Temat : Poziomice – czytanie rysunku poziomicowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Witamy na spotkaniu z Betterware!
Advertisements

Procenty repetytorium
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Cyfrowy model powierzchni terenu
Ukształtowanie pionowe dna
Temat: WIELOŚCIANY KLASA III P r.
przez rysunek poziomicowy
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
STĘŻENIE PROCENTOWE.
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
Matematyka w przyrodzie.
FORMY TERENU.
Obraz Ziemi na mapie Zwykle nie sprawia nam trudności poruszanie się po najbliższej okolicy, gdzie znamy każdy kamień. Problem pojawia się, gdy znajdziemy.
Mapa ciśnienia atmosferycznego na poziomie morza Dzień 1 g UTC
wykonania rysunku technicznego
Niezbędne przyrządy kreślarskie do wymiarowania. Ołówek H3 Ołówek B3
REZERWAT PRZYRODY „HERBY”.
Opracowała: Angelika Kitlas
Działania na ułamkach zwykłych
ANALIZA BADANIA STATYSTYCZNEGO
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
Pole prostokąta i kwadratu
Działalność WFOŚiGW w latach 2007 – 2008 Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
Rys. 1 Szafa metalowa na odzież WP2-40.
FIGURY GEOMETRYCZNE Materiały do nauki.
TYCZENIE TRAS W procesie projektowania i realizacji inwestycji liniowych (autostrad, linii kolejowych, kanałów itp.) materiałem źródłowym jest mapa sytuacyjno-wysokościowa.
KRAJOBRAZY POLSKI.
Temat: Opis prostopadłościanu i sześcianu.
Prędkości w kanałach Prędkości w kanałach rozgraniczamy na instalację o dużych prędkościach powyżej 10 m/s (do 25 m/s) i małych prędkościach do 10 m/s.
Niektóre budowle świata w pomniejszeniu.
PROJEKTGEOGRAFIAKULTURA POWRÓT ODPOWIEDŹ
Quiz Liczby na co dzień Rozpocznij Quiz.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur. Temat: Pole trójkąta.
Podstawy automatyki 2011/2012Systemy sterowania - struktury –jakość sterowania Mieczysław Brdyś, prof. dr hab. inż.; Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż.
SKALA.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Skala i plan.
ŚWIAT Z BRYŁ KATARZYNA MICHALINA
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Optyka geometryczna Dział 7.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
FORMY TERENU.
Mnożnik w gospodarce zamkniętej bez państwa AD = C + I
PODSTAWOWE ZASADY WYMIAROWANIA
„Plan i Skala w życiu codziennym”
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Oś liczbowa Zaznaczanie liczb naturalnych na osi liczbowej
TOPOGRAFICZNE ELEMENTY TERENU
Możesz kliknąć na odnośnik. Aby wyjść naciśnij Esc
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Temat lekcji: Praca w polu grawitacyjnym
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur Temat: Pole trapezu.
Kąt nachylenia ściany bocznej do płaszczyzny podstawy w ostrosłupie prawidłowym trójkątnym Opracował: Jerzy Gawin.
Czytamy mapę turystyczną
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Elementy graficzne mapy
S H D C a O A a B. Kąt nachylenia ściany bocznej do płaszczyzny podstawy w ostrosłupie prawidłowym czworokątnym.
RYSUNEK TECHNICZNY - wymiarowanie
Czworokąty 1. Czy znasz te czworokąty? 2. Uzupełnij schemat.
Co to jest wysokość?.
Mapa i plan. Mapa i plan Skala skala liczbowa 1 : : : skala mianowana 1 : : : skala mianowana 1 cm.
Pomiar Wysokościowy - Zasady Ogólne (G-4)
Nasze miasto Rybnik Sposób wypełnienia testu
Trasy narciarskie wokół Mogielicy
Formy terenu: wyniosłości i zagłębienia
Zapis prezentacji:

