Wymagania weterynaryjne dla wybranych form przetwórstwa i sprzedaży produktów rybołówstwa lek. wet. Andrzej Szpulak
Kategoryzacja podmiotu w zależności od profilu i skali produkcji Sprzedaż bezpośrednia Działalność mała lokalna i ograniczona MLO Zakład zatwierdzony Hodowla i połów - produkcja podstawowa Surowiec - ryby Handel detaliczny
Możliwości produkcji i sprzedaży w ramach SB i MLO SB Sprzedaż ryb nieprzetworzonych Surowce wyłącznie własne Sprzedaż ryb żywych, lub schłodzonych – w całości, Uśmiercanie i wstępna obróbka ryb, w ograniczonym zakresie, wyłącznie: –patroszenie, –odgławianie, –usuwanie płetw. MLO Obróbka i przetwórstwo ryb Surowce również z zakupu Obróbka ryb bez ograniczeń (w tym filetowanie, dzwonkowanie) Przetwórstwo ryb, np.: - solenie - wędzenie, - marynowanie, - inne.
Sprzedaż bezpośrednia
Definicja sprzedaży bezpośredniej Jest to sprzedaż prowadzona przez producenta, surowców pochodzących z produkcji pierwotnej (hodowli, połowu) konsumentowi ostatecznemu.
Warunki uznania działalności za sprzedaż bezpośrednią Sprzedaż wyłącznie surowców własnych tj. ryb pozyskanych we własnym gospodarstwie Sprzedaż surowców (ryb) nieprzetworzonych (ew. po obróbce w ograniczonym, dozwolonym zakresie) Sprzedaż surowców (ryb) konsumentowi ostatecznemu. (ew. do sklepu detalicznego zaopatrującego klienta ostatecznego)
Kto i gdzie może prowadzić sprzedaż bezpośrednią ryb: uprawnieni do rybactwa w rozumieniu przepisów o rybactwie śródlądowym; na obszarze województwa, w którym jest prowadzone gospodarstwo, lub obszarze sąsiadujących województw: –w miejscach prowadzenia sprzedaży bezpośredniej, w tym znajdujących się na terenach gospodarstw rybackich –na targowiskach –ze specjalistycznych środków transportu –do zakładów prowadzących handel detaliczny (sklepów) z przeznaczeniem dla konsumenta ostatecznego
Co można zbywać w ramach sprzedaży bezpośredniej Ryby żywe Ryby schłodzone, w całości Ryby wypatroszone, pozbawione głów, lub pozbawione płetw Temperatura ryb podczas transportu i sprzedaży nie może przekraczać 2°C (z wyłączeniem żywych ryb) Nie ma limitu wagowego sprzedaży ryb Uwaga: inne czynności, w tym przetwórstwo ryb, nie wchodzą w zakres sprzedaży bezpośredniej
ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI
Projekt technologiczny zakładu Przed rozpoczęciem budowy (wystąpieniem o pozwolenie), lub rozpoczęciem remontu obiektu, w którym ma być prowadzona działalność, należy złożyć u powiatowego lekarza weterynarii: 1.PROJEKT TECHNOLOGICZNY ZAKŁADU 2.WNIOSEK O ZATWIERDZENIE PROJEKTU PROJEKT TECHNOLOGICZNY ZAKŁADU NIE JEST PROJEKTEM BUDOWLANYM
Rejestracja podmiotu Sprzedaż bezpośrednia nie wymaga prowadzenia działalności gospodarczej, natomiast jest działalnością REJESTROWANĄ przed rozpoczęciem działalności, należy złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów u właściwego terytorialnie powiatowego lekarza weterynarii, oraz powiadomić o zakresie i wielkości produkcji oraz rodzaju produktów, które mają być produkowane w zakładzie, co najmniej 30 dni przed dniem rozpoczęcia sprzedaży
Rejestracja podmiotu Wniosek składa się na piśmie, co najmniej 30 dni przed dniem planowanego rozpoczęcia działalności (produkcji). We wniosku należy zawrzeć następujące informacje: imię i nazwisko lub nazwę, oraz adres wnioskodawcy, imię i nazwisko lub nazwę, oraz adres wnioskodawcy, nr KRS, CEiIDG, lub numer identyfikacyjny w ewidencji nr KRS, CEiIDG, lub numer identyfikacyjny w ewidencji gospodarstw rolnych, gospodarstw rolnych, rodzaj i zakres działalności, w tym rodzaj produktów rodzaj i zakres działalności, w tym rodzaj produktów wprowadzanych do obrotu, wprowadzanych do obrotu, określenie lokalizacji zakładu. określenie lokalizacji zakładu.
