Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law
© Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum Adam Wojnarowski PLUS CAMERIMAGE FORUM Łódź,
© Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum definicja wizerunku 2. przesłanki ochrony prawa do wizerunku 3. ograniczenia prawa do wizerunku 4. roszczenia ochronne na wypadek naruszenia prawa do wizerunku
© Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum Defin icja brak definicji legalnej ewolucja pojęcia WIZERUNEK = zespół charakterystycznych cech zewnętrznych określonej osoby fizycznej, na które składają się: 1. obraz fizyczny 2. wizerunek dzwięczny 3. wszelkie inne elementy umożliwiające identyfikowanie osoby 4. rozpoznawalność
© Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum Obraz fizyczny obraz fizyczny = wygląd człowieka dostrzegalne, fizyczne cechy człowieka, tworzące jego wygląd i pozwalające na identyfikację osoby wśród ludzi wizerunek jest konkretyzacją obrazu fizycznego zdatną do rozpowszechniania
© Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum tonacja i brzmienie spikerzy radiowi, osoby sławne wyrok Sądy Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 21 czerwca 1991 roku (I Acr 127/91)- ochroną przewidziana w art. 23 kc objęty jest również emitowany głos, m.in. w telewizji.
© Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum opatrzenie zdjęcia osoby jej nazwiskiem charakterystyczny tatuaż charaktrystyczny zwrot słowny (Carson c/a Heres Johnny Portable Toilets case 1983) sposób przedstawiania osoby w gronie najbliższych sposób mówienia sposób poruszania się - n.p. Charlie Chaplin korzystanie z określonych rekwizytów – n.p. Charlie Chaplin pseudonim artystyczny
Maska artystyczna maska artystyczna - wizerunek sztucznie stworzony przez artystę dla oddania cudzej, a nie własnej postaci rodzaj wizerunku Genowefa Pigwa Danuśka z Krzyżaków artystyczne wykonanie © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum 200 8
© Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum 2007 podstawy ogólne - § 23, 24, 415 i 448 kodeksu cywilnego lex specialis - § 81 i 83 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
© Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum wyjątki od monopolu decydowania o rozpowszechnianiu wizerunku – pozwolenie nie jest wymagane 2. podstawa prawna - §81 ust. 2 prawa autorskiego 3. wyjątki : a) osoby, które otrzymały zapłatę za pozowanie b) osoby powszechnie znane c) osoby stanowiące szczegół większej całości
© Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum n.p. modele pozujący w reklamach wynagrodzenie za pozowanie = zgoda na rozpowszechnianie praktyka przy sporządzaniu umów – wyraźne ustalanie zakresu przedmiotowego, czasowego i terytorialnego zgody Brak zgody na rozpowszechniania wizerunku – każda forma, najlepiej pisemna aż do momentu ustalenia wynagrodzenia Grażyna Szapołowska v. VIVA Daniel Olbrychski v. Hennessy
© Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum prawo do dysponowania wizerunkiem a prawo społeczeństwa do informacji nadrzędność prawa do informacji brak definicji relatywizacja wymogu powszechnej znajomości
© Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum związek z przedstawianiem wykonywaniem przez portretowanego funkcji społecznych, zawodowych lub politycznych działania bezprawne : 1) wykorzystanie wizerunku do celów komercyjnych 2) zakaz publikacji (bez zgody) informacji dotyczących prywatnej sfery życia - chyba że wiąże się to bezpośrednio z działalnością publiczną danej osoby
© Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum każda osoba katalog : 1) zgromadzenie 2) krajobraz 3) imprezy publiczne element większej całości tylko działalność dokumentacyjna informacyjna zakaz kadrowania
Roszczenia ochronne zaniechanie działania usunięcie skutków np. sprostowanie Zadośćuczynienie wpłata określonej kwoty na wskazany cel społeczny © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum 200 8
Życzę Państwu kreatywnego dnia ! Dziękuję za uwagę. © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law Plus Camerimage Forum 2008