Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKŁAD 2 I. WYBRANE ZAGADNIENIA Z KINEMATYKI II. RUCH KRZYWOLINIOWY
Advertisements

Wykład 4 2. Przykłady ruchu 1.5 Prędkość i przyśpieszenie c.d.
Wykład Ruch po okręgu Ruch harmoniczny
Reinhard Kulessa1 Wykład Środek masy Zderzenia w układzie środka masy Sprężyste zderzenie centralne cząstek poruszających się c.d.
Kinematyka Definicje podstawowe Wielkości pochodne
Opracował: Karol Kubat I kl.TŻ
JEJ WŁASNOŚCI ORAZ RODZAJE
Ruch i jego parametry Mechanika – prawa ruchu ciał
Studia Podyplomowe „Informatyka” dla Nauczycieli
Kinematyka punktu materialnego
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Temat: Ruch jednostajny
Ruch i jego parametry Mechanika – prawa ruchu ciał
KINEMATYKA Kinematyka zajmuje się związkami między położeniem, prędkością i przyspieszeniem badanej cząstki – nie obchodzi nas, skąd bierze się przyspieszenie.
Kinematyka.
Wektory i skalary zwrot długość (moduł, wartość bezwzględna) kierunek
Ruch w dwóch i trzech wymiarach
Wykład 16 Ruch względny Bąki. – Precesja swobodna i wymuszona
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 2
Zjawiska ruchu Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych Często ruch zachodzi z tak dużą lub tak małą prędkością i w tak krótkim lub.
Lekcja fizyki. Rzut ukośny ciała.
Napory na ściany proste i zakrzywione
Temat: Tor ruchu a droga.. 2 Tor ruchu to linia, po jakiej poruszało się ciało. W zależności od kształtu toru ruchu ciała wszystkie ruchy dzielimy na:
Ruch i jego opis Dział I.
Ruch i jego względność..
MECHANIKA NIEBA WYKŁAD r.
Autor: Wojciech Haba kl. IIIa V LO Kielce
Moja droga do szkoły.
Kinematyka SW Sylwester Wacke
T Zsuwanie się bez tarcia Zsuwanie się z tarciem powrót.
Opracowała Diana Iwańska
Ruch i jego opis Powtórzenie.
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
RUCHY KRZYWOLINIOWE Opracowała: mgr Magdalena Gasińska.
MECHANIKA 2 Wykład Nr 11 Praca, moc, energia.
podsumowanie wiadomości
Bez rysunków INFORMATYKA Plan wykładu ELEMENTY MECHANIKI KLASYCZNEJ
MECHANIKA I WYTRZYMAŁOŚĆ MATERIAŁÓW
Dynamika układu punktów materialnych
RUCH PŁASKI BRYŁY MATERIALNEJ
3. Równowaga statyczna i dynamiczna w skali makro- i mikroskopowej.
dr hab. inż. Monika Lewandowska
Ruch – zachodząca w czasie zmiana położenia jednego ciała względem innych ciał.
FUNKCJE Pojęcie funkcji
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
PLAN WYKŁADÓW Podstawy kinematyki Ruch postępowy i obrotowy bryły
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
RUCH W prezentacji znajdziesz: podział ruchów (slajdy 3 – 7)
Kinematyka zajmuje się ilościowym badaniem ruchu ciał z pominięciem czynników fizycznych wywołujących ten ruch. W mechanice technicznej rozważa się zagadnienia.
Pochodna funkcji jednej zmiennej. Pochodna wektora.
Ruch jednostajny prostoliniowy i jednostajnie zmienny Monika Jazurek
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Dynamika ruchu płaskiego
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Temat: Matematyczny opis ruchu drgającego
Informatyka +.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Autor: Oskar Giczela kl. I TŻŚ. Jest to ruch, w którym zmienia się kierunek ruchu, a nie zmienia się wartość prędkości. Szczególnym przypadkiem tego ruchu.
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Wykład Rozwinięcie potencjału znanego rozkładu ładunków na szereg momentów multipolowych w układzie sferycznym Rozwinięcia tego można dokonać stosując.
Dynamika ruchu obrotowego
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych Zjawiska ruchu Często ruch zachodzi z tak dużą lub tak małą prędkością i w tak krótkim lub.
Zjawiska ruchu Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych Często ruch zachodzi z tak dużą lub tak małą prędkością i w tak krótkim lub.
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
Prowadzący: dr Krzysztof Polko
2. Ruch 2.1. Położenie i tor Ruch lub spoczynek to pojęcia względne.
Zapis prezentacji:

Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem jednego układu odniesienia, a spoczywać względem innego. Oznacza to, że ruch jest pojęciem względnym.

