Analiza związku liczby zawartych małżeństw na 1000 ludności a liczbą dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i oddziałach żłobkowych/żłobkach na.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przykład liczbowy Rozpatrzmy dwuwymiarową zmienną losową (X,Y), gdzie X jest liczbą osób w rodzinie, a Y liczbą izb w mieszkaniu. Niech f.r.p. tej zmiennej.
Advertisements

WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
Analiza współzależności zjawisk
Bartosz Nowakowski, gr. 103 Badanie Statystyczne
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Stan sektora w regionach
 DOBRE, TAŃSZE, DOSTĘPNE.
ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Analiza współzależności
BUDOWNICTWO MIESZKANIOWE - podsumowanie po 10 miesiącach 2011 roku. OPRACOWANO na podstawie: ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. - Podsumowania.
Rynek pracy województwa podkarpackiego
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
Fundusze nieruchomości jako inwestycja z celem zdobycia kapitału emerytalnego Karolina Oleszek.
ANALIZA PORÓWNAWCZA ROCZNYCH INFORMACJI Z DZIAŁALNOŚCI AGENCJI ZATRUDNIENIA Z WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO ZA LATA 2010 i 2011 OPRAC. Katarzyna Kiedrowska,
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
1. Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej.
Analiza współzależności dwóch zjawisk
Średnie i miary zmienności
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
Rozwody na 1000 nowo zawartych małżeństw
Źródło: 9.
URZĄD STATYSTYCZNY W WARSZAWIE
Wyników sprawdzianu szóstoklasistów z dn r. Analiza.
Cechy zbiorowości i grupowanie statystyczne
Osiągnięcia uczniów klasy szóstej, którzy przystąpili do sprawdzianu w kwietniu 2010 roku WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE.
WYNIKI MATURY W roku szkolnym 2008/2009 do egzaminu maturalnego przystąpiło 28 uczniów Wszyscy zdali !!!!! Wybory przedmiotów i poziomów: 1. Język.
Stan zdrowia, warunki życia i rozwoju dzieci i młodzieży w Polsce
Irena Woroniecka EKONOMIA MENEDŻERSKA - dodatek do W2
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE - sytuacja na rynku pracy
Człowiek - najlepsza inwestycja 18 listopada 2009 r. Człowiek – najlepsza inwestycja Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Ewa Meller Koło Naukowe Metod Ilościowych Wydział Zarządzania Uniwersytet Gdański.
Ludność województwa pomorskiego w 2004 r. na podstawie bilansu.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
EGZAMIN MATURALNY Wybór języka obcego zdawanego jako obowiązkowy.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Podstawy statystyki, cz. II
mieszkańców pomorskiej wsi
Konferencja Fundacji Wszechnicy Budowlanej Budownictwo indywidualne w maju 2011 r. Małgorzata Walczak Dyrektor Generalny, Członek Zarządu ASM – Centrum.
w wyborach do parlamentu RP
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Co to jest dystrybuanta?
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY D E M O G R A F I A.
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Elementy geometryczne i relacje
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
czerwiec 2015 Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi
Dr Ewelina Sokołowska, UG prof. dr hab. Jerzy Witold Wiśniewski, UMK
Statystyczna analiza danych w praktyce
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Korelacje dwóch zmiennych. Korelacje Kowariancja.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
Opracowano na danych Polskiego FADN
Analiza współzależności zjawisk
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
Korelacja i regresja liniowa
Zapis prezentacji:

Analiza związku liczby zawartych małżeństw na 1000 ludności a liczbą dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i oddziałach żłobkowych/żłobkach na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat w latach 2002 i 2006. Karina Lament UG, Wydział Zarządzania Informatyka i ekonometria Rok I Gr. 102

Powody zainteresowania tematem: Wraz z postępem naukowym i technicznym towarzyszą nam zmiany w podejściu do spraw zawodowych. Większość z nas przywiązuje dużą wagę do robienia kariery zawodowej; praca staje się priorytetem dla dużej części społeczeństwa. Jak to połączyć z zakładaniem rodziny, opieką nad dziećmi? Wiele małżeństw decyduje się na oddanie dzieci do placówek wychowawczych - przedszkoli oraz żłobków. Jak przedstawia się sytuacja w skali krajowej? Niniejsza praca ma na celu prezentację analizy problemu.

