminski.edu.pl Dyżury w pokoju C14 (dokładny harmonogram w Wirtualnej Uczelni).