ZB nr 5 „Nowoczesna obróbka mechaniczna stopów magnezu i aluminium

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
programów offsetowych
Advertisements

VIII FORUM INŻYNIERSKIE nt. Zaawansowane technologie motorem wzrostu gospodarczego Targi INNOWACJE-TECHNOLOGIE- Maszyny ITM Polska w Poznaniu – 8 czerwiec.
PPTOK Projektowanie Procesów Technologicznych Obróbki Skrawaniem
Dr inż. Jan BERKAN pok. ST PPTOK Projektowanie Procesów Technologicznych Obróbki Skrawaniem Koszty własne wytwarzania Dr.
ZB 5 Nowoczesna obróbka mechaniczna stopów magnezu i aluminium
Lider merytoryczny – prof. dr hab. inż. Krzysztof Jemielniak
ZB3. Opracowanie technologii efektywnego projektowania i produkcji przekładni stożkowych z wykorzystaniem systemu Phoenix firmy Gleason Liderzy: dr hab.
III i IV kwartał 2013 KONFERENCJA RADY PARTNERÓW CZT AERONET i PANELE EKSPERTÓW PROJEKTU 9 – 10 Grudnia 2013 r. Nowoczesne technologie materiałowe stosowane.
Segment ZB5 „Nowoczesna obróbka mechaniczna stopów magnezu i aluminium
Prof. dr hab. inż. Bogdan Kruszyński Instytucje partnerskie w zadaniu
ZB 5 „Nowoczesna obróbka mechaniczna stopów magnezu i aluminium”
„Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym”
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Produkcji, Instytut Technik Wytwarzania Zakład Automatyzacji, Obrabiarek i Obróbki Skrawaniem Zadanie Badawcze.
Lider merytoryczny prof. dr hab. inż. Krzysztof Jemielniak
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Uniwersytet Rzeszowski
PROJEKTOWANIE PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
Nowoczesne techniki analityczne na studiach doktoranckich jako przygotowanie do otwarcia przewodu doktorskiego w dwa lata.
Dr inż. Jan BERKAN pok. ST PPTOK Projektowanie Procesów Technologicznych Obróbki Skrawaniem Dokładność obróbki – błędy.
Dr inż. Jan Berkan, pok. ST PPTOK Projektowanie Procesów Technologicznych Obróbki Skrawaniem Uchwyty obróbkowe Dr inż.
Dane wyjściowe do projektowania
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Projekt systemowy Stypendia naukowe dla doktorantów realizowany przez Departament Gospodarki i Innowacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.
RENOWATOR Staże Ośrodka RENOWATOR.
Obróbka Skrawaniem.
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Usługa pilotażowa: optymalizacja kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla MSP Mariusz Gajowiak – Lider Zespołu Sekwencja Sp. z o.o. Warszawa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Proces produkcyjny CKP Zamość.
Zakład Maszyn i Urządzeń Energetycznych
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Kierownik projektu: dr inż. Wojciech Zając
Tematyka badawcza Grupy Roboczej Czynniki ludzkie i organizacyjne odnosi się do następujących aspektów związanych z zapewnieniem BHP: ocena ryzyka zawodowego.
GRUPA ROBOCZA 1 Technologie Redukcji Ryzyka Zawodowego
STRATEGICZNY PROGRAM BADAWCZY PPT – BPP
Zapraszamy na nowy kierunek
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Katedra Inżynierii Produkcji
studia trzeciego stopnia (doktoranckie) studia drugiego stopnia (magisterskie) stacjonarne i niestacjonarne studia pierwszego stopnia (inżynierskie)
I i II kwartał 2015 KONFERENCJA RADY PARTNERÓW CZT AERONET i KONFERENCJA ROCZNA 25 – 26 Maja 2015 r. „Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle.
Priorytety w kadencji Materiały na spotkanie 24 marca 2015 roku dr hab. prof. UW Robert Małecki.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Janusz ŚWIERZOWICZ Irena NOWOTYŃSKA Zakład Informatyki w Zarządzaniu Politechnika Rzeszowska.
WYDZIAŁ EKONOMICZNY KIERUNEK LOGISTYKA Autor logo: p. Andrzej Czyczyło.
ZALECENIA DOTYCZĄCE REDAKCJI PRAC DYPLOMOWYCH przygotowywanych na Wydziale Zarządzania PRz.
1 Instytut Techniczny Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim Konferencja: Lubuskie Centrum Innowacji, styczeń
Tokarki, frezarki, wycinarki
Praca dyplomowa (magisterska, licencjacka i inżynierska) powinna mieć charakter:
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
Politechnika Krakowska Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej Kierunek Inżynieria Chemiczna i Procesowa Inżynieria chemiczna i procesowa jest dyscypliną.
Politechnika Gdańska Wydział Mechaniczny
ZB5 „Nowoczesna obróbka mechaniczna stopów magnezu i aluminium
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
XVII Warsztaty Projektowania Mechatronicznego
XVII Warsztaty Projektowania Mechatronicznego
KIERUNEK LOGISTYKA WYDZIAŁ EKONOMICZNY
BADANIA W SYSTEMACH MODELOWYCH I EKSPERYMENTALNYCH BIODEGRADOWALNYCH CIECZY CHŁODZĄCO-SMARUJĄCYCH DLA WYBRANYCH ELEMENTÓW TRĄCYCH Joanna Kowalczyk(1),
OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
Promotor: dr hab. inż. Krzysztof KALIŃSKI, prof. nadzw. PG
XVII Warsztaty Projektowania Mechatronicznego
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Prof. Krzysztof Jemielniak Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Produkcji, Instytut.
Prof. Krzysztof Jemielniak Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Produkcji, Instytut.
Zarządzanie produkcją i usługami
Temat pracy dyplomowej
Zapis prezentacji:

ZB nr 5 „Nowoczesna obróbka mechaniczna stopów magnezu i aluminium Prof. dr hab. inż. Józef Kuczmaszewski CZ 5.1 – opracowanie zaawansowanych metod obróbki skrawaniem stopów lekkich stosowanych na elementy w konstrukcjach lotniczych, polegającej na opracowaniu technologii obróbki skrawaniem prowadzącej do skrócenia czasu obróbki stopów magnezu i aluminium oraz na poprawie jakości powierzchni obrobionej (przy wzroście wydajności) Politechnika Lubelska Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza Politechnika Warszawska Prezentacja na konferencję projektową PRz, 14-15.XII.2009

PL PRz PW Optymalizacja parametrów skrawania stów Al i Mg 7.08 -6.13 Ocena skrawalności stopów magnezu i aluminium stosowanych w przemyśle lotniczym PL Opracowanie metodyki optymalizacji warunków frezowania HSC i HPC stopów aluminium PRz Bad. wpł. par. obr. na stan ww, wielk. i char. sił podczas skraw. oraz powst. narostu przy obróbce stopów AL Bad.wpł. obr. na dokł. wym.-kształt. oraz dobór odpow. geometrii narz. ze wzgl. na efektywność proc. obrób. elementów lotniczych Budowa modelu matematycznego opisującego dynamikę procesu skrawania stopów aluminium, magnezu oraz kompozytów metodą HSM; analiza procesu skrawania na podstawie modelu matematycznego Zapewnienie stabilnej obróbki HSM stopów aluminium 7.08-6.13 Opracowanie metody nadzorowania i analizy drgań w układzie OUPN dla frezowania HSC i HPC stopów aluminium PW Opracowanie i testowanie selektora stabilnych prędkości obrotowych Zapewnienie bezpiecznej obróbki stopów magnezu Opracowanie metodyki pomiaru temperatury w strefie skrawania dla frezowania HSC i HPC stopów magnezu Opracowanie zasad bezpiecznej obróbki stopów magnezu