Prędkość Prędkość jest zmianą odległości w jednostce czasu.

Prędkość stała Jeżeli ciało, które w pewnej chwili t0 znajdowało się w położeniu x0, porusza się ze stałą prędkością v, to po czasie t znajdzie się w położeniu x: x-x0 = v(t  t0)

Interpretacja graficzna: prędkość to nachylenie prostej x(t); różne nachylenia wykresów x(t) odpowiadają różnym prędkościom. Wielkość v (wektor) może być dodatnia albo ujemna, jej znak wskazuje kierunek ruchu !!! Wektor v ujemny to ruch w kierunku malejących x.

Jeżeli obiekt przyspiesza lub zwalnia to wskazania szybkościomierza nie zgadzają się z podanym wyrażeniem, chyba że weźmiemy bardzo małe wartości x  xo (x) czyli również bardzo małe t ‑ to (t). Dlatego konieczne jest wprowadzenie pojęcia prędkość chwilowa

Prędkość średnia

Samochód przejeżdża odcinek 20 km z prędkością 40 km/h, a potem, przez następne 20 km, jedzie z prędkością 80 km/h. Oblicz prędkość średnią. t1 = x1/v1 = 20/40 = 0.5 h t2 = x2/v2 = 20/80 = 0.25 h = 53.33 km/h a nie 60 km/h

Przyspieszenie to tempo zmian prędkości.

Przyspieszenie jednostajne Prędkość zmienia się jednostajnie z czasem, czyli przyspieszenie jest stałe.

Gdy przyspieszenie zmienia się z czasem, należy ograniczyć się do pomiaru zmian prędkości v w bardzo krótkim czasie t (analogicznie do prędkości chwilowej). Odpowiada to pierwszej pochodnej v względem t.

Ruch jednostajnie zmienny Często chcemy znać zarówno położenie ciał, jak i jego prędkość. Ze wzoru mamy V = Vo + at. Natomiast do policzenia położenia można skorzystać ze wzoru

Ponieważ w ruchu jednostajnie przyspieszonym prędkość rośnie jednostajnie od Vo do V, więc prędkość średnia wynosi (v0 + v)/2 Łącząc otrzymujemy X = Xo + (1/2) (Vo + V)t gdzie za v możemy podstawić Vo + at.

X = Xo + (1/2) [Vo + (Vo +at)] t Wtedy X = Xo + (1/2) [Vo + (Vo +at)] t i ostatecznie

Dyskutując ruch po linii prostej możemy operować liczbami, a nie wektorami, bo mamy do czynienia z wektorami równoległymi. Jednak trzeba sobie przy opisie zjawisk (rozwiązywaniu zadań) uświadamiać, że mamy do czynienia z wektorami.

Ruch na płaszczyźnie Ruch w dwóch wymiarach można opisywać w układzie współrzędnych x i y (np. y - wysokość, x – odległość w kierunku poziomym). Taki ruch można traktować jak dwa niezależne ruchy jednowymiarowe.

Przemieszczenie, prędkość i przyspieszenie Położenie punktu w chwili t przedstawia wektor r; prędkość wektor v; przyspieszenie wektor a. Wektory r, v, a są wzajemnie zależne od siebie i dadzą się przedstawić za pomocą wersorów i, j, k, czyli wektorów jednostkowych, w postaci

Rzut ukośny Rzut ukośny to ruch ze stałym przyspieszeniem g [0, -g] skierowanym w dół. Jest opisywany przez równania podane powyżej w tabeli. Przyjmijmy, że początek układu współrzędnych pokrywa się z punktem, z którego wylatuje ciało tzn. ro = 0.

Prędkość w chwili początkowej t = 0 jest równa vo i tworzy kąt  z dodatnim kierunkiem osi x. Zadaniem naszym jest: znaleźć prędkość i położenie ciała w dowolnej chwili, -opisać tor, -znaleźć zasięg. Składowe prędkości początkowej (zgodnie z rysunkiem) wynoszą odpowiednio: vxo = vo cos i vyo = v sin Prędkość w kierunku x (poziomym) Vx = Vxo + axt

ponieważ ax = 0 więc: vx = vo cos, czyli w kierunku x ruch jest jednostajny (składowa x prędkości jest stała).

vy = vyo + ayt vy = vo sin – gt W kierunku y (pionowym) ponieważ gy = -g, więc vy = vo sin – gt Wartość wektora wypadkowego prędkości w dowolnej chwili wynosi

x = vxot y = vyot+(1/2)ayt2 obliczamy położenie ciała x = vocos t y = vyot+(1/2)ayt2 y = vosin t – (1/2)gt2 Długość wektora położenia r można obliczyć dla dowolnej chwili t z zależności