Programowanie badania: Cel badania: Analiza przeciętnej liczby małżeństw oraz przeciętnej liczby dzieci korzystających z usług placówek wychowawczych (przedszkoli oraz żłobków) w Polsce w 2002 i 2006 roku według województw; porównanie rozkładów. Przedmiot badania: Zbiorowość statystyczna: 16 województw w Polsce w 2002 i 2006 roku Jednostka statystyczna: województwo Cechy stałe: Rzeczowa: województwo Czasowa: rok 2002 oraz rok 2006 Przestrzenna: Polska Cechy zmienne: Małżeństwa (na 1000 ludności) - cecha zmienna, skokowa Dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego oraz w żłobkach (na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat) - cecha zmienna, skokowa Źródło danych: wtórne (Roczniki statystyczne GUS)

Analiza struktury liczby małżeństw w latach 2002 i 2006

Analiza struktury liczby małżeństw w 2002 roku Największa liczba zawartych małżeństw występuje w województwie świętokrzyskim (5,5 na 1000 ludności), a najmniejsza w województwie lubuskim (4,4 na 1000 mieszkańców).

c.d. analizy struktury liczby zawartych małżeństw w 2002 roku Średnia liczba zawartych małżeństw na 1000 ludności była równa 4,99 małżeństw. Liczba zawartych małżeństw odchyla się przeciętnie od średnich wartości o 0,32 małżeństw (na 1000 ludności). s=0,32 (małżeństw) Liczba zawartych małżeństw odchyla się przeciętnie od średnich wartości o 6,39 %. V(s)=6,39% Różnica między najniższą a najwyższą liczbą zawieranych małżeństw wynosi 1,1 małżeństwa (na 1000 ludności). R=1,1 (małżeństw) W połowie województw liczba zawartych Me=5,05 (małżeństw) małżeństw na 1000 ludności wynosiła 5,05 małżeństwa lub mniej, a w drugiej połowie województw 5,05 małżeństwa lub więcej.

c.d. analizy struktury liczby zawartych małżeństw w 2002 roku Występuje bardzo słaba koncentracja zawartych małżeństw , co oznacza, że rozkład jest bardzo zbliżony na terenie wszystkich województw. K=0,04 Rozkład charakteryzuje się bardzo słabą asymetrią ujemną (lewostronną). Oznacza to, że w większości województw liczba zawartych małżeństw była wyższa niż wynosi poziom przeciętny. A(Q)= -0,11

Analiza struktury liczby małżeństw w 2006 roku Największa liczba zawartych małżeństw występuje w województwie pomorskim (6,3 na 1000 ludności), a najmniejsza w województwie opolskim (5,4 na 1000 mieszkańców).

c.d. analizy struktury liczby zawartych małżeństw w 2006 roku Średnia liczba zawartych małżeństw na 1000 ludności była równa 5,91 małżeństw. Liczba zawartych małżeństw odchyla się przeciętnie od średnich wartości o 0,24 małżeństw (na 1000 ludności). s=0,24 (małżeństw) Liczba zawartych małżeństw odchyla się przeciętnie od średnich wartości o 4,01 %. V(s)=4,01% Różnica między najniższą a najwyższą liczbą zawieranych małżeństw wynosi 0,9 małżeństwa (na 1000 ludności). R=0,9 (małżeństw) W połowie województw liczba zawartych Me=5,95 (małżeństw) małżeństw na 1000 ludności wynosiła 5,95 małżeństwa lub mniej, a w drugiej połowie województw 5,05 małżeństwa lub więcej.

