Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Advertisements

Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Dojrzałość szkolna dziecka
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA
Spektrum zaburzeń autystycznych
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
Jak pomagać dziecku w nauce?
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Praca z dzieckiem agresywnym
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
6-LATEK W SZKOLE.
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Umiejętność obserwacji.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Szkolny system wychowawczy
Sposoby motywowania dzieci do nauki
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Postawa asertywna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA ?
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Metody komunikowania się
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Dziecko z zespołem Aspergera
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
Dziecko z Zespołem Aspergera
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Tracy: praca z klientką (model poznawczo-behawioralny)
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Autyzm i zespół Aspergera
Szkolny plan zachowania
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Szkodliwość hałasu w szkole
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Upośledzenie interakcji społecznych Kłopoty z komunikacją i porozumiewaniem się1 Szczególne zainteresowania/natręctwa Powtarzające się zachowania , brak elastyczności

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Kreatywne Niekonwencjonalne w podejściu do rozwiązań Trudność w odróżnieniu fikcji od rzeczywistości Zdolności muzyczne, dramatyczne, artystyczne - częste

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Okres szkolny trudności adaptacyjne i niedojrzałość w relacjach społecznych specyficzna forma komunikowania się zaburzenia sensoryczne możliwe relatywnie wysokie postępy w nauce prawdopodobne trudności w opanowaniu pisania schematyzm zachowań

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Nadwrażliwość na bodźce: Wzrokowe (silna reakcja na niektóre formy sztucznego światła – szczególnie świetlówki, może powodować ból, posadzenie dziecka z dala od źródła światła słonecznego, umożliwienie korzystania z lampki stacjonarnej, okularów przeciwsłonecznych) Słuchowe (łatwo się rozprasza i irytuje na dźwięki dla nas obojętne, należy mówić do dziecka unikając hałasu w tle, pomocne: zatyczki do uszu, miejsce odosobnienia) Dotykowe (trudności ze zmianą ubrania, dotyk może boleć szczególnie w niektórych obszarach ciała – stąd irytacja, zdenerwowanie)

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Nadwrażliwość na bodźce: Smakowe (znaczenie ma struktura, faktura jedzenia, jedzą nawykowo – zwykle to samo a nie dla walorów smakowych), Zapachowe (czują to, czego my nie czujemy, niektóre zapachy są nie do zniesienia, unikać trzeba mocnych perfum, należy wietrzyć pomieszczenia, umożliwić noszenie dziecku przedmiotu z ulubionym zapachem)

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Komunikowanie się 50% dzieci z ZA ma opóźniony rozwój mowy W wieku 5 lat mówią płynnie Powierzchownie perfekcyjna ekspresja słowna Dziwaczna prozodia Język sztywny, pedantyczny (nadmierne formalizmy, brak slangu, nie znoszą nieprecyzyjności – np. Później? - kiedy dokładnie, za ile minut?)) Ograniczona zdolność rozumienia języka (nie rozumie przenośni, ironii)

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Komunikowanie się Odpowiadają na pytania nie kontynuując dialogu Monologi bez wglądu na reakcje otoczenia Wprowadzanie do rozmowy powtarzających się tematów Zaburzenia komunikacji bezsłownej (nierozumienie mowy ciała i posługiwanie się mową ciała w sposób niewłaściwy) Słabe rozumienie informacji w kontekście

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Kodeks moralny i poczucie sprawiedliwości szkolny policjant potrzeba uczciwego stawiania sprawy jeśli przyjmuje jakąś wartość denerwuje się, że ludzie jej nie przestrzegają

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Brak umiejętności odczytywania czyjegoś stanu umysłu : trudności w podejmowaniu relacji naprzemiennych trudności w przewidywaniu zachowań innych osób zaburzenia empatii bak delikatności w relacjach społecznych trudności w negocjowaniu rozwiązań przedmiotowe traktowanie innych

