Filozofia - Pozytywizm August Comte (1798-1857) J.S. Mill (1806-1873) H. Spencer (1820-1903) H. Taine (1828-1893)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Charakter socjologii i historyczne warunki jej powstania
Advertisements

Historia idei komunikacji
Wykład I Co to jest socjologia?.
czyli Wprowadzenie do filozofii
Jak mówić o Bogu?.
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
ŚREDNIOWIECZE Autorzy: Joanna Zajdel, Elwira Winiarska,
Zmiana społeczna - Prof. dr hab. Jerzy Chłopecki.
Wielkie opozycje Prof. dr hab. Jerzy Chłopecki.
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Socjologia jako nauka o społeczeństwie
Metody badawcze w socjologii
Spotkanie 1 Przygotował dr Piotr Wiench
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Przygotował Witold Przychoda
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines Na podstawie artykułu Nancy Cartwright opracowała Inga Dębczyńska.
Barok.
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Skąd pochodzą zasady moralne?
APOLLIŃSKOŚĆ I DIONIZYJSKOŚĆ.
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Fundamenty kultury europejskiej
czyli narodziny nowej szkoły myślenia Opracowanie: Grażyna Kowerko
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Zdecydowana większość omawianych form narracyjnych to utwory stricte realistyczne. Ich charakter podkreślony jest zazwyczaj w tytule bądź też w podtytule.
Sławni matematycy PITAGORAS TALES Z MILETU EUKLIDES KARTEZJUSZ
Auguste Comte ( ).
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Filozofia pozytywistyczna
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
„Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology” D. Wade Hands Opracowanie: Dariusz Superson.
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Socjologia na tle różnych rodzajów wiedzy o życiu społecznym
Pozytywizm- - „ epoka pary i elektryczności” Prezentację wykonali:
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Filozoficzno-Teologiczne
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Matematyka w Starożytności.
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Historyczne formy organizacji społeczeństwa Podtytuł.
Teoria organizacji Wykład 1.
Wydarzenia historyczne z romantyzmu Marcin Szczepankowski Klasa If.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
F ENOMENOLOGIA. F ENOMENOLOGIA TO …. XX-wieczny kierunek filozoficzny, którego głównym twórcą i reprezentantem jest Edmund Husserl wytworzona przez ten.
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Etyka zawodów prawniczych
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
Zapis prezentacji:

Filozofia - Pozytywizm August Comte ( ) J.S. Mill ( ) H. Spencer ( ) H. Taine ( )

Nazwa epoki Epoka pozytywizmu wzięła swoją nazwę od kierunku filozoficznego, którego podstawy sformułował Augusta Comte. Założenia niniejszego prądu zawarł w dziele Wykłady filozofii pozytywnej.

Filozofia pozytywna Określenie filozofia pozytywna oznaczało zajmowanie się rzeczywistymi przedmiotami, których poznanie dostępne jest umysłowi. Odżegnywano się od zagadnień urojonych, tajemnic, mistyki. Pozytywny oznaczał również: pewny – potwierdzony, uzasadniony; ścisły – dokładnie określony; użyteczny (utylitarny) – służący ogólnym celom, przydatny

August Comte

francuskifrancuski filozof i pozytywista, twórca terminu socjologia.filozofpozytywistasocjologia Ani teologia, ani metafizyka nie są w stanie wytłumaczyć rzeczywistości; poza tym nie przynoszą pożytku. Powinniśmy zajmować się jedynie faktami zewnętrznymi, które są dostępne naszemu doświadczeniu empirycznemu. Fakty te możemy badać za pomocą nauk przyrodniczych. Dzięki temu możemy ustalać związki zachodzące między faktami, czyli prawa, a następnie za po­mocą samego już tylko rozumowania przewidy­wać dalsze fakty i ustanawiać prawa.

Ramy czasowe W Europie Zachodniej pozytywizm rozpoczyna się w latach 60. XIX wieku, a kończy około 1890 – 95 wraz z nadejściem modernizmu. W 1895 roku skonstruowano kinematograf, który dał początek nowej dziedzinie sztuki – filmowi. W Polsce datami granicznymi są: rok 1864 – moment upadku powstania styczniowego oraz 1891 – data wydania Poezji Kazimierza Przerwy – Tetmajera.

