odnajdujemy najlepszą rodzinę.”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interwencyjne umieszczanie dzieci w pieczy zastępczej
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
System wsparcia dziecka i rodziny
dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
mgr Małgorzata Cieślak
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
Struktura i zadania Ośrodków Adopcyjnych w Wielkopolsce
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOLECZNEJ W LUBLINIE
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
STAROSTWO POWIATOWE W CHOJNICACH
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Problemy w opiece nad dziećmi przebywającymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych. dr Anna Nowicka-Chachaj.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Współpraca Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
Wnioski z prowadzonego nadzoru i kontroli
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Zmiana imienia i nazwiska
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Ujednolicony tekst Ustawy o ochronie zdrowia psychicznego - stan aktualny z dnia 31 lipca 1997 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH I ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH.
ASYSTENTURA RODZINY.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 2017 r.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Działalność kontrolna RPD
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
ul. 17 Stycznia 7 Ciechanów tel.:
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Wydział Polityki Społecznej
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia w sprawie zapobiegania i zwalczania wszawicy u dzieci i młodzieży.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

odnajdujemy najlepszą rodzinę.” „Dla dobra dziecka odnajdujemy najlepszą rodzinę.” Ośrodek Adopcyjny Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Koninie Ośrodek Adopcyjny Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Kaliszu

Konferencja : „Piecza zastępcza i adopcja w Wielkopolsce” Zgłaszanie dzieci do przysposobienia i proces kwalifikacji zadania organizatora pieczy zastępczej a zadania ośrodka adopcyjnego Konferencja : „Piecza zastępcza i adopcja w Wielkopolsce” 29-30 listopad 2012r. Poznań

Co mówi ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r Co mówi ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Art. 154 pkt1 Ustawy Prowadzenie procedur przysposobienia oraz przygotowanie osób zgłaszających gotowość do przysposobienia dziecka, zwanych dalej „kandydatami do przysposobienia dziecka” stanowi WYŁĄCZNĄ KOMPETENCJĘ OŚRODKA ADOPCYJNEGO

Zgłaszanie dzieci do przysposobienia Rozważający wyrażenie zgody na przysposobienie swojego dziecka bez wskazywania osób przysposabiających, w sytuacji braku akceptacji ciąży, nie mający możliwości poradzenia sobie z wychowaniem i opieką nad dzieckiem. Decyzja może ulec zmianie. Można ją wyrazić przed Sądem najwcześniej po upływie 43 dni od urodzenia dziecka. SAMOTNA MATKA RODZICE DZIECKA Przekazywanie postanowień o pozbawieniu władzy rodzicielskiej SĄD REJONOWY

Zgłaszanie dzieci do przysposobienia Organizatorzy pieczy zastępczej zgłaszają do ośrodka adopcyjnego informację o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną. Art. 76 pkt 4.16 ORGANIZATOR PIECZY ZASTĘPCZEJ Dyrektorzy placówek opiekuńczo – wychowawczych mają obowiązek zgłaszania dzieci z uregulowaną sytuacją prawną. Art. 100 pkt 4 INSTYTUCJONALNA PIECZA ZASTĘPCZA Upoważniony pracownik zawiadamia ośrodek adopcyjny o zamiarze pozostawienia przez matkę dziecka bezpośrednio po urodzeniu. Art. 156 pkt 12 SZPITAL LUB INNY PODMIOT LECZNICZY Każdy kto powziął informację o dziecku uzasadniającą zakwalifikowanie dziecka do adopcji

Zgłaszanie dziecka do adopcji reguluje Art. 164 Ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

