FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FENOMENOLOGIA jeden z najważniejszych nurtów XX wieku.
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
czyli Wprowadzenie do filozofii
Jak mówić o Bogu?.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Filozofowie analityczni
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Net art czyli sztuka sieci
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Poezja metafizyczna.
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Fundamenty kultury europejskiej
Sofiści.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Plotyn ok
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Małgorzata Trzcielińska
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Sekty.
Człowiekiem jest również nie narodzone dziecko: co więcej, Chrystus w sposób uprzywilejowany utożsamia się z „najmniejszymi”;
JAN PAWEŁ II.
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
Innowacja pedagogiczna
SZtuKA WspÓŁczeSnA.
„Rodzina jest w życiu oparciem, czymś co chroni, co daje siłę.”
W ósmą rocznicę ! Pamiętamy…… "Miłość mi wszystko wyjaśniła, Miłość wszystko rozwiązała - dlatego uwielbiam tę Miłość, gdziekolwiek by przebywała."
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Historia pojęcia umysłu
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
1. Zagadnienia wstępne Dlaczego spotkanie wyjazdowe, a nie książka lub konferencje na stronie internetowej Odnowy ogólnopolskiej?
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
8. Człowiek jednością ciała i duszy – „dwa w jednym”
zasady dramaturgii starożytnej
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
„Kultura to całokształt dorobku ludzkości, wytworzonego w ogólnym
Filozoficzno-Teologiczne
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Wernisaż dzieł Zdzisława Beksińskiego w naszej szkole.
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Wernisaż dzieł Zdzisława Beksińskiego w naszej szkole.
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
Etyka Patrycja Zalewska.
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
PRAWA DZIECKA. Dziecko to istota ludzka, która rozwijając się, dorastając, nie potrafi w pełni sama zadbać o siebie. Potrzebuje do tego rodziców, nauczycieli.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
„… myślmy o Nim jak o gwałtowniku Królestwa Bożego…” Jan Paweł II Mówi się o nim jak o proroku. Inni zauważali w Nim charyzmatyka i mistyka, dla wielu.
Część 2: Symbol Ciało bowiem, i tylko ono zdolne jest uczynić widzialnym to, co niewidzialne, duchowe i Boże. Jan Paweł II, Teologia ciała, 20 lutego 1980,
Przyjaciel najcenniejszy dar
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Poznanie Adama i wiedza Chrystusa a intelekt możnościowy i czynny
Jan Matejko urodził się w 1838 roku w Krakowie, w którym mieszkał całe życie i w którym zmarł w 1893 roku. Był synem Czecha, muzyka i nauczyciela muzyki,
Zapis prezentacji:

FILOZOFIA WSPÓŁCZESNA NEOIDEALIZM WŁOSKI

Benedetto Croce (1864-1952) Giovanni Gentile (1875-1944) Dwóch największych filozofów włoskich pierwszych dekad XX wieku stanowią neoideliści: Croce i Gentile

Benedetto Crocego Wywodził się z rodziny arystokratycznej; matka od najmłodszych lat wpajała w niego zamiłowanie do sztuki, literatury i historii. Życie jego jednak przeplatały ogromne tragedie. W wieku 17 lat stracił w trzęsieniu ziemi w Casaniciola oboje rodziców i jedyną siostrę. Z bratem zamieszkali na 3 lata w Rzymie u wuja, polityka i filozofa heglisty Silvia Spaventy;

Croce i jego trzy córki: Silvia, Alda, Elena, (Lidia)

Biografia intelektualna Croce był człowiekiem niezwykle pracowitym i płodnym intelektualnie Już jako dwudziestolatek pisał teksty do różnych czasopism; mając lat trzydzieści, publikował już obszerne prace monograficzne 1900 rok – to moment kardynalny w jego biografii intelektualnej, publikuje Tesi fondamentali di un’estetica come scienza dell’espressione e linguistica generale – ROZPOCZYNA SIĘ EPOKA CROCEAŃSKA (4 tomowa Filozofia ducha) Biografia intelektualna

Na jego temat niejednokrotnie stwierdza się, że Włosi od czasów Galileusza nie mieli większej umysłowości od Crocego

Od 1921 był ministrem edukacji, przez dwie kadencje, w rządzie Giolittiego Przez całe życie liberał, antyfaszysta i antykomunista. Po wojnie zaproponowano mu prezydenturę; odmówił; Od 1902 publikuje i trwa to przez 40 lat czasopismo La critica (dostępne obecnie online) W 1947 zakłada w Neapolu Istituto Italiano per gli Studi Storici Życie publiczne

Główna teza metafizyczna Crocego Istnieje tylko jedna rzeczywistość (antydualizm platoński), tzn. ta która nas otacza, jest ona w pełni procesualna, tzn. ona wiecznie się staje. Dla Crocego ponadto jest ona przede wszystkim duchowa, a to ze względu na charakter naszego poznania. To, co znamy, to wytwór naszego poznania (wątek kantowski). Główna teza metafizyczna Crocego

Swoją filozofię sam Croce nazywał filozofią ducha, jako że zajmował się głównie analizą naszego poznania oraz wytworów tegoż poznania FILOZOFIA CROCEGO TEORIA POZNANIA

Wyróżniał 4 formy – etapy poznania; 2 teoretyczne i 2 praktyczne Teoretyczne to: Praktyczne to: Intuicja (I etap) (przedracjonalna forma poznawcza; jej wytworem jest sztuka) Intelekt (II etap) (poznanie pojęciowe; jego wytworem jest filozofia-historia) Wola tego, co partykularne (III etap)– poznanie i realizacja dóbr własnych (jej wytworem jest ekonomia i prawo) Wola tego, co powszechne (IV etap)– poznanie i realizacja dóbr ogólnych (jej wytworem jest etyka)

