Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiana nazwiska.
Advertisements

Ministerstwo Sprawiedliwości
XHTML Podstawowe różnice.
Metody numeryczne Wykład no 1.
Akty stanu cywilnego.
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Reprezentowanie i przetwarzanie informacji przez człowieka i komputer. Patrycja Białek.
Macierze Maria Guzik.
st. wiz. Czesław Stawikowski Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy
1.
Numer Identyfikacj Podatkowej NIP Opracował: Jonasz Kuliga.
Zadania Bazy danych.
CEIDG.
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Dalej. Wejdź na stronę internetową uczelni. Znajdź zakładkę REKRUTACJA 2010/2011 Załóż swoje konto – otrzymasz login i hasło dostępu. dalejwstecz.
Toruński urząd dla młodzieży
Ustawa z dn o ewidencji ludności i dowodach osobistych
USTAWA z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych
Jak założyć własną firmę?
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Wszystko na temat faktur…
KARTA PODATKOWA Zanim karta podatkowa zostanie wydana, musi zostać wydane pozwolenie na pracę. Jest wydawana na podstawie numeru PESEL lub numeru D (D-nummer),
WIEKOPOLSKIE CENTRUM KLASTERINGU Forma prawna Poznań, 28 luty 2013 r.
ZAKŁADANIE I PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
LUDNOŚĆ I PROCESY DEMOGRAFICZNE W BADANIACH STATYSTYCZNYCH
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Kryteria oceny sprawdzianów
Agata Papis Kaja Pilarska
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
eWUŚ - problemy zgłaszane przez świadczeniobiorców
Prawa i obowiązki bezrobotnego i poszukującego pracy
Pracownicze dane osobowe
Michał Krawczykowski kl. IIIB
Prezentacja o stanowisku Pani Sekretarz Gminy.
Temat: Jak załatwić sprawę w urzędzie?
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAC W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ ZLECONYCH Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ul. Świętokrzyska Warszawa tel.:
DOWODY OSOBISTE, EWIDENCJA LUDNOŚCI
Zmiana imienia i nazwiska
Warstwowe sieci jednokierunkowe – perceptrony wielowarstwowe
Edukacja dziecka cudzoziemskiego a legalny pobyt w Polsce
 Art Jeżeli liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była wielokrotnie uprzednio nowelizowana i posługiwanie się tekstem ustawy może.
Temat: Uzyskiwanie podstawowych dokumentów.
BAZY DANYCH Microsoft Access Akademia Górniczo-Hutnicza Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej Katedra Automatyki i.
Temat: Udział obywatela w wyborach i referendach.
IV edycja programu: „Twoje dane – Twoja sprawa” Częstochowa, dn. 30 października 2013 r.
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
AKTY STANU CYWILNEGO OPR. JAKUB MROŻEK. USTAWA z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego Art. 1. Ustawa reguluje zasady i tryb rejestracji.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Najczęściej zadawane pytania w Centrum Pomocy Przemysław Ruchlicki.
Usługi udostępnione w ramach projektu Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS
Inż. Marcin Marcinkowski. W tym menu wybieramy co chcemy zweryfikować.
Formalności i wzory wypełniania niezbędnych dokumentów.
INFORMACJA DOTYCZĄCA PRAC W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ ZLECONYCH Z ZAKRESU ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ul. Świętokrzyska Warszawa tel.:
ZAKŁADANIE POCZTY ELEKTRONICZNEJ
Przekazywanie teczek akt personalnych do archiwum
AKTY STANU CYWILNEGO OPR. JAKUB MROŻEK.
ZAKŁADANIE POCZTY ELEKTRONICZNEJ
Uzyskiwnie podstawowych dokumentów
Dowód Osobisty i obowiązek meldnkowy
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
Dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, wynikające z ustaw: Prawo o aktach stanu cywilnego, o ewidencji ludności, o dowodach osobistych.
AKTY STANU CYWILNEGO OPR. JAKUB MROŻEK.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podpis elektroniczny – załóż profil zaufany
Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne w Narodowym Funduszu Zdrowia (NFZ)
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności PESEL Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności

Spis treści Co to jest PESEL? Jak wygląda PESEL? Jakie są elementy rejestru? Kto i gdzie nadaje nr PESEL? Data urodzenia Płeć Liczba kontrolna i sprawdzanie poprawności numeru Cechy specyficzne algorytmu sprawdzania Filmik Bibliografia Zakończenie

Co to jest Pesel? Jest to skrót od nazwy "Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności". Jest on prowadzony w Polsce od 1979. Zawiera on dane osób przebywających stale na terytorium RP, zameldowanych na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące, a także osób ubiegających się o wydanie dowodu osobistego lub paszportu, a także osób, dla których odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL.