c.d. analizy struktury liczby zawartych małżeństw w 2006 roku Występuje bardzo słaba koncentracja zawartych małżeństw , co oznacza, że rozkład jest bardzo zbliżony na terenie wszystkich województw. K=0,02 Rozkład charakteryzuje się bardzo słabą asymetrią ujemną (lewostronną). Oznacza to, że w większości województw liczba zawartych małżeństw była wyższa niż wynosi poziom przeciętny. A(Q)= -0,14

Analiza zmian w ilości zawartych małżeństw w 2002 i 2006 roku W roku 2006 w porównaniu do 2002 liczba zawartych małżeństw znacznie wzrosła we wszystkich województwach. Jest to najbardziej widocznie na tle województwa zachodnio-pomorskiego, gdzie występuje wzrost o 1,3 małżeństwa na 1000 ludności. Najmniejsza różnica w liczbie zawartych małżeństw na przestrzeni roku 2002 i 2006 występuje w województwie świętokrzyskim, gdzie wzrost liczby zawartych małżeństw wynosi 0,6 małżeństwa. Względny wskaźnik podobieństwa struktury wskazuje na bardzo wysokie podobieństwo badanych struktur liczby małżeństw w roku 2002 i 2006 (W=0,96). Średnia liczba zawartych małżeństw zmieniła się średnio o 0,92 małżeństwa na 1000 ludności. Jest to znaczny wzrost w porównaniu z rokiem 2002. W roku 2006 liczba małżeństw zawartych w 50% województw nie była mniejsza niż 5,95 małżeństwa na 1000 ludności, co w porównaniu z rokiem 2002 jest wzrostem o 0,9 małżeństwa. W 2006 roku asymetria i koncentracja rozkładu zmniejszyły się nieznacznie w porównaniu z rokiem 2002.

Analiza struktury dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i w żłobkach w latach 2002 i 2006

Analiza struktury dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i w żłobkach w 2002 roku.

c.d. analizy struktury dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach w 2002 roku. Średnia liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach wynosiła 522,74 na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat. Liczba dzieci odchyla się przeciętnie od średnich wartości o 57,15 dzieci (na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat). Liczba dzieci odchyla się przeciętnie od średnich wartości o 10,93%. Różnica między najniższą a najwyższą liczbą dzieci w województwach wynosi 199,1 dzieci (na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat). W połowie województw liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach (na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat) wynosiła 516,8 dzieci lub mniej, a w drugiej połowie 516,8 dzieci lub więcej.

c.d. analizy struktury dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach w 2002 roku. Największa liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach wystąpiła w województwie opolskim i była równa 654,9 dzieci, a najmniejsza liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach była w województwie świętokrzyskim w wysokości 455,8 dzieci (na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat). Występuje bardzo słaba koncentracja dzieci(K=0,0582) , co oznacza, że rozkład jest bardzo zbliżony na terenie wszystkich województw. Rozkład charakteryzuje się bardzo słabą asymetrią ujemną (lewostronną) (A(Q)=-0,053). Oznacza to, że w większości województw liczba dzieci była wyższa niż wynosi poziom przeciętny.

Analiza struktury dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i w żłobkach w 2006 roku.

c.d. analizy struktury dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i w żłobkach w 2006 roku. Średnia liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach wynosiła 597,15 na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat. Liczba dzieci odchyla się przeciętnie od średnich wartości o 69,04 dzieci (na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat). Liczba dzieci odchyla się przeciętnie od średnich wartości o 11,56%. Różnica między najniższą a najwyższą liczbą dzieci w województwach wynosi 238,1 dzieci (na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat). W połowie województw liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach (na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat) wynosiła 589,1 dzieci lub mniej, a w drugiej połowie 589,1 dzieci lub więcej.

c.d. analizy struktury dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i w żłobkach w 2006 roku. Największa liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach wystąpiła w województwie opolskim i była równa 753,5 dzieci, a najmniejsza liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach była w województwie świętokrzyskim w wysokości 515,4 dzieci (na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat). Występuje bardzo słaba koncentracja liczby dzieci (K=0,0622), co oznacza, że rozkład jest bardzo zbliżony na terenie wszystkich województw. Rozkład charakteryzuje się bardzo słabą asymetrią dodatnią (prawostronną) (A)Q=0,00478). Oznacza to, że w większości województw liczba dzieci była niższa niż wynosi poziom przeciętny.