Ważniejsze obszary aktywności zespołu badawczego (ZB5) w PL w 2009 roku 1. Analiza stanu wiedzy w zakresie obróbki stopów Al. i Mg 2. Prace przygotowawcze do prowadzenia prac badawczych 3. Szkolenia własnej kadry (seminaria wewnętrzne, staże przemysłowe) 4. Wizyty techniczne w niektórych zakładach przemysłu lotniczego 5. Spotkania liderów merytorycznych ZB1, ZB2, ZB5 6. Seminarium międzysegmentowe 7. Prace dyplomowe i doktorskie 8. Pilotażowe badania własne

Przedstawienie głównych wniosków z wykonanych zadań w projekcie 1. W literaturze, zarówno krajowej jak i zagranicznej wiedza w zakresie obróbki stopów Al. i Mg ma z reguły charakter rozproszony i nie ujmuje kompleksowo tych złożonych problemów 2. Wizyty techniczne w zakładach produkcyjnych wskazują na potrzebę poszukiwania efektywności wytwarzania elementów lotniczych także w obszarach poza czasem głównym, zwłaszcza w obszarze czasu pomocniczego, przygotowawczo-zakończeniowego i czasu obsługi 3. Z badań pilotażowych wynika istotność wpływu warunków obróbki na dokładność powierzchni i dokładność wymiarowo-kształtową, w tym interesujące są dość nieoczekiwane efekty uzyskane w warunkach dużej intensywności obróbki 4. W przypadku obróbki stopów magnezu ważną rolę odgrywa strategia obróbki, w tym zwłaszcza konieczność unikania wiórów o bardzo małej objętości 5. Stabilność procesu frezowania frezami trzpieniowymi można znacznie poprawić poprzez umiejętny dobór technologicznych parametrów skrawania w tym zwłaszcza stosunku szerokości skrawania do średnicy frezu dla danej liczby ostrzy 6. Istotną rolę w procesie efektywnego wytwarzania konstrukcji „kieszeniowych” odgrywa sztywność narzędzia 7. Czasochłonnym procesem jest ustalanie obszarów stabilnych w procesie obróbki, skutecznym narzędziem wspomagającym mogą być odpowiednie systemy komputerowe do modelowania procesu skrawania

Propozycje problemów i rozwiązań technologicznych do dyskusji z Przedstawicielami przedsiębiorstw - problemy związane z ustalaniem i mocowaniem elementów cienkościennych, - warunki obróbki dla elementów cienkościennych, - potrzeba opracowania zwartej bazy wiedzy dla obróbki różnych gatunków stopów Al i Mg - poszukiwanie nowych możliwości w zakresie poprawy efektywności procesów wytwarzania (poza czasem głównym) - perspektywy zastosowań stopów Mg w przemyśle lotniczym - komputerowa symulacja procesów obróbki jako skuteczne narzędzie wspomagające technologiczne przygotowanie produkcji

Główne wnioski z wizyt w przedsiębiorstwach przemysłu lotniczego 1 Główne wnioski z wizyt w przedsiębiorstwach przemysłu lotniczego 1. Istnieje potrzeba usystematyzowania wiedzy w zakresie doboru warunków obróbki dla różnych stopów Al. i Mg stosowanych w przemyśle lotniczym 2. Istnieje potrzeba usystematyzowania wiedzy w zakresie możliwości poprawy efektywności wytwarzania elementów lotniczych, nie tylko w zakresie obróbki skrawaniem ale kompleksowo rozumianej inżynierii wytwarzania 3. Istnieje potrzeba systemowego ujęcia, oraz określenia obszarów wartości krytycznych, technologicznych parametrów obróbki dla bezpiecznych warunków obróbki stopów Mg (na sucho i z cieczami chłodząco-smarującymi) 4. Istnieje potrzeba określenia głównych zasad doboru cech geometrycznych narzędzi oraz warunków obróbki dla wykonywania elementów cienkościennych ze stopów Al i Mg 5. Istnieje potrzeba skutecznego monitorowania stabilności procesu obróbki stopów Al i Mg, zwłaszcza w warunkach HSC i HPC 6. Istnieje potrzeba opracowania skutecznego modelowania procesu skrawania, zwłaszcza elementów korpusowych oraz cienkościennych elementów o konstrukcji „kieszeniowej”, szczególnie w aspekcie sztywności konstrukcji, strategii obróbki oraz ustalania i mocowania elementów obrabianych 7. Istnieje potrzeba dopracowania prawnych aspektów współpracy uczelni i firm, w tym problemy partnerstwa publiczno-prywatnego, ubezpieczenia technologicznego, form komercjalizacji wiedzy, finansowania procesów wdrożeniowych i in. 8. Istnieje potrzeba bardziej skutecznego włączenia się firm produkcyjnych reprezentujących przemysł lotniczy w proces kształcenia studentów.