V Jeżeli sprzedaż ma być prowadzona na terenie innego powiatu niż powiat, na obszarze którego jest prowadzona produkcja, o zamiarze tym należy poinformować powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce planowanego prowadzenia sprzedaży, na 7 dni przed rozpoczęciem sprzedaży
WYMAGANIA DLA PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI
Wymagania dla pomieszczeń związanych z prowadzeniem sprzedaży bezpośredniej Konstrukcja umożliwiająca zachowanie zasad higieny: –posadzki, ściany, sufity, drzwi i okna w dobrym stanie technicznym, łatwe do mycia i dezynfekcji, –skuteczna wentylacja zapobiegająca powstawaniu skroplin, –odpowiednie naturalne lub sztuczne oświetlenie, –bieżąca ciepła i zimna woda zdatna do spożycia przez ludzi.
Wymagania dla pomieszczeń związanych z prowadzeniem sprzedaży bezpośredniej Zabezpieczenie przed dostępem zwierząt, w szczególności szkodników (gryzoni, ptaków, owadów) Umożliwiające zmianę odzieży własnej na odzież roboczą lub ochronną oraz zmianę obuwia Umożliwiające oddzielne przechowywanie odzieży własnej Wyposażone w sprzęt i urządzenia umożliwiające zachowanie zasad higieny
Wymagania dla miejsc prowadzenia sprzedaży bezpośredniej Wydzielone miejsce na sprzęt i środki do czyszczenia i dezynfekcji Toaleta spłukiwana wodą, wyposażona w naturalną bądź mechaniczną wentylację (lokalizacja toalety możliwa w pobliżu miejsca sprzedaży) Co najmniej jedna umywalka przeznaczona do mycia rąk, z ciepłą i zimną wodą, zaopatrzona w środki do mycia rąk i ich higienicznego suszenia
Wymagania dla miejsc prowadzenia sprzedaży bezpośredniej Instalacje, urządzenia i sprzęt mające kontakt z żywnością muszą być wykonane z materiałów nie powodujących zanieczyszczenia żywności Tam gdzie ma to zastosowanie – sterylizację drobnego sprzętu należy przeprowadzać w wodzie o temperaturze min. 82°C
Wymagania dla osób mających kontakt z produktami pochodzenia zwierzęcego Orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy wymagającej kontaktu z żywnością, wydane na podst. przepisów o chorobach zakaźnych i zakażeniach Czysta odzież robocza, w tym nakrycie głowy i obuwie robocze Przestrzeganie zasad higieny, w tym mycie rąk
Pakowanie produktów pochodzenia zwierzęcego zbywanych w ramach sprzedaży bezpośredniej Pakowanie produktów rybołówstwa w miejscu sprzedaży bezpośredniej odbywa się w obecności konsumenta Opakowania muszą być dopuszczone do kontaktu z żywnością Opakowania muszą być czyste Opakowania należy przechowywać w oddzielnych pomieszczeniach lub wydzielonych miejscach, pod zamknięciem albo w zamykanych pojemnikach.
Znakowanie produktów pochodzenia zwierzęcego zbywanych w ramach sprzedaży bezpośredniej Na opakowaniach zbiorczych lub transportowych ryb, poza terenem gospodarstwa rybackiego prowadzącego sprzedaż bezpośrednią (w sklepie, na targowisku), umieścić należy: –Imię i nazwisko albo nazwę producenta –Adres miejsca prowadzenia działalności Te same dane umieścić należy w miejscach sprzedaży ryb, w sposób czytelny i widoczny dla konsumenta
Kontrola wewnętrzna (własna) w ramach sprzedaży bezpośredniej Istnieje obowiązek przeprowadzania kontroli i dokumentowania wyników kontroli: - świeżości produktów (organoleptycznie) - warunków przechowywania (temperatur) - czystości urządzeń - przestrzegania zasad higieny przez osoby zajmujące się sprzedażą bezpośrednią
Dobrostan ryb UWAGA Od 1 stycznia 2012 r. na mocy ustawy o ochronie zwierząt transport żywych ryb lub ich przetrzymywanie w celu sprzedaży bez dostatecznej ilości wody umożliwiającej oddychanie będzie uznawane za znęcanie się nad zwierzętami
Podstawowe akty prawne dotyczące omawianego obszaru 1. Ustawa z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz.U nr 17 poz. 127 z późn. zm.) 1. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej (Dz.U nr 5 poz. 38)