Prerafaelici
1848 Londyn Malarze: William Holman Hunt John Everett Millais Dante Gabriel Rossetti Potem dołączyli Edvard Burne-Jones William Morris – lider Arts & Crafts
Wzory – sztuka przed Rafaelem Włoskie, niderlandzkie i niemieckie malarstwo protorenesansowe Podziw dla średniowiecza – jako kontrast wobec wieku industrializacji Tematyka: kobieta Średniowiecze Religia
Inspiracja poezją i literaturą romantyków: Goethe, Byron, Shelley oraz poezją Johna Keatsa i sztuką Williama Blake
Dante Gabriel Rossetti, Beatrycze
Rossetti, Zwiastowanie
Dzieciństwo Marii Panny
John Everret Millais, Chrystus w domu rodziców
Rossetti, Małżeństwo św. Jerzego i Sabry
William Holman Hunt, Angielskie wybrzeże
William Holman Hunt, Przebudzone sumienie
Hunt, Lady Shallot
Rossetti, Pierwsze szaleństwo Ofelii
John E. Millais, Ofelia
Rossetti, Sen Dantego o śmierci Ofelii
William Morris, królowa Ginerwa
Edvard Burne Jones, Kuszenie Merlina
Rossetti, Prozerpina
Rossetti, Astarte Syriaca
Rossetti, Narzeczona
Burne Jones, Miłość w ruinach
Hunt, Claudio i Isabela
Rossetti, Isabela z doniczką
Millais, Portret Johna Ruskina
Ideał kobiety – wpływ włoskiej poezji i liryki Dantego – Ofelie, Beatrycze itp. – poznanie stanów duchowych Ideał boskości lub wamp pociągający mężczyzn do zguby Średniowiecze – idealny okres, ucieczka od materializmu, legendy o królu Arturze Powieści Waltera Scotta
Cechy formalne Symbolizm Klaustrofilia – dążenie do zamknięcia ramą sceny Tło ograniczone do minimum i dekoracyjne Horror vacui Dynamiczny efekt rozpychania kompozycji Podniesiona, uciekająca perspektywa
Uproszczona pudełkowa architektura Naturalizm Dekoracyjne traktowanie szat i roślinności Elegancka płynna linia Jasna kolorystyka