DOBRE PRAKTYKI OBSZARY DO ZMIANY dobra współpraca służb zaangażowanych w sprawy dzieci: pomoc społeczna, sądy, organizacje pozarządowe, placówki służby zdrowia, placówki opiekuńczo - wychowawcze, oświatowe, upowszechnianie wiedzy o działalności ośrodków adopcyjnych w środowisku, wrażliwość społeczna na sytuacje uzasadniające zgłoszenie dziecka do przysposobienia, brak współpracy służb zaangażowanych w sprawy dzieci, niewiedza społeczna wynikająca z braku umiejętności docierania do informacji, brak wrażliwości, nieprawidłowości dot. zasadności pobytu dziecka w pieczy zastępczej: - niekompletna dokumentacja, - brak wiedzy, - brak konsultacji pełnego składu zespołu, - brak skrupulatności w gromadzeniu dokumentacji dot. sytuacji rodzinnej, zdrowotnej dzieci,

DOBRE PRAKTYKI OBSZARY DO ZMIANY stała i systematyczna współpraca między organizatorem pieczy zastępczej a ośrodkiem adopcyjnym /zgłaszanie dzieci z uregulowaną sytuacją prawną/; aktywne uczestnictwo ośrodka adopcyjnego w zespołach okresowej oceny sytuacji dziecka w placówkach; skrupulatność w gromadzeniu informacji na temat dziecka /historia życia, sytuacji rodzinnej, zdrowotnej itp./; dbałość o ciągłość monitorowania sytuacji dzieci; brak dbałości o potrzeby dziecka: - częsta zmiana placówek/ rodzin zastępczych - rozdzielanie rodzeństwa po różnych placówkach (brak miejsca w placówce nie powinien być powodem rozdzielania rodzeństwa - omijanie przepisów - brak ostatecznych rozstrzygnięć dot. sytuacji prawnej dziecka Czas i wielość środowisk wychowania jest czynnikiem niesprzyjającym harmonijnemu rozwojowi dziecka; brak informacji kierowanych do ośrodków adopcyjnych o wydanych postanowieniach regulujących sytuację prawną dziecka;

DOBRE PRAKTYKI OBSZARY DO ZMIANY niezwłoczne pisemne powiadomienie ośrodków adopcyjnych o postanowieniach regulujących sytuacje prawną dziecka przez sądy rejonowe; informowanie ośrodków adopcyjnych o sytuacji wymagającej udzielenia pomocy psychologicznej kobiecie sygnalizującej zamiar pozostawienia dziecka w szpitalu bezpośrednio po urodzeniu; *** kontakty dziecka zakwalifikowanego do przysposobienia z rodziną biologiczną w czasie toczącego się procesu adopcji; dopuszczanie do kontaktów z dzieckiem z uregulowaną sytuacją prawną z pominięciem ośrodka adopcyjnego; brak umiejętnego planowania przyszłości dziecka (jeżeli sprawa toczy się o pozbawienie władzy rodzicielskiej nie umieszczajmy dziecka w rodzinie zastępczej);

DOBRE PRAKTYKI OBSZARY DO ZMIANY nieumiejętne rozpoznawanie motywacji rodzin wyrażających gotowość przyjęcia dziecka - czy rodzina zastępcza czy adopcyjna? nieuzasadnione utrzymanie statusu rodzin zastępczych pomimo uregulowanej sytuacji prawnej, ***

Proces kwalifikacji dziecka - Ośrodek Adopcyjny ma 14 dni (od dnia otrzymania informacji o sytuacji prawnej dziecka) na zakwalifikowanie dziecka do adopcji - Rozpoczęcie procesu kwalifikacyjnego dziecka następuje w rezultacie: I. Pisemnego zgłoszenia z sądu /pozbawienie i wyrażenie zgody na adopcję/ 2. Pisemnego zgłoszenia przez: placówki opiekuńczo – wychowawcze; rodzinne formy opieki zastępczej; organizatora pieczy zastępczej

współpraca ze specjalistami /badania specjalistyczne, II. Gromadzenie informacji medycznej, psychologicznej, prawnej zgłoszonego dziecka: współpraca ze specjalistami /badania specjalistyczne, psychologiczne, pedagogiczne, lekarskie, wywiady/; zbieranie informacji o rodzeństwie, rodzicach itp.; zbieranie opinii o aktualnym funkcjonowaniu dziecka; badanie historii życia dziecka;

ocenie sytuacji dziecka w oparciu o zgromadzoną dokumentację; III. Zakwalifikowanie bądź brak kwalifikacji dziecka do adopcji przez zespół ds. kwalifikacji dziecka następuje po: ocenie sytuacji dziecka w oparciu o zgromadzoną dokumentację; konsultacji z opiekunem prawnym; określeniu szczególnych potrzeb dziecka w zakresie opieki rodzicielskiej ( ewentualnie terapii, leczenia, nauczania itp.)