Jak wygląda pesel? PESEL jest to 11-cyfrowy, stały symbol numeryczny, PESEL zbudowany jest z następujących elementów: data urodzenia płeć liczba porządkowa cyfra kontrolna Przykładowa postać: cyfry [1-6] – data urodzenia z określeniem stulecia urodzenia cyfry [7-10] – numer serii z oznaczeniem płci cyfra [10] – płeć cyfra [11] – liczba kontrolna

Jakie są elementy rejestru? Tworzony rejestr zawiera następujące dane: numer PESEL, nazwisko i imiona aktualne, poprzednie adresy zameldowania na pobyt stały wraz z określeniem okresu zameldowania, tryb wymeldowania, nazwisko rodowe, nazwiska i imiona poprzednie, adres zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące wraz z określeniem okresu zameldowania, imiona i nazwiska rodowe rodziców, data i miejsce urodzenia, płeć, stopień wojskowy, nazwa, seria i numer wojskowego dokumentu osobistego, obywatelstwo numer aktu urodzenia seria i numer aktualnego dowodu osobistego oraz serie i numery poprzednich dowodów osobistych oraz daty ich wydania, daty ważności, oznaczenie organów wydających, stan cywilny, imię i nazwisko rodowe małżonka, data zawarcia związku małżeńskiego, numer aktu małżeństwa data zgonu oraz numer aktu zgonu adres i data zameldowania na pobyt stały,

Kto i gdzie nadaje nr PESEL? Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych w formie czynności materialno-technicznej. Nadanie numeru PESEL następuje za pośrednictwem urzędu gminy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania. Nr PESEL w dowodzie osobistym. Zaznaczony czarnym kółkiem.

Data urodzenia Numeryczny zapis daty urodzenia przedstawiony jest w następującym porządku: dwie ostatnie cyfry roku, miesiąc i dzień. Dla odróżnienia poszczególnych stuleci przyjęto następującą metodę kodowania: dla osób urodzonych w latach 1900 do 1999 – miesiąc zapisywany jest w sposób naturalny dla osób urodzonych w innych latach niż 1900 – 1999 dodawane są do numeru miesiąca następujące wielkości: dla lat 1800-1899 - 80 dla lat 2000-2099 - 20 dla lat 2100-2199 - 40 dla lat 2200-2299 - 60

Przyjęta metoda kodowania miesiąca urodzenia pozwala na rozróżnienie 5 stuleci. Kolejne miesiące w poszczególnych stuleciach mają następujące numery:

Płeć Informacja o płci osoby, której zestaw informacji jest identyfikowany, zawarta jest na 10 (przedostatniej) pozycji numeru PESEL. cyfry 0, 2, 4, 6, 8 – oznaczają płeć żeńską cyfry 1, 3, 5, 7, 9 – oznaczają płeć męską

Liczba kontrolna i sprawdzanie poprawności numeru Jedenasta cyfra jest cyfrą kontrolną, służącą do wychwytywania przekłamań numeru. Jest ona generowana na podstawie pierwszych dziesięciu cyfr. Aby sprawdzić czy dany PESEL jest prawidłowy należy, zakładając, że litery a-k to kolejne cyfry numeru od lewej, obliczyć wyrażenie a + 3*b + 7*c + 9*d + e + 3*f + 7*g + 9*h + i + 3*j + k Jeśli otrzymany wynik nie jest podzielny przez 10, to znaczy, że numer zawiera błąd. Przykład dla numeru PESEL 44051401358: 1*4 + 3*4 + 7*0 + 9*5 + 1*1 + 3*4 + 7*0 + 9*1 + 1*3 + 3*5 + 8 = 109 Liczba 109 nie jest podzielna przez 10, więc numer zawiera błąd.

Cechy specyficzne algorytmu sprawdzania Algorytm ma pewną wadę w przydziale wag do poszczególnych elementów, która powoduje, że gdy zamienimy rok z dniem otrzymamy identyczną sumę kontrolną, jak w numerze z poprawnym zapisem. W praktyce zdarzają się numery PESEL z błędami. Błędy w dacie zwykle były zauważane i poprawiane od razu, lecz zdarzały się też powtórzenia numeru porządkowego, błędy w określeniu płci i błędne cyfry kontrolne, które zostały wychwycone po latach przy okazji wprowadzania PESEL do komputerowych baz danych. W związku z tym nie można zakładać, że wynik sprawdzania jednoznacznie określa istnienie bądź nieistnienie numeru i nie należy stosować algorytmu do generowania liczby kontrolnej na podstawie podanego przez kogoś numeru.

filmik

Bibliografia http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/381/32/PESEL.html http://szewo.com/php/pesel.phtml http://pl.wikipedia.org/wiki/PESEL http://www.bing.pl http://www.google.pl

Dziękujemy za uwagę! Teresa Solman, Maria Nowacka,