Analiza zmian w ilości dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach w 2002 i 2006 roku W roku 2006 w porównaniu do 2002 liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach znacznie wzrosła we wszystkich województwach. Jest to najbardziej widocznie na tle województwa opolskiego, gdzie występuje wzrost o 98,6 dzieci na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat. Najmniejsza różnica w liczbie dzieci w tychże placówkach na przestrzeni roku 2002 i 2006 występuje w województwie kujawsko- pomorskim, gdzie wzrost liczby dzieci wynosi 47. Względny wskaźnik podobieństwa struktury wskazuje na bardzo wysokie podobieństwo badanych struktur liczby dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach w roku 2002 i 2006 . Średnia liczba dzieci w przedszkolach i żłobkach zmieniła się średnio o 74,41 dzieci na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat. Jest to znaczny wzrost w porównaniu z rokiem 2002. W roku 2006 liczba dzieci w 50% województw nie była mniejsza niż 589,1 dzieci na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat, co w porównaniu z rokiem 2002 jest wzrostem o 72,3 dzieci. W 2006 roku koncentracja zwiększyła się nieznacznie w porównaniu z rokiem 2002. Asymetria rozkładu zwiększyła się nieznacznie w 2006 r., jednak jest to na tyle istotne, że rozkład zmienił się z asymetrii lewostronnej na prawostronną.

Analiza współzależności liczby zawartych małżeństw i liczby dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i w żłobkach w 2002 roku.

Rozrzut punktów wskazuje na umiarkowany związek między badanymi cechami o ujemnym kierunku.

Przybliżone funkcje regresji:

R² = 0,335

R² = 0,331

Najlepiej dopasowaną funkcją do danych rzeczywistych jest funkcja liniowa: y = -99,58x + 1020 szacująca, że wraz ze wzrostem liczby zawartych małżeństw o 1 (na 1000 ludności), wartość liczby dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłóbkach wzrośnie o 1020 dzieci (na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat).

Analiza współzależności liczby zawartych małżeństw i liczby dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i w żłobkach w 2006 roku.

Rozrzut punktów wskazuje na dość silny związek między badanymi cechami o ujemnym kierunku.

Przybliżone funkcje regresji:

R² = 0,342

R² = 0,347

Najlepiej dopasowaną funkcją do danych rzeczywistych jest funkcja liniowa: y = -166,5x + 1582 szacująca, że wraz ze wzrostem liczby zawartych małżeństw o 1 (na 1000 ludności), wartość liczby dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłóbkach wzrośnie o 1582 dzieci (na 1000 dzieci w wieku 0-6 lat).

Korelacja liczby zawartych małżeństw i dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach w latach 2002 i 2006 odznacza się zbliżoną siłą.

Analiza szeregu czasowego

Szereg czasowy liczby dzieci jest szeregiem czasowym okresów Szereg czasowy liczby dzieci jest szeregiem czasowym okresów. Liczba dzieci w przedszkolach i żłobkach stopniowo wzrastała w latach 2001-2006. Średnio było 547,73 dzieci w przedszkolach i żłobkach w latach 2001-2006.

W latach 2001-2006 liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach rosła z roku na rok przeciętnie o 2,93%. Najwyższe tempo zmian liczby dzieci wystąpiło w 2006 roku i wyniosło 5,13%, a najniższe w 2002 roku w wysokości 1,15%. Liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego i żłobkach osiągnęła najwyższy poziom w 2006 roku (597,15 dzieci), co jest wzrostem o 15,55% w stosunku do roku 2001.

Liniowa funkcja trendu: y = -15,74x + 602,8 Liczba dzieci w przedszkolach i żłobkach rosła przeciętnie w latach 2001-2006 o 15,74 dzieci z roku na rok.

KONIEC Dziękuję za uwagę!