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Brak umiejętności odczytywania czyjegoś stanu umysłu : Zakłada, że inni myślą tak jak ono Zakłada, że inni posiadają taki sam zakres wiedzy jak ono Wierzy, że w 100% ma rację Może mieć trudności ze zrozumieniem czytanego tekstu, zwłaszcza jeśli odnosi się on do ludzi

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Rozumienie emocji i ich wyrażanie: przesadna lub nieadekwatna ekspresja nieumiejętność wyrażania złożonych stanów emocjonalnych (np. Dumy, zawstydzenia, pocieszania) W sytuacji frustracji reagują agresją skierowaną na siebie lub innych Emocje innych dezorganizują rozumienie świata

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Stres z uwagi na trudności społeczne i problemy sensoryczne dziecko z ZA ma wysoki poziom stresu i żyje w napięciu: gdy jest zdenerwowane perseweruje zachowania, gdy popełnia błędy w sytuacjach społecznych nie wie , jak je naprawić wysoki poziom stresu powoduje stan zmęczenia – stąd potrzeba drzemki lub wyjścia aby się zregenerować,

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Co możesz zrobić aby inni czuli się szczęśliwi ? Co możesz powiedzieć aby inni czuli się szczęśliwi ? Wywiad: co czyni ludzi szczęśliwymi ? Jakie są stopnie zadowolenia, jak je poznać (np. praca z klasą)? Jak nie wiesz jak się zachować zobacz, jak zachowują się inne dzieci Ćwiczenie miny z obrazka przed lustrem uczenie strategii przepraszania, pytania „ale nie wiem co mam teraz zrobić” na wypadek popełnienia błędu lub nierozumienia sytuacji

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Uczenie dziecka tych zachowań, których inni uczą się spontanicznie Jak nie wiesz jak się zachować zobacz jak zachowują się inne dzieci zajmowanie się na spotkaniu/lekcji tylko 1 emocją „kolekcjonowanie” zdjęć np. szczęśliwych ludzi i wydarzeń, które powodują, że ludzie czują się szczęśliwi

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Strategia organizatora wizualnego: sekwencja obrazków, co trzeba zrobić stosuj kolory, podkreślenia, wizualne symbole Mapa kodowa szkoły: gdzie dziecko może iść,za przyzwoleniem nauczyciela (nie „nie może iść” , bo może nie pójść nigdy)

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Przychodzenie wcześniejsze do szkoły i pobyt w miejscu bezpiecznym, np. bibliotece zorganizowanie miejsca do pracy z dala od rozpraszających bodźców (np. kącika sztuki, tyłem do okna)) Uprzedzanie o zmianach Przećwiczenie reakcji na zmianę

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Wizualne ilustracje, tego o czym się mówi zachęcanie do patrzenia na nauczyciela odnoszenie się do zainteresowań dziecka zainteresowanie niekonwencjonalnymi strategiami rozwiązywania zadań – rozmowa

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole pozwalanie na stosowanie niekonwencjonalnych metod czasomierze piłka – wskazówka kolejności wypowiedzi (aby nauczyć dziecko z ZA czekania na własną kolej)

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Unikaj przepisywania z tablicy włączanie do zabaw grupowych przez wyznaczenie składu grupy (aby dziecko nie było wykluczone) tłumacz zasady gry wspólna nauka – praca w parach udzielanie wskazówek – zamiast dawania wyboru czekanie na odpowiedź kod proszenia o pomoc na raz 1 polecenie przerwy w mówieniu

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Zabawy i sprawność motoryczna: Nie lubi zabaw z rywalizacją Ma skłonności do zabaw , które naśladują rzeczywistość Mało zajmuje się zabawami, w których nie utrzymuje kontroli Niezdarność motoryczna Ma trudności z subtelnością motoryczną w zadaniach Łatwo traci równowagę Często pisze w sposób niewyraźny Sporty drużynowe trudne z uwagi na złożonośc reguł i interakcji

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Perfekcjonizm: Bardzo wrażliwe na krytykę Boi się krytyki, gdyż interpretuje ją jako fakt bycia głupszym Porażka jest czymś przygniatającym Stara się nie podejmować aktywności z ryzykiem niepowodzenia Rywalizacja = ryzyko ośmieszenia się