INTUICYJNY POZIOM POZNIANIA, czyli estetyka Croceańska PRZEANALIZUJEMY CZTERY KWESTIE: Co to jest intuicja czysta, czyli czym jest akt artystyczny? Zagadnienie jedności intuicji i języka Kim jest artysta? Czym jest sztuka? INTUICYJNY POZIOM POZNIANIA, czyli estetyka Croceańska

a) INTUICJA CZYSTA (resp. fantazja, wyobraźnia) cd Pierwszy etap naszego poznania stanowi poznanie intuicyjne (jest ono przedracjonalne, czyli zanim zaczniemy rozumować, analizować itd. najpierw mamy z rzeczywistością kontakt intuicyjny) Intuicja czysta wg Crocego to synteza a priori 3 składników: bezkształtnej materii (rezultat kontaktu z rzeczywistością fizyczną) osobowości (to, co najbardziej indywidualne w nas, nasza psychika, nasza emocjonalność) wizji kosmicznej (poczucie jedności z całym uniwersum) a) INTUICJA CZYSTA (resp. fantazja, wyobraźnia) cd

Kosmiczny wymiar intuicji „[...] w każdym tworze fantazji [intuicji - A.F.] jest cały ludzki los, wszystkie nadzieje, iluzje, cierpienia i radości, wielkość i marność, dramat wewnętrzny rzeczywistości, która staje się i wzrasta wiecznie na sobie samej, cierpiąc i ciesząc się”

a) INTUICJA CZYSTA CD Croce głosi tezę homo artisticus Jako że każdy człowiek posiada z natury intuicyjny poziom poznania, zatem każdy (do pewnego stopnie) jest artystą, tworzy sztukę [o tym później] Koncepcja intuicji czystej ma wskazywać przede wszystkim na to, że nasz źródłowy kontakt ze światem ma charakter na wskroś indywidualny. Przymiotnik „czysty” wskazuje natomiast na to, że nasz pierwszy poznawczy kontakt ze światem nie ma charakteru racjonalnego. a) INTUICJA CZYSTA CD

b) JEDNOŚĆ INTUICJI I JĘZYKA U podstawy tezy o jedności poznania intuicyjnego i języka, stoi inna teza, a mianowicie teza o jedności intuicji i ekspresji. „intuicja niewyrażona nie jest nawet intuicją” Mówiąc o ekspresji Croce ma na myśli wszelki rodzaj manifestacji ludzkiej: oratorskiej, obrazowej, muzycznej itd.. b) JEDNOŚĆ INTUICJI I JĘZYKA

b) JEDNOŚĆ INTUICJI I JĘZYKA cd Język jako że ma w pełni charakter ekspresyjny, zatem – zdaniem Crocego – w swej istocie powstaje na płaszczyźnie intuicyjnej naszego poznania. Ma to kardynalne konsekwencje dla teorii języka. b) JEDNOŚĆ INTUICJI I JĘZYKA cd

b) JEDNOŚĆ INTUICJI I JĘZYKA cd Język jest dziełem duchowym, powstaje na drodze kreacji, jest żywą ekspresją, wyobrażeniem spontanicznie wytworzonym przez fantazję. Zatem jest jak sztuka czymś totalnie niepowtarzalny, indywidualnym Czym są gramatyki? Kwestia przekładu z jednego języka na inny? b) JEDNOŚĆ INTUICJI I JĘZYKA cd

„[...] słowo jest jednością, nie zaś łańcuchem wyobrażeń, łańcuch bowiem nie wyjaśnia, lecz raczej zakłada ekspresję do wyjaśnienia. [...] język jest tworem duchowym (creazione spirituale) i zawsze nim będzie [...]. Błąd [w tym względzie, A.F.] pochodził stąd, że nie pamiętano o ogólnej zasadzie estetycznej, zgodnie z którą ekspresje już wytworzone z konieczności powracają do impresji i w ten sposób dają początek nowym ekspresjom. Kiedy tworzymy nowe słowa, zazwyczaj przekształcamy stare, zmieniając lub poszerzając ich znaczenie, ale to działanie nie jest asocjacją, lecz kreacją, mimo że tworzenie ma za materiał impresje człowieka od wieków żyjącego w społeczeństwie, nie zaś jakiegoś hipotetycznego człowieka prymitywnego [...].”

Kiedy znajdujemy się w Rzymie naprzeciw Kapitolu, wielkiego dzieła autorstwa Michała Anioła, nasuwa się pytanie: kogo spośród setki osób, które uczestniczyły w realizacji tego dzieła należy nazwać artystą? C) KIM JEST ARTYSTA?

Croce nam odp.: artystą jest każdy, bo każdy posiada intuicję, jednakże zaraz potem dodaje: „Malarz jest malarzem dlatego, że widzi to, co inni tylko czują lub przeczuwają, ale nie widzą [...] gdyż wyrazić w sposób pełny pewne stany duszy może tylko ten, kto ma wyższą zdolność i większą dyspozycyjność” C) KIM JEST ARTYSTA? cd

Sztuka jest intuicją, powstaje zatem w pełni na tym przedracjonalnym poziomie poznania. Prawdziwa sztuka jest doskonałą syntezą trzech składników: bezkształtnej materii, osobowości, wizji kosmicznej. d) CZYM JEST SZTUKA?