Aktualne wskaźniki realizacji celów ZB5 w PL: I. Prace doktorskie: 2 II. Prace dyplomowe: 9 (7 w realizacji) III. Liczba publikacji: 2 IV. Liczba przedsiębiorstw w których odbyto wizyty techniczne: 4 V. Liczba studentów włączonych w realizację projektu: - ogółem – 9 - w tym kobiet - 5 VI. Liczba pracowników naukowych zaangażowanych w realizację projektu w PL – 6 VII. Liczba doktorantów zaangażowanych w realizację projektu w PL – 2 VIII. Liczba aparatury naukowo-badawczej zakupionej w związku z realizowanym projektem – 2 w postępowaniu przetargowym, 1 – po rozstrzygnięciu przetargowym

Stan realizacji zakupów: 1. Zakupiono narzędzia do obróbki stopów Al Stan realizacji zakupów: 1. Zakupiono narzędzia do obróbki stopów Al. i Mg za kwotę 8532,68 zł 2. Zakupiono materiały (stopy Al. i Mg) za kwotę 11467,37 zł 3. Rozstrzygnięto przetarg na centrum obróbkowe (montaż finansowy z ZB1 na kwotę 121 198 zł 4. Ogłoszono przetarg na analizator sił dynamicznych na kwotę 270 000 zł 5. Ogłoszono przetarg na siłomierz (montaż finansowy z ZB1 na kwotę 73 700 zł

Podsumowanie efektów realizacji ZB5 w PL za rok 2009 1 Podsumowanie efektów realizacji ZB5 w PL za rok 2009 1. Przeprowadzono obszerne studium literatury z zakresu obróbki stopów Al. i Mg 2. Prowadzono intensywne szkolenie własnej kadry 3. Przygotowano i przedstawiono 14 referatów na 11 seminariach wewnętrznych 4. Przygotowano i przedstawiono 2 referaty na międzyuczelnianych warsztatach tematycznych 5. Przygotowano i przedstawiono 2 referaty na konferencję międzynarodową (publikacje w Inżynierii materiałowej nr 5 /2009) 6. Rozpoczęto realizację 2 rozpraw doktorskich 7. Staże przemysłowe (4 – tygodniowe) odbyło 3 pracowników 8. Wizyty techniczne przeprowadzono w 4 zakładach przemysłu lotniczego 9. Przeprowadzono badania pilotażowe w zakresie efektywności obróbki stopów Al. i Mg 10. Prowadzono realizację 9 prac dyplomowych (2 zakończono) 11. Zakupiono pierwszą partię narzędzi do obróbki 12. Zakupiono pierwszą partię materiałów do obróbki 13. Rozstrzygnięto przetarg na centrum frezarskie z wysokoobrotowym wrzecionem 14. Przygotowano dokumentację i ogłoszono przetargi na niezbędne wyposażenie pomiarowe

Perspektywy aktywności na 2010 rok 1 Perspektywy aktywności na 2010 rok 1. Dostawa i uruchomienie stanowiska badawczego 2. Seria badań w zakresie dokładności wymiarowo-kształtowej elementów wykonanych ze stopów Al. 3. Seria badań i analiz w zakresie modelowania matematycznego procesy skrawania 4. Seria badań i analiz w zakresie problematyki stabilności procesów obróbki 5. Obrona kilku prac dyplomowych 6. Wszczęcie jednego przewodu doktorskiego 7. Publikacje wyników badań 8. Prace w zakresie modelowania procesu skrawania (analityczne i symulacyjne) 9. Współpraca z przedsiębiorstwami przemysłu lotniczego