Wydanie zaświadczenia kwalifikacyjnego dziecka do przysposobienia IV. Wydanie zaświadczenia kwalifikacyjnego dziecka do przysposobienia PRZEDSTAWIONY PROCES UMOŻLIWIA DOBÓR NAJLEPSZEJ RODZINY Z UWAGI NA DOBRO DZIECKA

Zadania organizatora pieczy zastępczej a zadania Ośrodka Adopcyjnego w myśl ustawy z dnia 9 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ZADANIA Organizator Pieczy Zastępczej Ośrodek Adopcyjny zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach, których sytuacja uzasadnia zakwalifikowanie dziecka do przysposobienia (Art. 164.1) Zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających (Art.76.16 i Art. 77.5) przekazanie informacji niezbędnych do wypełnienia karty dziecka dot. sytuacji rodzinnej dziecka, zdrowotnej rozwoju itp. Art. 156.1 kwalifikacja dzieci zgłoszonych do przysposobienia oraz sporządzanie dla dziecka zakwalifikowanego do przysposobienia diagnozy psychologicznej i pedagogicznej oraz gromadzenie aktualnych informacji o stanie zdrowia dziecka; dobór rodziny przysposabiającej właściwej ze względu na potrzeby dziecka; współpraca z sądem opiekuńczym, polegająca w szczególności na powiadamianiu o okolicznościach uzasadniających wszczęcie z urzędu postępowania opiekuńczego;

Organizator Pieczy Zastępczej ZADANIA Organizator Pieczy Zastępczej Ośrodek Adopcyjny dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej w celu „monitorowania procedur adopcyjnych dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą przysposobienie (Art. 129), Ocenę sytuacji dziecka organizator pieczy zastępczej dokonuje w konsultacji z: m.in. przedstawicielem ośrodka adopcyjnego (Art. 130) udzielanie pomocy w przygotowaniu wniosków o przysposobienie i zgromadzeniu niezbędnych dokumentów; gromadzenie informacji o dzieciach, które mogą być przysposobione; przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych kandydatów do przysposobienia dziecka; przeprowadzanie analizy sytuacji osobistej, zdrowotnej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej kandydatów do przysposobienia dziecka, zwanej dalej „wywiadem adopcyjnym”;

Organizator Pieczy Zastępczej ZADANIA Organizator Pieczy Zastępczej Ośrodek Adopcyjny prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej dla kandydatów do przysposobienia dziecka; organizowanie szkoleń dla kandydatów do przysposobienia dziecka; wydawanie świadectw ukończenia szkolenia ,opinii o ich kwalifikacjach osobistych oraz sporządzanie opinii kwalifikacyjnej w sprawach dotyczących umieszczania dzieci w rodzinie przysposabiającej; wspieranie psychologiczno-pedagogiczne kandydatów do przysposobienia dziecka oraz osób, które przysposobiły dziecko;

Organizator Pieczy Zastępczej ZADANIA Organizator Pieczy Zastępczej Ośrodek Adopcyjny zapewnienie pomocy psychologicznej kobietom w ciąży oraz pacjentkom oddziałów ginekologiczno-położniczych, które sygnalizują zamiar pozostawienia dziecka bezpośrednio po urodzeniu; prowadzenie działań promujących proces adopcji; współpraca ze społecznością lokalną oraz innymi jednostkami systemu pieczy zastępczej oraz jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej;

Dziękujemy za uwagę Prezentacja została przygotowana na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011r. Nr 149, poz. 887 z późn. zm.) przez Ośrodek Adopcyjny Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Koninie Ośrodek Adopcyjny Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Kaliszu