Hasła epoki pozytywizmu antyromantyczna postawa nawiązanie do filozofii oświecenia odrzucono metafizyczne pojmowanie historii, mesjanizm oraz kult wieszcza dominował rozkwit ekonomicznym przestała liczyć się jednostka, zwrócono uwagę na ogół i zbiorowość. Miejsce romantycznego zrywu powstańczego zajęła kategoria pracy.

Założenia filozoficzne Scjentyzm - wiara i zaufanie pokładane w możliwościach nauki, przyznanie jej nieograniczonych możliwości poznawczych, propagowanie kultu wiedzy i nauki. Scjentyzm realizowano głównie na gruncie praktyki społecznej, ale przeniknął także do literatury.

Założenia filozoficzne Empiryzm, czyli odwoływanie się do doświadczeń i rozumu – jako jedynych źródeł prawdziwej wiedzy. Rozwinął się on i dojrzał już w XVIII w. na Wyspach Brytyjskich. W wieku XIX empiryzm nadal dominował w filozofii angielskiej, a jego teoretykiem stał się John Stuart Mill (1806– 1873).

John Stuart Mill

angielski filozof, politolog i ekonomista. W filozofii był pierwotnie kontynuatorem tradycji utylitaryzmufilozofpolitologekonomistautylitaryzmu Wszelka wiedza o świecie opiera się na doświadczeniu empirycznym. Nie istnieją żadne prawdy ogólne poza doświadczeniem i oczywiste same przez się. To, co błędnie bierzemy za prawdy ogólne, jest tylko nazwami, które tworzymy za pomocą myślenia indukcyjnego, polegającego na uogólnianiu. Znaczy to, że najpierw gromadzimy szczegóły i cechy charakterystyczne danej rzeczy, a następnie przechodzimy do uogólnienia: klasyfikacji i nazwy.

Założenia filozoficzne utylitaryzm, czyli postulat użyteczności jednostki dla społeczeństwa i łączący się z nim altruizm – postawa wyrażająca poświęcenie, bezinteresowna praca na rzecz innych oraz praktycyzm polegający na wytyczaniu celów możliwych do osiągnięcia i wyborze sposobów koniecznych przy ich realizacji

Założenia filozoficzne ewolucjonizm – teoria przyrodnicza stworzona przez Karola Darwina, według której zwierzęce gatunki w procesie rozwoju ulegają przekształceniu. Herbert Spencer – uczeń Darwina wykorzystał teorię swojego mistrza do stworzenia koncepcji rozwoju społecznego.

Herbert Spencer

angielski filozof i socjolog, był przedstawicielem ewolucjonizmu w naukach społecznych angielskifilozofsocjolog ewolucjonizmunaukach społecznych Prawem powszechnym, które rządzi światem ze­ wnętrznym oraz światem kultury, jest rozwój. Tak samo jak różne osobniki, rozwijając się i doskonaląc, przystosowują się do zmieniających się warunków, tak samo człowiek, rozwijając się intelektualnie i moralnie, udoskonala siebie i świat, w którym żyje.

Założenia filozoficzne Spencer doszedł do wniosku, że rozwój cywilizacji i społeczeństw jest zdeterminowany (porządkowany, wyznaczany) przez prawa ewolucji i postępu. Według tego twierdzenia cały wszechświat podlega ciągłej przemianie i samoistnie doskonali się. Znacząca wydaje się być przy tym teza, że świat natury i ludzi stanowią jedną rzeczywistość podlegającą tym samym prawom

Praca organiczna sformułowanie zamieszczone na łamach Przeglądu Tygodniowego w 1873 roku Odwoływało się do socjologicznej teorii Herberta Spencera, głoszące aktywność gospodarczą, kulturalną, oświatową na każdym poziomie społecznym. Każda warstwa społeczna, przynależąca do organizmu postrzeganego jako całość, zobowiązana była do odegrania ważnej roli.

Praca u podstaw starania o to, by chłopi, rzemieślnicy, kupcy i inni uzyskali w społeczeństwie należną im pozycję, by mogli świadomie ubogacać i doskonalić społeczny organizm. Postulowano o edukację warstw najniższych, przyznanie im dostępu do nauki. Rolę tę miały spełniać warstwy wykształcone, a działania tego typu powinny mieć charakter filantropijny

Osiągnięcia nauki

Osiągnięcia nauki i techniki

Malarstwo codzienne życie, pospolitość jako opozycja wobec tradycji symbolizowania -malarstwo historyczne -zerwanie z pozowaniem modeli, wyjście z pracowni w plener -malarstwo pejzażowe

Malarstwo