Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZEJŚCIE OD FILOZOFII PRZYRODY DO FILOZOFII MORALNEJ
Advertisements

Kartezjusz i Racjonalizm
czyli Wprowadzenie do filozofii
Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Konstruktywizm.
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Epoka starożytnej Grecji
Wielkie systemy klasyczne Platon a Arystoteles
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Filozofia Epikurejska Epikur.
Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność
Źródła i granice poznania
Marksizm i egzystencjalizm
Granice poznania. Granice poznania.
Problem psychofizyczny
Filozofia polityki 2.
Granice poznania.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Św. Tomasz z Akwinu ( ).
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Ur. ok. 469 p.n.e., zm. w 399 p.n.e.. ur. 427 p.n.e zm. 347 p.n.e. w Atenach.
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Pojęcie filozofii Etymologia (greka antyczna): phileo – kocham, miłuję i sophia – mądrość, wiedza philosophia - umiłowanie mądrości.
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Małgorzata Trzcielińska
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Cechy prawa wyznaniowego i prawa kościelnego
Teoriopoznawcze aspekty zastosowań matematyki
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Klasyczna i korespondencyjna teoria prawdy
Rola języka w poznaniu i myśleniu
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
FilozofiA.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Filozoficzno-Teologiczne
Anna Głąb HISTORIA FILOZOFII
Przełom XVI / XVII w. Epoka rewolucji naukowej: „Więcej jest rzeczy na ziemi i w niebie niż się ich śniło waszym filozofom” (Szekspir)
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Platon ( pne). Arystoteles ( pne).
FilozofiA.
Wstęp do filozofii Wykład nr 1 O filozofii.
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
Wykład nr 4 Spory epistemologiczne
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
Etyka zawodów prawniczych
Etyka zawodów prawniczych
KARTEZJUSZ i PASCAL
Klasyfikacja światopoglądów
Zapis prezentacji:

Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne Wstęp do filozofii Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne

Uproszczony schemat Starożytność: przyroda (kosmos) Średniowiecze: Bóg Nowożytność: człowiek – podmiot poznający Współczesność: język lub człowiek jako podmiot dzialający

Starożytny podział fii logika lub dialektyka – jak osiągnąć prawdę? (epistemologia: poznanie) fizyka – co stanowi arche (pra-tworzywo, pra-przyczynę) przyrody? (metafizyka: byt, zwł. byt niezmienny i oddzielony) etyka – jak zdobyć szczęście? (aksjologia: wartości)

Pojęcia arche (1) czasowo pierwotna (i końcowa) postać materii, (2) niezmienne tworzywo wszystkich rzeczy (fizycznych), (3) ich nierozkładalny element (elementy), (4) ich ukryta natura-istota lub charakter, (5) ich przyczyna-źródło, (6) „rządzący” nimi czynnik lub prawo.

Identyfikacja arche (i) jeden z czterech żywiołów lub (ii) wszystkie razem („rządzone” przez odpowiednie „siły)”, (iii) nieskończoność (nieokreśloność), (iv) liczba lub jej elementy, (v) homoiomeria (niezliczone, jakościowo różne, choć wewnętrznie jednorodne, „nasiona” – wprawione w ruch przez umysł [nous]), (vi) atomy, (vii) byt tr (idea, PP)

Opozycje monizm versus pluralizm dynamizm („aktywizm”) versus „pasywizm” materializm (konkretyzm) versus „immaterializm” (abstrakcjonizm) immanentyzm versus transcendentyzm „fenomenalizm” (empiryzm) versus „teoretyzm” (racjonalizm)

Średniowiecze Identyfikacja (pierwszego) arche rzeczywistości (filozofia grecka) z Osobowym Bogiem objawienia judeo-chrześcijanskiego Problem syntezy

Św. Tomasz z Akwinu STh (1) Czy Bóg jest? (2) Jaki Bóg jest?

Ad (1) Tak: wiedza ze skutków do przyczyny 5 dróg: (1) z ruchu – PnP (2) z przyczynowości sprawczej – 1-a przycz.; (3) z przygodności – byt konieczny; (4) ze stopni doskonałości – byt najdosk. (5) Z celowego działania – umysł kierujący Z: zasada przyczynowości

Ad (2) (a) nie wiemy, czym Bóg jest sam w sobie (nie znamy jego natury-istoty) (b) wiemy, czym Bóg nie jest (teologia negatywna) (c) ... czym Bóg jest jako przyczyna względem skutków (d) niedoskonale wiemy, czym jest przez analogię i uwznioślenie

Przymioty Boga Niezłożony, niecielesny, Doskonały, dobry („najwyższe dobro”) Nieskończony Wszechobecny Niezmienny, wieczny „w najwyższym stopniu jeden” Osoba - implicite

Nowożytność Kartezjusz: jak osiągnąć pewność? Podział: (1) sfera cogito – wiedza pewna (2) świat zewnętrzny – wiedza niepewna Problematyka mostu (1) – (2) - Bóg

Pytanie G. W. Leibniza „Dlaczego istnieje raczej coś niż nic? Nic jest przecież prostsze i łatwiejsze niż coś. Co więcej, dopuściwszy, że rzeczy powinny istnieć, trzeba podać rację, dlaczego powinny istnieć tak a nie inaczej” [Zasady natury i łaski oparte na rozumie 1995/1718: par. 7, s. 103, Z: ZRD] Odp.: byt konieczny identyfikowany z Bogiem

I. Kant a) epistemologia (krytyka czystego rozumu): co mogę wiedzieć? b) etyka (krytyka praktycznego rozumu): co powinienem? c) filozofia religii („teologia moralna”): czego mogę się spodziewać? [„jeśli oto czynię, co powinienem, to czego mogę się wtedy spodziewać?” B 833]

Kant - odpowiedzi Ad a) – tylko świat zmysłowy jako ujmowalny przez nasze pojęcia; metfe idee (świat, dusza, Bóg) są tylko regulatyw. Ad b) – imperatyw kategoryczny: wersja uniwersalizacyjna oraz w. personalizacyjna Ad 3) – postulaty wiary moralnej (warunki moralności): wolność, nieśmiertelność, Bóg

Linguistic turn – XX w. L. Wittgenstein I – nasz obraz świata jest wyznaczony przez logiczną strukturę naszego języka „granice mego języka są granicami mojego świata” W II – narzędziowa koncepcja języka contra obrazkowa koncepcja języka (formy życia uwikłane w rozmaite gry językowe)

Pytania o język Czy odzwierciedla świat, czy raczej go interpretuje? Czy jest narzędziem poznania i myślenia, czy raczej je wyznacza? Co to znaczy (i dlaczego) wyrażenia językowe znaczą? Czy wszystkie języki mają wspólną strukturę?