Temat : Poziomice – czytanie rysunku poziomicowego

W jaki sposób powstaje rysunek poziomicowy? ( rys. 5,2 str. 29 podr. ) forma wypukła forma wklęsła

punkty do zeszytu Formy terenu na mapach przedstawiamy za pomocą poziomic. Mapy takie nazywamy mapami poziomicowymi. Poziomice (izohipsy ) - to linie na mapach łączące punkty o tej samej wysokości bezwzględnej: a/ przedstawiają tylko i wyłącznie wysokości bezwzględne, b/ nie mogą się przecinać, c/ na podstawie ich przebiegu możemy uzyskać wiele informacji m.in. kształt form terenu, nachylenie , wysokości. 3. W jaki sposób powstaje rysunek poziomicowy? ( rys. 5,2 str. 29 podr. )

.350 siebie warstwica Co możemy powiedzieć o tej formie terenu? W E 300 200 100 Jaka będzie wysokość względna tej formy od jej podstawy ?

.350 4. Rysunki poziomicowe różnych form terenu. a/ formy wypukłej cięcie poziomicowe – 100 m stok stromy poziomice blisko siebie stok łagodny poziomice daleko od siebie siebie warstwica wartość poziomic rośnie do środka wysokość względna wzniesienia od jego podstawy : 350 m n. p. m. - 100 m n. p. m = 250 m - warstwica – obszar miedzy dwoma poziomicami. - cięcie poziomicowe - różnica wysokości między dwoma poziomicami ( co ile rysowane są poziomice ) .350 W E 300 200 100

Co to jest za forma terenu ? .50 W E 100 150 200

.50 b/ formy wklęsłej - kotlina zbocze strome zbocze łagodne W E wartość poziomic maleje do środka .50 W E 100 150 200

c/ forma wklęsła - dolina c/ forma wklęsła - dolina. d/ przełęcz ( obniżenie między dwoma wzniesieniami ) 100 50 50 100 .450 .350 .A .B .C 400 300 300 200 200 100 A…………………………… B…………………………………. C…………………………………….. 100 poziomice pomocnicze poziomice główne 200

5. Sporządzanie profilu terenu ( hipsometrycznego ) – ćw. 2 str 5. Sporządzanie profilu terenu ( hipsometrycznego ) – ćw. 2 str. 11 ( zeszyt ćwiczeń ) .350 300 200 100 m. n.p.m. . 400 . . 300 . . 200 . . 100

.50 100 150 200 m. n.p.m. . . 200 . . 150 . . 100 . 50

.450 .350 400 300 300 200 200 100 m. n.p.m. 600 500 400 300 200 100

8. Mapa hipsometryczna – barwna 8. Mapa hipsometryczna – barwna. - powstaje przez zamalowanie obszarów między poziomicami ( warstwic) odpowiednimi kolorami. Przez to mapa jest bardziej czytelna. Linie rozdzielające kolory to poziomice. ( Wyjaśnienie w legendzie - skala barw )

6. Zadania - podsumowanie a/ na podstawie rysunku poziomicowego przełęczy podaj wysokość pkt. A …………………………………………….. B ………………………………………………… C ………………………………………………… b/ Oblicz wysokość względną szczytu X względem przełęczy. c/ narysuj linię kolorem zielonym z punktu D do punktu B na jednym poziomie. d/ Turyści wędrują z punktu E do punktu F. Które ze stwierdzeń odzwierciedla trasę pokonywaną przez turystów . Podkreśl prawidłową odpowiedź . 1. turyści idą najpierw pod górę na szczyt X łagodnym stokiem, następnie schodzą, stromo w dół, idą prawie płasko, następnie łagodnie w górę i schodzą stromo w dół 2. turyści schodzą stromo w dół, następnie łagodnie w górę i w dół oraz wychodzą stromo w górę na szczyt Y i łagodnie w dół do pkt. F 3. turyści wychodzą stromo w górę na wys. 450 m. n.p.m. , schodzą łagodnie w dół, idą prawie płasko, następnie łagodnie w górę i schodzą stromo do punktu F .D .B E. .450 .F .C .350 Y X .A 400 300 300 200 200 100

7. Sprawdzenie. a/ A. 200 m. n. p. m. B. 250 m. n. p. m. C. 150 m. n. p. m. b/ X 450 m. n. p. m. C 150 m. n. p. m 450 m. n.p.m. - 150 m. p. m. = 300 m d/ zdanie 3 .D .B .450 .F E. .C .350 Y X .A 400 300 300 200 200 100