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Myślenie perspektywiczne: nie radzi sobie z przewidywaniem skutków zachowań trudno myśleć mu w kategorii skutków trudność w dokonywaniu wyboru ( nie wybiera lub czyni to bezmyślnie) trudność w przewidywaniu reakcji innych ludzi

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Myślenie sztywne: nie lubi dwuznaczności zgodnie z zasadą czarne-białe może postępować zgodnie z zasadą, która nie jest efektywne radzi sobie w przedmiotach, gdzie sztywne reguły są zasadą nie lubi dwuznaczności

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Fascynacje Zgłębia temat, który go interesuje w sposób bardzo szczegółowy i często „dorosły” Rozmawia o nim Temat fascynacji: jako strefa bezpieczeństwa wykazanie się inteligencją sposób spędzania czasu i źródło relaksu zapewnienie sobie logiczności ułatwienie konwersacji

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Nie potrafi kłamać Mówi dokładnie to, co myśli Uczy się kłamać później niż inne dzieci i jest w tym mało przekonywujący Lojalny w przywiązaniu do ludzi

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Reakcja na zmiany nie lubi zmian wprowadza rytuały aby istniał porządek raz wyuczony porządek jest preferowany nie rozumie jaki rodzaj powiązania występuje pomiędzy początkiem aktywności a efektem nie rozumie jakie znaczenie ma element historii w odniesieniu do całości rytuały to sposób na uporządkowanie życia nasilenie czynności rutynowych to barometr stresu i lęku

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Reakcja na zmiany nie lubi zmian wprowadza rytuały aby istniał porządek raz wyuczony porządek jest preferowany nie rozumie jaki rodzaj powiązania występuje pomiędzy początkiem aktywności a efektem nie rozumie jakie znaczenie ma element historii w odniesieniu do całości rytuały to sposób na uporządkowanie życia nasilenie czynności rutynowych to barometr stresu i lęku

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Cele pomocy dziecku w szkole: 1. pomoc w organizacji dnia 2. pomoc w organizacji przedmiotów/rzeczy 3. zachęcenie do uczestniczenia w sytuacjach związanych z interakcjami w grupie 4. pomoc w zrozumieniu zasad interakcji społecznych z wykorzystaniem obrazków, odnoszeniem się do tego, co mogą inni ludzie myśleć, czuć lub z jakiego powodu podejmują określone działania 5. motywowanie do pracy w klasie z wykorzystaniem specjalnych zainteresowań dziecka

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Przemoc wobec dziecka z ZA: dzieci stanowią grupę ryzyka z uwagi na słabość funkcjonowania w relacjach społecznych (nie rozumieją intencji, dają się prowokować, są naiwne – podpuszczone za dobrą monetę biorą zachowania rowiśników, wyrażają uwagi w sposób narażający je na niezrozumienie – są mało delikatne) Nie potrafią wytłumaczyć przyczyn swoich zachowań – co szczególnie ważne dla rozumienia sytuacji przez nauczyciela

Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole Przemoc wobec dziecka z ZA: Trudno mu opisać , co się działo (waga szczegółowych , konkretnych pytań) Nie rozumie, że jest ofiarą przemocy Bezskuteczna jest konfrontacja ze sprawcami Potrzebuje ochrony ze strony dorosłych (współpraca rodzice/szkoła) Należy je nauczyć czym różni się żart od dręczenia Ważne : gdzie, do kogo może udać się po pomoc

Sławne osoby z ZA Albert Einstein Izaak Newton Eric Satie 32

INNE SŁAWNE OSOBY POSIADAJACE CECHY ZESPOŁU ASPERGERA: ANDY WARHOL ARTUR SCHOPENHAUER CHARLES DE GAULLE

INNE SŁAWNE OSOBY POSIADAJACE CECHY ZESPOŁU ASPERGERA: ARCHIMEDES MICHAŁ ANIOŁ CHARLES DARWIN